Sankt Anton

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

In januari gaan we altijd een weekendje skien met 4 mannen van rond de 40. Na in Saalbach, Sölden, Ischgl, Gerlos, Serfaus en Ellmau geweest te zijn, zitten we nu aan Sankt Anton te denken. We willen graag een iets groter skigebied en apres ski. Qua skigebied zit dit wel goed. Qua apres ski lijkt ons de Mooserwirt en Krazy Kangaruh nogal massaal en op de piste en vnl buiten. Zijn er in het dorp ook nog leuke apres ski tenten die ook rond 4 uur beginnen ipv 's avonds. Of valt het mee bij Mooserwirt en Krazy?

Mooserwirt is top en begint buiten ,maar na een paar uurtjes is het binnen ‘te doen’. Om 8 uur stopt de DJ wel en dan moet je nog een 300-tal meterkes naar beneden skien , soms in ‘ietwat’ moeilijker omstandigheden. Maar in het dorp heb je minder apres ski rond de klok van 5.

Mooserwirt is megadruk Maar krazy kanguru gaat wel

De Moos Is wel een top tent .
Kanguru is een tent met tl balken ik vind het niet wat

In het dorpje zelf is niet veel allemaal trendy

Mooserwirt is top.
Alleen die 300m naar beneden om zijn een belevenis op zich.
In het dorp is er niet veel après-ski.

Om 20h00 dus bedoelde ik

Ben benieuwd of je nog geweest bent, Allie. Ik zit in dezelfde situatie. 4 mannen van rond de 40, afgelopen maart in Flachau geweest. Misschien volgend jaar st. Anton. Dus, ben je geweest en was het leuk?

Where would we be without the après ski?

Belangrijk ter overweging:
St.Anton is qua skien onvergelijkbaar met Flachau.
Beetje flauw, maar in de naam zit het al: Flachau is veel vlakker dan St.Anton. Of liever andersom: St.Anton is het lastigste skigebied van Oostenrijk.
Naar St.Anton ga je om de off-piste mogelijkheden en voor blauwe pistes die elders rood zijn, en rode pistes met zwarte stukken.
Wellicht ter overweging voor de groep?

Sankt Anton was super. 1e dag Rendl 's ochtends gedaan en daarna rest van gebied van Sankt Anton. Lech op de 2e dag. Ondanks de weinige sneeuw in januari was alles goed te skien. Gebied is nog beter als er heel veel sneeuw ligt. Nu waren de skiroutes matig. Ondanks dat heerlijk kunnen skien. Warth en Schrocken ook gedaan, maar dat is leuk voor 1 middag/ochtend. 1e dag in Mooserwirt apres ski gedaan, maar was heel erg druk(zaterdag). Maar in paraplubar was het goed te doen. Dagen erna rest van gebied gedaan en nog niet alles gehad. We moeten dus terug! Zondag pils gedaan in Kangaroo op terras en daarna naar Mooserwirt binnen en daar was het een en al feest. Tot 8 uur en daarna met de ski naar beneden. Aparte ervaring. In acco wat gegeten en om op tijd naar bed te gaan en 's ochtends vroeg weer vroeg op de piste. Conclusie: qua skien echt een mooi en gevarieerd gebied en qua apres ski gezellig tot 8 uur. Daarna in dorp niks meegemaakt. Kort reisverslag even gauw. Wij gaan volgend jaar dus weer! Wil je apres skien tot in de late uurtjes dan kan je beter naar Ischgl gaan.

Oh ja. Flachau is heel wat anders. Kleiner skigebied en apres ski kleiner, maar wel goedkoper. Halve liter in Sankt Anton kosttte € 6,60. Dat kan goedkoper, maar als je er 4 drinkt scheelt het maar 10 euro per dag ;-)
.

@Flexen en gast 645 (Allie?) bedankt voor jullie input. Het verschil in de beide skigebieden is mij bekend. We waren na 12 jaar weer eens terug gegaan naar Flachau, juist vanwege het blauwe karakter en de apres ski. 2 v/d 4 mannen hadden jaren niet geskied, vandaar. Ikzelf ben de afgelopen jaren veel in Frankrijk wezen boarden. Ik kon ook echt merken dat ik Flachau ontgroeid was, uitdaging nul. Trip was zeker wel geslaagd, maar nu dus druk bezig voor volgend jaar.

Op YouTube zag ik dat het vrij massaal was bij de Mooserwirt en volgens deze site is Sankt Anton niet echt geschikt voor boarders. Wat is jullie ervaring hiermee? En is het hele gebied vergeven met Nederlanders? Dat hoeft van mij niet zo.

Bedankt Co

Where would we be without the après ski?

Op YouTube zag ik dat het vrij massaal was bij de Mooserwirt en volgens deze site is Sankt Anton niet echt geschikt voor boarders. Wat is jullie ervaring hiermee? En is het hele gebied vergeven met Nederlanders? Dat hoeft van mij niet zo.

Ik ben boarder en al heel vaak naar St-Anton geweest. Om nu te zeggen dat het gebied niet geschikt is voor boarders is wat kort door de bocht. Maar zoals @Flexen al aangaf, het is niet echt geschikt voor beginners. Dus boarders met ervaring kunnen zich hier zeker uitleven.
Ga wel nooit tijdens drukke periodes maar ik vind alvast niet dat St-Anton vergeven zit met Nederlanders, daarvoor is het daar ietsje te duur ;-)
Bij de Mooserwirt en Krazy Kangaruh vind ik steevast wel een plek om een biertje te drinken.
De aprés-ski in het dorp is inderdaad minder uitbundig dan vroeger, er zijn hier en daar verschillende uitgaansmogelijkheden verdwenen t.o.v. 10 jaar terug.

Ik ben idd Allie en gast 645 hierboven. Mooserwirt is zeker op zaterdag massaal door weekend skiers, maar de andere 2 dagen was er binnen genoeg plek en niet onbelangrijk een hele goede sfeer. Er zijn wel Nederlanders, maar die vallen weg tegen de Duitsers. Die zijn er meer. Ik zou niet weten waarom het gebied niet geschikt is voor boarders. In Lech zijn de pistes sowieso makkelijker.

Top heren, hier heb ik wat aan!

Where would we be without the après ski?

Het begrip "beginners" is natuurlijk vatbaar voor interpretatie maar de blauwe pistes zijn niet aan de brede kant in vergelijking met vele andere gebieden in Oostenrijk (op uitzondering van nr. 17 richting Stuben).
Op vele blauwe pistes zitten ook wat rode stukken en er zijn alleszins weinig oefenmogelijkheden in het dal.
Toch ben ik hier ooit als beginner gestart (deels door onwetendheid) en is het uiteindelijk wel te doen.
Zolang je maar over de juiste mentaliteit en algemene beginnerstechnieken beschikt.

Oh ja. Flachau is heel wat anders. Kleiner skigebied en apres ski kleiner, maar wel goedkoper. Halve liter in Sankt Anton kosttte € 6,60. Dat kan goedkoper, maar als je er 4 drinkt scheelt het maar 10 euro per dag ;-)
.

Gast645 op 21 apr. 2014 00:22

De kostprijs van bier bepaalt nooit mijn keuze qua bestemming.
Je kan ook heen en terug 200km meer benzine verbruiken en 4u langer in de auto zitten om dan een 1€ per biertje uit te sparen in een lager gelegen gebied met de helft minder pistes als in St-Anton of Lech.
Het "totaalpakket" primeert en dit is voor iedereen natuurlijk geheel verschillend in te vullen.

-St.Anton heeft relatief minder Nederlanders dan Flachau.
-St.Anton is het meest internationale skidorp van Oostenrijk, met naast de bekende Europeanen ook Amerikanen, Australiers en zelfs af en toe Japanners.
-St.Anton is ruim duurder dan Flachau
-Centraal door het skigebied loopt een 9 km lange piste (Schindlergrat-St.Anton) met regelmatig wat vlakke stukken waarover je vaak snowboarders hoort klagen. Doordat die piste zo centraal ligt, loop (!) je er regelmatig tegenop ;-)
-Daarnaast is St.Anton nogal trots op z’n alpine-ski historie, en draagt dat ook sterk uit

-St.Anton heeft relatief minder Nederlanders dan Flachau.
-St.Anton is het meest internationale skidorp van Oostenrijk, met naast de bekende Europeanen ook Amerikanen, Australiers en zelfs af en toe Japanners.
-St.Anton is ruim duurder dan Flachau
-Centraal door het skigebied loopt een 9 km lange piste (Schindlergrat-St.Anton) met regelmatig wat vlakke stukken waarover je vaak snowboarders hoort klagen. Doordat die piste zo centraal ligt, loop (!) je er regelmatig tegenop ;-)
-Daarnaast is St.Anton nogal trots op z’n alpine-ski historie, en draagt dat ook sterk uit

Flexen op 21 apr. 2014 23:34

Die piste nr. 12 (vertrek aan de Ulmer Hutte) is inderdaad een kwelling, zelfs de betere skiërs raken hier trouwens amper voorbij zonder met de sticks "bij te harken".
Je moet alleszins van hoog op helling volledig los gaan want anders kom je er helemaal niet en is het zeker 100 tot 200 meter stappen.
Bij voldoende sneeuw kan je wel iets verder glijden en bij het uitstappen van de Arlenmähderbahn kan je ook een beetje zeuren door rechtsaf te draaien zonder de Ulmer Hutte te passeren en een heel klein beetje off-piste te gaan.
Op deze manier kon je pak verder op het platte stuk uit en de cracks onder ons kunnen zelfs gewoon probleemloos overgaan tot op het stuk waar de helling weer steil genoeg is.
Ik weet dat het niet mag maar volgens mijn ervaring wordt het oogluikend toegestaan want ik heb nog nooit verhalen gehoord van anderen dat de mensen van de lift hierop gereageerd hebben.
Iemand hier ook ervaring mee?

Het is niet voor niets dat de stokken tot de basis alpine uitrusting behoren.
We hebben hier met de natuur van doen, en niet met een skihal
Waren ze vergeten toen ze bedachten om van snowboarden een trendsport te maken…

Het is niet voor niets dat de stokken tot de basis alpine uitrusting behoren.
We hebben hier met de natuur van doen, en niet met een skihal
Waren ze vergeten toen ze bedachten om van snowboarden een trendsport te maken…

Flexen op 22 apr. 2014 22:52

-.-

Gang is alles

Het is niet voor niets dat de stokken tot de basis alpine uitrusting behoren.
We hebben hier met de natuur van doen, en niet met een skihal
Waren ze vergeten toen ze bedachten om van snowboarden een trendsport te maken…

Flexen op 22 apr. 2014 22:52

Anti-snowboard @Flexen of was het een grapje ;-) ?
Ik heb beide onder de knie maar verkies nochtans toch het snowboarden…
En ik ken ook genoeg skiërs die er na jaren in de bergen nog altijd niet veel vanaf brengen en misschien beter eens een snowboard proberen.

Niet anti-snowboard en ook geen grapje.
Ik vind het geklaag over glijpaden alleen niet zo chique. Ga dan liever naar Zoetermeer of Landgraaf

Niet anti-snowboard en ook geen grapje.
Ik vind het geklaag over glijpaden alleen niet zo chique. Ga dan liever naar Zoetermeer of Landgraaf

Flexen op 23 apr. 2014 16:49

Dan heb je me lichtjes verkeerd geïnterpreteerd denk ik.
Ik wil niet klagen over het feit dat er hier en daar natuurlijke platte stukken zijn maar op die plaats zou men toch een praktische oplossing kunnen bedenken.
Bijna iedereen valt er compleet stil en dit zorgt daar bovendien voor gevaarlijke situaties.
Ook verschillende locals in St-Anton zijn hiervoor vragende partij.
En Zoetermeer of Landgraaf is echt niks meer voor mij, daar vind ik persoonlijk geen enkele uitdaging meer in.

@Ken005 : ik bedoelde het in het algemeen, niet persoonlijk

Wat voor praktische oplossing zat je aan te denken…
Een trekliftje? (vergelijk: Lech Balmenalpe-Kriegerhorn). Dat vinden snowboarders in het algemeen ook niks…

@flexen ik vond dat liftje wel leuk hoor!

Gang is alles

@Jesper Dat siert je ;-) Maar hoe ging het aan het eind van Zürsertäli? ;-)

@Ken005 : ik bedoelde het in het algemeen, niet persoonlijk

Wat voor praktische oplossing zat je aan te denken…
Een trekliftje? (vergelijk: Lech Balmenalpe-Kriegerhorn). Dat vinden snowboarders in het algemeen ook niks…

Flexen op 23 apr. 2014 22:49

Ja een trekliftje is zou daar misschien wel handig zijn.
In Ischgl hebben ze ook zoiets als je piste 37 of 3 neemt komende van de Paznauner Thaya, het is alleen wel niet altijd open…
En veel snowboarders hebben inderdaad moeilijkheden met sleepliften maar dit komt vaak omdat ze het simpelweg teveel vermijden…oefening baart kunst!

@Jesper Dat siert je ;-) Maar hoe ging het aan het eind van Zürsertäli? ;-)

Flexen op 24 apr. 2014 10:30

Als ik vanuit St-Anton een dagje Zürs en Lech bezoek, neem ik bijna steeds deze zalige droompiste.
Maar omdat de kwaliteit van de sneeuw hier meestal wel goed is, haal ik bijna altijd het eind van de piste.
Zelfs met mijn snowboard lukt het, gewoon hoog genoeg in die laatste bocht naar links aanzetten of zelfs een stukje de kam afsnijden…

@glrxen niet goed maar het was ook de eerste keer dat ik die piste nam en ik had bijna geen zicht waardoor ik niet goed kom inschatten wanneer ik vaart moest houden :l

Gang is alles

En ik als skier kan gewoon lekker een kop koffie drinken in het schattige Flexenhäusl (top Flexenpass, vlakbij de ingang van de Flexengalerij) en dan nog steeds comfortabel glijdend in Zürs bij de oversteek aankomen. Niks kam, en niks vroeg naar links inzetten (integendeel, juist recht op de pasweg af)

Lekker puh! ;-) ;-)

En ik als skier kan gewoon lekker een kop koffie drinken in het schattige Flexenhäusl (top Flexenpass, vlakbij de ingang van de Flexengalerij) en dan nog steeds comfortabel glijdend in Zürs bij de oversteek aankomen. Niks kam, en niks vroeg naar links inzetten (integendeel, juist recht op de pasweg af)

Lekker puh! ;-) ;-)

Flexen op 24 apr. 2014 12:53

Haha, we hadden niet anders verwacht van jou, jij als ski-expert en Lech-fanaat moet dit zeker kunnen!
Volgens mij ken je elk hobbeltje in elke piste daar.
Hoedanook, ik zie daar toch ook soms skiërs bijna stilvallen en met de sticks bijharken, het zal ook wel een beetje aan de juiste houding en ervaring liggen denk ik. Zelfs de staat van je materiaal speelt een rol.
Flexenhausl is inderdaad een idyllische plek waar de meeste gewoon voorbij zoeven.
Maar uiteindelijk is dat niet erg want anders verliest het zijn charme… ;-)
Weet jij als volwaardig Lech-kenner iets meer over de geschiedenis van dit hutje?
Was dit misschien een tolhuisje vroeger?

Plaats een reactie