Beste route naar Sillian. advies gevraagd

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sillian Hochpustertal

Wie weet hoe ik zo filevrij mogelijk naar Sillian kom. De anwb routeplanner geeft de Fernpass aan als korste route, maar ik heb de nachtmerrie van buiten het seizoen daar 8 uur vast staan nog vers in het geheugen staan.

Over munchen, KUFSTEIN geeft hij 20 minuten langer aan, maar ik ken alleen het stuk tot Gerlos wat goed rijdt door een dal zonder tunnels. Hoe is echter de route vanaf kufstein naar sillian? Tunnels, passen of andere obstakels die erg lang kunnen duren? Wij rijden vrijdag 20 dec al bijna tot de grens en willen zaterdagochtend 21 dec de rest rijden.

ik zou gewoon over München, Kufstein en dan Kitzbühel, Mittersill en door de Felbertauerntunnel naar Lienz. Vandaar nog maar een klein stukje naar Sillian.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Twee mogelijkheden die wij beiden al hebben uitgeprobeerd (namelijk al in Sillian gaan skiën).

  1. Je rijdt over München verder naar Kufstein en je neemt afslag 6 over Kitzbühel, Pass Thurn, Mittersill en Felbertauern. Niet zo druk, zeker na Mittersill is het een autostrade. Wel een feit is dat je in München altijd stil staat en de weg tot Oostenrijk ook aan de helft van de snelheid is.

  2. Je rijdt over Nürnberg, vervolgens Regensburg en dan ga je er in Straubing af om vervolgens via de ‘20’ over Eggendorf en Burgkirchen langs de Oostenrijkse grens naar Salzburg. Salzburg neem je de autostrade richting Villach en ga je er bij Spittal af. Je volgt richting Lienz (Lienz-Spittal in 50 min.). Het voordeel van deze route is dat je behoorlijk filevrij rijdt, enkel misschien Salzburg tot dreieck Pongau.

Over de route Kufstein-Sillian: in het begin kan het echt langzaam gaan in het Wilder Kaiser Brixental, bij ons stond op de terugweg 15km file (stil!). Daarna gaat het nog behoorlijk langzaam tot Kitzbühel. De pass Thurn is behoorlijk breed uitgezet tot Mittersill, de weg over de Felbertauern gaat aan 100 km/h gemakkelijk. Vanaf Matrei tot Sillian rij je aan autostradesnelheid.

Persoonlijk zou ik mezelf in het hoofdseizoen nooit de route langs München en Kitzbühel aandoen. Indien je van plan bent 's nachts te rijden is dat natuurlijk geen groot probleem.

Veel eerder zou ik gewoon richting de Fernpass rijden en bij Memmingen bekijken of de bergpas filevrij is. Indien het daar weer horror blijkt te zijn neem je de afslag naar Bregenz en dan via de Arlbergtunnel (S16) en Brenner Autobahn (A13) naar Sillian. Sinds de Pfändertunnel bij Bregenz klaar is heb je daar geen files meer. Helaas is het wel een stuk omrijden, maar dat is de bovenstaande optie via Spittal a.d. Drau evengoed ook. Bovendien ben je iets meer aan tol kwijt. Enfin, elk voordeel heeft z’n nadeel.

De weg door de Dolomieten (SS49) van Brixen/Bressanone naar de Oostenrijkse grens bij Sillian is goed uitgebouwd.

Dank voor de reacties! Fijn, zoveel mensen die ervaringen delen!

Plaats een reactie