Tip voor Flachau

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau

Nog een aantal weken en dan mogen/gaan we eindelijk weer richting Oostenrijk. Begin februari gaan we met een gezelschap naar Flachau (eerste keer voor mij, we pakken elk jaar een ander gebied)
Iemand hier nog goede tips qua afdalingen, restaurants en apres ski of andere absolute do’s or don’ts voor dit skigebied?

Dampfkessel elke middag, geweldige après ski!

Flachau zelf is redelijk eenvoudig skiën. Waar je nog meer heen kan met de pas is:

  • zauchensee-flachauwinkl-kleinarl, een stuk uitdagender. Is een stukje ruiger.
  • gebied van dienten en muhlbach am hochkoning. Een leuk gebied. Doet wat vriendelijker aan. Wat minder massaal.
  • schladming gebied. Mooi gebied. Parkeer niet in schladming zelf, maar bij de bergen ervoor of erna bij haus. De tweede berg hochwurzen als je boven bent eerst 50 meter naar beneden via de rodelbaan zit een heel lief hutje met een paar konijnen in het raam.
    Verder zijn er overal mooie hutten. Zoek vooral de kleinere die niet bij de liften liggen. Een hele mooie vlak boven de lift aan de rechter piste bij flachauwinkl aan de zauchensee kant. Op de laatste richel voor dat je bij het middenstation bent naar rechts.
    De andere gebieden (grossarl en gastein ken ik niet zo goed). Als er nog vragen zijn stel maar. Ik ben in dit gebied opgegroeid om zo maar te zeggen

Zeker een keer naar Flachauwinkl rijden (met auto of skibus), daar heb je 2 parkeerplaatsen, aan elke kant van de snelweg eentje. Vanaf de ene parkeerplaats kan je naar Zauchensee, leuk gebied met uitdagender pistes dan Flachau. Vanaf de andere parkeerplaats kom je in het gebied Flachauwinkl/Kleinarl, dit is een wat kleiner rustiger gebied, hier vind je Absolutpark (funpark) en de Stash (natuurlijke obstakels in een off-piste deel). Er rijdt een treintje/bus tussen de beide parkeerplaatsen.
In Flachau vinden wij de afdalingen aan de kant van de ‘Rote 8-er’ leuker dan die in Flachau zelf.

O ja, rij naar Muhlbach, daar kan je de Königstour skieen, Muhlbach, Dienten, Maria Alm en weer terug.

Als je Flachau en Wagrain gezien hebt, maak de oversteek (met G-Link) naar Alpendorf pak daar verschillende pistes/liften die je brengen naar het einde (Alpendorf). Zodra je daar bent Ski je weer terug via andere pistes dan je heen genomen hebt.
Kan je een redelijke dag mee zoet zijn en bij huisje nummer 1 op pistekaart kan je lekker eten :)

Veel plezier!

*bericht bewerkt door Ivo_83 op 07 jan 2017 13:51

Skiën= 6 maanden voorpret en 6 maanden napret

Flachau is tot nu toe mijn favoriete skigebied: Er is voor elk wat wils en je kunt er behoorlijke afstanden afleggen.
Ben er nu meerdere keren geweest en altijd gekozen voor een verblijf aan de Hermann Meier-afdaling.
Daar vind je de apreski-‘tempel’ Hofstadl en er tegenover ligt Zum Zottl: beide erg gezellig!!

Qua skiën zijn er inderdaad een aantal zaken die leuk zijn om te doen:

  • dagje Flachauwinkl/Zauchensee (ik zou met de skibus gaan)
  • via de G-link naar Alpendorf
  • Wij zaten dus aan de kant van de Herman Meier-afdaling en dan was het ook erg leuk om helemaal naar boven te gaan met de lift en dan over te steken naar de 31 of 33 richting Wagrain, zo kon je op een eenvoudige manier toch redelijk veel km maken.
  • Er zitten genoeg restaurants/hutjes aan de piste’s, van klein & gezellig tot groot & snel, voor elk wat wils dus.
  • Wat wij ook erg leuk vonden is een keer rodeln vanaf restaurant Sattelbauer. Dit ligt op de berg tegenover de piste’s, je boekt een taxibus omhoog, gaat lekker eten en vervolgens met de rodel (kun je daar lenen) weer omlaag naar Flachau (4km rodelbaan) http://www.sattelbauer.at/

@fox weet jij of er ook een skischool is in Schladming waar Nederlandse skileraar is? Vorig jaar zat de kleine meid tussen alleen maar Duitsers en sprak de skileraar ook geen Nederlands.

*bericht bewerkt door Ciska op 08 jan 2017 14:35

schladming mooi gebied?

*bericht bewerkt door Ciska op 08 jan 2017 14:32

@Ciska wisselt per jaar. Enige mogelijkheid is contact opnemen…

@ Fox
Dank voor je reactie Fox!
Vorig jaar ook in een huisje gezeten in Ramsau am Dachstein en wezen skien in Schladming. 1e dag kleine meid privéles van inderdaad Nederlandse skileraar. Er werd toen gezegd dat ze in de skiklasjes ook Nederlands spraken helaas bleek dat niet het geval. Kleine meid zat de hele week tussen kinderen en skileraar die ze niet verstond dat was erg jammer dus vandaar op zoek naar info.

*bericht bewerkt door Ciska op 08 jan 2017 14:49

@skifanaat

Vorig jaar 2 x 4 dagen in Flachau gezeten.

Neem zeker de bus vanuit Flachau naar Flachauwinkel. Als je eraan komt kan je naar rechts (met bus) naar Flachauwinkl en kleinarl.
Dat stuk was eugenlijk het leukste. Zeker met ‘Stash’ en funpark van 1km. Alleen om naar de freestylers te kijken moet je er een keer naartoe. Echt super.

Zauchensee (aan linkerkant als je in Flachauwinkl aankomt) is ook heel leuk. Mooie natuur daar en helemaal boven kan je een afdaling doen waar uw tijd wordt gemeten.

In Flachau zeker de G-link nemen naar Alpendorf (denk ik).

Flachau was leuk maar van het hele gebied vond ik Flachau zelf het minste zelfs.

Hofstadl vond ik ook gezelliger dan Dampfkessel maar deze laatste was ook leuk hoor.

Kan niet slecht zijn daar.

Prettige vakantie.

Ik zou vooral niet naar Zauchensee gaan, tenzij je een kilometer wil prikken om bij de lift naar Zauchensee te komen. Al moet ik zeggen dat de afdaling naar Flachauwinkl wel een leuke afdaling is.
Als er een dag strak blauw wordt voorspeld zou ik naar het Gasteinertal gaan. Het is een half uur rijden maar het is zeker de moeite waard. Dan kun je opstappen vanuit Bad Hofgastein, daar heb je veel variatie in pistes en het ligt vol in de zon. Als de pistes dan tegen half 1 slechter worden moet je de ski bus pakken naar Sportgastein om daar het laatste deel van je dag te doen. Sportgastein ligt hoog en heeft tot aan half 5 geweldige pistes met goede kwaliteit sneeuw.

A winter without powder isn't a winter!

@ Fox
Dank voor je reactie Fox!
Vorig jaar ook in een huisje gezeten in Ramsau am Dachstein en wezen skien in Schladming. 1e dag kleine meid privéles van inderdaad Nederlandse skileraar. Er werd toen gezegd dat ze in de skiklasjes ook Nederlands spraken helaas bleek dat niet het geval. Kleine meid zat de hele week tussen kinderen en skileraar die ze niet verstond dat was erg jammer dus vandaar op zoek naar info.

Ciska op 8 jan 2017 14:48

Dit jaar is er een Nederlandse leraar in Ramsau, Stefan. In ieder geval tijdens de kerstvakantie. Denk dat hij er met de krokus ook wel is.

@jodeldodel in welk skigebied was dat? En bij welke skischool? Was dat in het kleine skigebied bij Ramsau of bij Schladming op de Planai?

Hallo, is het leuker om vanuit Flachau een dagje uit te wijken naar of links het skigebied naar Zauchensee, of rechts de lift in naar kleinarl? Of valt het te combineren op 1 dag? Vanuit flachau met de auto of skibus is het maar 10
Minuten toch? En is parkeren makkelijk onderaan de lift als je Zauchensee in wil? Mvgr

*bericht bewerkt door Erwin1988 op 12 jan 2017 09:16

@jodeldodel in welk skigebied was dat? En bij welke skischool? Was dat in het kleine skigebied bij Ramsau of bij Schladming op de Planai?

Ciska op 11 jan 2017 22:02

@Ciska dit was bij Skischule Ramsau West (bij de Rittis). Hij gaf les aan een groepje licht gevorderde die alleen in Ramsau bleven. Mijn dochter van 9 was blij met hem.

@Erwin1988

Vanuit Flachau is het makkelijk naar Flachauwinkl en daar kan je kiezen tussen Flachauwinkl / Kleinarl en Zauchensee.

Ik zou naar beide apart 1 dag gaan. Deze gebieden zijn zeker de moeite en mits het kiezen van de juiste liften moet je zeker niet prikken hoor.

Ben er vorig jaar gaan snowboarden en mijn board enkel aan de lift moeten losmaken.

Deze gebieden vind ik zelfs leuker dan Flachau zelf (is ook goed maar drukker).

Dus zeker doen!

Flachauwinkl - funpark van 1 km - gewoon al leuk om naar te kijken en the Stash is ook wel eens leuk voor een gevorderde skier.

Het amusement!

Allen bedankt voor jullie reacties, daar kunnen we wat mee!

Top, bedankt Axel!

Plaats een reactie