Pistes in LM voor beginners en licht gevorderden?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Menuires

Nog tips voor makkelijk blauwe afdalingen in LM? De lange groene is favo bij mijn reisgenoot (niveau 5 maar wil eigenlijk liefst rechtdoor en niet echt streven om beter te worden)
Wil zelf iets meer uitdaging en beter worden… (niveau 6 richting 7)

PISTES;

Welke blauwe zijn echt blauw en welke toch al (Oostenrijks) rood?

Welke rode zijn eigenlijk zwart?
Welke zwarten zijn makkelijk of gemiddeld zwart?

Welke zwarte bovengemiddeld moeilijk?
Zijn er ook nog zwarte buitencategorie? Dan weet ik welke ik misschien nog niet (meteen) moet nemen :)

PRIVELES OF TOCH GROEP?
Wil zelf misschien toch 1 of 2 uurtjes prive of beter toch 1 of 2 halve dagen in groep? maar weet niet of priveles handig is om samen met reisgenoot te doen… verschillen niet heel veel van niveau maar toch wel wat…is dat te doen voor een priveles voor de leraar? Wil hem dan mee laten profiteren vd les die ik regel. Zelf zou hij het nl. toch niet doen…denk dat hij het achteraf toch wel fijn zal vinden.

Nog goede leraren die jullie kennen en beschikbaar zijn? Komende week vanaf maandagmiddag t/m donderdag.
@Skifan @DrPhil @Hulst @Freerider

*bericht bewerkt door MauriceSki op 25 jan 2018 23:59

Ik ben er al een tijd niet meer geweest. Een mooie blauwe is me niet bijgebleven. Mooie rode te over.

Ik ben er al een tijd niet meer geweest. Een mooie blauwe is me niet bijgebleven. Mooie rode te over.

DrPhil op 26 jan 2018 00:09

Nog herinneren welke rode?

Teveel om op te noemen. De rode pistes, helemaal aan de rand van Courchevel 1650 bv.

Goed om te weten: Er zijn geen “makkelijke” zwarte pistes mijns inziens. Hooguit de Glacier in Val Tho omdat die maar kort is en fatsoenlijk geprepareerd wordt.

Hieronder een aantal leuke afdalingen. Wel echt hun kleur. De meeste rode pistes vind ik niet echt lastig, maar ze zijn allemaal wel wat steiler.
Blauw nabij Les Menuires: De blauwe afdalingen vanaf La Masse, de Pluviometre (als het een rustige week is; niet te laat op de dag), vanaf Roc 2 helemaal naar St. Martin en de blauwe Mont de la Chambre natuurlijk. De Moraine en Genepy in Val Tho. Er zijn er nog belachelijk veel meer, maar hier houd ik het even bij. En natuurlijk Courchevel en Moriond die een uitstekend aanbod blauw hebben.
Rood: De Allemands vanaf Roc 2. De Christine en Boismint in Val Tho, de Mariennaise in Orelle. Verder de Combe du Vallon, Sauliere, Jean Pachod en Chamois.

Grand Lac tot Saint-Martin, nagenoeg alles boven Courchevel 1650.

Alle blauwe pistes worden dagelijks geprepareerd en zijn dus iedere morgen echt blauw. Dit kan in de loop van de dag uiteraard veranderen, zo komen er op de meest populaire pistes (o.a. de Piste Grand Lac) aan het eind van een drukke dag ook bosses (bulten/moguls)
Rode pistes worden niet dagelijks geprepareerd. In het algemeen is een geprepareerde rode niet moeilijker dan een blauwe, vaak wel iets steiler. Een ongeprepareerde rode kan echter een stuk moeilijker zijn.
Om te zien of een piste geprepareerd is kijk je op de app van 3V.

bon ski

Les Menuires van >Mont de la Chambre valt allemaal heel goed mee. Mooie en goed te doen is Mont Vallon -> La Campognolle. De andere piste is ook heel leuk. Kortom enorm veel mogelijkheden :-)
Zie opmerking van Ski Fan. De ene keer is de andere keer niet.

Wanneer ga je naar Les Menuires?

Kan een eind met Bennie en skifan meegaan.het kan echter Van dag tot dag verschillen. Aan het begin van de week was de genoemde Pluviometre, een van de verbindingen vanaf de Mont de la Chambre naar Val Thorens uiterst lastig, niet geprepareerd en vol met hoge sneeuwheuvels. De piste Mont de la Chambre lag gisteren erg goed. Vanmorgen was er bij harde wind zowat alle losse sneeuw afgewaaid en was het een ijsvlakte. Alle eerste liften vanuit Les Croissette, t.w, de Menuires en de Roc 1 hebben leuke en goed geprepareerde afdelingen naar Croisette resp. Bruyeres.
Een leuk blauw rondje is Roc1, de Roc 2, Van daaruit de afdaling richting Saint Martin de Belleville, vervolgens omhoog, inclusief de Saint Martin Express en dan de lange afdaling Gros Tougne nemen en deels Violette tot in Croisette. Ook de Bruyeres en de Dunny lift kennen leuke blauwe afdalingen terug. Geldt ook nog voor de Doron lift en de La Masse, 1e deel. Ook skien via de Bettex lift naar het gelijknamige dorp is een leuke blauwe. Heb me beperkt tot Les Menuires. Met beperkte kunsten heeft het m.i. weinig zin een pas voor het hele gebied te nemen. Als voetganger kun je met een pas ook leuke tochten maken naar Meribel en Courchevel. Wel doe bij mooi weer. In feite zijn hier zo gigantisch veel pistes dat je er het hele forum mee kan villen

Hen48

Dunny moet Sunny zijn.

Hen48

Les Menuires van >Mont de la Chambre valt allemaal heel goed mee. Mooie en goed te doen is Mont Vallon -> La Campognolle. De andere piste is ook heel leuk. Kortom enorm veel mogelijkheden :-)
Zie opmerking van Ski Fan. De ene keer is de andere keer niet.

Wanneer ga je naar Les Menuires?

ralphgeeraert op 26 jan 2018 09:30

Komende week vanaf maandagmiddag t/m donderdag skiën. Vrijdag terug.

Mooie blauwe/rode en zwarte pistes in LM zijn oa de pistes op La Masse. Ga daar in de ochtend heen ivm de zon. Heerlijke lange en mooie afdalingen.
In Saint Martin is de Jeruzalem een mooie piste. Als je de rode instap te steil vind kan je ook een blauwe omweg nemen.
De Verdet is een heel mooie glooiende blauwe piste.
In VT vind ik de pistes vanaf de Peclet mooi zoals de Christine en de Beranger. (Beiden rood) Ook leuk is Orelle. Ga dan helemaal naar boven naar Plan Bouchet. Dan heb je een prachtige lange afdaling voor je!
In Courchevel vind ik de Combe de Saulire (rood) altijd een prachtige piste. Je kunt dan helemaal doorskiën naar Courchevel 1550 of naar Le Praz. Prachtig!
Verder doe ik ook altijd graag de Venturon (rood) in Meribel/Mottaret en de Jockeys (zwart) naar La Tania. En mocht je zwart willen/kunnen skiën en geen hekel hebben aan sleepliften, doe dan zeker ook eens de Dame Blanche op La Masse.

*bericht bewerkt door MiTi op 26 jan 2018 22:14

Winter is coming

Ik zou voor een les een privéles boeken. Ik heb van de week sinds jaren een privéles genomen en je krijgt in de 1 1/2 uur meer aandacht dan in een groep de hele dag. Verder heb ik samen met een vriendin de les geboekt en zij skiet vele malen beter dan ik en dat was geen probleem. Wat wel kan verschillen is dat jullie verschillende zaken willen verbeteren dus daar kan je over nadenken. Wij hebben les gehad van Laurent Krauss een man die goed Engels spreekt en goed kan uitleggen wat je moet doen. Mijn medeskieers zagen in ieder geval progressie. 😏

Ik zou voor een les een privéles boeken. Ik heb van de week sinds jaren een privéles genomen en je krijgt in de 1 1/2 uur meer aandacht dan in een groep de hele dag. Verder heb ik samen met een vriendin de les geboekt en zij skiet vele malen beter dan ik en dat was geen probleem. Wat wel kan verschillen is dat jullie verschillende zaken willen verbeteren dus daar kan je over nadenken. Wij hebben les gehad van Laurent Krauss een man die goed Engels spreekt en goed kan uitleggen wat je moet doen. Mijn medeskieers zagen in ieder geval progressie. 😏

Annie-s op 26 jan 2018 21:50

Thanks. Welke skischool is Laurens aangesloten?
Welk niveau zaten jullie per persoon?

Ik zou voor een les een privéles boeken. Ik heb van de week sinds jaren een privéles genomen en je krijgt in de 1 1/2 uur meer aandacht dan in een groep de hele dag. Verder heb ik samen met een vriendin de les geboekt en zij skiet vele malen beter dan ik en dat was geen probleem. Wat wel kan verschillen is dat jullie verschillende zaken willen verbeteren dus daar kan je over nadenken. Wij hebben les gehad van Laurent Krauss een man die goed Engels spreekt en goed kan uitleggen wat je moet doen. Mijn medeskieers zagen in ieder geval progressie. 😏

Annie-s op 26 jan 2018 21:50

Thanks. Welke skischool is Laurens aangesloten?
Welk niveau zaten jullie per persoon?

MauriceSki op 26 jan 2018 22:36

Laurens ook op ander topic aangeraden :)
ESF in LM hoorde ik

Idd. ESF. LM

Ja niveau? Geen idee. Mss dat Miti daar antwoord op kan geven. Ik kan wel zeggen dat ik een “7” ben maar mss voel ik me wel een 5. Echt geen idee. Plezier, lol en verantwoord skieen dat vind ik belangrijk en elk jaar beter worden.

@Annie-s
“en elk jaar beter worden”

Idd haha. Ik ook, maar daar denkt mijn reisgenoot anders over :)

Ook voor recht naar beneden heb je “techniek” nodig. 😜

Ook voor recht naar beneden heb je “techniek” nodig. 😜

Annie-s op 27 jan 2018 19:26

Tja… zwijg :) :)

Plaats een reactie