info over het dorp morillion

Dit onderwerp gaat over de bestemming Morillon

Beste skiers,

kunnen jullie me wat info over het dorp morillion geven.
Wij zitten als ik goed heb in village dus niet in 1100.
Wat ik begrijp gaat er een lift vanuit het dorp naar 1100 en dan naar boven voor de rest van het gebied.

We gaan eind maart begin april.
Mijn vraag is kun je beter met de auto naar 1100 rijden en dan daar opstappen in de lift of gewoon vanuit het dorp zelf?

Wat zijn leuke eet tentjes/barretjes in morillion?
is er een nachtleven?

niet dat veel uitmaakt maar zou leuk zijn.
is het ook leuk dagje met de auto naar naast gelegen dorp te rijden samoens?

andere leuke weetjes tips trucs zijn welkom?
eerste x frankrijk.

gr
Ro

Van het dorp Morillon naar het dorp Samoens is maar een paar km, zeker te doen als uitstapje. Het is een vlakke weg door het dal. Van Morillon dorp naar Morillon 1100 is een weg met veel haarspeldbochten, als je met de gondel kan lijkt dat me de betere keuze, waarschijnlijk ook sneller.

We hebben een paar keer in morillon les esserts (1100) gezeten. Je kan eenvoudig met de gondel vanaf morillon village (600) naar les esserts. Daar kan je vanuit de gondel zo naar de stoeltjeslift glijden die je verder het gebied in brengt. Qua nachtleven is er in beide dorpjes eigenlijk niets te beleven, zeker niet in die periode. Wanneer je de keuze heb zou ik in ieder geval niet met de auto naar les esserts gaan, maar altijd de gondel pakken. Les esserts is namelijk autovrij, en dan moet je de auto onder het dorp parkeren op het grote parkeerterrein, en van daaruit nog het dorp inlopen. Let wel op dat je op tijd teruggaat met de gondel, aangezien die niet savonds gaat.

Wanneer de sneeuw goed is is het mogelijk om terug te skien naar morillon village, maar zeker eind maart/ begin april acht ik die kans klein. Maar wanneer je geluk hebt en hij is open, zou ik hem zeker aanbevelen aangezien het 2 echt gave en mooie afdalingen zijn, zowel de rode als de blauwe. Het nadeel is wel dat er geen sneeuwkanonnen staan (tenminste 2 jaar geleden nog niet).

In les esserts heb je een 100m boven het dorp een gezellig barretje/restaurantje waar je goed lokaal kan eten. Deze zit aan de piste en de stoeltjeslift gaat hier vlak langs naar boven. Hoe het qua restaurants in morillon village is weet ik niet aangezien ik daar nooit ben wezen eten.

Wanneer het komende weken heel erg warm word, kan het zijn dat de afdaling naar les esserts dicht is, en dan zal je eerst naar samoens moeten rijden om daar in de gondel te stappen. Deze gaat namelijk direct naar 1600m hoogte, waar het sneeuwzekerder is. Maar normaal gesproken proberen ze de afdaling naar les esserts wel zo lang mogelijk open te houden, en dat lukt vaak ook omdat ze hier veel besneeuwing hebben.

Wanneer het erg warm is, is het in die periode ook verstandig om zo snel mogelijk richting Flaine te skien, waar de pistes het langst goed blijven, zowel door de hoogte, als door het microklimaat daar waardoor daar extra veel sneeuw valt.

Born to Ride

Hey Matthias, dank voor de uitgebreide info.

goed om te lezen ik hou de condities in de gaten.
tnx
gr
Ro

Plaats een reactie