kettingen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Brixen im Thale

In tijden van sneeuwschaarste is dit misschien een wat vreemde vraag. Ik ga deze winter (krokus) zelf rijden naar Brixen im Thale. Hiervoor ging ik altijd met een bus op wintersport.
Ik vraag me af of jullie aanraden om kettingen mee te nemen. Winterbanden zijn al op de auto gemonteerd, kettingen heb ik nog niet. Omdat Brixen niet zo hoog ligt en er ook geen bergpas in de weg ligt, vraag ik me af of ik er in winterse omstandigheden ook met enkel mijn winterbanden kom. Iemand ervaring met de rit naar Brixen?
Alvast bedankt!

Geen ervaring met deze specifieke rit, maar als je pech hebt en in een enorme sneeuwbui terechtkomt, heb je zelfs op de platste wegen in de Alpen sneeuwkettingen nodig.

Route is een drukke doorgaande weg, en zal praktisch altijd schoon zijn.
Tenzij je echt in een gigantische dump komt, kom je zonder kettingen prima aan.

Brixen dorp zal vrijwel altijd lukken zonder kettingen maar als je huis/hotel wat afgelegen ligt kan het zijn dat je ze alsnog moet leggen voor de laatste 100den meters.

@Rik7

Zorg te allen tijde dat je goed uitgerust bent qua materiaal. Je wilt het niet meemaken dat je niet verder kunt òf mag omdat je op de kettingen hebt bezuinigd. Ik ken de situatie van de dorpen in Brixen im Thale niet maar vaak genoeg is het net dat laatste stukje waar de kettingen uitkomst bieden. Ik meen dat @Ruud daar nog eens iets over heeft geschreven. Daarnaast kan het op de heenweg prima rijden zijn met schone wegen maar je moet ook nog terug en in die tussentijd kan de situatie compleet veranderen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Gewoon bij de Gamma de goedkoopste halen. Iets van 16 euro. 99% kans dat je ze niet nodig hebt maar voor get geval dat.

Mocht je nog jaren met deze auto rijden en vaker op wintersport gaan dan is het te overwegen een wat duurzamer setje aan te schaffen.

Net als de gevarendriehoek, groene verzekeringskaart, de verbandtrommel en een reservewiel behoort een set sneeuwkettingen ook tot de standaarduitrusting van een auto die in de alpen rijdt.

t is maar mijn mening hoor :)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

De kans dat je ze echt nodig hebt is vaak erg klein, maarja, als je ze dan niet hebt is t heel vervelend wanneer je ze niet hebt.
tot nu toe eigenlijk in de meeste gevallen kettingen kunnen lenen, pas geleden op ibood voor mijn nieuwe auto maar kettingen gekocht voor een 20 euro oid, ook omdat ik voor dat bedrag niet heel veel zin had om rond te vragen.
Zolang je geen heel exotische bandenmaat hebt dan zijn ze ook de wereld niet, alhoewel zelfs met forse bandenmaten je voor 60 euro klaar kan zijn.

Ik weet niet hoe de wetgeving in Oostenrijk luidt, maar in Zwitserland ben je strafbaar als je agv het niet hebben van winterbanden/kettingen het overige verkeer ophoudt.

Zonder kettingen de bergen in acht ik onverantwoord

Rob

Ik weet niet hoe de wetgeving in Oostenrijk luidt, maar in Zwitserland ben je strafbaar als je agv het niet hebben van winterbanden/kettingen het overige verkeer ophoudt.

Zonder kettingen de bergen in acht ik onverantwoord

RCGrootveld op 15 dec 2014 23:54

Alleen als er een blauw bord staat dat je kettingen moet leggen. Soms houdt de politie je tegen op weg naar boven en mag je alleen verder als je sneeuwkettingen omlegt. Beide lijken mij op weg naar Brixen niet voor te komen. Maar ik zou toch ook adviseren een setje te kopen/lenen.

Daar ga je toch niet op besparen? We willen allemaal wel op wintersport maar pakweg 50 euro uitgeven aan een item dat tot je veiligheidsuitrusting behoort, daar ga je over nadenken? Ik kan er niet bij dat mensen zelfs maar overwegen om zonder kettingen op wintersport te vertrekken. Kijk op marktplaats of kapaza, er staan er meer dan voldoende op. Je kan er zelfs huren. Heb het maar eens voor dat je 's nachts in een sneeuwstormpje op de hundsruck terecht komt!

We willen allemaal wel op wintersport maar pakweg 50 euro uitgeven aan een item dat tot je veiligheidsuitrusting behoort, daar ga je over nadenken?

GeensMaarten op 16 dec 2014 07:43

Een snelle google search op een simpele ketting als de KN-90 (die onder veel namen verkocht word en om vrij veel banden past) levert resultaten van 19,95 op, oa bij Heuts en andere webshops.
voor 20 euro is t toch zeker een no-brainer.

Ik ben in 2012 in Brixen im Thale geweest en toen lag er flink wat sneeuw.

Zolang je op de hoofdweg blijft is het prima te doen. Echter was het laatste stukje naar het huisje toe een stukje steiler en niet schoongeveegd. Zonder kettingen was dat nog te doen maar in de loop van de week is er toen veel sneeuw bij gevallen. Gelukkig had ik kettingen bij me en was dat geen probleem.

Ik zou ze dus toch maar meenemen.

Volgens mij is het bij je hebben van kettingen in Oostenrijk verplicht gedurende de winterperiode.

In oostenrijk ben je verplicht ze bij je te hebben. En koop goede, geen prul van.
gamma of karwei.
Vrienden hebben door die prul bijna in de afgrond gelegen, kettingen gebroken, te veel ruimte tussen de schakels. Ging gelukkig nog net goed bleven, nog net hangen. Neem geen risico om daar op te besparen. Koop bv bij de anwb of zoek dat soort op marktplaats.

Ok mensen, bedankt voor al de goede en snelle reacties. Zal ze maar gaan halen en ze er thuis eens proberen op te leggen. Kwestie ging niet enkel over de centen, ik haal gewoon liefst geen materiaal in huis dat ik niet gebruik.

Ben benieuwd naar het skigebied. Eerste keer sinds lang in Oostenrijk en de laatste jaren steeds in het hooggebergte (espace killy, paradiski, livigno …)

Duitsland
Tijdens winterse omstandigheden moeten auto’s beschikken over een winteruitrusting. Dit houdt in dat de auto voorzien moet zijn van winterbanden, maar ook moet beschikken over voldoende ruitensproeiervloeistof en goede ruitenwissers. Verder moet je je met winterbanden aanpassen aan de voorgeschreven maximumsnelheid.

Ook kan het gebruik van sneeuwkettingen in sommige omstandigheden verplicht zijn, dit wordt dan aangegeven met een verkeersbord. Hier bedraagt de maximumsnelheid 50 km per uur.

Oostenrijk
Het is in Oostenrijk verplicht om tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden met winterbanden te rijden. Buiten deze periode kan het op bergwegen alsnog verplicht worden gesteld. Een vereiste bij het gebruik van winterbanden is dat deze minimaal 4 mm profiel moeten hebben.

Sneeuwkettingen mogen alleen worden gebruikt indien dit noodzakelijk is en het wegdek niet beschadigd wordt. Op sommige plaatsten zijn sneeuwkettingen verplicht wat dan aangegeven wordt met het verkeersbord. De aangeraden snelheid betreft hierbij 40 km per uur en in de Arlbergtunnel is het gebruik van sneeuwkettingen verboden. Let dus op dat je deze voortijdig van je wielen verwijderd.

Als je naar Brixen gaat kom je door Hopfgarten. Daar zit een stuk steile weg in waar ik toch wel regelmatig met winterse omstandigheden mensen heb zien staan slippen. Als de omstandigheden echt winters zijn heb je daar wel kettingen nodig om boven te komen. De Skiwelt is een heel leuk ski gebied. Heel veel sneeuwplezier!

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Plaats een reactie