Ontmanteling lift

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valmorel

Op het eerste zicht lijkt dit een beetje als “Peppi & Kokki breken de lift af” maar misschien wordt dit wel gewoon vaker zo gedaan @rogier ? :)

https://www.facebook.com/ValmorelOfficiel/videos/24469913341…

Ik sta er ook een beetje van te kijken… ik ga eens vragen.

Click. Click. Peace

Oeps, je zal een zwiep krijgen van dat kabeltje ;)

Edwin van Riel

Gaat toch best gecontroleerd, staan zelf aan de juiste kant en andere uit de buurt houden.

ik moest onmiddelijk aan het spelletje “When Ski Lifts Go Wrong” denken.

Ik vind het trouwens ook een eigenaardige, risicovolle manier van werken. Ze zouden toch perfect de 2 uiteinden appart kunnen zekeren en dan gecontroleerd de spanning van de kabel afhalen. Als ze hem opleggen staat deze toch ook niet volledig onder spanning of wel?

Glide on!

Hmmm…was dit een examenopdracht voor de brandweer, kregen ze van mij als brandweerinstructeur een bedankje voor zijn/haar komst en een uitnodiging voor een herexamen. Zoals @Vivace al aangeeft, is zijn oplossing een mooie, gecontroleerde en bovenal veilige oplossing.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Het ziet er waarschijnlijk gevaarlijker uit dan het is, maar helemaal veilig lijkt het me ook niet. Overigens was dit oudje wel echt aan vervanging toe en een grote verbetering voor komende winter!

Dat gebeurd er dus als de kabel breekt en je zit in een stoeltje of gondel.

Ze weten echt wel wat ze doen.
Als iedereen maar weg is van die kabel.
Ziet er gecontroleerd uit.

De plek waar ze staan te branden is veilig. Een kabel kan nooit langer worden als hij knapt. Het ziet er alleen wel vrij lomp uit

Ach, wat rondvliegend gesmolten metaal is al genoeg voor een hele slechte middag hahaha

Edwin van Riel

Ik heb het nagevraagd en dit is een standaard procedure als de lift weg wordt gegooid. Veel liften uit de Alpen worden doorverkocht, maar oudjes niet. En als deze dus de container ingaan is dit manier van werken. Vaak trekt zo’n kabel wel de ‘balanciers’ de set rollen waar de kabel over loopt en soms zelfs de pylonen krom of kapot. Behoorlijk indrukwekkend dus.

En zoals gezegd een kabel kan niet langer worden. :-)

Click. Click. Peace

Moeten alleen geen wandelaars in de buurt zijn…

...ski-addict...

De kabel kan niet langer worden, maar wel dingen raken die alle kanten op gelanceerd worden.

Born to Ride

Zullen we bij een oude lift afspreken van het weekend en laten zien hoe het wel moet? #dtv

Zullen we bij een oude lift afspreken van het weekend en laten zien hoe het wel moet? #dtv

AFB79 op 22 mei 2020 17:07

Met een paar zware kabelklemmen en lange kettingtakels is het allemaal niet zo lastig om het gecontroleerd te doen. En ik vermoed dat ze het ook op die manier doen wanneer ze een lift ergens anders opnieuw willen opbouwen.

Born to Ride

De gecontroleerde manier vraagt wel wat groter materiaal (vooral veel katrollen):
een glimpje hiervan in dit filmpje om een stuk van een kabel te vervangen:


0m51s - 1m10s

Ook weer opmerkelijk hoezeer deze machines (/kabels) echt amachtelijk werk (met een hamer) nodig hebben om een nieuwe kabel in te vlechten. Dit soort werk wordt vaak onderschat/vergeten tegenwoordig.

Glide on!

Er is natuurlijk een heel verschil tussen een kabel vervangen, netjes opruimen of zo snel mogelijk alles naar de schroot brengen.

@Matthias123 Daar kun je natuurlijk over nadenken vantevoren. Als er dingen in de buurt staan die niet kapot mogen werkt men natuurlijk niet op deze manier. Dat lijkt me vrij normaal in de sloop-business

Verder wordt er bij dit soort werk extreem goed opgelet dat er niemand in de buurt is en mag zijn. Ik heb meerdere keren meegekeken bij gevaarlijk werk, (plaatsen liftpylonen, ophangen liftkabels etc etc) en daar worden geen grappen gemaakt bij het afzetten van het terrein.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie