Skiën eind maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach

Hallo,

Ik ben van plan de laatste week van maart richting Saalbach-Hinterglemm te gaan. Heeft iemand ervaring of weet iemand hoe de pistes er tegen die tijd bij liggen?
Ik snap dat dit koffiedik kijken is en redelijk afhankelijk van het weer maar om een goede keuze te maken wil ik wat meer info hierover.

Gr Tom

Paradise isn’t tropical

Tot elf uur goed te doen daarna hard werken.

Persoonlijk zou ik(als je nu al wilt boeken) niet voor zo een laaggelegen gebied kiezen…
Het gaat maar tot 2050 mtr ofzo
Dit heeft inderdaad met de temperatuur eind maart te maken.
Koning winter is dan meestal aardig aan z’n eind…
Maar wellicht is het er goed toeven rond die tijd, maar dan zou ik op het laatste moment beslissen.
Als je “zekerheid” wilt zou ik dus in die betreffende periode voor een gebied kiezen met pistes die veelal boven de 2000 meter kiezen.

Verkeerde land geboren....

Is Serfaus Fiss ladis dan ook een minder goede optie of is dit wel gunstiger?

Paradise isn’t tropical

In Serfaus neem je de lift naar Komperdell, dit station ligt op 2000m. Je ziet op de pistekaart dat er veel pistes boven de 2000m zijn.
In Fiss ligt de Noordkant (lees: gunstige ligging) ook boven de 1800m.
Je kan altijd geluk hebben maar eind maart zou ik het niet aandurven om naar Saalbach te gaan, Serfaus is een veel betere optie.

Naast de pistekwaliteit mag je ook niet vergeten dat als er neerslag valt je toch liever boven de sneeuwgrens bent dan eronder.
Als het hoogste punt van je skigebiet waar je verblijft maar 2000m is de kans al wat groter dat je eind maart in de regen skiet.

Naast hoogte is ligging van de hellingen in het voorjaar minstens net zo belangrijk. Noordhellingen op 1000 meter zijn eind maart minder papperig dan zuidhellingen op 2000 meter. SFL heeft een paar volle zuidhellingen, maar ook genoeg op het noorden gericht.

SHLF pakt door de ligging normaal een stuk meer sneeuw dan SFL. SFL ligt voor 80% op zonhellingen en zal daarom eerder papperig zijn dan SHLF. Bij SFL zal je aan in de midddag altijd over zonhellingen naar de dorpen af moeten dalen waar de afdalingen compleet kapot zijn geskied. De ligging tov de zon is in die periode vaak nog een stuk belangrijker dan de hoogte. In die periode is het vaak goed weer met een lage luchtvochtigheid. Daardoor smelt de sneeuw in de schaduw amper, zeker de kunstsneeuw die in beide gebieden veel aanwezig is. De zon is dan al wel erg sterk waardoor het op zonhellingen snel zacht en papperig wordt. Vanaf een uur of 1 a 2 kan het al serieus zacht worden. Itt wat hierboven aangegeven wordt is het om 11 sowieso overal nog helemaal prima.

Born to Ride

Ischgl: 80% van de pistes ligt boven 2000 m

Aftellen maar!

Is dit gebied zo laat in het seizoen wel volledig open? Door de lage ligging en de vele zuid hellingen sluit een gedeelte eerder (Afgelopen jaar tenminste). Ze zijn wel open tot begin april maar met een beperkt gebied. Zo laat in het seizoen kun je beter voor hogere gebieden kiezen.

Ik ben drie jaar na elkaar tijdens de eerste week van de paasvakantie naar Saalbach geweest, telkens was nog meer dan 80 procent van de pistes open.

Eind maart 2017 daar geweest. Sneeuw was er ruim voldoende, echter doordat de temperatuur erg hoog lag, ook ‘s nachts was de sneeuw erg zacht en papperig. Veel vakantiegangers pakten de bus naar de gletscher van Kaprun. Bovenop de gletscher was het prima skiën. In Saalbach ook als je van papsneeuw, bulten en dat soort zaken houdt.

Afgelopen maart (18/24) in Saalbach geweest. Pistes tot de middag wel te doen, vroeg in de ochtend is alles sowieso wel goed. Ik zou eerder voor een hoger gelegen gebied gaan. Bijv. Ischgl.

A Little party never killed nobody

Plaats een reactie