Startpiste liefst zetel

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flaine

Hallo iedereen,
Binnen twee weken gaan we tijdens het carnavalverlof naar Flaine. Voor ons de eerste keer dit gebied. De kids volgen na 10 jaar skiën dit jaar snowboardles zodat ik mij terug kan concentreren op het vrouwtje. De laatste jaren stond het skiën bij haar op een laag pitje op enkele oefenpiste na.

We willen terug de draad oppakken maar ik had graag geweten welke blauw of groen piste (liefst zetel of eitje) het gemakkelijkst is om terug wat vertrouwen op te doen. Is de blauwe serpentine te doen? Op filmpjes zie ik een lange en een brede afdaling. Zitten er moeilijkere passages in? Andere mogelijke pistes voor de eerste dagen?

Thx, Vincent

Voor de serpentine ga je met de gondel omhoog en boven linksaf. Het eerste stuk is vrij vlak. Dus je moet voldoende snelheid hebben om er over te raken zonder te moeten prikken. Eens daar voorbij is het een niet al te moeilijke blauwe.

Een andere mooie blauwe is de “Tourmaline” hiervoor ga je met de “Grand vands” omhoog en dan rechtsaf. Dit is een hele mooie blauwe. Enkel op het laatste stukje is er een iets moeilijer passage… Je moet daar rechtsaf en dit stuk kan al vrij vlug kapot geskied zijn in buckels…
Maar voor de rest een zalige breede blauwe

En als he met de “tete de verds” omhoog gaat daar linksaf de tanzanite en dan de quartz zo naar de tourmaline is ook goed te doen als blauw

De serpentine is niet een al te moeilijke piste. Zitten wel veel bulten/heuveltjes in de piste. Het nadeel is dat de piste veelal druk is.
Je kunt beter mephisto nemen, is wat rustiger. De tourmalet is ook een makkelijke piste, maar doe hem dan als eerste in de ochtend.

De lange groene “marvel” afdaling lijkt mij ook iets. Volgens de kaart is het mogelijk vanaf Flaine via de lift Grand Vands deze piste te bereiken. Is dit een moeilijke passage? En geraak je gemakkelijk terug?

Grtn

Marvel is wel echt een bospad. Mooi voor de omgeving, maar minder geschikt om wat techniek op te oefenen.

En geraak je er gemakkelijk uit Flaine?

Waarom gaat ze niet gewoon in de les ? Dan kan ze ’ namiddags samen met jou op de pistes waar ze ’ s morgens les op had . Jullie kunnen samen oefenen wat ze geleerd heeft .

Ik ben zelf gediplomeerd skileraar. Na 7 jaar mij bezig houden met de kids willen ze nu snowboardles ?!

Ik heb dus nu de kans om de verloren tijd wat in te halen en mijn echtgenote terug het plezier van skiën te bezorgen. Ik wil echter goed voorbereid zijn ?!

Das iets anders , het enige nadeel is inderdaad dat je de pistes niet kent . De locals weten welke pistes ze kunnen nemen , ook naar gelang de vordering en dan voor de afwisseling . Ik vind het persoonlijk ook wel interessant van verscheidene leraars les te krijgen , want de ene letten meer op dit en de andere op dat .
Dat is natuurlijk mijn ervaring .

*bericht bewerkt door Rebelle op 12 feb 2017 21:41

De marvel is wel wat lastiger te bereiken. De dolomie is voor veel mensen een lastige piste. Veel mensen later op de dag zien stunten. De perce neige en arete zijn paden.

O eh Vincent je gaat je
" concentreren op het vrouwtje "
Je gaat het toch niet in je hoofd halen om haar les te gaan geven.
Krijg je alleen maar onenigheid van.

Trouwens " vrouwtje " hoe goed bedoeld ook vindt ik zelfs vrouw onvriendelijk.En kan echt niet meer in deze tijd.?

Gun haar toch een paar dagen een knappe leraar.Kan jij lekker zelf tempo maken.

Dolomie is inderdaad lastig. Je kunt ook parallel de Grenat nemen, die is meestal rustiger maar ook smaller en onderin vaak ijzig.
Maar waarom begin je niet gewoon met de groene pistes in Flaine? Die zijn heel makkelijk te bereiken. Helemaal onderin heb je twee lopende banden (op elkaar aansluitend). Iets erboven een lopende band en twee sleepliften en nog iets hoger een stoeltjeslift (Gerats). Als dat allemaal goed gaat, zou je b.v. de stoeltjeslift Tete Des Verds kunnen nemen die via de Tanzanite aansluit op het laatste stuk van Serpentine. De Tanzanite zelf is meer een verbindingspad, dus heel makkelijk. De Serpentine is nergens heel moeilijk, maar is behoorlijk lang. Ik kan me voorstellen dat dat toch wat veel is. Of je moet vaak tussendoor stoppen.

Wat Martin7182 zegt! De groene piste onderaan bij de Grand Vans.
Als ze daar is gewend dan is de de tourmalaine ook goed te doen en makkelijk bereikbaar.

De verbindingspiste van het hoge dorp naar het lage dorp is (te) pittig voor beginners. Druk en ijzig.
Je kunt ook de lift nemen.

de verbindingspiste (Satan) van aan de grand vans naar het lager gelegen deel van flaine is inderdaad steil en ijzig.
Maar als je daar eerst met de rolband naar boven gaat en dan rechtsaf de groene Epicea (delen heel erg plat - prikken) neemt dan kom je ook uit op de het lager gelegen deel met de groene oefenpiste’s.
Of je neemt na de rolband de sleeplift dan kan je de Mélèze doen die ook makkelijke groene is…

Ik zou inderdaad de Dolomie (proberen) vermijden, altijd erg druk en daardoor snel vol bulten, ijzige sporen,… Wij waren er eind januari (zaten in Samoens), en toen werd het sneeuwdek een beetje dun op het laatst, maar er is nog wel wat bij gevallen sindsdien.

Serpentine was goed te doen, maar behoorlijk lang om terug mee te starten, en af en toe wat flessenhalzen, je bent er nooit echt alleen. Wij hebben op dag 1 (ik heb zelf nog maar 2 weken ervaring + wat lessen op de baan) de Marvel gedaan, zeker niet moeilijk en mooie omgeving, maar ik weet niet of/hoe je er makkelijk raakt uit Flaine, wij kwamen van de andere kant. Wel vervelend: heel veel klasjes, met slingers die de hele breedte van de piste gebruikten, dus in de remmen, dan wat prikken op vlakke stukken, kom je weer op gang, weer een nieuw klasje,… Dus niet opnieuw gedaan, maar erg goed voor het vertrouwen na een jaar pauze. Ik zou dus zeker op rustige groene oefenweides beginnen en dan de hierboven genoemde blauwe gaan uitproberen. Misschien ook een optie om even de gaan verkennen, als je vrouw het ziet zitten om even alleen te skien of even een terrasje pakt. Deed mijn gezelschap vorig jaar ook in een onbekend gebied, voor sommige verbindingen, en dan kregen we bericht dat ik toch best de gondel pakte wegens ijzig of echt wel steil/smal/buckels/pap. Dan hoef je je alvast geen zorgen te maken dat de omstandigheden haar parten zouden spelen, of weet jij een beetje wat er komt.

Veel plezier alleszins!

Plaats een reactie