Open skiliften

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil-Cervinia

Beste mensen,

In week 2 van maart gaan we met een groep (6 man) op wintersport. Nu heb ik een mooi huisje gezien in Breuil-Cervina. Het skigebied schijnt erg mooi te zijn, alleen nu blijkt dat de liften vaak dicht zijn zo ook vandaag slechts 40km open. Iemand hier ervaring mee?

Groeten Merijn

Zou me, zeker op die termijn, niet druk maken. Gesloten liften komen daar voor omdat er momenteel heel veel sneeuw net gevallen is en het gebied erg hoog ligt. Andere oorzaak die vaak voorkomt is wind.

Maar nogmaals: je kunt er prima boeken.

Mr. Slow

Ze gooien idd nogal snel de liften dicht met wind. En ze doen ook vaak aan uitslapen. Als alles open is een erg mooi gebied.

Ik ben 3x op rij de 2e week van maart in Cervinia geweest.

Eerste keer een week zon, alles elke dag open (heel soms lift z niet, die 3 persoons stoeltjeslift, heb je niet nodig).

Tweede keer minder zon, wel goed zicht en later in de week veel zon. 1 dag weinig open ivm wind, maar er was genoeg open om lekker te skien, alle andere dagen alles open.

Vorig jaar was het een pak minder. Zondagochtend mooi (en dus redelijk druk, Italianen zijn mooi weer skiers en heel Milaan loopt op een mooie zonnige dag leeg), verse laag poeder dus heerlijk geskied tot halverwege de middag, toen begon het te sneeuwen en dat heeft het tot dinsdagavond gedaan. Zicht was slecht, weinig liften open en 1 dag maar 2 liften. Woensdag al iets beter, maar ook maar tot een uur of drie. Verbinding ging niet open, bovenste liften ook niet. Donderdags en vrijdags alles dicht ivm wind, alleen in Valtournenche iets open maar zeer ijzige pistes ivm wind. Wij hebben de laatste 2 dagen echter heerlijk in Pila geskiet.

Bij mooi weer is het fantastisch en de kans op mooi weer is in maart natuurlijk wat groter. Maar als het niet zo mooi is, dan is het gelijk heel slecht. Je kunt nergens tussen de bomen, de wind is keihard en je ziet binnen notime helemaal niets meer.

Gelukkig zijn er zat uitwijk opties. Bij harde wind (maar goed zicht) kun je je prima vermaken in Valtournenche, dat ligt net iets beschutter. Blij slechter zicht kan je naar Torgnon (ca 20km piste, 20 minuutjes rijden) of naar Pila (35 minuutjes rijden, 70km piste). Beiden zijn bijna niet gevoelig voor wind en hebben pistes tussen de bomen, dus bij slecht zicht is dat wel beter.

Er zijn zelfs nog wel wat andere gebieden die je op een dagtrip kan doen, je kunt 2 dagen elders skien met je skipas (zonder Zermatt). Neem je de pas incl Zermatt, dan kan dat niet. Voor het prijsverschil kun je ongeveer 2x een supplement kopen om alsnog naar Zermatt te gaan. Als er wind en/of wat meer sneeuw voorspelt wordt, zou ik niet de internationale kopen.

Samenvattend: van de 3 jaar 2 jaar heel goed gehad (incl verbinding naar Zermatt die meestal open was), 1 jaar echt slecht, maar door de uitwijkopties toch nog een prima vakantie. Zermatt was echter geen enkele dag open. Al met al zou ik zeker durven boeken, maar je kan dus een beetje pech hebben…Maar bij mooi weer is het er echt heel fijn.

*bericht bewerkt door Roy83 op 24 jan 2018 15:50

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nu is er maar zo weinig open vanwege de recente sneeuw, neem ik aan. Ze zijn daar erg traag met prepareren na flinke sneeuwval. Twee weken geleden ook kassa. In Valtournenche was het merendeel al geprepareerd, toen in Cervinia pas één piste open was. En zoals slapen ze nogal eens uit bij slecht weer.
En toch is het een schitterend gebied 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 24 jan 2018 16:39

Volgens mij heeft dat ook wel met het lawinerisico te maken, maar na veel sneeuw gaat het inderdaad mondjesmaat open.

Maar inderdaad, het blijft een heel mooi skigebied :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kom er net vandaan, we logeerden in Valtournenche, op de 4 dagen was maar 1 dag de verbinding met Breuil open, die met Zermatt nooit…maar dat had natuurlijk te maken met de enorme sneeuwval, desondanks vind ik wel dat men heel weinig moeite doet om pistes open te maken, in Valtournanche zelf ook maar een paar pistes open en zelden een pistenbully aan het werk gezien, in Cervinia was het zelfs 1 dag volledig dicht ,geen enkel piste open, ze zijn dus heel erg traag met prepareren…Ga heel vaak op skivakantie,maar in Oostenrijk zie geregeled dat men de pistes prepareert op ‘sneeuw-dagen’ gewoon overdag,dit heb ik daar nooit gezien. Spijtig,maar heb dus zeer weinig van het mooie skigebied gezien

Nou is het ook wel moeilijk prepareren met zoveel sneeuw.

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/b8bb84d4efd509342420499c...

Dat was twee weken terug.

Dat pistes dicht zijn betekent niet altijd dat ze traag zijn met prepareren, dat kan ook ivm lawine gevaar, dichte liften etc te maken hebben.

Of met pistemarkering die bijna zoek is :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hartstikke bedankt iedereen voor jullie inbreng.

En? Ga je boeken?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heeft iemand ervaring met dit gebied in het naseizoen? Ik overweeg net na pasen nog even te gaan. Maar als ik lees dat er vaak liften dicht zijn klinkt dat niet aantrekkelijk. En weet iemand een of meer hotels in Breuil die aan of vlak bij de piste (geen kleine zijpistes, maar hoofdverbinding) liggen? Of anders vlak bij een van de grotere liften/gondels? Hoe lang doe je er ongeveer over (gemiddeld vlot niveau) om vanaf de Zermatt kant terug te komen naar de Breuil kant als er geen drukte bij de liften is?

Half april 2017 was de sneeuw boven 2700m nog perfect. Het is heel makkelijk om zo hoog te blijven. Maar in de week dat ik er was was er ook bijna elke dag harde wind en het was soms erg koud (-20 op Klein Matterhorn). Dan gaan de liften pas laat open, vooral de hogere liften. De verbinding met Zermatt blijft dan ook snel dicht. Terugkomen vanuit Zermatt is dan vaak gesloten. De gondel naar Klein Matterhorn blijft wel draaien, maar de piste is dan dicht en je mag dan met ski’s de gondel niet in. Er zijn wel twee lange sleepliften om terug te komen, maar de bovenste daarvan gaat met harde wind snel dicht. Je moet dus altijd goed op de weersvoorspelling letten. Anders is er een kans dat je niet meer terugkomt.
Valtournenche gaat half april dicht.
Aan de afdalingen 3 en 3bis liggen een paar hotels. Afdaling 3 gaat naar de stoeltjeslift in het dorp, 3bis komt bij de gondel uit. Het nadeel van de hotels aan de afdalingen is dat ze tov het centrum hoog liggen. Cervinia kent heel veel hoogteverschil. Bij de gondel/de eitjes naar Plan Maison liggen geen hotels in de buurt. De gondel ligt hoog in het dorp. Veel hotels liggen beneden in het centrum bij de stoeltjeslift en bieden een shuttleservice naar de gondel bovenin het dorp. Of je kunt twee stoeltjesliften pakken en dan naar Plan Maison skiën. Vanuit daar beginnen de liften richting Zermatt. Veel hotels liggen op loopafstand van de stoeltjeslift.
Vanuit Cervinia naar Plateau Rosa (3400m van waaruit je richting Zermatt kunt) kost met de snelste verbinding (de gondels vanuit het dorp) ca 45min (schatting).
Hoe lang je er over doet om terug te komen van Zermatt ligt eraan vanuit welk gebied. Zermatt heeft drie gebieden: Blauherd/Sunegga, Gornergrat en Klein Matterhorn. Vanuit Zermatt gaat één lange lift (eitjes) totaan de grote grondel naar de top. Reken op 45-60 minuten naar de top. De laatste lift terug vanuit Furi, het eerste tussenstation vanuit Zermatt (waar ook de afdaling van Gornergrat uitkomt) gaat om 15u. Daarna kom je er niet meer in met je Italiaanse skipas.
Een week eerder was de wind veel zwakker. Het is dus een beetje geluk hebben. Maar omdat het gebied zo hoog ligt, is de wind wel een grote risicofactor.
Ik heb bij geen enkele lift hoeven wachten, behalve bij de grote gondels, maar niet vanwege drukte.
De verbindingen in Zermatt tussen de diverse gebieden zitten wel heel logisch in elkaar. Je bent heel snel van het ene gebied in het andere en weer terug; met name van Gornergrat-Blauherd vv. Daardoor kun je prachtige tochten maken. Terug naar Klein Matterhorn is wel een flinke zit.
Als je weer eenmaal bovenaan één van de twee verbindingen met Cervinia staat, kun je in één keer helemaal doorskiën naar Cervinia. Eigenlijk beter gezegd: als je op de top van Klein Matterhorn (3893m) staat.
Er zit een hotel op Plan Maison (2500m), maar dat is wel oud en erg simpel. Wel goed eten.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 feb 2018 00:34

Tussen 2500 en 2700m was de sneeuw over het algemeen ook (erg) goed.

Nou @drphil vat het al mooi samen :). Aan piste 5 ligt Baita Cretaz, daar heb ik ooit geslapen. Inmiddels nieuwe eigenaren, maar dat is een leuk (simpel) hotel met echt ski in/ski out. Wel wat meer gedoe (met sneeuwscooter :)) als je ‘s avonds nog even het dorp in wil.

Net na de Pasen kan hier qua sneeuw supergoed. Als t kan, zou ik lastminute boeken, maar hoe later in het seizoen hoe minder kans op slecht weer denk ik.

Ik denk dat Cervinia echt top kan zijn half april, juist doordat je nog zo hoog kan, denk ik dat je zelfs in de middag perfecte sneeuw hebt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Fantastisch. bedankt voor jullie uitgebreide adviezen. Ik zal pas laat boeken (toch rustige periode) en de weersverwachtingen goed in de gaten houden. Waar vind ik de meest betrouwbare weersvoorspellingen voor het gebied?

Volgens mij is de site van Cervinia zelf vrij betrouwbaar, net als ilmeteo volgens mij. En de voorspelling hier klopte ook goed volgens mij.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik combineer meestal een paar sites. Bergfex vind ik redelijk betrouwbaar voor de weersverwachting voor de komende 4 dagen, en dat met name voor de hoeveelheid bewolking. (Hun sneeuwvoorspelling deel ik altijd door 3). Bergfex geeft ook een windverwachting maar die is niet heel gedetailleerd:
https://nl.bergfex.com/breuil-cervinia/wetter/prognose/#day1…
Voor de windverwachting kijk ik meestal op:
http://www.skiresort.info/ski-resort/zermattbreuil-cerviniav…
Die geeft een gedetailleerde windverwachting. Ook die moet je met een korrel zout nemen, maar dan heb je enig idee wat je kunt verwachten. Mijn ervaring is dat hij vrij aardig klopt.
De site van Zermatt zelf vind ik accuraat qua voorspellingen:
https://www.zermatt.ch/Wetter-Prognose
Zermatt publiceert ook dagelijks de windsnelheden:
https://www.zermatt.ch/Wetter-Prognose/Aktuelle-Windwerte-Te…
Of
https://www.matterhornparadise.ch/de/aktuelles/wind…
Het gaat met name om de windsnelheden op Furgsattel en Klein Matterhorn.
De eigen sites van Zermatt gebruik ik om in te schatten of ik terug kan komen naar Cervinia.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 feb 2018 12:19

Zermatt heeft ook een goede interactieve kaart wat er open is
https://www.matterhornparadise.ch/de/winter/panoramalive-win…
Het gaat dan met name om de piste vanaf de top (Matterhorn glacier Paradise=Klein Matterhorn) naar Plateau Rosa. De gondel naar de top draait vaak nog met windkracht 11, daar moet je je dus niet blind op staren. Als de piste dicht is mag je er gewoon niet in (met ski’s).
Verder is van belang of de tweede /bovenste sleeplift Tesla open is. Als die open is, kom je altijd terug. Maar daar staat vaak vol de wind op, en met name het laatste stukje ligt echt onbeschut. De gondel is te prefereren 😁
Overigens zijn de rode pistes op Klein Matterhorn gewoon blauw. De afdalingen terug van de top van Kle8n Matterhorn naar Cervinia (twee mogelijkheden) zijn allemaal lichtrood. Dat vind ik persoonlijk heel prettige afdalingen (liggen heel lekker). De afdalingen net boven Cervinia werden in de namiddag wel (soms zware) pap. Maar alleen het laatste stukje.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 feb 2018 13:06

Ok. Dat wordt wat favorieten aanmaken voor het weer. Zijn de blauwe afdalingen voor snowboarders goed te doen? Of moet je veel steppen? Is er een mogelijkheid om via de weg van Zermatt naar Cervinia te komen? Is er een skibus? Zo ja, hoe lang doe je er over?

Is er een mogelijkheid om via de weg van Zermatt naar Cervinia te komen? Is er een skibus? Zo ja, hoe lang doe je er over?

GvD op 4 feb 2018 14:11

Zie Google Maps. Die is er niet (kost zo’n vier uur omrijden gok ik).

Mr. Slow

In Cervinia hoef je nergens te steppen.
In Zermatt heb je twee vlakke stukken: De dalafdaling vanaf Schwarzee naar Furi (richting Zermatt), die zou ik overslaan. Met goede sneeuw wel te doen, maar in april vermoedelijk deels een prikpad. Je moet toch een stukje gondel pakken omhoog naar Schwarzee, dan kun je blijven zitten en omzeil je de dalafdaling.
Het tweede stuk is de blauwe afdaling vanaf Klein Matterhorn (piste 73 op het kaartje hier). Die is erg vlak. Als je snelheid maakt op de rode die daarboven ligt, is het geen enkel probleem. Als je dat niet doet, weet ik niet of je hem haalt zonder prikken. Ik denk het wel, maar dan ga je niet hard.
Als je van de top van Klein Matterhorn piste 7 buitenom wilt pakken naar Cervinia (begint op de top van Plateau Rosa) moet je ook een stukje lopen (ook skiërs).
De afstand Zermatt-Cervinia is over de weg 225km. Er rijdt dus geen bus 😁
In Valtournenche kan ik me ook geen prikstukkeh herinneren.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 feb 2018 14:35

Perfect. Dankjewel.

Ik denk dat @cjahulskamp je vraag over snowboarden beter kan beantwoorden.

Ik kan me ook geen prikstukken herinneren (in Cervinia en Valtournenche). Hooguit als je naar het 3 persoons liftje in Valtournenche gaat (of je moet heel veel snelheid houden :)).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Even voor anderen die dit topic lezen: op windfinder.com kan je in het gebied gegevens van een aantal weerstations vinden. Onder andere Kleines Matterhorn, Breithorn en Pian Rosa in het cruciale doorgangsgebied. Ik heb zelf goede ervaring met windfinder tav. windvoorspelling, dus die ga ik in de gaten houden.

Ter illustratie: wind vandaag: Klein Matterhorn 73km/u. Schwarzsee 80km/u.

Ter illustratie: wind vandaag: Klein Matterhorn 73km/u. Schwarzsee 80km/u.

DrPhil op 5 feb 2018 18:26

Zal ik mij kites maar meenemen?

De wind kan je tot laat in het seizoen parten spelen reeds meegemaakt dat in april alles gesloten was vanwege de wind en dat 3 dagen lang. Goed informeren bij de lift verkoop die over het algemeen een goed advies geven over de te kopen skipas

Als je de 62 neemt vanaf schwarzsee naar furi kom je geen vlakstuk tegen.

Is de 62 in april nog open? @superskismurf

We zijn inmiddels weer terug van ons lange weekeinde naar Breuil-Cervinia. Als dank voor de geleverde info hierbij een kort verslagje van mijn ervaringen:

We zijn tevreden over het gebied. Reistijd op heen- en terugreis via Zwitserland was 10,5 uur. Het stuk vanaf Martigny tot Breuil en terug is wat taai, maar verder is het een behoorlijk rechttoe rechtaan reis. Nu, midden april, is het goed weer en lang licht, wat wel meehelpt. Dit weekeinde was het erg rustig in de dorpen en op de pistes. Nergens wachttijden, maximale pistetijd. Sneeuw zat. Het had in de dagen vóór we aankwamen nog gesneeuwd. In het dal zeker zo’n 15 cm verse sneeuw. Op de pistes overal ruim voldoende sneeuw. Offpiste was het op sommige plaatsen zeer goed, op andere plaatsen was het vanwege weinig sneeuw of lawinegevaar afgesloten. Een aantal pistes was ook om die redenen afgesloten, bijvoorbeeld de 62 en de 27. En dat zijn toch wel belangrijke verbindingspistes. Dus iets meer in de lift gezeten dan gehoopt. De gondel naar de Rothorn ging geen van de dagen. Niet duidelijk waarom niet, want er was over het algemeen weinig wind. Dus ook geen rechtstreekse verbinding naar de Gornergrat. We hebben de piste van Furi naar Zermatt geprobeerd, maar dat was met een snowboard geen goed idee. Sowieso veel prut, maar dat is op zich niet erg, maar het einde is te vlak, dus moest er een stuk gelopen worden. Daar staan een aantal mooie pistes tegenover. Vanaf Matterhorn glacier Paradise in één keer naar beneden via de 7 (met variant 13/16) of de 6-5-3 is geweldig. Met name langs de 6, 5 en 3 liggen heerlijke offpiste velden. Overigens ook bij de 24 en de 9 aan Italiaanse kant. De 69 direct onder de Matterhorn is geen spannende piste, maar gaat uit het zicht van alle andere pistes en liften en heeft ook fantastische offpiste velden. Een fantastisch “Alleen in de bergen” gevoel als het rustig is. De rode pistes vanaf Schwarzsee naar Furi zijn wat minder. Veelal lange en soms vlakke paden. Vanaf Gornergrat via Riffelberg en Riffelalp naar Furi zijn daarentegen weer uitstekende pistes. Niet heel steil, maar wel lekker om door te gaan. En zeker de blauwe pistes boven zijn als het rustig is mooi om lekker breed te carven. Het is overigens de moeite waard om even in het ijshotel te gaan kijken. Ook de 29 van Gornergrat naar Grünsee is een fijne piste. Het zwarte stuk is best makkelijk, maar dat geldt eigenlijk voor alle zwarte pistes in het gebied (bijvoorbeeld de 8 en de 25). Wel hebben redelijk wat pistes lange stukken pad. Vaak net steil genoeg om vaart te houden, maar voor snowboarders toch niet echt het fijnste. Hier en daar wel weer offpiste af te snijden. Dan nog de kant van Blauherd en Sunnega. Ook een aantal fijne pistes, bijvoorbeeld de 9, 8 en 7-4. Ook de 3 naar Zermatt is goed te doen, hoewel het in deze tijd van het jaar onderaan wat prut wordt. Het enige stuk dat we in zijn geheel niet hebben gezien is Valtournenche. Het plan was dit op maandag te doen op de terugweg. In plaats van starten in Breuil reden we naar de gondel van Valtournenche. Daar aangekomen bleek dat het gebied juist die dag gesloten was (voor het seizoen), Dus moesten we weer terug rijden naar Breuil. Helaas 25 minuten verloren tijd. Niet goed geinformeerd. Maar goed, er moet iets nieuws overblijven voor de volgende keer. Overigens hoorden we in de lift van twee Italiaanse snowboardleraren dat er plannen zijn om in de komende jaren het gebied te verbinden met een ander redelijk groot gebied een dal verderop. Al met al een gebied om nog een keer naar toe te gaan.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Plaats een reactie