Tips eerste keer Morzine (21 t/m 28 dec)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Morzine

Beste wintersporters,

In december ga ik met mijn schoonfamilie een week op wintersport in Morzine. Geen van ons is daar eerder geweest, dus ik zou graag kennis putten uit jullie ervaringen.

Ons gezelschap is aardig gemêleerd. Er zijn een aantal niet-skiërs (waaronder een baby), een tweetal boarders die gaan leren skiën en een aantal niet al te ervaren skiërs die ook willen lessen.

Mijn vragen:

  • welke skipas nemen, Morzine-Les Gets of het gehele gebied? We zitten aan de Avoriazkant van het dorp (45 Taille de Mas de Nant Crue).
  • welke (blauwe) pistes zijn aan te raden?
  • welke skischool is aan te raden voor skilessen?
  • wat zijn leuke activiteiten voor niet-skiërs?

Elke andere tip voor dit gebied is ook welkom! :)

Ik ben er voor 't laatst met kerst 2014 geweest. Toen wel pech, weinig sneeuw. Na 1 dag skiën in avoriaz, toen 't voor gezien gehouden.
Als je veel blauw zoekt is 't gebied tussen morzine en les gets wel aanrader.
Morzine kent ook een overdekte ijshal, leuke koffie tentjesin dorp, ook een bakker waar je heerlijke taartjes hebt en waar je ook kunt zitten, en tussen les gets en morzine is 't ook leuk wandelen op de berg, zit leuk restaurant op berg met allerlei (kook) pannen op/tegen de gevel.

Ging je toen skiën in Avoriaz vanwege het gebrek aan sneeuw? Ik hoop dat er een mooi pak ligt deze kerst, fingers crossed.

Ik zou qua skipas een pas kopen voor Morzine en Les Gets. En als je een keer een lange tocht wilt maken, kan je ook een uitbreiding voor heel PDS aanschaffen. Je bent en blijft toch afhankelijk van de busverbinding tussen Morzine en Avoriaz. Je bent dan best wel even tijd kwijt. Even naar Chatel of Zwitserland skiën is al leuk tourtje met teveel liften.

Goede tip, want ik denk dat tochten er niet inzitten.

Zo te zien zit je heel centraal. Je kan ofwel met de Pleney-lift naar het gebied van Morzine-Les Gets, ofwel de kabelbaan naar Super-Morzine nemen en vandaar verder naar Avoriaz skieën. Vanuit Super-Morzine kan je niet terug naar beneden skieën, maar je moet terug met de eitjes. Altijd frusterend om met de eitjes terug naar beneden te moeten, maar het duurt maar 5min, dus eigenlijk niets om je druk in te maken. Tussen Super-Morzine en Avoriaz heb je hele mooie groene pistes. Vanuit Avoriaz kan je verder naar les Lindarets en daar is een hele mooie blauwe piste ‘combe à floret’. De pistes aan Avoriaz zelf zijn vrij druk. Je kan een leuke tocht maken Avoriaz - Les Crozets - Morgins - Chatel - Pré-la-Joux - Lindarets - Super-Morzine. Hou er wel rekening mee dat je heel het rondje moet afwerken, er zijn geen binnenwegen mogelijk en mocht je bv. in Chatel stranden wordt dat een hele dure taxirit terug naar Morzine omdat je in een heel andere vallei zit. Dat maakt de tocht zeker de eerste keer een beetje spannend.
Tussen het gebied van Avoriaz-Chatel en dat van Morzine-les Gets moet je ofwel de eitjes van Super-morzine nemen ofwel de bus bij Les Prodains.
In hte algemeen is het gebied van Avoriaz-Chatel wat sportiever en dat van Morzine-Les Gets een beetje meer familiaal.
Ik heb de indruk dat het gebied van Avoriaz wel sneeuwzekerder is dan Morzine.
De tariven van de skipassen zitten zo slim in mekaar dat je je te pletter rekent en tenslotte de grootste skipas neemt.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Terug met de lift is geen probleem en ik ga de tocht bekijken op de kaart, al denk ik dat we waarschijnlijk wat dichter in de buurt blijven. Ik denk dat Morzine-Les Gets al prima voor ons is omdat we geen doorgewinterde wintersporters zijn, maar de hogere sneeuwzekerheid rond Avoriaz klinkt ook prettig. Het is in ieder geval fijn dat de skipassen eventueel geüpgraded kunnen worden.

Avoriaz hoef je niet met de bus heen, kun je ook gewoon met de lift heen. Is echt afhankelijk van of jullie graag kilometers maken. Ik neem wel altijd liever heel het gebied.

Plaats een reactie