Ehrwalder Almbahn 15-04-2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ehrwald

The right choice! DSB Issentalkopf.

null

Eigenlijk wilde ik graag tijdens het voorgaande weekend het skigebied Ehrwalder Almbahn bezoeken. Echter hadden we op het laatste moment voor Vogel gekozen, zie: https://www.wintersport.nl/forum/topic/155873
Naar aanleiding van de negatieve weersvoorspellingen gingen we dan op deze dinsdag naar de Ehrwalder Almbahn.

Weer:
Sneeuwbuien, héél af en toe een zonnestraal en weinig wind. Regelmatig was het erg mistig, zeker hogerop.
De temperatuur lag in het dal rond het vriespunt. In het hart van het skigebied was het rond de -3 °C.

Wachttijden:
Geen, we waren haast alleen.

Pistekwaliteit:
Nieuwe sneeuw. In het dal wat zwaarder, hoger in het skigebied meer poeder.
In het dal lag tegen de 10 centimeter sneeuw. Op de berg 20 centimeter tot een halve meter.

Pistekaart:

null

Website:
http://www.ehrwalderalmbahn.at/ehrwalderalmbahn/de/anlagen-p…

Een week van tevoren zag het ernaar uit dat het tijdens onze vakantie vrij warm zou worden met temperaturen boven de 20 °C en aardig wat zon. Winterbanden zouden niet meer nodig zijn, zo dachten wij. Na een warme maandag bij de Nordkettenbahnen bij Innsbruck (zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/156149), stonden we op dinsdagmorgen zo op in Obsteig:

null

null

null

We vertrokken vroeg naar de Ehrwalder Almbahn om te kunnen genieten van de verse sneeuw! Ik kon niet wachten om de DSB Issentalkopf te bezoeken! Het zou een van de laatste dagen zijn dat deze lift in werking kon zijn. Deze zomer wordt hij namelijk vervangen.

null

null

^Raar! Waar is iedereen!? Onze auto was de enige… Zo vroeg waren we toch ook weer niet?

null

null

^De Ehrwalder Almbaan was gewoon in bedrijf. Niks aan de hand!

null

^’Skibetrieb ab 14. April eingestellt.’ Jep, het was de vijftiende. Een enorm vriendelijke medewerkster kwam naar ons toegelopen om de situatie uit te leggen. Een sneeuwarme winter met hoge temperaturen zorgde ervoor dat er al weinig sneeuw lag. Toch konden ze tot op de laatste dag het volledige skigebied openhouden. Echter had het voorgaande warme weekend met de vele regen de pistes uiteindelijk de genadeslag gegeven. Heel het skigebied weer vorm geven met deze nieuwe sneeuw zou weinig uithalen voor die enkele dagen… De Ehrwalder Almbahn bleef wel geopend voor de wandelaars.
Neeeeh! Een flinke domper! Ik zou de 2-CLF Issentalkopf nooit kunnen ervaren!
Wat nu te doen? We hadden een flink eind gereden om hier te komen. Konden we eventueel naar de naastgelegen Zugspitze gaan? ‘Nee’, was het antwoord van de medewerkster. Er was meer dan een halve meter sneeuw gevallen op de berg. Het lawinegevaar was te groot en het skigebied moest opnieuw geprepareerd worden. Het kon zijn dat de liften daar zouden openen tegen de middag, maar dat was niet met zekerheid te zeggen. Ze raadde ons aan om bijvoorbeeld naar het skigebied Hochzeiger in het Pitztal te gaan. Alles voor de Fernpass was dicht.
Tja, we kwamen net uit die richting! We kochten uiteindelijk twee wandeltickets en gingen naar boven in skiuitrusting, maar met de slee en wandelschoenen bij de hand.

null

^De Ehrwalder Almbahn vind ik echt een prachtige lift! Dit type cabines ben ik ook echt gaan waarderen.

null

^De 6-CLDB Ganghofer Blitz en de rode Jägerhütte-Abfahrt.

null

^De blauwe Talabfahrt.

null

^De 2-SL Hochbrand.

null

null

^Aangekomen op 1500 meter hoogte.

null

null

^Altijd leuk, zo’n teststoeltje!

null

^Terrasje doen?

null

^Een van de drie restaurants in het Tirolerhaus. Wat een prachtcomplex!

null

^2-SL Klämmli boven het Tirolerhaus.

null

^In het midden/linksonder ligt de toekomstige startplaats van de nieuwe Issentalkopfbahn.

null

null

^Daar is ie! De oude DSB Issentalkopf van Girak uit 1983. Helaas staat hij stil, en zal hij nooit meer draaien.

null

null

null

^Het markante dalstation. Hij ziet er zo leuk uit!

null

null

^Stop, voor altijd…

null

null

^Daarboven staat het bergstation.

Laten we daar maar meteen naartoe gaan! Nee, niet per skilift helaas!

null

^Daar, bovenaan de piste staat het bergstation! Net op dat moment brak het wolkendek even open.

null

null

null

^Het is echt een speciale lift, die DSB Issentalkopf! De vele liftpalen voor het bergstation dragen daar zeker aan bij!

null

^Een blik in het lifthuisje…

null

null

^De zwarte Panorama-Abfahrt gaat achter het bergstation om naar beneden. We wilden deze piste afdalen, echter was deze afgezet en stond er een lawinegevaarbordje bij. Zeker gezien het flinke pak sneeuw dat er de voorgaande nacht was gevallen en de vele knallen die we continu rondom ons heen hoorden, kozen we toch maar voor een andere route.

null

^De speciale palenrij.

null

^Het Tirolerhaus gezien vanaf de plaats waar het toekomstige bergstation van de nieuwe 6-CLDB Issentalkopf komt te liggen.
Linksonder het meertje komt het dalstation te staan. Enkele bouwmaterialen lagen er al!

null

^De 6-CLDB Gaistal gezien vanaf de blauwe Hochfeldern-Abfahrt nummer 5.

null

null

null

^Het Gaistal kwam ook even tevoorschijn. Bij goed weer kun je tot Leutasch kijken.

null

^De blauwe Gaistal-Abfahrt 8 richting het dalstation van de Gaistalbahn.

null

null

null

null

^6-CLDB Gaistal.

null

null

null

null

null

^De rode Issental-Abfahrt nummer 5a.

null

null

null

^Nogmaals de 6-CLDB Gaistal.

null

null

null

null

^Dat was het vrij vlakke onderste deel van de blauwe Feldernanger-Abfahrt nummer 4.

null

^Terug aangekomen bij het Tirolerhaus.

null

^Even de nodige warmte opgezocht en echt heerlijk gegeten!

Toen we tegen 16 uur terug buiten kwamen om naar beneden te gaan, kon ik mijn ogen niet geloven! De DSB Issentalkopf deed het! WAAAAAAHHH OMG!!! Ik zette het op een spurt richting het dalstation.
De man die daar stond keek me natuurlijk al raar aan. Ik begon hem meteen te ondervragen en ‘mijn verhaal’ te vertellen… Ik was speciaal voor deze lift gekomen! Hij vond me wel zielig. Echter kon hij me niet naar boven laten gaan. Het weer werd slechter, het werd donkerder en de mensen die boven waren geweest waren al op hun weg terug.
Ik had het idee dat zowat alle medewerkers in de lift zaten! Uiteindelijk stond er beneden een hele groep… Ze hadden blijkbaar alles omtrent de aanstaande bouw nog eens bekeken en overlopen vanuit de lift.
In mijn stuntelige Duits vertelde ik nogmaals dat ik echt enorm teleurgesteld was dat alles gesloten was, en vroeg of er misschien nog zo’n ritje gepland stond. Blijkbaar was ik ook tegen een van de bestuurders van het liftgezelschap aan het praten! Ze keken elkaar allemaal aan en lachten een beetje. Hij zei dat de volgende ochtend de lift voor de laatste keer zou worden aangezet en dat hij me verwachtte. Ik was door het dolle heen, bedankte iedereen en rende weer terug naar m’n vriend die op me stond te wachten bij het Tirolerhaus. Hij vond het erg grappig…

null

^Jaja hij deed het echt hoor!

null

^De Hochbrand-sleeplift en de gelijknamige rode piste 7.

null

^Een geheime verborgen Schirmbar?

null

^Eenmaal beneden werd de Ehrwalder Almbahn al gegarageerd.

De dag was nog niet voorbij voor ons. We hadden gelezen over het zwembad Alpamare in Bad Tölz. We reden meteen door. Langs de weg kwamen we echter nog iets speciaals tegen! Stuur omgooien en kijken!

null

null

null

null

^Zowel een gewone Sommerrodelbahn als een alpine coaster! Alles was (al?) dicht. Er is weer iets bijgekomen op mijn verlanglijst…

null

^Alpamare!!! Echt een apart zwembad! De glijbanen zijn echt supercool! Als je goed kijkt zie je op de foto een octopus op de glijbaan die water spuwt! Echt fantastisch!

De dag begon mooi, met een prachtig pak sneeuw! Helaas kwamen we er te laat achter dat het skiseizoen bij de Ehrwalder Almbahn sinds maandag afgelopen was. Helaas? Wat zeg ik nu? We hebben alsnog een fantastische dag gehad! Heerlijke sneeuw, een prachtig landschap (voor zover we het konden zien), zo goed als alleen in het skigebied en uiteindelijk de belofte van een ritje in de DSB Issentalkopf. Als afsluiter dan nog een duik in heerlijk warm water en superleuke glijbanen! Beter kan toch niet?

Waarschijnlijk volgt morgenavond hier het verslag van woensdag 16-04-2014.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Jammer dat jullie niet konden skiën! Het zag er zo winters uit:(
Nouja gelukkig werd wel een soeciaal ritje voor je geregeld:)

Haha ja idd, maar skiën kon gewoon nog hoor!;) Ik heb die dag veel geleerd qua off-pisteskiën (zonder al te veel te vallen beneden komen dus):p
En jaaa gelukkig! Al dacht ik wel: ‘Eerst zien, dan geloven’. En terecht…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

wederom een leuk verslag. Over 4 weken ben ik een aantal dagen in Lermoos. Zal eens in die richting gaan kijken.

May the ski force be with you !!

Super @SnowJan!
Zonde van de DSB, maar aan de andere kant ook wel logisch dat ze deze ook willen vernieuwen, aangezien de rest van het gebied ook al vrij modern is. Ik baal nu toch wel een beetje dat ik 29 maart voor Lermoos heb gekozen, en niet voor Ehrwalder Almbahn…Achja, ik heb ook gewoon een fantastische middag in Lermoos gehad ;)

Leuk om te zien weer :) Spectaculair uitzicht had je vanuit de DSB als je bijna boven was en naar achteren keek. Ze zijn al aardig ver met de nieuwe lift, hij komt wat dichterbij het Tirolerhaus te liggen en ook wat lager, zodat de ingang veel beter ligt als je uit de Almbahn komt.

Leuk verslag!
Herkenbaar al die foto’s, is echt een van mijn favoriete gebieden.
Ben benieuwd naar het beloofde ritje in de DSB, ik volg de bouw van de nieuwe op de voet via de website.
Het werd aan de andere kant toch wel tijd deze lange baan ook te moderniseren, net als de rest van het gebied.

Leuke reacties! Bedankt daarvoor! Dat maakt het de moeite om de tijd in een verslag te steken:)
@CJAHulskamp Leuk! Zeker foto’s maken van de bouw dan hè? Het zou leuk zijn om ze bijvoorbeeld in dit topic te plaatsen!:D
@HenriS Inderdaad. Schijnbaar stond er ook echt altijd een lange rij voor de DSB Issentalkopf. Iedereen wil naar het Gaistalgedeelte:p
Ja, eigenlijk lijkt dat achteraf wel de betere keuze…
@EricH Klopt!:D
@LisaB Ik ook! De meeste liftpalen staan al zeg! Ze zetten er haast achter. Dat was al te merken toen we uit de lift stapten…
Inderdaad. Het was eigenlijk de opstopper in het skigebied toch? Het blijft wel jammer dat hij weg is nu:(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Woensdag 16-04-2014

null

Voor deze mooie woensdag stond er een ritje in de DSB Issentalkopf op het programma! Dat terwijl het skiseizoen officieel was beëindigd bij de Ehrwalder Almbahn! We moesten al vroeg aan het dalstation van de gondel staan. Daar zouden we worden opgewacht.

Weer:
Mistbanken in het dal. Er hing nog wat restbewolking welke in de loop van de ochtend wat verder oploste. Het sneeuwde licht; overal zweefden glitters. De wind waaide nauwelijks.
Het was ’s ochtends zowel in het dal als in het skigebied tegen de -5 °C. Echter liep de temperatuur snel op in de warme lentezon.

Sneeuw:
Er was tijdens de nacht nog 5 centimeter poedersneeuw bijgevallen.

Geopende liften:
De 8-EUB Ehrwalder Almbahn was voor voetgangers geopend.

Wachttijden:
Geen.
In het skigebied waren wel wat meer toerskiërs en voetgangers onderweg dan de dag ervoor. Logisch, met deze prachtige omstandigheden! Misschien was het zelfs een van de mooiste ochtenden van het hele winterseizoen?

Het was weer heerlijk opstaan:

null

null

null

null

^Winter versus lente.

null

^Het Zugspitzemassief kwam langzaamaan tevoorschijn.

null

^Vanuit de Ehrwalder Almbahn heb je een mooi zicht op het Ehrwalder Becken. Voorin het dal is een deel van Ehrwald te zien, links achterin ligt Lermoos met zijn skigebied Grubigstein. Voor een verslag van dit skigebied, zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/154003

null

^We zweven over 6-CLDB Ganghofer Blitz. Bij het dalstation van deze lift ligt de Ganghoferhütte.
Bovendien mondt hier de rode Jägerhütte-Abfahrt 2 uit op de blauwe Talabfahrt.
Er waren hier al veel toerskiërs onderweg!

null

^Links de blauwe omweg van de Talabfahrt, om het rode stukje 1a rechts te ontwijken.

null

^2-SL Hochbrand.

null

^In het midden van de foto ligt het dalstation van de DSB (2-CLF) Issentalkopf. Rechts bij de graafmachine wordt het dalstation van de nieuwe baan gebouwd. Zoals @EricH al in de reacties vermeldde, zal het nieuwe dalstation door de lagere ligging beter te bereiken zijn vanuit de Ehrwalder Almbahn en het Tirolerhaus.

null

^Die Baustelle.

null

^Het Snow Beast mocht toch nog eens in actie komen!

null

^Een pistebully prepareerde de winterwandelpaden.

null

null

^Daar gaan we weer naartoe, but now the easy way!

null

^De Talabfahrt. Lermoos wordt weer groen!

null

^Het hart van het skigebied, het Tirolerhaus.

null

null

null

null

null

null

null

^Bij aankomst was er niemand. Daarna kwam er een medewerker, maar hij wist van niks. Eerst zien, dan geloven…
Gelukkig! Uiteindelijk kwamen er meer medewerkers die wisten waarover het ging. De lift werd vervolgens aangezet.
Wij twee waren niet de enige belangstellenden. Een wat oudere man mocht ook mee. Hij was misschien een oud-medewerker?

null

^Klaar voor de start!

null

^Links de blauwe Klämmli-Abfahrt 3, rechts het Berggasthof Alpenglühn/Sportalm.

null

null

null

^Het Zugspitzemassief. Daarboven/achter ligt het skigebied aan de Zugspitze.
Te zien zijn de Wetterwandspitzen (2747 m) en rechts de Plattspitzen (2679 m).

null

^Hee! Die had ik de dag ervoor niet gezien!:p
Linksvoor ligt de Breitenkopf (2469 m) met daarachter de grootste merk van het Miemingergebergte, de Hochplattig (2768 m).
Rechtsvoor zie je de Igelskopf (2224 m). Daarachter liggen de Mitterspitzen (2701 m).

null

^Linksboven langs het Berggasthof Alpenglühn/Sportalm loopt de vrij vlakke Feldernanger-Abfahrt nummer 4.

null

^De Vorderer Tajakopf (2450 m) met rechtsachter de Ehrwalder Sonnenspitze (2417 m).

null

^Variantpiste 3a.

null

^Een laaghouder.

null

null

^Winterwonderland!:)

null

null

null

^Nog een laaghouder. De lift had een hele interessante trassering. Hij liep vrij steil doorheen een klein dalletje.

null

null

null

^Wow! Stunning views!!!

null

null

null

^Het Gaistal komt tevoorschijn!
Op de witte vlakte rechts komt het bergstation van de nieuwe Issentalkopfbahn te staan.

null

^We zijn bijna bij het bergstation! Eerst nog even de speciale palenrij passeren…

null

null

^Wat een verschil met de dag ervoor! Echt een geluk dat het zo mooi opgeklaard is.
Bij helder weer, zo zij de oudere man, kun je vanaf hier het skigebied van Seefeld zien liggen. Na grondige inspectie van deze foto lijkt het zo te zijn dat er in het midden licht gespiegeld wordt. Dat zou gerust een station van een skilift in Seefeld kunnen zijn!

null

^We gaan weer terug.

null

^Linksonder het meertje start de nieuwe stoeltjeslift, kruist vervolgens het pad van de oude lift en komt links uit.

null

null

null

null

^Al heel wat boven waren geveld voor de nieuwe 6-CLDB Issentalkopf.

null

null

^Was het jullie ook al opgevallen dat de stoeltjes uitgeklapt naar boven kwamen? De reden?

null

^Nadat we waren uitgestapt werd er namelijk meteen begonnen met de sloop. De bekleding van de stoeltjes werd er letterlijk afgetrokken.

null

null

^De DSB Issentalkopf wordt niet verkocht. Hij belandt bij het oud ijzer. Ik mocht hem zelfs voor weinig overkopen! Helaas ging het vervoer een beetje lastig worden… Ik heb het dus maar gelaten;)

Wat een heerlijk skigebiedje is dit! Het is landschappelijk erg mooi gelegen in het Gaistal aan de voet van het Zugspitzemassief. Rondom de Ehrwalder Alm kom je echt tot rust.
Het skigebied Ehrwalder Alm is vooral geschikt voor de wat minder ervaren skiërs. De meeste pistes zijn namelijk vrij vlak te noemen. Mijn zijn 26,5 kilometer piste en 8 liften is er genoeg te doen voor minstens een dag of twee. Voor de afwisseling kan je uitwijken naar de andere skigebieden in de Zugspitz Arena.
Met de nieuwe 6-CLDB Issentalkopf zijn alle hoofdliften in het skigebied ultramodern. Ook de gastronomie behoord tot de hoogste stand.
Verder is het skigebied van nature vrij sneeuwzeker te noemen. Daarbij kan nog eens 82 % van de pistes technisch worden besneeuwd.
Al met al is het skigebied Ehrwalder Almbahn, samen met de andere skigebieden in de Zugspitz Arena, zeker de moeite waard voor de wintersportvakantie!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Het derde skigebied van Ehrwald, de Wettersteinbahnen, was ook al gesloten.
Het daarbovenliggende skigebied aan de Zugspitze was weer geopend! Daar zouden we de volgende dag naartoe gaan.

null

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Haha die sneeuw op die stoeltjes;p Hadden ze voor jullie wel een paar stoeltjes schoongemaakt? Ziet er allemaal wel echt prachtig uit, het blijft wel nog steeds raar dat het nu wel een winterwonderland was en de hele winter ongeveer niet:(

@Joostglas Haha ja ze klapten de stoeltjes netjes voor ons open en de restjes sneeuw werden er afgeveegd. We waren net VIP’s;)
Ja echt hè! En dan net op deze dag! Erg speciaal allemaal. Het was ons blijkbaar gegund!:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Mooie foto’s weer!
Het gebiedje lijkt me zeker de moeite waard met die mooie uitzichten. Leuk dat je nog in die oude DSB mocht. Dat heeft altijd iets nostalgisch. Ik hou er van!

@joepiedepoepie Dat is het zeker ja!:D
Echt hè, vind ik ook! Daarom vind ik het ook zo jammer dat hij nu bij het oud ijzer ligt:(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Mooie foto’s! Het ziet er inderdaad veel meer uit als winterwonderland dan in de winter zelf!
Toen zat ik in Ehrwald en was het veel groen…
Leuk zo’n VIP behandeling, dat zulke spontane acties toch maar weer mogelijk zijn daar!
Ik zou toch 'n stoeltje gehouden hebben als monument voor op de berg :p

Geweldig! Echt geweldig @SnowJan! Prachtige foto’s! Je hebt ook erg geluk gehad met het weer, mooi uitzicht daar :)

Je moest eigenlijk gewoon zo’n stoeltje meenemen, een mooie herinnering aan de DSB.

@LisaB Thanks! Wanneer was je er dan? Ik heb echt geluk (bij een ongeluk) gehad!:D
Ja echt hè! Ik had het ook totaal niet verwacht… Maar nee heb je, ja kun je krijgen. Het team daar is buitengewoon vriendelijk. Zo heb ik het nog nooit meegemaakt! Zo sympathiek! Echt waar, alleen daarom zou ik er weer terug willen komen.
Haha misschien? Het besturingshuisje blijft in ieder geval staan denk ik:p
@HenriS Dank je! Jaaaah niet normaal het geluk die vakantie:p
Hmmm ja maar de stoeltjes zelf werden pas de dagen erna gedemonteerd:( Jammerrr! Die kans komt ooit nog wel hoor!;) Ik ga eerst voor een ESL-stoeltje;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@SnowJan
Ik was er met de Kerst, dus al even geleden! Maar toen was het dus niet al te best.
Het is inderdaad een erg open en vriendelijk team daar, dat vind ik ook zo mooi aan het skigebied.

@LisaB Jammer… Ga je aankomende winter weer naar daar? Ik wel denk ik, hoop ik… ;) Met open liften en pistes dan! En de nieuwe Issentalkopfbahn:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Plaats een reactie