Ervaringen met Sulden (Solda) am Ortler?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sulden (Solda)

Na jarenlang een vaste bezoeker te zijn geweest zijn van het Zillertal zijn we nu op zoek gegaan naar een kleiner gebied. Hierbij is ons oog gevallen op Sulden am Ortler.

Wie is hier eerder geweest en kan ons wat meer informatie verschaffen over dit dorp en het skigebied?

Wij gaan al een jaar of 7 in de krokusvakantie naar Sulden.
Dit gebied heeft duidelijk een paar nadelen:

  • klein gebied
  • het gebied bestaat eigenlijk uit 3 skigebiedjes (Kanzel, Langenstein en Madritsch) die onderling niet zo goed verbonden zijn (klunen !!)
  • De afstand. Qua kilometers valt dit wel mee, maar de laatste 150 km is geen snelweg. Onderweg passeer je allerlei bekende skigebieden (Zugspitze gebied, St.Anton, Serfaus, Nauders, etc.) en dan moet je zelf nog 1 a 2 uur verder.

Waarom gaan wij dan toch elk jaar terug ? Omdat dit gebied ook 2 hele grote voordelen heeft:

  1. De hoge ligging (1900-3250 m) garandeert niet alleen voldoende sneeuw, maar ook de hele dag een uitstekende sneeuwkwaliteit.
  2. De rust, zelfs in het hoogseizoen is het erg rustig op de piste, zie:

Verder hebben wij altijd prachtig weer gehad, zijn de prijzen (skipas, eten&drinken) relatief laag en zijn de locals erg aardig. Oostenrijkse toestanden bij de apres-ski zijn er niet.
Overigens wordt deze winter een nieuwe lift in gebruik genomen die de slechte verbinding tussen de Madritsch en de Kanzel sterk verbetert + toegang geeft tot een nieuwe (behoorlijk pittige) piste.

@RichardvR Bedankt voor je reactie. Dit bevestigd mijn vermoedens over dit skigebied.

@RichardvR: wij gaan dit jaar in de voorjaarsvakantie ook met het gezin/familie naar Sulden.

Heb je ook ervaring met de skischool in Sulden? Mijn kinderen (5 en 3 jaar) gaan daar op skiles en ik twijfel nog of ik ahet pakket afneem voor de skilessen tot 1 uur 's middags of toch het uitgebreide pakket tot 16.00 uur, waarbij volgens mijn info in de middag het meer een kinderopvang is. Heb jij ervaring met deze skischool/kinderopvang?

@RichardvR Heb je ook ervaring met de skiverhuur? Welke winkels zijn er in Sulden aanwezig? En hoe zijn de restaurants/hutten in het skigebied?

@Bert80: Ik heb niet veel ervaring met de skischool in Sulden. Onze kinderen zijn al wat ouder (20 en 16) en alleen de jongste heeft 1 of 2 keer les gehad in Sulden. Je moet wel rekening houden met het feit dat er geen Nederlandse skileraren zijn. De laatste jaren komer er wel steeds meer Nederlanders, dus de klasjes bestaan meestal voor het merendeel uit Nederlandse kinderen.
@Jasper: Wij huren altijd bij Waxl Peter in het dorpscentrum. Altijd goed materiaal, zeer aardig personeel en zeker niet duur.
Skihutten:
Bärenhöhle bij de Sonnenhang-lift: Klein maar fijn terras, beste pizza’s van Sulden en omstreken.
Bergrestaurant Kanzel: Ideaal terras om de dag af te sluiten, zon totdat ie achter de bergen verdwijnt (eind februari ongeveer om kwart over 4).
Bergrestaurant K2 (Langenstein): Meestal erg rustig. Toch kan het soms wel even duren voordat je aan de beurt bent bij de balie om je bestelling door te geven (geen bediening dus), maar elk kopje koffie wordt met liefde gezet.
Dalstation Madritsch: Goed eten, snelle bediening.
Bergstation Madritsch: Zelfbediening, klein terras, meestal erg druk omdat veel klasjes hier eindigen, geen aanrader.
Madritsch Hütte: Goed eten, groot terras, zelfbediening.

The older I get, the better I was

@Menno: Klopt. Dit zal echt een enorme verbetering zijn.
Ik heb vorig jaar ook al stiekem de nieuwe Rosim abfahrt een keertje gedaan. Er was door een pistebully één smal spoor getrokken en hij was best pittig. Als ie straks over de volle breedte geprepareerd is, zal ie natuurlijk een stuk beter te doen zijn, maar het zou toch weleens de steilste afdaling van Sulden kunnen zijn.

@RichardvR De nieuwe piste is volgens de nieuwe pistekaarten het eerste deel rood, vervolgens een stuk zwart (vanaf de bomengrens) met vervolgens weer een stuk rood. De rode stukken zul dus ook wel tamelijk pittig zijn maar de piste zal er wel wat breder zijn.

null

@RichardvR. Bedankt voor je uitgebreide info over Sulden. Wij gaan ieder jaar ergens anders naar toe en dit jaar ( we gaan met de kerst) was ons oog gevallen precies om de voordelen die jij beschrijft… Het ziet er geweldig uit maar ik begrijp ook wel dat zon veel doet…

We er in ieder geval heel veel zin in…:-)

@RichardvR Hoe zit het met de winkels in het dorp, zoals een bakker, supermarkt en/of drogisterij?

@Jasper: Wij zitten altijd HP in een hotel en eten tussen de middag op de piste, dus ik kom niet zo vaak in het dorp. Er zit sowieso een klein supermarktje en volgens mij ben ik ook weleens langs een bakkertje gereden. Allebei in de hoofdstraat, waar ook de skiverhuur zit.

Hoe zijn de pistes in Sulden? Wij houden vooral van breed en wat steiler is niet echt een probleem. Mijn indruk is dat je dat in Sulden wel vindt, en dat gecombineerd met de rust, het lage prijspeil en de hoge ligging trekt me erg. Ik heb niet megaveel piste nodig, met een km of 50 red ik me wel een weekje.

Dan is Sulden wel een goed idee toch?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 : Over het algemeen zijn de pistes inderdaad vrij breed, maar echt steil zijn ze niet. De nieuwe afdaling die is ontstaan door het bouwen van de Rosimbahn zou hier wel eens verandering in kunnen brengen, aangezien die op het oog vrij steil lijkt. De andere voordelen die jij noemt zijn min of meer de reden waarom wij al 7 jaar in de krokus naar Sulden terugkeren. Sulden is uiteraard niet het grootste gebied met 44 pistekilometers, maar ik zie dit niet eens meer als een nadeel. Ik vind dat kwaliteit boven kwantiteit moet gaan en op de kwaliteit van de pistes in Sulden valt vrij weinig aan te merken.

Oftewel, een goed idee!

@Yannick95: Steil is niet per se een vereiste, maar is ook geen enkel probleem. Maar als er dus weinig steils is, is dat ook prima :). Ik houd dit topic even in de gaten!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Iemand die ervaring heeft met (grote) boodschappen doen in Sulden? Is er een normale supermarkt in Sulden waar je prima terecht kan voor boodschappen voor de hele week (we zijn met negen personen)? Of moeten we dan toch bij een supermarkt in het dal zijn?

Er zijn in Sulden twee van die typische bergdorp-supermarktjes : klein qua oppervlakte, maar op de één of andere manier weten ze er toch een heel behoorlijk assortiment in te proppen.
Ik denk dat je hier op aangewezen bent, want het dal is echt een pokke-eind rijden.

Bedankt voor je reactie.
Hanteren die 2 typische bergdorpsupermarktjes ook typische bergdorpprijzen?

Ik kom niet zo vaak in die supermarktjes, maar volgens mij valt het wel mee met de prijzen, zeker in vergelijking met de andere Alpenlanden.

Klinkt prima. Supermarkt in het dal kan altijd nog als alternatief.

Even nieuw leven inblazen, wij gaan er in de krokus van 2017 naar toe (tenminste, als ik de aanbetaling gedaan heb :P).
@Bert80, heb je inmiddels ervaring met de skischool aldaar?

Zag nog iets over de supermarkt. Deze is in Sulden erg klein en duur. In Prad net voor dat je weer om hoog gaat richting Sulden zit een grote Spar.

May the ski force be with you !!

Wij waren redelijk tevreden over de skilessen. De skileraren/leraressen spreken Duits.
Mijn kinderen verstaan dat vanzelfsprekend niet, maar er waren nog wel andere Nederlandse kinderen in hun groepje.

Ok, bedankt. We zitten daar wanneer het grootste deel van Nederland krokusvakantie heeft, dus ik vermoed dat er dan wel voldoende Nederlandse kinderen zullen zijn ook. Top.

Klopt @CJAHulskamp die prijzen zijn torenhoog. Door extreme sneeuwval vorig jaar moesten we verplicht 3 dagen naar de 2 kleine supermarkten waar ik niet verder kwam dan een maaltijd met rösti, rode kool en visticks. Drank en snacks zijn er echter in overvloed.

Vers brood is wel goed te doen bij bakker in 't dorp (dus niet bij de supermarkt).

Hoe lang is het naar Prad, als de wegen gewoon schoon zijn?

Bedankt he :P

Plaats een reactie