Zell am Ziller of Flachau met kinderen in de carnavalsvakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flachau en Zell am Ziller

Ik heb voor de carnavalsvakantie 2 huisjes gevonden: 1 in Zell am Ziller op 2km van het middenstation van de Rosemalmbaan en 1 in Radstadt, met het idee om te gaan skien in Flachau (kwartiertje rijden).

We zijn een gezin met kinderen van dan 6 en 8 jaar. De kinderen zouden dan de tweede keer op ski’s staan (De eerste keer was vorig jaar) en daar op les gaan

Nu twijfel ik welk gebied het meest geschikt zou zijn voor ons. Eisen zijn in ieder geval dat er Nederlandse skiles is voor de kinderen en dan wij zelf wat km’s kunnen maken als de kinderen op les zitten. Daarnaast zou ik het leuk vinden om aan het eind van de week samen met de kinderen een paar eenvoudige pistes af te gaan.

Zell am Ziller
(plus) Huisje dicht bij de gondel
(min) Veel (stijlere?) rode pistes bij Zell, dus niet geschikt voor de kinderen (klopt dat?)
(plus) evt andere gebieden in het Zillertal binnen rij afstand om eind van de week 1 of 2 dagen te skien. Bijv bij Mayrhofen zijn veel blauwe pistes boven de Horbergbahn

Flachau
(plus) De rode pistes bij Flachau zijn niet stijl en ik verwacht dat de kinderen daar aan het eind van de week prima vanaf kunnen
(min) Druk in de carnavalsvakantie? Zeker omdat je in 2 etappes naar boven moet en 2 keer in de rij mag aansluiten
(min) Huisje op kwartier rijden van skigebied.

Eigenlijk dus twee vragen: Is Zell am Ziller geschikt voor kinderen (zijn de rode pistes daar erg stijl of zijn er wel 1 of 2 pistes te vinden die wel geschikt zijn? Ze hoeven echt niet het hele skigebied door te kunnen) en hoe druk is Flachau in het hoogseizoen?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 25 mrt 2021 10:04

Beide gebieden zijn ronduit druk. Voordeel van Radstadt is dat je de kinderen ook kan laten lessen op de kleine huisberg (Radstadt-Altenmarkt). Daarna kan uitgeweken worden naar Zauchensee, waarmee je de drukte van Flachau zelf omzeilt.
Zell am Ziller is wel wat sportiever, maar daar merken de kids niets van in de skischool. Nadeel van Zell am Ziller is dat je altijd met de gondel omlaag moet. Dus een huisje halverwege de berg is helemaal geen uitkomst.

Zelf ben ik niet in Flachau gaan skiën, maar wel al enkele jaren in Zell am Ziller (Zillertal Arena) tijdens de carnavalsvakantie. Het gebied van Zell am Ziller is aardig sportief met veel rode afdalingen. Echter is er een ‘kinderland’ en voor de wat gevorderde kinderen een speciale (blauwe) piste met 2 ankerliftjes. Daarnaast zijn er diverse opties voor Nederlandstalige les.

Als je bij het bergstation uit de Rosenalmbahn (blauwe gondel) stapt, kun je rechtsaf naar beneden. Tussen de gondel en het restaurant door. Daar vind je een stoeltjeslift, die brengt je naar een rode piste, maar die is mijn inziens prima te doen. In het gezelschap waarmee ik op vakantie ga, skiet een jongeman van 6 jaar vlot met ons mee.

Aan het einde van de dag kun je middels een bospad, dit jaar vernieuwd, naar het middenstation komen. Er is ook een pittige dalafdaling (zwart) te vinden, die raad ik af met kinderen. Leuk gebied, maar zeker niet te kenmerken als ‘rustig’. Er komen ook veel wintersporters vanuit Gerlos en Köningsleiten richting Zell am Ziller. Uiteraard werkt dat ook vice versa.

*bericht bewerkt door MvR op 23 mrt 2021 19:38

Beide gebieden zijn ronduit druk. Voordeel van Radstadt is dat je de kinderen ook kan laten lessen op de kleine huisberg (Radstadt-Altenmarkt). Daarna kan uitgeweken worden naar Zauchensee, waarmee je de drukte van Flachau zelf omzeilt.
Zell am Ziller is wel wat sportiever, maar daar merken de kids niets van in de skischool. Nadeel van Zell am Ziller is dat je altijd met de gondel omlaag moet. Dus een huisje halverwege de berg is helemaal geen uitkomst.

Bennie op 23 mrt 2021 16:22

Zell am Ziller heeft een dalafdaling inmiddels. Of die geschikt is voor kinderen is een ander verhaal.

Flachau zal verschrikkelijk druk zijn, maar heeft wel echt razendsnelle capaciteitsmonsters. Ik denk dat de wachttijden daarom misschien wel te doen zullen zijn, maar ik ben er alleen in het allerlaagste laagseizoen geweest en dan hoef je natuurlijk nooit te wachten :). Maar je hebt die starjets aan de ene kant en de spacejets aan de andere kant, allebei 2x 6 persoons en dan bovenin 8 persoons en daartussen in (maar niet helemaal tot boven) de achterjet. Veel meer aanvoer naar boven zul je niet op veel plekken treffen denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ken Flachau als een belachelijk druk gebied. Daar zou ik in schoolvakantie’s echt niet willen zitten.

Vorig jaar waren wij in de kerstvakantie in Zell am Ziller en het viel ons alleszins mee. Groot voordeel is dat per lift vaak 2 of 3 afdalingen zijn; dus ook al sta je 3-5 minuutjes te wachten beneden; op de piste is het veelal vrij rustig.

De meeste rode afdalingen zijn mijns inziens lichtrood. Afgelopen jaar hebben ze de sportabfart (nummer 18) van rood afgewaardeerd naar blauw. Dus in die hoek heb je 2 mooie blauwe pistes. De overige rode pistes zijn over het algemeen redelijk goed te doen.
De zwarte piste naar beneden (nummer 10) is op t laatste stuk echt diepzwart; sla die dus over.

HochKrimml is allemaal erg fijn te skieen. Zelden wachtrijen en de pistes blijven de hele dag mooi.
wel 45minuten rijden vanaf zell.

Het grote gebied van Mayrhofen was wel erg druk. Maar wellicht valt het in het ahorn (familie)gebied mee.

Ik zie inderdaad op de interactieve pistekaart op de site van Zillertal arena dat piste 18 blauw is geworden. Goed om te lezen dat er dan in ieder geval een aantal makkelijkere mogelijkheden zijn om met de kinderen vanaf te glijden.

Ik denk dat het Zell gaat worden komend jaar :-). De drukte in Flachau schrikt me inderdaad wel wat af. Ik ben een keer daar geweest in januari en toen was het al druk. Zowel bij de daliften als op de piste.

Nogmaals, als je naar Radstadt gaat is Flachau geen logische startplaats. Ja, Flachau is druk, maar dat is Zell am Ziller ook. En vanuit Radstadt kies je voor het rustiger Radstadt-Altenmarkt of de Zauchensee-Flachauwinkl skischaukels. En na de ochtendspits is het in Flachau net zo druk als in Zell.

Hoe zit het met Nederlandse skiles in Radstadt of Zauchensee? Ik zou zeggen dat de kans op een NL leraar daar wat minder groot is?

In Radstadt genoeg Nederlands gehoord, in Zauchensee vast ook.

Voorstel van Bennie is het gunstigste, ik ben vijf jaar lang in Flachau geweest eind januari en ik vondt het toen al enorm druk, snelle liften dat wel maar enorm veel pistes en mensen op weinig hectare berg.
Vanuit Radstadt is Zauchensee prima te doen, skiën kun je dan richting Flachau Winkl en door naar Kleinarl voor een mooi tochtje. Kleinarl is ook nog gunstig om te gaan zitten met je acco.

Dienten Die Alte schule

Wat betreft Nederlandse skileraren in Radstadt en Zauchensee, die zijn voldoende aanwezig.

Thank God summer is over!

Ik denk dat je nooit kan eisen dat je een Nederlands sprekende skileraar krijgt. Ook al zijn er in een gebied veen Nederlandstalige skileraren, dan nog kan het bij de indeling uitkomen dat jouw kinderen in een andere groep terechtkomen.
Mijn kinderen hebben afwisselend les gehad van een Nederlandse of niet-Nederlandse skileraar en eigenlijk heb ik ze er nooit over gehoord. Ik zou me er niet al te druk over maken. Als je een goede en betrokken leraar krijgt, dan zit je goed, taal is dan bijzaak.

Peter Pos

lijken met allebei geen goede opties. Kijk eens naar Kleinarl: leuke skischool met ook veel Nederlandse leraren. In dezelfde omgeving: Filzmoos. Andere plaatsen: Steinplatte, Ehrwald, Gargellen, Golm, Neukirchen, Schlick 2000. Nauders. Met jonge kinderen beter een wat kleiner skigebied kiezen.

Neukirchen lijkt me geen geweldige tip, als het gaat om de Carnavalsvakantie. Ben een keer met kerst in Bramberg geweest. Leuk gebiedje, maar wat was het druk. Vooral doordat er een paar oude en trage liften tussen zaten. Was vier jaar geleden, misschien zijn die vervangen, maar anders moet je daar volgens mij niet zijn in zo’n drukke week.

Peter Pos

@Thomas_Claes
Ik zie dat je bij meerdere topics de tip geeft om niet op social media te laten weten wanneer je op vakantie gaat i.v.m. de kans op inbraak. Dat is opzicht een goede tip, maar ik zie niet in hoe ik @bram82 aan een woning in Nederland of België kan koppelen via wintersporters.nl
Ik vermoed dat Bram geboren is in 1982 en dat hij Nederlander is (vanwege zijn schrijf stijl). Maar verder ga ik via wintersporters.nl niet komen. Nou kan ik als aspirant inbreker natuurlijk op de facebook van Wintersporters.nl gaan zoeken of daar ook een Bram actief is en gokken dat hij bram82 is. Als dat al lukt weet ik waarschijnlijk alleen een woonplaats (en hobby’s), maar geen adres. Kortom…het zal niet zo’n vaart lopen als je relatief anoniem op wintersporters.nl aangeeft wanneer je gaat genieten van de bergen.
(tenzij iemand echt veel moeite doet om verschillende stukjes online informatie aan elkaar te koppelen…maar dan denk ik ‘waarom zou je met deze vaardigheden nog gaan inbreken?’)

*bericht bewerkt door SandraSki op 16 apr 2021 11:10

sneeuw witje en de 7 bergen

@SandraSki Ooit wel eens van een (dedicated) spambot gehoord? Of een gekaapt account? 😉

En ik dacht nog zo dat ik nieuwe vrienden aan het maken was : )

sneeuw witje en de 7 bergen

Ben wel benieuwd of je inmiddels geboekt hebt. Persoonlijk zou ik namelijk kijken of je niet een huisje hij Kaltenbach, Spieljoch of Tux kan krijgen. Zell am Ziller is echt leuk voor de tocht naar Gerlos als je het mij vraagt, maar ik zou er niet aan moeten denken daar 6 dagen te skiën. Plus dat de andere gebieden veel kindvriendelijker zijn.

zoveel mensen, zoveel meningen. Ik zou voor mijn verdriet nog niet 2 dagen in Kaltenbach willen zitten. Zelden zo’n saaie en drukke skifabriek gezien.

Plaats een reactie