Van Tofana naar Falorai gebied

Dit onderwerp gaat over de bestemming Cortina d'Ampezzo

Hi,
Tijdens onze huttentocht komende winter doen we een dagje Cortina. Heeft iemand ervaring met de (bus)verbinding van dalstation Tofana naar dalstation Falorai. Gaan daar van die kleine busjes? Gaan deze vaak? En is de Falorai kant uberhaupt wel interessant genoeg voor een paar uur ? Dank! Paul

Paulr

Ik kan helaas geen antwoordt geven op je vraag @Paulr.

Maar zijn er mensen die wat tips kunnen geven over CdA. Het staat op het lijstje dat we voor een dag willen bezoeken. Op de skikaart zie ik eigenlijk twee gebieden. Welke van de gebieden zou je beter in de ochtend of middag bezoeken. En misschien zijn er mensen die een antwoord hebben voor @Paulr ??

May the ski force be with you !!

Er zijn twee manieren om naar Faloria te geraken … de ene is letterlijk van de ene kant van ‘dorp’ CdA naar de andere kant van het dorp. Daar is een shuttle voor voorzien (ik dacht kleine witte dingen) die gewoon klaar staan en elke 15’ reden.

De andere manier is een (betalende) taxi naar de parking tussen Faloria en Rio Gere (Staunies).

Op zich is Faloria (rechts) misschien een uurtje of twee de moeite. Een paar mooie uitzichten (verzicht op Tofana, Staunies, etc.), een drietal leuke pistes (zwart), de rest eerder “gezellig”. De kant naar Staunies (links) is op zich zo ook een uurtje of twee de moeite waard. Vooral de kloof v Staunies is uniek als deze tot helemaal boven geopend is (dat was de oude toegang naar één vd gletschers v Cortina) en het is een lekkere dalafdaling.

Moest ik daar een dag plannen zou’k 's ochtends Tofana doen en zorgen dat’k rond 12u aankom met de taxi bij Rio Gere. Boven in de hut een kleinigheid eten en direct Staunies in. Anderhalf uurtje skiën en te voet (50 meter) oversteken naar Faloria om daar de dag uit te skiën. 's avonds de lift naar CdA centrum nemen.

Super @Lars3 !!

Ik neem je dagplanning over. Mooie indeling.

May the ski force be with you !!

In CdA Tofana zijn vooral twee afdalingen de moeite:

  1. de Olympia met natuurlijk de Tofanaschuss… toch wel indrukwekkend, vooral nét na de jaarlijke WB afdaling voor de vrouwen, dan is die echt héérlijk geprepareerd (knalhard).
  2. De lange afdaling van bovenop Busc (de gletscher), door de forcella rossa (om één of andere reden zwart … zo erg is die nu ook weer niet) en dan langs eender welke blauwe naar Stries (de meest “jaren '80 dalafdaling” die’k ken … inclusief een vijftal straatkruisingen, langs de oude olympische bobbaan van Cortina en over een smal voetgangersbruggetje naar de buik vd gondellift … misschien zelfs eerder jaren '70 dan '80).

De eerste is dus een doel voor vroeg in de dag en sluit aan bij een sightseeing tour naar het linkse deel vh Tofana gebied (blauw, maar leuk om te relaxen en genieten vd omgeving).
De tweede is leuk om een eerste keer te doen om de héle lift tot aan Busc te nemen (twee gondels) en om af te sluiten in Tofana.

Bij ons staat het al ingepland :).

Bij ons ook ingepland nu

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie