Muttereralm + Axamer Lizum 6 maart 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Muttereralm en Axamer Lizum

Muttereralm + Axamer Lizum 6-3-'14:

null

null

Het beloofde vandaag weer een mooie dag te worden! Nu gelukkig ook een keer in Oostenrijk. Uit de vele skigebieden die nog op het lijstje stonden voor deze week hadden we nu vandaag een combinatie van de skigebieden Muttereralm en Axamer Lizum gepland.

Pistekaart Muttereralm:

null

Pistekaart Axamer Lizum:

null

Site Muttereralm:
http://www.muttereralm.at/

Site Axamer Lizum:
http://www.axamer-lizum.at/de/winter/axamer-lizum-schneesich…

Prijs dagpas (Muttereralm + Axamer Lizum):
Volwassenen: €38,-
Studenten/Jongeren: €30,-

Weer/Temperatuur:
In de ochtend bewolkt. De bewolking loste zo rond 10:00u langzaam op. De zon kwam steeds meer tevoorschijn. In de middag was het uiteindelijk een afwisseling van wolken en zon.
Dal (1000m): 6°C
Midden (1500m): 2°C
Top (2350m): -3°C

Sneeuwcondities:
Talabfahrt Muttereralm zware pap door de regen van gisteren. Boven de 1300m goede condities in een mooi wit landschap. In Axamer Lizum veel buckels op sommige pistes in de namiddag door de sneeuwval in de nacht en de drukte op de piste.

Wachttijden: Muttereralm geen, Axamer Lizum een paar stoeltjes. Onder aan de oefensleeplift in Axamer Lizum af en toe even 2 minuten wachten.

Beste piste:
Talabfahrt Götzens

Slechtste piste:
Talabfahrt Mutters

+/-:

  • Rust in Muttereralm
  • Uitzicht op het Inntal
  • Super pistes in Muttereralm
  • Een zeer uitdagende zwarte buckelpiste in Axamer Lizum
  • Olympiabahn!
  • Verbinding van Mutters naar Axamer Lizum helaas met de bus (wel goed geregeld)
  • Buckels Axamer Lizum
  • Axamer Lizum kleiner dan gedacht
  • Götzner Grube sleeplift dicht

GPS Mutters (iSki):

null

GPS Axamer Lizum (iSki):

null

Skiline Axamer Lizum:
http://www.skiline.cc/skiing_day/1dhuk9gfj2d

GPS Muttereralm + Axamer Lizum (iSki):

null

GPS:
Gemiddelde snelheid incl. liften: 19 km/h
Maximale snelheid: 66 km/h
Hoogste punt: 2316 meter
Aantal hoogtemeters geskied: ±8200m
Aantal liftfahrten: 17
Pistekilometers: ±38 km

Foto’s:

null

^'s ochtends onder aan de Muttereralmbahn met uitzicht op Mutters, linksachter is de Bergisel te zien.

null

^Zo heel af en toe was de zon al zichtbaar

null

^Talabfahrt Mutters, ziet er nog prima uit ondanks de regen van afgelopen dagen.

null

^Dalstation Muttereralmbahn

null

Net onder het middelstation zaten er wat stukken in waar het sneeuwdek toch wel erg dun was

null

^Hier ook af en toe een steentje op de piste, bij de rest van de talabfahrt viel het nog redelijk mee

null

^Erlebnisrestaurant Muttereralm (Bergstation Muttereralmbahn) vanuit de Pfriemesköpfllift

null

^Een groot deel van de zwarte 4 was afgesloten helaas

null

^Kinderland bij het bergstation van de gondel. Het gebouw links was het dalstation van de voorganger van de huidige Pfriemesköpfllift, een eenpersoons stoeltjeslift.

null

^terugblik

null

^De Almbodenlift vanuit de Pfriemesköpfllift

null

^Bergstation

null

^Bergstation Götznerbahn, de lift komt op hetzelfde punt uit als het bergstation van de Pfriemesköpfllift

null

^Mittelstation Götznerbahn. Tot hier supercondities, iets verder naar onderen werd de sneeuw wat zachter.

null

^Wat een heerlijke piste zo door het bos!

null

null

^Zoom naar Axams, helaas wat wazig door de bewolking

null

^Net voor het talstation van de Götznerbahn werd het slechter, maar wanneer je goed rechts aanhield, was er niets aan de hand.

null

^Een mooi uitzicht op Götzens

null

^Blauwe 1 boven het middelstation, goede condities hier en de zon komt langzaam maar zeker ook steeds meer tevoorschijn

null

^In het dal was de bewolking nog dik

null

^Net voor het talstation van de Muttereralmbahn, een wat bruinere piste en wat papsneeuw, maar geen stenen gelukkig!

null

^Van de rodelbaan is helaas niets meer over

null

^Muttereralmbahn en het zicht op Innsbruck

null

^Talabfahrt Mutters vanuit de gondel

null

^Hier kun je goed zien dat het lastig rodelen is nu ;)

null

^Een witte sliert door een groen landschap, iets te vaak gezien deze winter helaas

null

^Iets naar boven werd het dan weer gelukkig winter met sneeuw op de bomen

null

^Links Talabfahrt Götzens, rechts naar het hoofdgebied van Mutters

null

^Talabfahrt Götzens met uitzicht op de Rangger Köpfl

Na de talabfahrt pakten we de bus naar Axamer Lizum om daar de rest van de dag het Olympisch skigebied te verkennen. De bussen tussen Götzens en Axamer Lizum gaan ongeveer 1x in het half uur en komen mooi op tijd. Goed geregeld!

null

^In het hele gebied heb je een prachtig uitzicht op o.a. de Marchreisenspitze (2620m)

null

^Schönbodenbahn

null

^Birgitzköpfl DSB met de Nockspitze (2404m)

null

^Een goed gevulde parkeerplaats hier, helaas was dat ook goed te merken op de pistes

null

^Schönbodenbahn en de Nockspitze

null

^Piste 5/7 met de DSB Pleisen

null

^DSB Birgitzköpfl met de zwarte buckelpiste

null

^Hoadlhaus met de Olympiabahn, Hoadl 2 en de Karleitenbahn vanuit de DSB Pleisen

null

null

^DSB Pleisen

null

^Heel veel offpiste terrein in Axamer Lizum!

null

null

^Bergstation Pleisen

null

^De Nordkette bij Innsbruck ligt in de wolken, Het Inntal is nu inmiddels wel goed zichtbaar. Daar is het nu volop lente

null

^Rode 7

null

^Innsbruck zoom

null

^Piste 5/7 vanuit de Karleitenbahn

null

^Karleitenbahn

null

^Heerlijk in het zonnetje

null

^Rode 4 met rechtsboven de Karleitenbahn

null

^Rode 3/4

null

^Laatste gedeelte rode 3/4 bij het talstation van de Schönbodenbahn

null

^Een oud materiaalliftje

null

^In de schönbodenbahn

null

^Karleitenbahn en Pleisen vanuit de Schönbodenbahn

null

^Links het bergstation van de gesloten Hoadl 1, daarachter de Olympiabahn en op de voorgrond de Hoadl 2

null

^Olympiabahn en Hoadl 2

null

^Rode 2

null

null

^Hier komt de rode 2 bij de blauwe 1, die overigens meer rood is dan blauw

null

^Kaserwald I en II

null

null

^Kaserwald I en II en het funparkje

null

^Kaserwald I en II met links de blauwe 1/1a

null

^Zoom Olympiabahn, Hoadl I en II

null

null

^Hotel Olympia

null

^Talstation Olympiabahn, de eerste keer voor mij dat ik in een zo’n treintje zit :)

null

null

^Hij komt er aan!

null

^In het treintje

Met het treintje ben je zo boven, hij haalt een snelheid van maar liefst 10 m/s!

null

^In het Hoadlhaus, een heel apart maar mooi bergrestaurant met een nog mooier uitzicht! Bij goed weer kunnen de ramen links helemaal open!

null

^Bovenste gedeelte blauwe 1

null

^Hoadlhaus van buiten

null

null

^De blauwe 1 loopt door een prachtig dalletje

null

null

null

^DSB Birgitzköpfl, de lift die je moet hebben om terug naar Muttereralm te gaan. Maar niet nu, eerst maar even die zwarte buckelpiste af!

null

^Kaserwald I en II

null

^Zoom naar Rangger Köpfl

null

^Op de Birgitzköpfl heb je een prachtig uitzicht op heel het gebied van Axamer Lizum

null

^Zoom. v.l.n.r: Olympiabahn, Hoadl I en II, Schönbodenbahn, Karleitenbahn, Pleisen

null

^Diepteblik naar het dalstation

null

null

null

^Helaas is de Götzner Grube sleeplift dicht.

null

^Zoom naar Innsbruck Airport

null

^Onderaan de Götzner Grube sleeplift

null

^Op de verbindingspiste terug naar Muttereralm

null

null

^Uitzicht op het Inntal

null

^Patscherkofel in de zon, helaas is het er deze week niet van gekomen om het skigebied van Patscherkofel te bezoeken.

null

^Weer terug op de Muttereralm, alle bewolking is opgelost, wat een prachtig uitzicht op Innsbruck!

null

^Zoom Innsbruck (hopelijk ben ik hier over 3 jaar aan het studeren :) )
null

null

^En we zijn weer onder aan de Muttereralmbahn waar we begonnen zijn.

null

^Zoom op het skigebied van Nordkette, Innsbruck, nog steeds in de wolken.

null

^Een laatste zoom naar Innsbruck :)

Conclusie:

Alweer een superdag met 2 nieuwe gebiedjes die ons goed bevallen zijn. Helaas was het in Axamer Lizum toch wat aan de drukke kant waardoor de pistes wat slechter waren dan aan de kant van Muttereralm. Maar over het algemeen hebben we gewoon weer een superdag gehad. De talabfahrten naar Mutters en Götzens zullen helaas binnenkort snel sluiten (misschien zijn ze nu inmiddels al gesloten?), gelukkig zijn we dus mooi op tijd!

Het gebied van Axamer Lizum heeft toch behoorlijk wat pistes voor de gevorderden waardoor die hier super kunnen skiën. Een klein nadeel was wel dat het skigebied wat kleiner was dan van tevoren verwacht.

Na het eten hebben we nog even een wandeling gemaakt naar de nachtskipiste van Milders (Stubaital), helaas niet geskied, dat komt nog wel een andere keer ;)

null

^Het is in ieder geval zeker geen beginnershelling

null

null

> > > morgen Kellerjochbahn Schwaz 7-3-'14 > > >

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 16:25

Mooi verslag! Mutteralm lijkt me niet zo veel, mede ook omdat de pistecondities zo slecht zijn op t moment dat jij er was… Axamer Lizum vind ik echter wel een mooi gebied. lekker ruim en ben groot fan van de olympiabahn! ik heb ooit wat gelezen over een verbinding met schlick, enige idee of die er komt?

Certified ski-boy, glijbewijs

Lekker verslag en weer mooie plaatjes!
Mutteralm is op 't moment niet zo veel nee denk ik @Jorian er blijft niet echt veel over als je de dalafdalingen niet meer hebt :P
Wat me opviel aan Axamer Lizum is dat daar nog best wel veel skiroutes zijn! Waren een aantal ook nog open @HenriS of niet ?

Gang is alles

gevonden! iets van gezien/meegekregen @HenriS ?
http://www.axamer-lizum.at/de/winter/zusammenschluss.html…

Certified ski-boy, glijbewijs

Inderdaad, als de dalafdalingen wegvallen, heb je niet veel in Muttereralm. Maar toch waren ze toen nog prima te doen. En dat in begin maart met zo’n ‘slechte’ winter! Goed werk daar!
En met de dalafdalingen erbij is het toch echt een heel leuk gebiedje. Door de 2 snelle gondels kun je ook nog eens aardig wat hoogtemeters maken. Die van Götzens iets van 920 hm volgens mij.
@Jorian, dat lekker ruim vonden we dan wel weer tegenvallen, misschien hadden we er gewoon te veel van verwacht ;) maar verder is het een heel leuk gebiedje, dat zeker! Die verbinding met Schlick willen ze nog steeds, maar de groenen zitten dwars omdat de gondel door het ‘Ruhegebiet Kalkkögel’ gaat. De verbinding met Muttereralm d.m.v. twee 4-KSB’s lijkt deze zomer te komen. Dan is het gebied al groot genoeg wat mij betreft. Uitbreiden naar Schlick2000 hoeft niet, tenzij je er een skigebied van wilt maken waarin je je 1 hele week wilt vermaken.
@Jesper, ja die skiroutes liepen vaak langs de piste, niet echt speciale skiroutes helaas.

Kort filmpje van de Olympiabahn, het stelt niet veel voor dit filmpje, maar ik wilde het toch even delen ;)

@HenriS Ah das wel jammer, ik heb nog wat lekkere poeder geskiet op de skiroutes in Warth :P
Lijkt me best leuk met zo’n treintje omhoog

Gang is alles

@Jorian, dat lekker ruim vonden we dan wel weer tegenvallen, misschien hadden we er gewoon te veel van verwacht ;) maar verder is het een heel leuk gebiedje, dat zeker!

HenriS op 14 mrt. 2014 17:57

ik vond t wel ruim ogen met ook al die skiroutes, maar misschien is t verbeelding door het gebrek aan bomen boven.

Die verbinding met Schlick willen ze nog steeds, maar de groenen zitten dwars omdat de gondel door het ‘Ruhegebiet Kalkkögel’ gaat. De verbinding met Muttereralm d.m.v. twee 4-KSB’s lijkt deze zomer te komen. Dan is het gebied al groot genoeg wat mij betreft. Uitbreiden naar Schlick2000 hoeft niet, tenzij je er een skigebied van wilt maken waarin je je 1 hele week wilt vermaken.

@Jesper, ja die skiroutes liepen vaak langs de piste, niet echt speciale skiroutes helaas.

HenriS op 14 mrt. 2014 17:57

aha, dacht al dat t de milieuactivisten weer waren… misschien komt het door t filmpje maar lijkt me ook een flink lang end om te verbinden met die lift…

Certified ski-boy, glijbewijs

Plaats een reactie