Saalbach-Hinterglemm: mijn indrukken

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Na een week in een, voor mij nieuw, skigebied, vond ik het wel eens de moeite om een uitgebreide review te schrijven van mijn ervaringen. Omdat zowel de concrete omstandigheden als mijn eigen voorkeuren qua skiën relevant zijn, ga ik hier wel eerst wat dieper op in.

Dus hier gaan we:

Algemene info

  • gebied: Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn
  • Periode: 3/2/2018- 10/2/2018
  • Weer: 4 dagen zonnig, 2 dagen bewolkt met lichte sneeuwval (geen mist)
  • Sneeuwcondities: zeer goed: gestart met recente sneeuw (30cm in de 3 dagen voor de eerste skidag), midden in de week nog een paar cm opfrissing. Dus strakke pistes die naar het einde van de dag wat harder werden of wat hoopjes gaven, maar geen beenharde ijsplaten. Buiten de piste geen fluffy powder, maar losse zachte en verspoorde sneeuw in het begin van de week en iets buckeliger tegen het einde van de week
  • Verbleven in Hinterglemm - hotel Alpenblick (zeer degelijk 3* hotel met geweldige ligging)

Over mezelf:

  • 37j
  • +40 weken op de latten + wekelijks training op indoorbaan
  • Sportief en in zeer goede conditie
  • Voorkeur voor dynamisch, sportief en gevarieerd skiën: vnl rood en zwart (voorkeur voor halflange en lange bochten, afgewisseld met stukken korte bochten), met geregelde uitstapjes naar offpiste en buckels (maar niets te extreem).
  • vnl. Oostenrijk ganger
  • weapon of choice: Salomon X-Drive 8.8fs seizoen 2016-2017 in 184cm

Het skigebied:

  • zeer groot gebied (270km blijkbaar)
  • Georiënteerd op 2 kanten van de vallei en 2 andere dalen , waardoor het gebied geschikt is om tochten te skiën
  • Voornamelijk blauwe en rode pistes, aangevuld met een paar zwarte en wat skiroutes (vnl richting Fieberbrunn). Voor elk wat wils dus. Qua uitdagende zwarte pistes heb je wel meer mogelijkheden in St. Anton, SFL en Ischgl.
    Het gebied is overzichtelijk en goed bewegwijzerd.
  • De meer uitdagende stukken leken mij makkelijker te bereiken vanuit Hinterglemm, terwijl saalbach vnl. onmiddellijke toegang geeft tot eenvoudigere pistes. Een probleem is dit niet, want je geraakt overal vrij snel
  • Leogang is gemakkelijk te bereiken vanuit Saalbach, vanuit Hinterglemm ben je wel even onderweg.
  • Fieberbrunn is vanuit beide dorpen gemakkelijk te bereiken
  • Let wel op dat je op tijd terug bent uit Leogang en Fieberbrunn, want anders wordt het een zeer lange taxirit
  • de kanten Hinterglemm en Fieberbrunn waren voor ons de leukste, want het meeste afwisseling en uitdaging

Sneeuwzekerheid:

  • hier heb ik mijn twijfels over, gelet op de geringe hoogte
  • Wel een overdaad aan sneeuwkanonnen, zodat er altijd wel op de piste zal geskied kunnen worden.
  • Het skigebied komt m.i. echter pas echt tot zijn recht als er overal sneeuw ligt en men ook alle flanken kan beskiën (zie verder)

Liften:

  • Zeer modern en snel
  • Een overdaad aan gondels, eerder dan aan stoeltjesliften

Preparatie van de pistes:

  • zonder meer zeer goed
  • Wel moet je rekening houden met het feit dat de sneeuwcondities top waren, zodat ik geen oordeel kan vellen over de preparatie bij slechtere condities

Drukte:

  • het was vol hoogseizoen, dus je staat zeker niet alleen op de berg, maar last heb je daar niet echt van. We hebben enkel wat moeten aanschuiven (max 10min) aan de Schonleitenbahn en de Zwolferkogel.
  • Voor de rest kan het op de piste wat druk worden op bepaalde sleutelpistes, maar dit is op zich niet hinderlijk.

Eten op de berg:

  • heel veel gezellige hutjes te vinden, waar het merkwaardig genoeg nooit overmatig druk was. Enkel aan de kant van Fieberbrunn is de keuze op de berg redelijk beperkt.
  • Qua locatie vond ik de hut net boven het dalstation van de TirolS (in de “put” op de weg naar Fieberbrunn) prachtig
  • top pizza gegeten in de Luis Alm in Saalbach

Offpiste mogelijkheden:

  • door de hoogte (max 2093m) is het terrein duidelijk minder extreem dan de meer gekende offpiste gebieden en oogt het allemaal wat vriendelijker.
  • Bij voldoende sneeuw kan je echter overal op de berg makkelijk te bereiken lijnen trekken: onder de liften, tussen de pistes door, flankje traverseren om dan een lijn te zoeken, …
  • Aan de kant Fieberbrunn zijn een aantal zeer leuke en mooie gemarkeerde skiroutes te vinden.
  • Mijn persoonlijke aanrader: de F33 (Humpy Shot) en direct de F34 (Big Dude) of F35 (Big Mom) erop aansluiten
  • Ook aan de veiligheid wordt gedacht: bovenaan veel liften staan checkpoints voor lawine biepers.
  • We hebben geen diepe poeder gehad, maar wel vnl, losse en verspoorde sneeuw, waar je toch nog wel occasioneel een verse streep kon trekken door een cm of 20.
  • Conclusie: bij voldoende sneeuw leuk trainingsgebied voor de beginnende en middelmatige freerider die niet op zoek is naar extreme dingen. Hoewel je die er ook wel zal vinden, nu de freeride world tour ook passeert in Fieberbrunn

De dorpen:

  • Saalbach en Hinterglemm zijn 2 drukkere, maar charmante, sfeervolle en verkeersluwe dorpen, waar de après ski wel duidelijk aanwezig is
  • Saalbach oogt mondainer, Hinterglemm nog iets authentieker, hoewel de luxehotels ook daar wel aan een opmars bezig zijn.
  • In Hinterglemm is het perfect mogelijk om én centraal én rustig te liggen. Ons hotel lag op 200m van de Reiterkogelbahn (en het centrum) en recht tegenover de Unterschwarzach lift en de bijhorende après ski bar. Dus ‘s morgens konden we gemakkelijk gelijk welke kant uit en ‘s avonds kon je ofwel op de skibotten naar de après ski ofwel eerst rustig alles in het hotel gaan zetten. En doordat je niet pal in het centrum zat, had je ‘s nachts ook geen lawaaioverlast.

Conclusie:

  • een zeer geslaagde week in een zeer leuk en gevarieerd gebied met voor elk wat wils
  • Misschien niet zo geschikt voor mensen die extreme uitdagingen zoeken op en buiten piste
  • Bij voldoende sneeuw een top allround skigebied

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/687c3cf19276e1974851f795...

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/5e4a05ea70bd269b9d4cef52...

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/dbe7d6bbd7a728e508aed51b...

Leuk verslag en heel herkenbaar.

Mooi verslag. voor wat betreft sneeuwzekerheid is het zeker niet slecht, met name de zuidhellingen hebben het in het “voorjaar” bij zonnig weer zwaar te verduren.

Leuk verslag over 1,5 week zit ik daar ook weer.

Bedankt, half maart gaan wij die kant op en dit leesvoer is zeker voorpretverhogend!!

Mooi verslag en zeer herkenbaar. Mijn favoriete gebied tot nu toe. 5 x geweest voordat de verbinding met fieberbrunn bestond en het gebied heeft mij nooit verveeld.

🏂

ik ski al 46 jaar ben zelf 48 ga 2 keer per jaar en bijna altijd naar leogang simpel omdat dat de koude kant is dus eigenlijk perfect voor de sneeuw.(heeft niks te maken met de prijs hoor uhu) Nu gaan we regelmatig naar de andere kant van de berg en eigenlijk alleen de afdaling van viehoven wordt echt slecht bij warmer weer S en H altijd super geprepareerd al is het 15C mja jullie weten wel wat dat doet voor de sneeuw mja prepareren kunnen ze in Oostenrijk een stuk beter dan bv Fr

Plaats een reactie