Tips en must do's

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valmorel

Komende winter gaan we een week naar Valmorel met een gezelschap redelijk tot goede skiers inclusief kinderen. Zijn er ervaringsdeskundigen met tips?

Col du Mottet en Col de Madeleine hebben de meest uitdagende afdalingen. Voor de rest kun je er wel lekker cruisen. Zeker de kant van Saint François Longchamp ook meenemen.

Aftellen maar!

Vorige winter ben ik voor een shortski daar geweest.
Het waren wel niet de ideale omstandigheden (heel veel sneeuwval gedurende de dag).
De rode Gollet vond ik toen leuk om te doen (enkel bereikbaar met steile sleeplift en daardoor was de piste ook vrij leeg).
De col de Mottet was een leuke, uitdagende run, maar op het moment dat wij daar waren veel te druk (omdat deze enkele dagen gesloten was geweest omwille van het weer).
Beide pistes hierboven zou ik wel enkel aanraden voor goede goede skiërs, ze kunnen “pittig” overkomen.

De kant van SFL gaf wat meer afwisseling. Wel oppassen met de verbindingspistes. Toen ik daar was werd deze geregeld afgesloten (en er is maar 1 weg terug).
De piste waar ik ook heel veel plezier op heb gehad was de cote soleil, technisch niet moeilijk (blauw), maar deze niet al te brede piste ligt wat meer afgelegen waardoor er bijna nooit volk opzat en je zonder problemen voluit kon gaan zonder andere mensen in gevaar te brengen. Ook weer: sleeplift.

Glide on!

Zelf vond ik de zwarte l’Aigle en rode le Dome boven st Francois heerlijke pistes. Voor de l’Aigle heeft een perfecte hellingshoek om heerlijk te knallen. Hij is breed, goed geprepareerd en heeft een zeer constante hellingshoek. Wij waren er eind maart en de Dome was toen iedere ochtend tot een uur of half 11 afgesloten. Hij ligt namelijk in de middag vol in de zon en daardoor was hij dusdanig vochtig dat hij in de vroege ochtend te ijzig was om hem veilig te openen. Om een uur of half 11 was hij meestal voldoende ontdooit om te openen. Wat dus inhield dat de bovenste paar cm wat zachter waren met spijkerharde, egale onderlaag. Perfect om keihard te carven.

Zelf heb ik nog een verslagje geschreven van onze reis een paar jaar geleden: https://www.wintersport.nl/skigebieden/valmorel/forum/topic/…

Born to Ride

Ik ben hier met ons gezelschap vorig jaar nog geweest. Ik moet eerlijk zeggen dat het gebied overall vrij eenvoudig is, maar toch is er ook zeker wat uitdaging te zoeken en je kan heerlijk je tochtjes maken. Ik kan sowieso aanraden om de liftpas van het hele gebied te nemen, dat is per dag maar (ongeveer) €4 extra en daarmee krijg je een hoop extra pistes.

Het gebied van St. Francois Longchamp is qua zon iets gunstiger gelegen dan Valmorel, wij gingen dan ook meteen aan het begin van de dag eerst naar die kant. Afhankelijk van waar je start in Valmorel kan je met 3 liften aan de andere kant van col de madeleine komen. De pistes zijn aan de St Francois kant wel iets makkelijker maar je kan er heerlijk cruisen. Wel even blijven opletten dat je op tijd terug gaat, zoals in een eerder topic hier als is aangeven is de tocht van St Francois naar Valmorel per auto 100km lang en ben je ongeveer 1,5u verder. In het gebied staat wel goed de route terug aangegeven en bij de liften staan duidelijk de laatste vertrektijden.

Voor wat skiuitdaging aan de St Francois kant: Ga bij de Grand Pic de Lauziere omhoog, daar heb je een prachtig geprepareerde rode piste (La Colombe) en een heerlijke zwarte piste (La Lauziere). Aan de Valmorel kant kan je bovenop de Mottet mooie pistes aantreffen, en deze is door het vervangen van de stoeltjeslift sinds vorig jaar ook heel snel te bereiken.

Leuke pisterestaurants vonden wij:

  • La Vache Orange (Valmorel)
  • Le Prariond (Valmorel)
  • La Bergerie du Soleil (St Francois)

Must do’s:

  • Valmorel: Mottet en Riondet (als die laatste geopend is)
  • St. Francois: l’Aigle en Samourai, pistes bij la Lauzière (als die laatste geopend zijn)

Must don’ts:

  • afdaling naar Doucy (tijdverspilling)

Nice:

  • Les Lancettes (als die geopend is (alweer))
  • Restaurant op Col de la Madeleine

Must don’ts:

  • afdaling naar Doucy (tijdverspilling)

In Doucy kun je anders goed lunchen!

Niets is tijdverspilling toch? Langs de blauwe paden is het uitzicht mooi en het laatste stuk groen is best lang, maar kost misschien 5 min als je je skietjes netjes recht houdt ;) Daarna zit je minstens een half uur te lunchen, dus wat is het probleem?

Do’s:

  • de pistes helemaal links onderin Valmorel, helemaal aan het einde v.d. dag vind je daar nog vers geprepareerde stukken.
  • op de foto in een v.d. liften in St. Francois Longchamp (Lune Bleue?)
  • de Schuss lift is lekker steil
  • op tijd terug uit St. Francois Longchamp als je daar niet verblijft. Vanuit de verste hoek ben je niet zomaar terug (ook niet als je de afdalingen recht naar beneden neemt).

OK, OK, @DrPhil en @Martin7182. Als je er gaat lunchen is het blijkbaar de moeite waard. Ik heb toen niet geluncht, de afdaling meer gedaan om eens te kijken hoe het was.

De foto-lift is inderdaad de Lune Bleue. Bovenaan kun je meteen de foto naar je email adres laten sturen.

De tip om op tijd aan de terugweg te beginnen is inderdaad een belangrijke. Er staan wel overal bordjes met daarop hoe laat je aan de terugweg moet beginnen. Houd hierbij ook de weersverwachting in de gaten. Met name de twee verbindingsliften naar Valmorel (Madeleine en Roset) willen nog wel eens dicht zijn bij hevige wind. Neem bij twijfel dan de afdaling Grande Combe, deze komt uit bij de sleeplift Valette-Sources die het dan meestal nog wel doet en je terugbrengt naar Valmorel.

Hartelijk dank voor alle tips!

Twee keer in (met name) St Francois Longchamp geweest.
Aanraders:

  • Samourai
  • Le Renard
  • de pistes bij la Lauzière. Let er wel op dat je daarheen gaat als het aan de top niet te hard waait, anders heb je daar barre omstandigheden.

Veel plezier :)

Plaats een reactie