Solden of Serfaus

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden

Ik ben 15 jaar en mag eigenlijk een beetje bepalen waar we op wintersport gaan… We zijn al 3x in Sölden geweest en het is super goed bevallen. Huisje aan de piste, altijd sneeuw (in kerstvakantie) en nooit lange wachtrijen. Deze kerstvakantie willen we weer gaan, alleen vrienden van ons zitten in Serfaus. En we zoudrn misschien overwegen om een keer met hun te gaan. Wie kan mij vertellen. Wat in opzicht van pistes, skien, snowboarden het BESTE is. Dus niet qua gezelligheid of bereikbaarheid ofzo. Waar kan je gewoon het lekkerste wintersporten.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 16 jun 2017 13:29: Even hoofdletters uit de titel gehaald

Sölden en Willingen fanboy

Ga maar een keer naar Serfaus, in de kerstvakantie een betere keuze als je puur naar het skiën kijkt.

Ik ben wel een fan van Sölden maar niet puur voor het skiën. Eerder omdat je er vroeg op het seizoen al terecht kan, de apres ski goed is en je naar Obergurgl kan met de skipas.

Serfaus is een stuk groter, heeft betere connecties en ook moderne liften. In theorie zit je in Solden iets sneeuwzekerder ( want gletsjer, en de kerst heeft het de laatste jaren al wel wat laten afweten), in de praktijk spuiten ze in Serfaus waardoor ze eigenlijk ook quasi sneeuwzeker zijn.

Solden kan ik niet over oordelen, maar ik ben in Serfaus geweest, buitenom de vakanties en toen vond ik het al een verschrikking hoe druk het er was. In Serfaus stonden we toen al rustig een half uur tot 3 kwartier te wachten om naar boven te kunnen…

Born to Ride

Ik ken beide gebieden in relatief sneeuw-arme periodes (waaronder kerstvakantie en begin december). Als in Serfaus alles open is aan pistes, vind ik dat gebied meer bieden qua pisteaanbod en diversiteit dan Sölden. De verbindingen tussen de verschillende delen van het gebied vind ik ook beter (meervoudige verbindingen, in de meeste gevallen), waardoor er wat minder bottlenecks ontstaan en drukte zich in het gebied zelf iets beter verspreidt.
Vanuit het dorp omhoog 's morgens is nog steeds vanuit 1 punt, dus daar verzamelt iedereen zich. Als je echter zorgt dat je om 9.00 uur de lift hebt en niet pas om 9.30 uur, scheelt dat al een heleboel overigens. Want zoals in elk gebied geldt ook hier: gewoon net alles een half uurtje eerder doen dan de meute.

Ik ken beide gebieden in relatief sneeuw-arme periodes (waaronder kerstvakantie en begin december). Als in Serfaus alles open is aan pistes, vind ik dat gebied meer bieden qua pisteaanbod en diversiteit dan Sölden. De verbindingen tussen de verschillende delen van het gebied vind ik ook beter (meervoudige verbindingen, in de meeste gevallen), waardoor er wat minder bottlenecks ontstaan en drukte zich in het gebied zelf iets beter verspreidt.
Vanuit het dorp omhoog 's morgens is nog steeds vanuit 1 punt, dus daar verzamelt iedereen zich. Als je echter zorgt dat je om 9.00 uur de lift hebt en niet pas om 9.30 uur, scheelt dat al een heleboel overigens. Want zoals in elk gebied geldt ook hier: gewoon net alles een half uurtje eerder doen dan de meute.

GiGi op 16 jun 2017 16:21
 Maar in de kerstvakantie is niet heel Serfaus open... dat is t hem nou juist!
Sölden en Willingen fanboy

Ik vind Serfaus een verschrikkelijk overvol gebied. Ik ken geen enkel gebied wat zo druk is, zelfs buiten het hoogseizoen…

Verder ben ik het wel eens met @GiGi. Het gebied is groot met een afwisselend pisteaanbod en moderne liften. Maar ik toch weegt dit niet op tegen het massale, drukke mierenhoop gevoel. Het geheel voelt echt totaal sfeerloos. Ook in de vreetschuren op de pistes. Er zijn maar weinig authentieke hutjes te vinden. Eten is overigens overal bijna prima, maar het is vaak ‘vechten’ voor een plaatsje.

Het gebied is net zoals Solden overigens niet het meest sneeuwzekere gebied. Waarbij Solden met kerst meer kans heeft op de meest geopende pistes van de twee gebieden ivm de gletscher.

Sölden is ook alleen maar sneeuwzeker vanwege de gletsjer, die qua skimogelijkheden ook vrij beperkt is, en flink wat drukke punten kent als al het publiek daar aan het skiën is.

Wil je echt skizeker (dus niet afhankelijk van natuursneeuw per se, maar gewoon altijd veel mogelijkheden hebben om te skiën in die periode met veel pistes open en dus veel ruimte om de mensenmassa’s te kunnen verwerken), dan moet je naar de Dolomieten of naar de grote gebieden in Frankrijk. Scheelt ook aardig in de portemonnee trouwens.

In kerstvakantie 2015-2016, toen het overal in de Alpen vrij dramatisch was, ben ik de eerste week in St. Anton geweest, waar op dat moment ongeveer 30% van de pistes open was (zeer afhankelijk van natuursneeuw). De tweede week in de Dolomieten was ongeveer 90% van de pistes open.
En een paar jaar geleden in de kerstvakantie in Val Thorens ook perfecte pistes gehad en groot en divers genoeg om in die relatief drukke periode wachttijden toch flink beperkt te houden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Paradiski, wat ik echt een drama vond in de kerstvakantie, qua drukte en bottlenecks.

Zoals GiGi al aangaf: Qua ski/boardmogelijkheden zit je in de kerstvakantie in Les3Vallées erg goed, zeker rondom Val Thorens en Les Menuires.
Moet het Oostenrijk worden vond ik met kerst Sölden nog te doen. Enkele bottlenecks maar niet te gek. Als Serfaus qua drukte vergelijkbaar is met Zell am See, dan weet ik het wel. Wie heeft er nou zin in compleet verspoorde pistes om half twaalf 's ochtends? Nee, overcrowding van de piste is mijn ergste nachtmerrie.

Ga maar een keer naar Serfaus, in de kerstvakantie een betere keuze als je puur naar het skiën kijkt.

Ik ben wel een fan van Sölden maar niet puur voor het skiën. Eerder omdat je er vroeg op het seizoen al terecht kan, de apres ski goed is en je naar Obergurgl kan met de skipas.

Serfaus is een stuk groter, heeft betere connecties en ook moderne liften. In theorie zit je in Solden iets sneeuwzekerder ( want gletsjer, en de kerst heeft het de laatste jaren al wel wat laten afweten), in de praktijk spuiten ze in Serfaus waardoor ze eigenlijk ook quasi sneeuwzeker zijn.

Robin op 16 jun 2017 15:32

We gaan Serfaus proberen, er moet toch ook echt wel want anders zijn dat even goed is als Sölden.

Sölden en Willingen fanboy

Er is zelfs nog beter dan Sölden en Serfaus in Oostenrijk!
Think Ischgl, Lech, St.Anton…
So much to discover!

Er is zelfs nog beter dan Sölden en Serfaus in Oostenrijk!
Think Ischgl, Lech, St.Anton…
So much to discover!

D’r is zelfs beter dan Sölden in Oostenrijk te vinden. Alleen zijn die gebieden vaak niet zo hoog als Sölden…

Ik denk alleen wel dat je gaat skien op een mierenhoop met de kerstvakantie. Het is dan echt mega druk, helemaal als er niet veel sneeuw ligt en er minder pistes open zijn.

Als het een groene Kerst is, dan gaan heel veel gasten uit de lage skigebieden naar de meer hogere gebieden zoals Serfaus.
Dat maakt het dan extra druk.
Het is jammer dat Serfaus niets anders is gaan doen, dan nog meer appartementen en hotels bouwen = meer gasten. Maar er zijn niet meer pistemeters bij gekomen.

Het piste-aanbod in Serfaus met Kerst is meer afhankelijk van de temperaturen in december dan van de sneeuwval ;) Vorig jaar met weinig sneeuw toch zo’n 70% van de pistes open dankzij een lange vorstperiode die het mogelijk maakte om vol de sneeuwkanonnen aan te hebben.
Het jaar ervoor (Kerst 2015) was een stuk slechter omdat december veel warmer was. Slechts drie dagen kunnen besneeuwen en daardoor minder dan 50% van de pistes open.
Overigens kun je achter in Serfaus (Masner) en Nordseite Fiss vrijwel altijd goed skien en is de (natuur)sneeuw prima.

De drukte in SFL is de laatste jaren zeker een issue, maar met een beetje slimme timing hoef je er niet al te veel last van te hebben. In periode van slechte sneeuw op de lagere pistes zul je veel dagjesmensen in hogere gebieden als SFL krijgen, dat helpt zeker niet mee voor de drukte.

Om bij masner te komen wel enorme bottle necks gehad, aantal pistes eenmaal daar viel me tegen. Kwam wel vanuit Fiss dus duurt even voordat je er bent. Nordseite goed te doen, maar werd niet heel warm van de drukke pistes allemaal op 1 helling. Dan de verbindingen: zoals vaker gezegd veelal schuin traverseren op de berg. Wordt ik als boarder niet vrolijk van een zie ik echt als verloren piste km. Sölden geen ervaring mee, maar ischgl zoals hierboven is imo al een veel betere keuze dan sfl.

Ik vind Serfaus een verschrikkelijk overvol gebied. Ik ken geen enkel gebied wat zo druk is, zelfs buiten het hoogseizoen…

Verder ben ik het wel eens met @GiGi. Het gebied is groot met een afwisselend pisteaanbod en moderne liften. Maar ik toch weegt dit niet op tegen het massale, drukke mierenhoop gevoel. Het geheel voelt echt totaal sfeerloos. Ook in de vreetschuren op de pistes. Er zijn maar weinig authentieke hutjes te vinden. Eten is overigens overal bijna prima, maar het is vaak ‘vechten’ voor een plaatsje.

Het gebied is net zoals Solden overigens niet het meest sneeuwzekere gebied. Waarbij Solden met kerst meer kans heeft op de meest geopende pistes van de twee gebieden ivm de gletscher

Huh? Dat gevoel heb ik nog niet gehad in SFL. Ok, ik ben er nog nooit geweest in het absolute hoogseizoen, steeds midden maart, maar toch.
Wij hebben wel altijd de goede gewoonte om voor 9u de eerste lift in Fiss te nemen om daar het spitsuur te vermijden, maar als je dan hoog blijft kan je makkelijk de grootste drukte vermijden. Daarna is het een kwestie van de gekende knelpunten te vermijden: dalstations Fiss en Serfaus tussen 9u30 en 10u30, alles rond de Komperdell en Möseralm quasi heel de dag (skischolen), de weg richting Masner (Lazid, Scheid, Pezid) voor 13u, Frommes na 15u.

Wat mij vooral aanspreekt aan SFL is het aanbod aan zwarte pistes: die zijn sowieso altijd rustig en er zitten veel fantastische en uitdagende pistes tussen: Adler, Direttisima, Obere Scheid, de hele Lazid flank (Lazid, Lazid-Nord, Tschein, Lazid X-dream, Hohe Pleis), de 2 zwarte Pezid en de Masnerkopf

@Skiwi: dat laatste heb je wel weer gelijk in. Zelf beleef ik op mijn board niet heel veel lol aan de ijzige zwarte pistes (met verse sneeuw weer een ander verhaal, maar dat was toen niet het geval). Wel heb ik het idee dat je half maart niet in een echt rustig gebied bent geweest (mijn ervaring SFL stamt ook van half maart). Ik heb in meerdere gebieden meegemaakt dat er rond die tijd überhaupt geen knelpunten zijn. Eigenlijk beter nog: er niemand voor je is in de lift.

Ik ben in 2015 en 2016 in de krokusweek (februari) in Serfaus geweest: mijn ervaring is dat het vooral druk is aan de liften rond de skischolen rond de tijd dat de lessen eindigen en beginnen. Idem voor de liften vanuit het dorp. Daarbuiten nooit langer dan enkele minuten aangeschoven. Hetzelfde geldt voor de restaurants in de buurt van de skischolen. Op Masner enkele keren zelfs de piste voor ons alleen. En zoals gezegd de zwarte pistes zijn bijna steeds verlaten.

1 keer was er een belangrijke lift die in Serfaus vertrekt, defect: toen hebben we 45min aangeschoven (wat echt wel langer lijkt dan het in werkelijkheid is, zeker met een dochter van 6 :-) )

Op de pistes hebben we nooit veel last gehad van andere skiërs (en wij skiën toch stevig door) enkel de laatste steile helling van de dalafdaling is het even druk omdat de piste daar smaller wordt.

Serfaus is voor mij het beste gebied dat ik ken voor kids: zeer uitgebreid kinderpark, vriendelijke instructeurs, een eigen skischool-rocksong die nu nog thuis wordt meegezongen, een restaurant enkel toegankelijk voor kids (met hun leraar) met buffethoogte op kinderformaat en allerlei animatie tijdens de middagpauze, skipistes als de Berenroute (waar je door de muil van een beer kan skiën), de Dinoroute,…

Na Alpe d’Huez dit jaar (dat me veel drukker overkwam dan Serfaus) gaan we volgende krokus naar Fiss (ligt in hetzelfde skigebied van Serfaus)

Ik heb niet zo’n goede herinneringen aan Serfaus. Vooral omdat veel pistes voor mij niet lekker lagen (dwars op de berg). Halverwege de week hadden we flinke sneeuw, maar die was volgende dag al afgeschraapt. Druk was het niet, maar we waren er in de rustigste week van het jaar: begin januari.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 okt 2017 12:16

Huh? Dat gevoel heb ik nog niet gehad in SFL. Ok, ik ben er nog nooit geweest in het absolute hoogseizoen, steeds midden maart, maar toch.
Wij hebben wel altijd de goede gewoonte om voor 9u de eerste lift in Fiss te nemen om daar het spitsuur te vermijden, maar als je dan hoog blijft kan je makkelijk de grootste drukte vermijden. Daarna is het een kwestie van de gekende knelpunten te vermijden: dalstations Fiss en Serfaus tussen 9u30 en 10u30, alles rond de Komperdell en Möseralm quasi heel de dag (skischolen), de weg richting Masner (Lazid, Scheid, Pezid) voor 13u, Frommes na 15u.

Dat klinkt mij in een laagseizoensweek als bijzonder druk in de oren.

Huh? Dat gevoel heb ik nog niet gehad in SFL. Ok, ik ben er nog nooit geweest in het absolute hoogseizoen, steeds midden maart, maar toch.
Wij hebben wel altijd de goede gewoonte om voor 9u de eerste lift in Fiss te nemen om daar het spitsuur te vermijden, maar als je dan hoog blijft kan je makkelijk de grootste drukte vermijden. Daarna is het een kwestie van de gekende knelpunten te vermijden: dalstations Fiss en Serfaus tussen 9u30 en 10u30, alles rond de Komperdell en Möseralm quasi heel de dag (skischolen), de weg richting Masner (Lazid, Scheid, Pezid) voor 13u, Frommes na 15u.

Dat klinkt mij in een laagseizoensweek als bijzonder druk in de oren.

Userd op 10 okt 2017 14:50

Ik ken gebieden die in de allerdrukste weken nog een stuk rustiger zijn…

Born to Ride

Er is zelfs nog beter dan Sölden en Serfaus in Oostenrijk!
Think Ischgl, Lech, St.Anton…
So much to discover!

Wunderkammer op 9 okt 2017 21:11

3 jaartjes verder, inmiddels Sankt Anton en Ischgl gezien. Potver3 had ik dit maar eerder gedaan. Wat zijn deze gebieden toch mooi😍😍😍

Sölden en Willingen fanboy

Plaats een reactie