Red mijn vakantie!;p

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mutters

Hi!
Om een lang bericht kort te maken, heb ik morgen nog 1 dag om te skieen. Blijk ik nog iets meer een beginner dan ik zelf dacht en zijn de blauwe pistes hier nog te moeilijk!(angsthaas) iemand tips?

Al meerdere keren heb ik geskied in bottrop. Dat ging hartstikke goed! Misschien ook omdat het korte stukken zijn waar je snel gaat. Maar het ging prima dus ik dacht tijd voor wintersport! Blauwe pistes here we come. Gister naar axamer geweest. Toch maar op de saaie kinderoefenpiste gebleven. Even weer die feeling krijgen. Er was ook nog een ietsje langere hogere baan met een sleeplift omhoog maar die was mokerrrdruk. Alle omliggende skigebieden waren gesloten. Toch nog maar even niet verder dan dat dan.

Vandaag naar mutters. Vol vertrouwen naken we de skilift naar de top. Waar de blauwe piste toch iets stijler leek dan ik dacht! Nou lets go dan maar. (Bottrop was stijler) nog geen klein stuk de baan op is er ineens een enorme afgang en mengt de baan zich tijdelijk met een rode piste. Resultaat ik durf niet meer en ga lopen. Verder gelopen zie ik dat de blauwe piste die af en toe weer volgde (zag weinig logica in de pistes als je het mij vraagt) echt enorme (oke voor mij dan) diepe afdalingen had en heuvels tussendoor en heel veel mensen vlogen er vanaf!
Oke ik ga dus bij een beginnerspiste een beeld voor mij waarbij het maar zacht naar beneden loopt en je heel af en toe zelfs moet steken om wat gang te maken. En dit dan wel heel lang. Dus niet 150m zoals de babypiste. Tot zover mijn geromantiseerde beeld die compleet in duigen viel. We hebben de gehele berg afgelopen naar beneden. Wat een ****. Halverwege kwamen we nog ergens een kinder piste tegen van een metertje of 300 met plaatjes van dierenfiguren onderweg. Geweldig! Dat was bijna wat ik zocht alleen mocht het nog neeeet een beetje meer daling zijn. Maar hoefde niet eens. Als die nou eens 2 km lang was was het perfecr… of wat… helemaal naar beneden liep. Echt was het maar een niet makkelijk te vinden kort stukje.

Dus kortom! Is het vreemd dat ik de blauwe pistes nu nog te eng vind terwijl het in bottrop prima ging? En onder het mom van red mijn vakantie. Is er iemand die een tip heeft in de buurt a la een groene piste ofzo die meer wat voor mij is?

Bedankt!:)

Ik zou zeggen neem nog snel een privéles ter plaatse.

Het klinkt alsof je vooral jezelf het skien aan het aanleren bent. De eerste tip die ik je wil geven, investeer in skilessen. Zij nemen je mee op pistes die je aankunt en leren je gelijk een goede techniek aan waar je de rest van je leven alleen maar veel plezier van gaat hebben. Het maakt je vakanties zoveel leuker en beter. Dus de reddingsboei die ik je uit wil gooien: ga naar de lokale skischool en neem een dag les!

Born to Ride

Bedankt voor de reacties!
Sorry voor de typfouten in het bericht trouwens. Het is getypt met mijn mobiel daar komt het door.
Ik heb indd maar 1 dag met een skileraar geskied en verder niet.
Ik begrijp het advies heel goed, misschien heel eigenwijs, maar skiles zie ik nu echt niet zitten. Ik hoopte echt dat er nog een echt easy piste in de buurt zou zijn.

Sorry, maar men heeft hier wel gelijk in de reacties. neem die laatste dag gewoon lekker les en sluit af met een positief gevoel in plaats van frustraties ;)

Edwin van Riel

@Hopje123 Ik wil niet disrespectvol overkomen… maar dit is een grap toch?

Blauwe pistes here we come. Gister naar axamer geweest. Toch maar op de saaie kinderoefenpiste gebleven. Even weer die feeling krijgen… Halverwege kwamen we nog ergens een kinder piste tegen van een metertje of 300 met plaatjes van dierenfiguren onderweg. Geweldig!..
Bedankt!:)

Hopje123 op 6 feb 2020 14:35

De quote van een piste met plaatjes van dierenfiguren alsmede de :) deed mij veronderstellen dat het een grap is. Excuses als het niet zo is. Maar dan moet je echt als de wiedeweerga les gaan nemen hoor …

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 06 feb 2020 15:08

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Skiles nemen of accepteren dat je niet durft en lekker op het terras gaan zitten.

Het verschil in een afgesloten hal en de wijde omgeving in de bergen zou je angstig kunnen maken. Bij bottrop weet je dat je halverwege af kunt haken en is de onderkant van de baan zichtbaar. In de bergen is dat vaak niet het geval. Tip 1: NEEM LES!, tip 2 als je vooralsnog tip 1 niet op wil volgen, blijf beneden in het dal en zoek daar de kinderpistes uit. Die zijn inderdaad maar 100m lang, maar langer heeft gezien jouw angst nog echt geen zin. Dan kun je jezelf daar morgen nog vermaken, maar iets anders zou ik niet meer doen. Ik hoop echter dat dit er niet voor gezorgd heeft dat je nu te veel angst hebt en het plezier in wintersport al kwijt bent geraakt voordat je goed en wel begonnen bent. … maar nogmaals, skiles maakt het zoveel leuker zowel nu/morgen als bij de volgende keren dat je gaat.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Buiten les nemen om:
@Hopjes123 sowieso niet opgeven. Zit je aan een gebied vast of niet? Fulpmes(schlick2000) heeft een paar leuke, makkelijke pistes (de nr 1 en de nr 4).
Moest het even opzoeken, maar rond de Schlickeralm (sleepliftje) en terug naar de Schoneben baan is echt vlak. De weg via de 1 en 1B is breed en niet moeilijk.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 06 feb 2020 15:58

Het verschil in een afgesloten hal en de wijde omgeving in de bergen zou je angstig kunnen maken. Bij bottrop weet je dat je halverwege af kunt haken en is de onderkant van de baan zichtbaar. In de bergen is dat vaak niet het geval. Tip 1: NEEM LES!, tip 2 als je vooralsnog tip 1 niet op wil volgen, blijf beneden in het dal en zoek daar de kinderpistes uit. Die zijn inderdaad maar 100m lang, maar langer heeft gezien jouw angst nog echt geen zin. Dan kun je jezelf daar morgen nog vermaken, maar iets anders zou ik niet meer doen. Ik hoop echter dat dit er niet voor gezorgd heeft dat je nu te veel angst hebt en het plezier in wintersport al kwijt bent geraakt voordat je goed en wel begonnen bent. … maar nogmaals, skiles maakt het zoveel leuker zowel nu/morgen als bij de volgende keren dat je gaat.

Veenhoorn op 6 feb 2020 15:39

Wat een eerlijke en fijne reactie van je. Dankjewel! Fijn om te lezen. En wat betreft het plezier, wel een beetje dus binnenkort maar even doorzetten om toch weer nawr de hal te gaan. En misschien overwegen daar dan skiles te nemen.
Dankjewel!

Buiten les nemen om:
@Hopjes123 sowieso niet opgeven. Zit je aan een gebied vast of niet? Fulpmes(schlick2000) heeft een paar leuke, makkelijke pistes (de nr 1 en de nr 4).

Sjaak27 op 6 feb 2020 15:43

Bedankt!
Ik ga dat eens even youtuben.
We hebben een skipas voor 3 gebieden maar die jij benoemd staat wel op onze kaart met skigebieden in de buurt.
Dankje!

Typefouten komen door de gebruiker, niet door het toestel die alleen maar alternatieven aangeeft ;)
Verder lekker gaan lessen, alleen dan wordt het leuker, niet als je zelf loopt te klooien op de pistes en niet weet hoe je beneden moet komen.

Typefouten komen door de gebruiker, niet door het toestel die alleen maar alternatieven aangeeft ;)
Verder lekker gaan lessen, alleen dan wordt het leuker, niet als je zelf loopt te klooien op de pistes en niet weet hoe je beneden moet komen.

Marijnt op 6 feb 2020 16:21

Het scherm van mijn mobiel is kapot. Helaas ook door de gebruiker. Maar bedankt voor je advies

https://youtu.be/hGnOTlibwXA

@Hopje123

Sjaak27 op 6 feb 2020 16:00

mooie!

Is niet mijn filmpje hoor, maar geeft wel aan hoe vlak het is.
Je kan dan ook een rondje maken via de Froneben (middelstation) gondel naar de Kreuzjoch en dan piste 1 volgen.
Dalafdaling is een pad en zou ik lekker overslaan, in het middelstation instappen naar beneden.

Verder uiteraard de al gegeven adviezen , skiën moet je leren en dat vergt wat investering in professionele lessen. Ga je later veel plezier van hebben.

Ik neem dat dit bericht is geplaatst om zoveel mogelijk reacties uit te lokken want het lijkt op een grap.

Anders: Neem een paar jaar les om de beginselen aan te leren. Je bent nu een gevaar voor jezelf en misschien nog wel erger een gevaar voor anderen op de piste.

Ik neem dat dit bericht is geplaatst om zoveel mogelijk reacties uit te lokken want het lijkt op een grap.

Anders: Neem een paar jaar les om de beginselen aan te leren. Je bent nu een gevaar voor jezelf en misschien nog wel erger een gevaar voor anderen op de piste.

Skizoeker op 6 feb 2020 17:18

Ik ben geen gevaar. De skileraar toen der tijd zei ook dat ik het zo goed deed dat hij me wel mee zou nemen de piste op. Ik vind het gewoon enger dan dat eigenlijk nodig is.
En hoezo veel reacties? Als alle reacties nuttig zijn hoop ik inderdaad op veel reacties. Daar zijn forums voor toch?
Ik heb het gewoon met een vrolijke ondertoon geschreven. Jeetje wat zijn veel mensen hier naar zeg…

Nou, 2 jaar geleden was ik herintredend skiër, voor het eerst na 10 jaar weer op de ski’s. En het eerste stuk van piste nummer 1 in Schlick2000 vond ik toch wel heel eng en steil hoor. Het stuk bij Schlickeralm is inderdaad heerlijk, maar om daar te komen moet je wel even doorbijten als beginner.

TO: ik kan je ook maar 1 tip geven: neem toch les. Echt, ik ben ook bang als ik boven aan zo’n berg sta, nou ja, dat was ik. Ik heb echt veel les gehad, veel meer dan hier op het forum volgens mij gebruikelijk is voor volwassenen, en ik ben nog steeds geen held en niet erg vergevorderd. Maar pas dit jaar heb ik echt heel veel plezier gehad in het skiën en was ik ook niet meer gelijk heel bang. Toch nog weer les genomen om mijn techniek te verbeteren, zodat het allemaal wat minder kracht kost. En les is ook gewoon leuk. De leraar neemt je mee naar pistes die bij jouw niveau passen, je hoeft je niet te concentreren op de route zoeken, alleen maar op je techniek en het volgen van de leraar. Voor mij scheelt het heel erg in de angst als ik achter iemand aan kan skiën die ongeveer hetzelfde tempo heeft als ikzelf. Mijn man is snowboarder en stuift keihard de bergen af, dus daar heb ik niks aan in zo’n geval. Dan voel ik me alleen maar opgejaagd omdat ik weet dat hij kilometers verderop op me staat te wachten.

Die keer 2 jaar terug in Schlick2000 heb ik ook gelijk les geregeld na de eerste dag en ik heb daar echt goed les gehad. Zelfs dit jaar herhaalde ik nog elke keer dezelfde opdrachten in mezelf en met succes. Les helpt echt, is het niet tegen angst, dan wel voor techniek. En wat bij mij ook hielp, was wat een van mijn leraren zei: deze piste is net zo goed voor jou als voor de rest. Neem gerust de hele breedte als je dat nodig hebt. Dan ga je superlangzaam, niet steil naar beneden en hoef je alleen in de bochten heel eventje echt omlaag te skiën. Is vast heel irritant voor van die snelheidsduivels, maar zij hebben echt niet meer recht op die piste dan jij. En iedereen kan zien dat jij rustig aan het heen en weer kruisen bent, dus daar kunnen ze prima rekening mee houden en om je heen gaan.

Is niet mijn filmpje hoor, maar geeft wel aan hoe vlak het is.
Je kan dan ook een rondje maken via de Froneben (middelstation) gondel naar de Kreuzjoch en dan piste 1 volgen.
Dalafdaling is een pad en zou ik lekker overslaan, in het middelstation instappen naar beneden.

Verder uiteraard de al gegeven adviezen , skiën moet je leren en dat vergt wat investering in professionele lessen. Ga je later veel plezier van hebben.

Sjaak27 op 6 feb 2020 16:46

Heel erg bedankt. we gaan dit straks even uitzoeken. Dit lijkt zeker wat te zijn!

Nou, 2 jaar geleden was ik herintredend skiër, voor het eerst na 10 jaar weer op de ski’s. En het eerste stuk van piste nummer 1 in Schlick2000 vond ik toch wel heel eng en steil hoor. Het stuk bij Schlickeralm is inderdaad heerlijk, maar om daar te komen moet je wel even doorbijten als beginner.

TO: ik kan je ook maar 1 tip geven: neem toch les. Echt, ik ben ook bang als ik boven aan zo’n berg sta, nou ja, dat was ik. Ik heb echt veel les gehad, veel meer dan hier op het forum volgens mij gebruikelijk is voor volwassenen, en ik ben nog steeds geen held en niet erg vergevorderd. Maar pas dit jaar heb ik echt heel veel plezier gehad in het skiën en was ik ook niet meer gelijk heel bang. Toch nog weer les genomen om mijn techniek te verbeteren, zodat het allemaal wat minder kracht kost. En les is ook gewoon leuk. De leraar neemt je mee naar pistes die bij jouw niveau passen, je hoeft je niet te concentreren op de route zoeken, alleen maar op je techniek en het volgen van de leraar. Voor mij scheelt het heel erg in de angst als ik achter iemand aan kan skiën die ongeveer hetzelfde tempo heeft als ikzelf. Mijn man is snowboarder en stuift keihard de bergen af, dus daar heb ik niks aan in zo’n geval. Dan voel ik me alleen maar opgejaagd omdat ik weet dat hij kilometers verderop op me staat te wachten.

Die keer 2 jaar terug in Schlick2000 heb ik ook gelijk les geregeld na de eerste dag en ik heb daar echt goed les gehad. Zelfs dit jaar herhaalde ik nog elke keer dezelfde opdrachten in mezelf en met succes. Les helpt echt, is het niet tegen angst, dan wel voor techniek. En wat bij mij ook hielp, was wat een van mijn leraren zei: deze piste is net zo goed voor jou als voor de rest. Neem gerust de hele breedte als je dat nodig hebt. Dan ga je superlangzaam, niet steil naar beneden en hoef je alleen in de bochten heel eventje echt omlaag te skiën. Is vast heel irritant voor van die snelheidsduivels, maar zij hebben echt niet meer recht op die piste dan jij. En iedereen kan zien dat jij rustig aan het heen en weer kruisen bent, dus daar kunnen ze prima rekening mee houden en om je heen gaan.

Dathojo op 6 feb 2020 17:21

Bedankt voor je toelichting over de eerder genoemde piste! Wat fijn om te horen dat je heel lang niet meer had geskied maar dat het uiteindelijk beter ging met lessen. Dit is een mooi voorbeeld uit de praktijk en ik denk dat je ook helemaal gelijk hebt. Ik ga morgen geen skiles meer nemen. Maar dit is voor de volgende keer iets waar ik me op zal focussen. Dankjewel!

https://youtu.be/fwVATV0V37M
Eerste deel van piste nr 1

Wat helpt is vanavond op YouTube filmpjes kijken van Eric Hjorleifson en Sam Anthamatten, dan durf je morgen ook een stuk harder te gaan.

https://youtu.be/fwVATV0V37M
Eerste deel van piste nr 1

Sjaak27 op 6 feb 2020 18:04

Ja nu ik dat weer zie denk ik ook: huh, hoe kon ik dat nou eng vinden? Maar toch was vooral dat stukje vlak voor en na die stoeltjeslift in mijn beginnersbeleving echt heel steil. Vandaar mijn reactie voor TO van zo straks.

Ik val ongetwijfeld in herhaling, maar neem lessen. Toen ik 20 a 25 jaar geleden terug ging skiën (na een pauze van ruim 15 jaar) heb ik ook lessen genomen. We hadden het geluk in een kleine groep te belanden met een goeie lokale skileraar en na 5 dagen deden we zwart. Technisch lukte het niet perfect, maar we raakten veilig en met plezier de berg af.
Het jaar erna vielen de lessen gigantisch tegen en hebben we ze uiteindelijk geskipt.

Sindsdien heb ik geen lessen meer gehad, maar probeer ik wel op m'n techniek te letten.

We plannen om volgend jaar terug privé lessen te volgen met het gezin. Het niveau van ons allen zal dan gelijkaardig zijn en dan kunnen privé lessen lonen.

Het kan dus snel gaan, maar zolang je op je eentje klooit raak je nauwelijks vooruit. Investeer in je toekomst. Achteraf foute gewoontes afleren zal dubbel zo moeilijk zijn.

Succes en hopelijk heb je alsnog een prettige dag!

*bericht bewerkt door Tsjoecha op 06 feb 2020 18:31

Wat helpt is vanavond op YouTube filmpjes kijken van Eric Hjorleifson en Sam Anthamatten, dan durf je morgen ook een stuk harder te gaan.

Fransv op 6 feb 2020 18:16

Vooral ook kitzbühel rennen opzoeken

Ik neem dat dit bericht is geplaatst om zoveel mogelijk reacties uit te lokken want het lijkt op een grap.

Anders: Neem een paar jaar les om de beginselen aan te leren. Je bent nu een gevaar voor jezelf en misschien nog wel erger een gevaar voor anderen op de piste.

Skizoeker op 6 feb 2020 17:18

Zolang @Hopje123 netjes langs de zijkant van de piste naar beneden blijft wandelen zie ik er geen gevaar in hoor…

🏂

Geen les op de laatste dag is best een logische gedachte, alhoewel je het voor het plezier kan overwegen ipv voor het leren zo tegen het eind. Eet wat voordeliger, maar het blijft gewoon je eigen keus natuurlijk.

Twee andere tips:

  • check je materiaal. Zijn je skies van onderen overal glad, of op bepaalde plekken juist niet. Hoe is de rand van je skies? Als je er met de platte kant van je nagel overheen wrijft, schraap je dan wat nagelvijlsel af?
    Als één van beiden niet zo is dan is onderhoud het probleem, bij huurskies kosteloos omwisselen en bij eigen skies nog even laten doen, zal je thuis toch ook moeten doen.
  • gebruik de breedte van de piste, hoe horizontaler jij skiet, hoe minder snelheid je maakt. Op de blauwe pistes mogen anderen dat van je verwachten, maar probeer een vast patroon aan te houden zodat je voor anderen voorspelbaar skiet.
  • toch een derde. Wat angst zorgt ervoor dat je niet voldoende door je knieën gaat, juist daardoor druk je de punten van je skies niet naar beneden en stuur je erg moeilijk.

Fijne dag nog morgen 😁

Mijn tip is hard en ongecontroleerd

A winter without powder isn't a winter!

Beste @Hopje123 , zuur om te horen dat dit jullie eerste ervaringen zijn. Wintersport hoort natuurlijk iets moois te zijn. Bijzonder toevallig dat we vandaag in Muttereralm waren voor video opnames, dus ik kan de condities die je vandaag aantrof dan ook precies invullen. En toegegeven, de pistes waren wat uitdagend voor echte beginners omdat er enorm veel kunstsneeuw gespoten werd die ze op aan het hopen waren. Als gevorderde skieer geen enkel probleem, maar kan me indenken dat het voor jullie lastig is.

Ik weet niet welke skipas jullie hebben, maar mocht je de Ski & City pas hebben, overweeg dan eens naar https://www.wintersport.nl/skigebieden/patscherkofel… te gaan. Dat ligt zo goed als om de hoek van Muttereralm en heeft precies hetgeen wat jullie zoeken. Een flinke oefenweide, dan een iets langere beginners lift en daarnaast nog een beginners helling, onderaan bij het dal station. Dan hoef je de gondel naar boven niet eens te hebben! Ik denk dat jullie daar heel wat beter uit de voeten gaan komen eerlijk gezegd. En natuurlijk de tip die al meermaals is gegeven: neem les! Niemand weet beter je probleem te helpen dan een goede skileraar/lerares.

@Skizoeker wat voor jou gemakkelijk is kan voor een ander een heel andere beleving zijn. Als het je niet aan staat hoef je niet te reageren, maar reageer wel met respect naar elkaar graag.

Aan de zijkant blijven is wel een ding in Muttereralm @Martin9 . de zijkanten van de pistes zijn in het gebied ingericht als skitour routes, dus daar lopen de hele dag door mensen omhoog met tourski’s.

Hoe dan ook hoop ik dat je met de oplossing van Patscherkofel in combi met lessen nog een toffe vakantie gaat hebben!

Plaats een reactie