Les Gets(PdS) in het NRC als Milieuvriendelijk dorp

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Gets

Naar aanleiding van de discussie op een weerbericht over “eco” skiën, las ik dit artikel in het NRC. Nu wil ik het liefst geen reclame maken voor dit mooie dorp want hier wordt het alleen drukker van maar dit is toch een mooie ontwikkeling in mijn ogen.

http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/12/12/skien-met-een-schoo…

Wat is jullie mening, hebben jullie meer over voor milieu bewuste maatregelen in een ski gebied of vinden jullie dit volstrekte onzin in de vorm van een marketingverhaal? Ben je er als wintersporter uberhaupt mee bezig als je je vakantie kiest?

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 13:53

Als je eco wil zijn moet je eigenlijk niet op wintersport gaan. Zelfs met allerlei maatregelen is het erg moeilijk klimaat neutraal te worden.
Als je ziet hoeveel fijnstof er op een zaterdag, wisseldag, in een gebied in de lucht hangt. En daarnaast dagelijks al het zware materieel om wegen schoon te houden en pistes strak te krijgen? Nee wintersport is een prachtig iets, maar de energieverspilling is gigantisch. Dus om terug te komen op je vraag, het is een marketing verhaal zonder eind.

“Alle bestemmingen voldoen aan bepaalde criteria; zo moet het voor bezoekers mogelijk zijn om zonder auto op de bestemming te komen, zijn er (gratis) pendeldiensten op locatie en worden activiteiten die weinig impact hebben op de omgeving gestimuleerd, bijvoorbeeld door de aanleg van extra wandel- en langlaufpaden.”

Hoewel men verderop in het artikel wel spreek over een streven naar wat verdergaande maatregelen is er natuurlijk vrij weinig ‘eco’ aan de bovengenoemde criteria. Tenzij je een hele losse definitie hanteert van ‘eco’. Net zoals ‘wilde’ dieren in een dierentuin. :P

Als je ‘de natuur met rust laten’ en ‘geen vervuiling/impact op het milieu’ ziet als eco, dan blijft van het label geen spaan heel :)

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Plaats een reactie