Advies/ervaring gezocht Mittelberg/Hirschegg/Ifen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mittelberg (Vorarlberg)

dag Wintersporters,

voor het eerst gaan wij naar het Kleinwalsertal, meerbepaald naar Mittelberg. We logeren vlakbij de Zafernalift. Nu heb ik het forum, google, maps, … al afgespeurd maar blijf met volgende vragen:

  • kan je vanuit Mittelberg met de Zafernalift stijgen, om vervolgens af te dalen naar Hirschegg en daar met de lift terug naar boven te gaan
  • is er vanop de top in Mittelberg ook een blauwe piste naar beneden?

Iemand ervaring hoe het daar juist zit? Andere tips over het gebied?

Alvast bedankt voor alle nuttige info

Greet
CJ

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Hoi,

Paar jaar geleden in Mittelberg geweest.
Met zaferna naar boven en van daar met blauw naar hirschegg kan.
van mittelberg top alleen rood naar beneden.

wij pakten ivm kinderen meestal de bus naar hirschegg en lieten skies daar in depot staan

Het is mogelijk om vanaf de Zafernalift naar Hirschegg (Heuberg-Arena) te skiën. Ook kun je vanaf de Heuberg-Arena via diverse liften het skigebied Walmendingerhorn bereiken. Er is geen blauwe dalafdaling vanaf de Walmendingerhorn.

Verder zou je een dag(deel) naar Ifen kunnen, de pistes zijn heel mooi, alleen de liften zijn zeer traag en oud.

Hi christophe, wij komen al jaren in Mittelberg en zitten er met de kerstvakantie weer twee weken, ook vlak bij de zafernalift. In Mittelberg zelf is er geen blauwe afdaling vanaf de Walmedingehorn top naar het dal, al is de rode piste niet heel erg ingewikkeld. wel zijn er diverse dalpistes die blauw zijn maar dat is niet zo leuk als helemaal van boven. Wel kun je via de zafernalift via de verbindingsglijweg naar Hirschegg en vandaar naar de Ifen, die heeft wel een lange blauwe afdaling naar het dal en ik hoop dat die al open gaat omdat daar geen kunstsneeuw wordt gespoten. In Hirschegg zelf is ook geen blauwe afdaling van de top Kanzelwand, dat is ook een rode.

Succes.

De dalafdalingen vanaf de Walmendingerhorn en Kanzelwand/Fellhorn zijn allen rood, maar zeker vanaf de Walmendingerhorn (Mittelberg) niet al te moeilijk. De Fellhornafdaling richting Oberstdorf is ook prima te doen. Verder zijn er maar twee echte knelpuntjes in de Kanzelwandafdaling richting Riezerln. Als je er eenmaal een beetje in zit zullen deze geen probleem moeten vormen. Ifen is prachtig en prima om te onthaasten, sowieso de insteek van het hele dal.
De skiweg tussen de Heuberg en Mittelberg is vaak prima, maar het stukje bij de Zafernalift naar beneden is wel vaak erg slecht. Ligt dat je niet, brengt de gratis skibus je vlot en met grote regelmaat door het dal heen en weer.

Nog een tip: als je de dalafdaling van de Walmendingerhorn doet, stop dan zeker bij Max Hütte. Geweldige sfeer en prima eten.

Zoals al gezegd, vanaf de Zavernalift kun je zowel naar de gondel van Mittelberg als naar het gebied van Hirschegg via blauwe paden.

De dalafdaling vanaf Walmendingerhorn is rood maar inderdaad goed te doen.

Naar Ifen moet je met de bus. Mooi gebiedje, leuk terrein maar langzame liften. Er wordt gewerkt aan vervanging maar dat zal voor volgend seizoen zijn.

De dalafdaling van de Kanzelwand is te doen, rood, met hier en daar een pittige passage. De dalafdaling naar Oberstdorf (Fellhorn) is echt rood met enkele zeer lastige passages. Afrader voor beginners. Voor gevordeden zeker een aanrader.

@GeJe : Thanks! @BartR : leuke tip. Kan je naar Ifen met de wagen of moet je de bus nemen? @GertSkietOok : Hirschegg en Kanzelwand, die liggen precies niet samen? Hoe bevalt Mittelberg? Wij gaan met 3 gezinnen en kids van 5 - 8 jaar die al wel lekker kunnen skiën op de blauwe piste @Bennie: onthaasten is inderdaad de boodschap :-) hetgeen je beschrijft is dan wel allemaal met de bus/auto vermoed ik? De Max hütte gaan we zeker doen! :-) @Hesssel: thanks!

Iemand ervaring met de skischool Mittelberg?

Groetjes en véél voorpret voor allen!

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

@CristopheJonckers

De Kanzelwand ligt in Riezlern maar laat je niet afschrikken. De deelgebiedjes in KWT zijn goed verbonden middels bus of eigen auto. Heuberg-Ifen is 5 min. Vanaf dalstation Parsenbahn naar Kanzelwand 2 min.

En de Max Hütte is zeker een aanrader maar ga zeker ook eens naar de Sonna Alp bij bergstation van Zaferna lift.

Veel plezier in het mooie Kleinwalsertal.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@ChristopheJonckers
Ifen is goed per auto of bus te bereiken. De bus is gratis met de skipas.

Het stuk van de Parsennbahn naar de Kanzelwand heb ik ook wel eens gelopen, de bus is fijner. De Kanzelwand ligt aan de andere kant van de weg en rivier de Breitach, deze gebieden zijn niet verbonden met elkaar.

Christophe,

alle plekken zijn goed te bereiken met de gratis skibus, alleen bij het starten en stoppen van de skiklasjes zitten ze wel vol maar dan rijden ze om de 10 minuten. Alleen naar Ifen is het soms even wachten maar alle andere plekken moet je heel goed te doen.

De skischolen werken goed samen en in Mittelberg zelf zijn er minimaal twee, Boedmen Baad naast het Aparthotel en Mittelberg Tobel. Beiden zijn goed en hebben goede leraren voor beginners en gevorderden. afhankelijk van waar je bed staat is de een of de ander net iets beter aan te lopen/skien of met de bus te bereiken.

*bericht bewerkt door moderator op 28 nov 2015 12:12

@BartR , super! ALs je de Parsennbahn naar boven neemt, geraak je dan aan de Heuberghbahn en dus terug in Mittelberg?

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

@BartR , super! ALs je de Parsennbahn naar boven neemt, geraak je dan aan de Heuberghbahn en dus terug in Mittelberg?

ChristopheJonckers op 28 nov 2015 16:47

Ja is geen probleem. De eerste keer even goed op de richtingbordjes letten. Van Parsennbahn tot Walmendingerhorn is allemaal verbonden.
Tussen Parsennbahn en Kanzelwand rijden aardig wat bussen. Bijna alle bussen in het gebied rijden dit stukje dus de frequentie is hoog.

thanks @Hessel !

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

@GeJe : Thanks!
@BartR : leuke tip. Kan je naar Ifen met de wagen of moet je de bus nemen?
@GertSkietOok : Hirschegg en Kanzelwand, die liggen precies niet samen? Hoe bevalt Mittelberg? Wij gaan met 3 gezinnen en kids van 5 - 8 jaar die al wel lekker kunnen skiën op de blauwe piste
@Bennie: onthaasten is inderdaad de boodschap :-) hetgeen je beschrijft is dan wel allemaal met de bus/auto vermoed ik? De Max hütte gaan we zeker doen! :-)
@Hesssel: thanks!

Iemand ervaring met de skischool Mittelberg?

Groetjes en véél voorpret voor allen!

ChristopheJonckers op 28 nov 2015 09:37

Zeker, mijn vriendin twee privelessen bij een Oostenrijker gehad en uitermate goed bevallen!
Ik weet het, met naam was het completer geweest, maar die is me ontschoten :)

Hi Christophe. De twee skischolen in Mittelberg (boedmen-baad) en tobel zijn allebei goed en hebben behoorlijk veel Nederlandse skileraren. kinderen van 5-8 kunnen zich prima redden in het kleinwalsertal juist omdat er enorm veel Nederlandse skileraren zijn.

Over Hirschegg en de Kanzelwand klopt dat ik er naast zat, het is Riezlern maar het is zo dicht bij elkaar dat het niet heel veel uitmaakt. Het bevalt ons prima in mittelberg, er is minder te doen dan in Riezlern maar meestal ben ik zo moe dat de apres ski toch niet de hele avond duurt, even onderaan de mooslift of in de scherm bar is prima en als ik uit eten ga pak ik wel de bus of even een stukje met de auto. Ik drink toch niet dus dat maakt voor mij niets uit.

De tip over de Maxhutte is helemaal waar, die moet je echt proberen net als een uitgebreide schnitzel boven aan de zaferna

Plaats een reactie