Enkele vragen voor de krokusvakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kitzsteinhorn Kaprun

Wij gaan in de Krokusvakantie naar Kaprun - Maiskogel. Omdat we ter plaatse toch zo min mogelijk tijd willen verliezen, vroeg ik mij af of het aan te raden is om skimateriaal daarginds te huren of ze toch mee te nemen vanuit Belgie? Ik wil gewoon vermijden dat we tijdens de 1e dag overrompeld worden met volk en dat we een uur staan aanschuiven. De kindjes moeten immers al skiles volgen…

Daarnaast zowat dezelfde vraag over de skipassen. Kan je dergelijke skipassen al op voorhand online kopen?

De skilessen voor de kinderen gaan door in Maiskogel, is de afstand groot om naar de gletsjer door te steken? Want ik vrees een beetje dat maiskogel zeer weinig pistes heeft. Wij gaan wel enkel op rode pistes, met de kinderen op de blauwe natuurlijk.

Als je online huurt kan je vaak al de dag ervoor na 15.00 je spullen afhalen.

Als ik het goed begrijp overweeg je om materiaal te huren in België en dat mee te nemen? Ik zou dat afraden, als er iets mis is of gaat met het materiaal is het makkelijker om ter plaatse daar iets aan te doen, en als je een verhuurder zoekt dichtbij de lift hoeft een ski en schoenen huren nog geen half uur te kosten.

Ja dat klopt, omdat we dan hier in eigen land rustig de skibotten kunnen passen en niet in alle haast ons gerief moeten halen. Vorig jaar was het een helse zoektocht naar skimateriaal omdat alle verhiuurders bomvol zaten en hebben we veel tijd verloren…

Het enige nadeel aan in eigen land iets te huren is wanneer er iets aan zou schelen maar met een goede controle van het materiaal kan je dat voorkomen.
Verder zie ik niets als voordelen; alle tijd om te passen, uitleg in een begrijpbare taal, niks gehaast of gepush,…
En zelfs wanneer er wat zou schelen helpen ze je ginds wel verder hoor, zo'n onmensen zijn het niet. ;)
Voor de Grote Baas gaan we dit jaar ook in eigen land haar schoenen en ski's huren. (ook al omdat ik op heenweg en terugweg nog elders wil gaan skiën)

*bericht bewerkt door bartvwg op 05 feb 2020 08:53

Bla, bla, bla.

Wij huren voor onze kinderen al vier jaar in Nederland, bevalt supergoed. Er is meer tijd en aandacht voor het juiste materiaal en de pasvorm (incl. voetscan, kom daar maar eens om tijdens een lopende band-zaterdagmiddag bij de lokale verhuurder 😎).

De prijs is meer dan concurrerend. Ook hebben wij de mondelinge toezegging gekregen dat er compensatie plaats zal vinden als we toch ter plekke materiaal moeten bijhuren.

Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je ruim van tevoren al gaat passen en reserveren, waardoor je zeker al kosten maakt. Als de vakantie op losse schroeven komt te staan (zoals nu bij ons het geval is door een hernia bij manlief 😨) ben je dat geld denk ik wel (deels) kwijt. We hebben nog een beetje hoop dat we toch nog kunnen vertrekken dus hebben nog niet geannuleerd, dus geen idee hoe ze daarmee omgaan.

De skipas kopen we altijd ter plekke en daar hebben we eigenlijk nog nooit een rij gezien.

*bericht bewerkt door Andereja op 05 feb 2020 09:08

De skilessen voor de kinderen gaan door in Maiskogel, is de afstand groot om naar de gletsjer door te steken? Want ik vrees een beetje dat maiskogel zeer weinig pistes heeft. Wij gaan wel enkel op rode pistes, met de kinderen op de blauwe natuurlijk.

yar op 4 feb 2020 23:19

Ik ben 2 jaar geleden naar dit gebied geweest een paar weken voor de krokus. De afstand tussen Maiskogel & De Gletsjer (Kitzsteinhorn) is toch wel gauw 15min met de bus/auto en dus zeker niet te lopen.

De skiles voor de kinderen zal waarschijnlijk niet beginnen op de Maiskogel maar op de oefenpiste die in het dorp ligt (Dit is het algemene verzamelpunt) en vlak bij een skiverhuur, daar was het wel redelijk druk toen wij daar aankwamen, maar hadden een complete reis met Sunweb dus moesten daar wel de spullen halen. Er zitten verder geloof ik 2 andere locaties in het dorp die ski's verhuren.

Ik ben zelf maar heel even op de Maiskogel geweest. Er is daar inderdaad niet al te veel keus, maar het is wel 1 lange afdaling als je de stoeltjeslift neemt die helemaal naar boven gaat. Ik denk dat 1 dag(deel) er prima te doen is.

In de foto de afstand tussen maiskogel & gletsjer, en oefenpiste in het groen

null

*bericht bewerkt door ThomasD op 05 feb 2020 09:34

Wij zijn de afgelopen 2 jaar met 3 kinderen naar Kaprun geweest. Maiskogel is voor jonge beginnende kinderen ideaal. Redelijk makkelijke pistes en niet te druk. Skis steeds gehuurd online bij Hervis vlakbij het dalstation van kaprun. Skis op te halen dag voor aanvang huur. Volwassenen geraken snel uit gekeken op de maiskogel, maar er kan uit geweken worden naar de gletsjer of zell am see.
Sinds dit jaar kan er ook via de 3k lift vanaf maiskogel direct gegaan worden.

Ik denk dat dit verhaal standaard is voor elke wintersportplaats in de Krokusvakantie. Op zaterdagmiddag en misschien ook op zondagochtend is het superdruk bij de verhuur en bij het skipasloket. Ik ben er meestal op zaterdagochtend en dan is het prima te doen. Vooraf reserveren zal wel iets helpen, maar je moet toch passen, dus trek maar een uurtje uit.

Als je (gehuurd) materiaal mee wil nemen van huis moet je daar natuurlijk wel de ruimte voor hebben in of op de auto.
Als je zorgvuldig past zal het niet zo snel fout gaan. Skischoenen kunnen voor sommige mensen wel moeilijk zijn. Maar als je ter plekke een ander paar moet huren zal dat ook niet het meeste kosten.

Of je een skipas online kunt kopen zul je even moeten uitzoeken…online.

Een ander optie . Koop 2de handsskies hier in Nederland via mp of via winkel . Bij skizaak in utrecht en old school in Amersfoort hebben ze ruil plan.
Amersfoort krijgje 50% terug.
Hier al een paar gedaan.
Oké ze doen hier 2 jaar met materiaal .
Maar uiteindelijk stuk goedkoper uit.
Van de jongste heb ik ze via mp weer verkocht. Uiteindelijk heeft het voor mij Max 15 per jaar gekost skies en schoenen. . Vele malen goedkoper en geen gestres bij verhuurder .

*bericht bewerkt door miepmiep op 05 feb 2020 11:41

Bedankt allemaal voor de nuttige informatie :)

Ik ga eerst eens zien of we nog materiaal kunnen huren, dan gaan we het doen. Het is niet lang dat we skieen dus we willen toch zo min mogelijk tijd verliezen. Vorig jaar hadden we problemen met een locatie te vinden om te huren, ze waren allemaal stampvol met mensen, echt niet normaal. Dan file tijdens de zoektocht naar een parkeerplaats, dan schoenen passen etc… Dat willen we toch uitsluiten.

Om naar de Kitzsteinhorn te gaan via Maiskogel is er sinds 2 jaar geleden een lift als ik mij niet vergis. Dus denk dat we naar daar gaan wanneer de kindjes in de les zitten. Zij hebben al geskiet, dus we hebben voor de licht gevorderde cursus gekozen. Dan veronderstel ik wel dat ze niet de hele tijd op die oefenpiste zitten. Dat zou wat te saai worden denk ik :D

Sinds dit jaar is de nieuwe lift geopend; dus direct vanaf de maiskogel met de 3S-bahn naar de gletsjer.

Ik ben 2 jaar geleden naar Kaprun geweest.
Toen heb ik online materiaal geleend voor mijn vriendin bij de Hervis in het winkelcentrum vlakbij het dalstation van de Maiskogel. Er is vrij veel parkeerruimte hier, desondanks kan het hier erg druk zijn (en dat was buiten de vakantietijd).

De situatie op de google maps is inmiddels achterhaald, kijk dus even op kitzsteinhorn.at voor de juiste locatie van de liften. Omdat mijn vriendin de skischoenen niet fijn vond zitten, zijn we toen 3 x terug geweest om andere te lenen. Dit kon zonder bijbetaling geregeld worden. Bovendien kun je gratis ski’s huren voor een kind (tot 10 jaar) als je als volwassene huurt. Je materiaal kan je een dag van te voren al ophalen (vanaf 15.30 uur). Andere winkels hebben ook bijna altijd deze mogelijkheid.
Het absolute beginnersgebied in Kaprun is de Lechnerberg, deze ligt in het dorp en is niet verbonden met de rest van de pistes. De Maiskogel is sinds dit seizoen per lift verbonden met de gletsjer. Er zit ééń gemeen stukje in de dalafdaling van de Maiskogel, ter hoogte van het restaurant Stangerbauer. Tegenwoordig kun je ook met de gondel naar beneden, maar 2 jaar terug nog niet…

Natuurlijk kan je idd wel op zaterdagnamiddag het materiaal al gaan huren en passen om dan zondag alles op te pikken. Ik veronderstel dat je het materiaal dagelijks moet terugbrengen? Vorig jaar konden we dan gewoon binnenwandelen en ons gerief halen, kan dat nu ook of moet je toch nog ergens aanschuiven voor je uw materiaal dan krijgt?

@yar sommige winkels hebben een eigen depot, waar je het materiaal 's nachts kan achterlaten. Maar als je niet ver met het spul hoeft te slepen, dan kan je het net zo goed meenemen naar je accomodatie. Nog nooit problemen mee gehad.
Check wel even if je accomodatie hier ruimte voor heeft.

Natuurlijk kan je idd wel op zaterdagnamiddag het materiaal al gaan huren en passen om dan zondag alles op te pikken. Ik veronderstel dat je het materiaal dagelijks moet terugbrengen? Vorig jaar konden we dan gewoon binnenwandelen en ons gerief halen, kan dat nu ook of moet je toch nog ergens aanschuiven voor je uw materiaal dan krijgt?

yar op 5 feb 2020 18:06

Je huurt toch voor een week? Als het goed zit haal je het op zaterdagmiddag en hoef je er een week niet meer te zijn.

Wij reserveren altijd, dan weet je zeker dat het voor je klaarligt. Dan alsnog wel even passen en aanpassen, maar je loopt in elk geval met voor een week aan skispullen de deur uit ;)

Natuurlijk kan je idd wel op zaterdagnamiddag het materiaal al gaan huren en passen om dan zondag alles op te pikken. Ik veronderstel dat je het materiaal dagelijks moet terugbrengen? Vorig jaar konden we dan gewoon binnenwandelen en ons gerief halen, kan dat nu ook of moet je toch nog ergens aanschuiven voor je uw materiaal dan krijgt?

yar op 5 feb 2020 18:06

Heb nog nooit wat dagelijks terug gebracht, wel eens lockers bij de skihuur gebruikt, maar verder materiaal altijd mee naar accommodatie.

Dagelijks terugbrengen nog nooit meegemaakt. Ik zou me ook niet te druk maken om een stampvolle verhuur. Meestal gaat dat erg efficient.
Zaterdag huren en zondag ophalen is ook niet gebruikelijk. dan ben je niet op tijd bij de les.

Wij nemen alles uit Nederland mee. In ons geval koop, dat loont met drie kinderen wel. Eén keer waren de ski’s in Nederland niet goed gewaxt , toen dat daar laten doen. Maar dat was zo geregeld. In een druk gebied zou ik idd kijken of je het van te voren vast kunt leggen. Dan ben je in elk geval sneller dan zonder reserveren.

Plaats een reactie