Februari 2016 wintersport met gemêleerd gezelschap

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hochfügen

Hoi allemaal,

Aankomende februari (waarschijnlijk de week van 11-18 februari) gaan wij voor de tweede keer met het hele gezin op wintersport. Er is veel variatie binnen het gezin qua ervaring. Mijn ouders hebben slechts één week ski ervaring, en vooral voor mijn moeder moeten er echt een aantal makkelijke blauwe pistes in het gebied zijn.

Is het skigebied van Hochfugen hier geschikt voor? En hoe zit het met de drukte? Ik heb gelezen dat de kant van Kaltenbach vrij druk is, geldt dit ook voor Hochfugen? We zijn er wel buiten de Nederlandse schoolvakanties, maar een groot deel van Oostenrijk heeft wel vakantie in die week.

Ik hoor graag jullie reacties! Ook tips over andere geschikte skigebieden zijn welkom. We zitten niet perse vast aan Oostenrijk.

Alvast bedankt!

Hochfügen is wel behoorlijk wat rode pistes met name. Ik denk dat je verderop in het Zillertal wel wat geschiktere gebieden dan hebt om met beginners op pad te gaan. Voordeel is dat je met de trein het hele Zillertal door kan, dus je kan ook een dagje Hochfügen doen aan het eind van de vakantie bijvoorbeeld.

De kant van Kaltenbach kan vrij druk zijn, maar dat kan per dag verschillen. Ik was er dit jaar met Pasen en toen 2 super rustige dagen gehad en op maandag ineens heel druk. Kaltenbach is het eerste grote skigebied in het Zillertal en wordt bij mooi weer door veel dagjesmensen bezocht. Die blijven vaak aan de zijde van Kaltenbach hangen en skiën niet door richting Hochfugen. Aan deze kant vindt je enkele eenvoudige blauwe en redelijk brede pistes. Ook een aantal rode pistes zijn hier prima te doen voor beginners.

De zijde van Hochfugen is vaak veel rustiger en hier liggen mooiere pistes, vooral tegen de helling onder de Marchkopf. Aan deze kant is het aanbod blauw heel mager (slechts onderin enkele stukken). De blauwe 13 lijkt vrij uitgebreid maar is dat alleen bovenin. De rest is vooral een lang pad richting het dal.

NB. Let vooral op dat als je met een groep bent met mindere skiërs de verbinding tussen Hochfugen en Kaltenbach echt niet aan te raden is. Het is in die zin niet echt een compact gebied waarbij je elkaar makkelijk treft voor de lunch.

Kortom, eens met de vorige reactie. Je kunt het beter iets verderop zoeken. Of een dal ernaast. SkiJuwel heeft vooral bovenop de Schatzberg een paar hele mooie lichtrode racebanen liggen. Je moet hier echter niet voor de apres ski heen gaan.

Ik was er dit jaar in de voorjaarsvakantie (met grote groep vrienden) en de drukte in Kaltenbach e.d. viel mee. Het kan er vrij druk zijn bij bepaalde liften, maar als je het slim aanpakt kun je het een en ander omzeilen. Op Kaltenbach wel een paar leuke blauwe pistes (ga er komend seizoen met mijn gezin zelf ook naartoe). Daarnaast ook veel rood waarbij een paar die redelijk te doen zijn voor beginners, zeker ook omdat ze zo breed zijn (achterin het gebied, links op de kaart).
Hochfugen heb je inderdaad beperkte mogelijkheden op blauw. Met de bus naar Fugen (of trein, is ook gratis op de skipas) kan ook. Dat is rood, maar zitten hele brede en wat makkelijkere pistes bij. Kan ook leuk zijn voor een dagje. Het maakt het hele gebied zo gevarieerd!
In Zell am Ziller ook niet heel veel blauwe pistes. Eigenlijk dan pas weer in Konigsleiten. Mayerhofen weet ik niet, daar ben ik niet geweest.

Ander skigebied wat heel gevarieerd is voor verschillende niveaus is Ski Amade. Heb je diverse plaatsen. Welke ik ken en leuk vind: Schladming.
Succes met puzzelen en kiezen!

In het Zillertal kan ik Krimml (zillertal arena) aanraden. Allemaal makkelijke blauwe pistes, n paar licht-rode en altijd goede sneeuw en lekker rustig op de piste. de wat gevorderen gaan via Konigsleiten naar Gerlos of Zell.

Ook wilkogel arena is een niet al te groot; maar wel modern gebied met de nodige makkelijke pistes.
Is ook neit zo druk en vrij goedkoop. Kitzbuhel en Zillertal Arena liggen om de hoek indien er echte kilometervreters tussen zitten.

Plaats een reactie