Skibus zonder skies

Dit onderwerp gaat over de bestemming Finkenberg

Wij hebben in verschillende gebieden kennisgemaakt met het fenomeen skibus. Dat is dan een bus die tussen verschillende liften in evt. verschillende dorpjes van het gebied pendelt, gratis voor mensen met een skipas en vaak ook voor wandelaars met een gastenkaart.
Zo niet in het zillertal.
Tijdens een skiweek in Finkenberg voelde mijn man zich 's morgens niet lekker, we besloten rustig aan te doen en niet de berg op te gaan die dag. In de middag ging het weer wat beter en bedachten we even in Mayrhofen te gaan kijken, bij gebrek aan eigen vervoer met de skibus die van mayrhofen naar hinterux rijdt, en dus ook van de finkenbergbahn naar de penkenbahn. Wij staan bij halte finkenbergbahn, bus komt er aan, wij laten onze skipas zien en willen doorlopen. Nee, zegt de chauffeur, jullie hebben geen skies bij je dus je moet betalen. Ik dacht echt dat hij een grapje maakte maar hij meende het! Dat we een dikke 200 euro per pas hadden afgetikt maakte niet uit, zonder skies in de hand betkende de ritprijs betalen. Nou gaat het mij niet om die paar euro extra maar vreemd vind ik het wel.
Heeft iemand dat al eens in andere gebieden meegemaakt? Ik nog nooit. We zijn elders ook wel met de skibus naar een ander dorpsdeel geweest om inkopen de doen, ook zonder skies bij uiteraard.

*bericht bewerkt door moderator op 11 feb 2015 06:58: verhuisd naar het juiste subforum en titel aangepast.

Het staat op zich vrij duidelijk op de site:
http://www.hintertuxergletscher.at/en/skiing/ski-bus.html…
Maar het is inderdaad wel flauw. De achterliggende gedachte zal zijn dat de bus (mede) wordt betaald door de bergbanen en dat daarvoor de afspraak is gemaakt dat enkel de mensen die skispullen bij zich hebben worden vervoerd. Die mensen gaan immers de bergbanen gebruiken en daar wordt dan dus geld aan verdiend. Ook al heb je een pas: die is geldig voor meerdere gebieden en waarschijnlijk wordt aan het eind van het jaar gekeken hoeveel er per gebied is geskied en wordt dan het geld verdeeld.

Er staat skigear, dus eigenlijk als je uw vest en broek aan hebt ben je in orde technisch gezien :p.
Dit is inderdaad wel een flauwe regel maarja regels zijn regels zeker.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

In Val Gardena (Dolomieten) was de skibus überhaupt niet gratis met je skipas, met of zonder skiuitrusting. Daar moesten we een aparte buskaart voor 7 euro kopen. En die was dan weer niet in álle bussen in Val Gardena geldig, voor sommige skibussen moest je weer apart betalen…

wij hebben in Saalbach de skibus ook ooit genomen zonder ski’s,we hebben dan wel onze skipas moeten laten zien.We moesten daar wel goed opletten want er reden behalve skibussen ook nog de gewone bussen en die waren niet gratis.
De uitleg dat de bergbanen gebruikt gaan worden als je ski’s bij je hebt klopt ook niet helemaal,als je een skipas gekocht hebt moet je toch helemaal niks meer betalen bij de bergbanen,met of zonder ski’s.De skipas kopen is toch net betalen voor de bergbanen?

Het beleid verschilt gewoon per gebied. Ze zullen er in het Zillertal vast wel een goede reden voor hebben om het zo te doen. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat plaatselijke bevolking met een seizoensabonnement de bus ook voor woon-werkverkeer gaat gebruiken.
En als je een skipas hebt kan je de bergbanen ook zonder ski’s gebruiken, dat klopt. Maar waar een skiër misschien wel twintig keer op een dag een lift pakt (dus twintig keer kassa voor het skigebied als aan het eind van het seizoen het geld wordt verdeeld), zal een voetganger hooguit omhoog en omlaag gaan. Verdienen ze dus veel minder aan. Dus daarom willen ze misschien alleen maar mensen gratis vervoeren waarvan ze zeker weten dat ze gaan skiën.
Maar goed ik zit ook maar hardop na te denken hoor.

In Val Gardena (Dolomieten) was de skibus überhaupt niet gratis met je skipas, met of zonder skiuitrusting. Daar moesten we een aparte buskaart voor 7 euro kopen. En die was dan weer niet in álle bussen in Val Gardena geldig, voor sommige skibussen moest je weer apart betalen…

paolie op 11 feb 2015 10:22

Dit is onder tussen achterhaald. Bij verblijf in Val Gardena krijg je een buskaart.

May the ski force be with you !!

Alleen als je accomodatie lid is van de lokale touristenbond (maar dat zullen de meeste wel zijn). De skibus tussen Saltria en Monte Pana valt er dan weer niet onder. Daar moet je nog steeds apart voor betalen.

In Val Gardena (Dolomieten) was de skibus überhaupt niet gratis met je skipas, met of zonder skiuitrusting. Daar moesten we een aparte buskaart voor 7 euro kopen. En die was dan weer niet in álle bussen in Val Gardena geldig, voor sommige skibussen moest je weer apart betalen…

paolie op 11 feb 2015 10:22

Dan heb je je toch niet goed laten informeren. Ik kom er net vandaan en heb geen enkele keer hoeven te betalen, zelfs niet op de laatste dag toen we met de bus naar Ponte Gardena en aansluitend de trein naar Bressanone gingen.
Dit alles op de gratis van het hotel gekregen gastenkaart …

Rob

Ik heb dat ook al 2 maal meegemaakt. De buschauffeur wilde mij ook doen betalen, omdat ik geen skies bij had en op mijn sportschoentjes de bus wou opstappen. Mijn skipas vond hij ook niet voldoende. Toen ik hem vertelde dat mijn ski materiaal in een ski-depot beneden de liften stond, wou hij luisteren. Pas toen ik zei in welke depot ze stonden mocht ik gratis mee. Misschien moet je dit de volgende keer ook zeggen.

Peter Hertegonne

Dan heb je je toch niet goed laten informeren. Ik kom er net vandaan en heb geen enkele keer hoeven te betalen, zelfs niet op de laatste dag toen we met de bus naar Ponte Gardena en aansluitend de trein naar Bressanone gingen.
Dit alles op de gratis van het hotel gekregen gastenkaart …

RCGrootveld op 11 feb 2015 13:04

Dat is pas sinds dit seizoen pas het geval en niet voor alle skibussen. Zie de website van Val Gardena:

Exclusive for guests of accommodation facilities which are members of a Tourist Association in Val Gardena: free use of all buses with the Val Gardena Mobil Card. The ticket gives you access to unlimited use of local buses (valley and town) except for the Saltria-Monte Pana line and the Val Gardena Night Bus. Children up to 6 travel free.

Ook in Zwitserland kon ik naar het laten zien van de skipas mee
Ging van Saas Almegel naar Saas Fee
In Nauders nooit problemen gehad, skies in het depot en stokken neem ik altijd mee

Dan heb je je toch niet goed laten informeren. Ik kom er net vandaan en heb geen enkele keer hoeven te betalen, zelfs niet op de laatste dag toen we met de bus naar Ponte Gardena en aansluitend de trein naar Bressanone gingen.

Dit alles op de gratis van het hotel gekregen gastenkaart …

RCGrootveld op 11 feb 2015 13:04

Dat is pas sinds dit seizoen pas het geval en niet voor alle skibussen. Zie de website van Val Gardena:

Exclusive for guests of accommodation facilities which are members of a Tourist Association in Val Gardena: free use of all buses with the Val Gardena Mobil Card. The ticket gives you access to unlimited use of local buses (valley and town) except for the Saltria-Monte Pana line and the Val Gardena Night Bus. Children up to 6 travel free.

paolie op 11 feb 2015 13:32

Saltria valt buiten de Val Gardena mobiel card. Hiervoor bij de chauffeur afrekenen.

May the ski force be with you !!

in zell am see hetzelfde verhaal, maten van mij op vertoon ski pas gewoon betalen ik en een vriend van me konden gratis omdat we spullen bij ons hadden! volgende keer maar een smoes verzinnen of die luie donders van vrienden van mij moeten maar actiever gaan skiën ;)

Tussen Mayrhofen en Hintertux rijden meerdere bussen van verschillende maatschappijen. Ga je met de rode lijn van Christophorus dan is het geen skibus (wat het dus wel lijkt) maar een gewone lijndienst en moet je er voor betalen. Ik heb het ook meegemaakt terwijl ik een skipas voor het hele seizoen had. Maar het gaat in Tirol eigenlijk maar om één ding: zoveel mogelijk geld verdienen in een zo kort mogelijke tijd.

Skiën. What else.

Verschillen genoeg dus zo te lezen. Nogmaals het ging mij niet om die paar euro maar ik was gewoon verbaasd omdat ik dit nooit had bedacht. De dag tevoren waren we nog met die bus geweest van mayrhofen terug naar finkenberg (laatste lift gemist) en toen was het, met uiteraard skies in de hand, wel gratis.
ik vraag me af wat er was gebeurd als we de skies hadden meegenomen op de busrit en in mayrhofen bij de lift even in depot hadden gezet? Zou de chauffeur over gebrek aan skischoenen gevallen zijn?

Klopt wat skileraarjohn zegt neem je vanaf Lanerbach de tuxersportbus kun je wel zo mee. Ook met skipas neemt de rode lijn je niet mee van Finkenberg naar Hintertux . Hiervoor rijdt de green line dit is de skibus.

Nou John en Ruud, dit was toch echt geen verwisseling van lijnbus en skibus. Als we skies in de hand hadden gehad hadden we niet hoeven betalen, echt een skibus en geen lijnbus dus.

Ik heb er een seizoen gewerkt in Finkenberg en ook voor mij (mét seizoens skipas) was het gewoon aftikken wanneer ik naar Mayrhofen wou. Dus maar lekker met de gewone skibus en niet met Christophorus.

Skiën. What else.

@hannah ik heb dit vorig jaar nog mee gemaakt als je naar Lanersbach wil neemt de rode lijn je wel mee, want daar stopt de groene niet meer. Omdat daar dan de sportbus rijdt en inderdaad er kunnen veel skiërs inzitten die naar de rastkogel of eggalmbahn gaan, of dat hebben gezegd en lekker blijven zitten tot Hintertux.

Geld ook voor de trein vanaf Mayrhofen naar Kaltenbach. Met ski schoenen en ski’s gratis. Met ski broek en jas en normale schoenen moet je ook gewoon betalen.

The mountains shall bring peace to the people

In het Skiwelt echt nog nooit problemen mee gehad. Onze spullen laten we ook altijd achter in een depot en we stappen dus in de bus op onze snowboots ipv skischoenen. Niemand die daar ooit iets van gezegd heeft…

Ik vind het niet meer dan logisch. Er rijden ook normale bussen.

Plaats een reactie