Grootste skigebied in de maak

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

Over de mogelijke verbinding naar Lech zijn er ook reeds plannen (zie eerder topic) nu zijn ze echter ook verdere plannen aan het maken om het Paznaunertal te verbinden met Arlberg.
Goed nieuws voor de kilometervreters. Wat voor een gebied gaat dat worden… Van Warth tot Kappl.

UVP-Verhandlung Skiverbindung Kappl/St. Anton

In St. Anton hat am Mittwoch bis in den Abend hinein die Verhandlung im Umweltverträglichkeitsverfahren für die Skiverbindung Kappl-St. Anton stattgefunden. Trotz Einwänden zeigen sich die Betreiber optimistisch.

Ziel der Projektwerber ist die Verbindung der Skigebiete Rendl am Arlberg sowie Dias Alpe in Kappl mit neuen Bahnen und Pisten. Das Vorhaben ist umstritten und wird seit längerem diskutiert. Nach Ende der Verhandlung zeigte sich Mario Stedile-Foradori, einer der beiden Vorstände der Arlberger Bergbahnen, wenig überrascht vom Verlauf. Der Landesumweltanwalt und der Alpenverein hätten, wie erwartet, ihre negativen Standpunkte vorgetragen.

Betreiber bleiben optimistisch
In Summe sei man seitens der Betreiber auch nach der Verhandlung zuversichtlich, dass die Interessensabwägung zu einem positiven Ergebnis kommen kann. Laut Angaben der Arlberger Bergbahnen seien zusätzliche Ausgleichsmaßnahmen für die Umwelt, unter anderem im Bereich der Gewässer, nötig, damit das Projekt Chancen auf Umsetzung habe.

45 Millionen Investition nötig
Die geplante Gondelbahn würde in zwei Abschnitten vom höchsten Punkt des Skigebiets Kappl, dem Ablittkopf, bis zur Rossfallscharte an der Grenze zwischen den Gemeinden St. Anton und Pettneu reichen. Die zweite Bahn, ein Sechsersessellift, wird von der Rossfallscharte zur Rossalpe gebaut. Insgesamt entstehen drei Skipisten. Gebaut werden außerdem Zufahrtswege, eine Anlage zur Beschneiung sowie Schutzbauten gegen Lawinen und Steinschlag. 45 Mio. Euro soll das Projekt kosten.

Bron: Tirol.orf.at

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Dan mogen ze op de Rendl en in Kappl wel eerst vernieuwen. De gondel vanuit Kappl is zwaar verouderd en Rendl telt nog veel tweepersoonsstoeltjesliften. Sowieso zullen de Groenen nog wel veel tijd rekken. Ik verwacht geen verbinding tussen de twee gebieden voor 2020.

❄️

Over 50 jaar de hele alpen met elkaar verbonden :P

Gang is alles

De plannen Rendl-Kappl zijn -veel- ouder dan de plannen Alpe Rauz-Zürs!
Maar ik schat in dat ze er beide voor 2020 zullen zijn. Vorig jaar om deze tijd stond er al een modelgondeltje langs de weg in Zürs

En Schröcken heeft dan waarschijnlijk ook z’n Dorfbahn, dus dan heet het niet meer skiën van Warth<->Kappl, maar van Schröcken<->Kappl!
(Niet dat ik daar nou op zit te wachten)

Over optimisme gesproken, @David23 ;-)

Hier verstoor je een heel nieuw stuk Alpen, daar zullen de Groenen veel meer tegen doen. Ik vind deze verbinding sowieso overbodig, langer dan een week blijf je niet in de Arlberg en 340 km (huidig aantal) is wel genoeg lijkt me.

Imo kan de Arlberg zich veel beter richten op vervanging van liften zoals Madloch, Zugerberg, Schuttböden, Falken, Rüfikopf, Trittkopf (die gaat vervangen worden door Flexenbahn), en zo kan ik er wel nog 10 noemen.

❄️

Ben je eigenlijk al Am Arlberg geweest @David23 ?

Hangt al lang op 1 in mijn verlanglijstje, samen met Sella Ronda, tja, zuinige ouders… Hoe meer foto’s ik kijk, hoe meer reisverslagen ik lees, hoe grager ik wil. Ik ben van plan na de kerstvakantie naar betaalbare acco te zoeken om het op die manier voor elkaar te krijgen.

❄️

Ok, duidelijk.
Maar misschien zou je dan wat terughoudender moeten zijn met opmerkingen over oude liften.
Met de Rüfikopfbahnen is -bijvoorbeeld- niet zoveel mis. (en bovendien wordt volgend jaar het bergstation van de Rüfikopf I volledig en tamelijk specatulair vernieuwd.
Madlochbahn kan niet makkelijk vernieuwd worden omdat een hogere capaciteit tot teveel problemen op de afdaling gaat leiden.
Etc, etc.
Bovendien gaat het Am Arlberg niet alleen maar om snelle liften. Als je komt zul je zien dat Arlberg in veel opzichten heel bijzonder is. …Sneeuwhoeveelheden, landschap, dorpen, skimogelijkheden, sfeer, variatie…
En je hoeft in het bijzonder de Lechers niet te vertellen waar Abraham de mosterd haalt, ze zijn daar sinds enige jaren de gemeente met gemiddeld het hoogste inkomen (en dan heb ik het niet over de gasten) van Oostenrijk (komend van waarschijnlijk één van de armste 100 jaar geleden)

Oh, en de vergelijking Arlberg (uitdagend) met Sella Ronda (blauw en lichtrood) gaat niet goed op.

Ik wil dan ook om verschillende redenen naar Arlberg en Sella Ronda. Sella Ronda voor het Italiaans eten, de mooie stukken net naast de ronde zelf, en de Arlberg voor de uitdaging. Maar goed, ik ga off-topic.

Ik vind dat ieder skigebied met minimaal 200 kilometer piste zich vooral moet richten op vernieuwing van liften. Verbindingsliften die 1-, 2- of 3-persoons stoeltjesliften, sleepliften of oudere pendelbanen zijn, zijn oud. En inderdaad, Lech is ontzettend slim geweest door rijke bezoekers aan zich te binden, daar kan menige overheid nog wat van leren ;)

Sowieso denk ik dat als ik de grote gebieden allemaal bezocht heb dat de Arlberg hoog in mijn favorietenlijstje zal staan, omdat het misschien wel het meest complete gebied ter wereld is. weer niet on-topic Back to de verbinding Rendl-Kappl.

❄️

Er is niets oud aan de Rufikopfbahnen, wachttijden prima en een gondelbaan of 3S baan kan daarniet vanwege gebrek aan ruimte in het dal en de steile wand (een steunpilaar).
Niet praten over dingen die je niet kent!

Hier verstoor je een heel nieuw stuk Alpen, daar zullen de Groenen veel meer tegen doen. Ik vind deze verbinding sowieso overbodig, langer dan een week blijf je niet in de Arlberg en 340 km (huidig aantal) is wel genoeg lijkt me.

Imo kan de Arlberg zich veel beter richten op vervanging van liften zoals Madloch, Zugerberg, Schuttböden, Falken, Rüfikopf, Trittkopf (die gaat vervangen worden door Flexenbahn), en zo kan ik er wel nog 10 noemen.

David23 op 2 nov 2014 18:12

Helemaal mee eens. Niet alles hoeft vol gebouwd te worden. De dieren dienen ook hun natuurlijke leefomgeving te kunnen behouden. De mens moet niet proberen overal haar macht te tonen en soms de natuur zo te laten zijn als het is.

Vind ik overigens ook precies hetzelfde bij autosnelwegen: zorg eerst maar eens dat alles veilig is en geluidslast voor omwonden beperkt wordt en er zodoende 130 gereden kan worden op het overgrote deel van de snelwegen, wat de norm is, in plaats van plannen over nieuwe wegen te maken.

Plaats een reactie