Paar dagen skiën voor beginners

Dit onderwerp gaat over de bestemming Braunlage

Dag allen,

Via google hier terecht gekomen, en al het één en ander gelezen maar nog niet helemaal wat ik zoek.

Mijn vrouw en een bevriend stel zijn van plan in februari een aantal dagen te gaan skiën.
Twee van ons zijn vorig jaar naar Oostenrijk geweest (Riezlern) en hebben daar een dag les gehad. Een aantal vrienden die mee waren en al meer ervaring hadden hebben ons daarna nog even bij de hand genomen. Dat ging vervolgens bij mij redelijk, de ander had er nog iets meer moeite mee.

Nu zijn we van plan om met z'n vieren naar Duitsland te gaan om wat meer ervaring op te doen, en de dames hebben nog niet geskied en willen les nemen.
We willen van woensdag tot zaterdag. Winterberg lig natuurlijk voor de hand, maar ik hoor ook goede verhalen over het Hartzgebergte. Sneeuwzekerheid zou hier ook net iets beter zijn als in Winterberg.
Als ik daar op zoek lees ik nogal uiteenlopende ervaringen. Prachtig en rustig, te druk, mooie pistes, veel te korte pistes enz.

Misschien zijn er hier mensen met ervaringen in het Hartz gebergte? Of moeten we toch gewoon naar Winterberg gaan voor een paar dagen skiën?

Wat willen we:

  • 4 tot 5 uur rijden
  • skiën voor beginners
  • 3 a 4 dagen skiën
  • begin of halverwege februari 2020

Bedankt alvast :-)

Harz: Sneeuwzekerheid is uitstekend in die periode. Skigebied is echter maar erg klein, al zijn de pistes sec wel wat langer dan Winterberg. Liftcapaciteit is beperkt, al zul je daar in febr. buiten het weekend geen last van hebben. In het weekend echter kan het daar stervensdruk zijn.

Vraag is, waarom niet wat verder rijden en bv een Montafon of een Oberstdorf pakken? Veel mooier, veel meer pistes. Ja, 2,5 uur verder rijden, maar mijns inziens het volledig waard. Voor 1 a 2 dagen is de Harz leuk om te skiën, langer ga je je vervelen.

*bericht bewerkt door Robert7 op 26 nov 2019 09:45

Qua drukte is winterberg denk ik iets drukker. sneeuwzekerheid is in winterberg absoluut geen probleem meer. De kunstsneeuwproductie is daar zo immens dat er vanaf januari tot eind maart gegarandeert goed geskiet kan worden. Het probleem is wel dat julli met begin tot half februari verreweg de drukste weken uitgekozen hebt. Zowel in de Hartz als het Sauerland is het dan topdrukte. Wanneer jullie de mogelijkheid hebben zou ik persoonlijk de eens voor de eerste week maart kijken. De voorjaarsvakanties zijn dan voorbij en de sneeuw is overal nog meer dan prima.

Het voordeel van de Harz tegenover het Sauerland is wel dat de pistes langer zijn, nadeel is weer dat het verder rijden is voor een paar dagen. Het kleinwalsertal in de Alpen is ongeveer net zo ver rijden als de Harz, maar dan zit je echt in de Alpen met bijbehorende langere afdalingen etc.

Born to Ride

In de buurt van Oberstdorf zijn we vorig jaar geweest, Riezlern.
De bedoeling was om naar Winterberg te gaan, maar een stukje verder zitten we in een mooier skigebied.
Nog een stuk verder rijden is inderdaad al de Alpen, maar dan is het drie keer van wat we eigenlijk van plan waren. Dat vinden we te ver.

Ik zag hier en daar al dat februari inderdaad druk is, maar voor ons eigenlijk wel het enige moment waarop we kunnen gaan ivm werk e.d. Zou eind februari al minder druk zijn?

Het gaat ons niet zozeer om lange afdalingen en het mooiste gebied. We willen vooral wat ervaring opdoen en voor de dames bekijken of ze skiën überhaupt leuk genoeg vinden om een keer naar Oostenrijk te gaan.

*bericht bewerkt door Joel_1987 op 26 nov 2019 10:51

@Joel_1987 de laatste 2 weken van februari is tijdens de Nederlandse voorjaarsvakantie. Die 2 weken zijn waarschijnlijk de drukste weken in het Sauerland. Voor absolute beginners die nog nooit op de skies hebben gestaan zijn er bij voldoende natuursneeuw wel een hele hoop kleine gebiedjes in het Sauerland waar ze goed kunnen leren skien zonder dat het erg druk is. Winterberg en Willingen zijn over het algemeen gewoon veel te druk in die weken. Alleen het eerste uurtje in de ochtend tot 10 uur en na een uur of half 3 is het beter te doen op de pistes daar. Tijdens het avondskien is het wel een stuk rustiger op de pistes.

In dit forumtopic heb ik een hoop van die kleinere gebieden beschreven: https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387

Born to Ride

Waar woon je in Nederland? Dat maakt nogal uit voor de reistijd.

Harz vindt ik landschappelijk mooier dan Sauerland. Er zijn diverse gebieden naast Braunlage zoals Sankt Andreasberg en Hahneklee.
Tov van Sauerland een stuk minder modern maar dat heeft ook wel weer z’n charme. Dit betekend gemiddeld gezien minder kunstsneeuwproductie en minder moderne (sleep)liften.
Het kan wel flink druk worden. Met name Braunlage kan helemaal vol lopen op mooie dagen (met name weekends zoals al aangegeven).

Ben er vaak geweest en mijn indruk is dat er in ieder geval veel minder kamikaze publiek in de Harz komt. En het is gewoon minder een pure NL-enclave waardoor je wel meer het gevoel hebt in het buitenland te zijn.

Die drukte lijkt me toch wel een dingetje. Maar is natuurlijk ook lastig in te schatten en zal ook afhangen van het weer in de weken.

@Joel_1987
In dit forumtopic heb ik een hoop van die kleinere gebieden beschreven: https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387

Matthias123 op 26 nov 2019 10:57

Kijk dat is een mooi lijstje, bedankt! Vooral Fort Fun ziet er wel interessant uit.
Sneeuwzekerheid is op de meeste plaatsen die je hier noemt 'onzeker'
Hoe zit dat in de maand februari, is er een percentage aan te hangen of kun je er echt niets van zeggen?

Ik woon overigens in het midden van het land, tussen Utrecht en Arnhem :-)

*bericht bewerkt door Joel_1987 op 26 nov 2019 12:01

@Joel_1987 qua sneeuwzekerheid moet je gewoon echt geluk hebben in het Sauerland. Ook in Februari kan de natuursneeuw zomaar opeens weg zijn na een zachte week met eventueel wat regen erbij. De meeste gebieden zijn vaak wel erg actueel over hun condities en openingen van liften op social media.

Born to Ride

Wat dat betreft zouden we dus beter voor het Harz gebergte kunnen gaan?

Als je in Winterberg zit kun je ook makkelijk uitwijken naar Neuastenberg. Het ligt maar 5 km verder en vooral voor beginners is het ideaal. Het zal ook iets minder druk zijn. Volgens mij zit er ook een goede skischool. Ze hebben ook goede kunstsneeuw-installaties. En het uitzicht vanaf de Postwiese is gewoon erg mooi. Je kunt ook ipv Winterberg naar Willingen gaan. Het aantal pistekilometers is iets minder dan in Winterberg maar de afdalingen zijn langer. En het uitzicht op de Ettelsberg is echt schitterend. Het is er minder druk dan in Winterberg. Ik was er twee jaar geleden tijdens de Nederlandse krokusvakantie en het was goed te doen. Intussen hebben ze daar ook nog een 8-persoons stoeltjeslift gebouwd dus de wachttijd zal nog korter zijn. Wat de sneeuwzekerheid betreft: in Winterberg, Neuastenberg en Willingen zal altijd wel een laag kunstsneeuw liggen maar…met regen kun je niet skieën. Ik heb het afgelopen maart in Winterberg gedaan op mijn laatste middag. En dat werkt niet want de sneeuw glijdt niet meer. Je komt nauwelijks nog vooruit. Daarentegen is hogere temperatuur mét zon weer geen probleem. Een droge wind met zon verdampt het smeltwater waardoor de sneeuw 'droog' blijft. Schrik niet van plus 5 of 6 graden, als het maar zonnig en droog is. In de Harz ben ik niet geweest. Ze hebben de afgelopen jaren wel geïnvesteerd maar ze lopen bij Winterberg nog steeds achter. Ze hebben één gondel, één stoeltjeslift en twee sleepliften. In Winterberg heb je dacht ik twaalf stoeltjesliften. Landschappelijk is de Harz erg mooi. Of het veel sneeuwzekerder is betwijfel ik. De Wurmberg ligt maar honderd meter hoger dan de Ettelsberg in Willingen. En de Harz is toch een flink stuk verder rijden. Het Sauerland is toch echt het dichtste bij.

*bericht bewerkt door MaartenAmsterdam op 27 nov 2019 00:23

@MaartenAmsterdam door de nieuwe k1 lift in Willingen is het daar afgelopen jaar flink drukker geworden. Dusdanig druk dat op een aantal weekend dagen de wachttijd voor de ettelsbergbahn opliep tot 30min.

Born to Ride

Ik ben een aantal jaar geleden naar Braunlage geweest. Net als Winterberg ben je wat afhankelijker van de weersituatie. Een dag was alles dicht vanwege wind en teveel regen. Het is daarna gaan sneeuwen en waren de belangrijkste pistes weer open. Echt een beginnersgebiedje, wat voor ons toen perfect was met onze zoon. We waren er met carnaval (niet de weekenddagen, midweek gedaan) en toen vond ik het niet druk. Wel leuke/makkelijke pistes met voor Duitse begrippen een flinke lengte. Het is inderdaad wel 2 uur verder rijden, maar vindt de omgeving wel beduidend mooier dan het Sauerland (omgevind, dorpjes, etc).

Wilco van Bragt

Bedankt voor de reacties, tips en opmerkingen.

We hebben inmiddels een appartement geboekt in Braunlage. Het is een beetje een gok maar wat ik hier lees en zelf heb gevonden op internet moet het bijna wel goed komen.

Ik zal in ieder geval nog even laten weten hoe het is geweest als we terug zijn :-)

Plaats een reactie