Valtournenche 16.03.19 - 23.3.19

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil-Cervinia en Valtournenche

Intro
De laatste wintersportvakantie van dit jaar brengen wij door in het Italiaanse Valtournenche in de Aostavallei. Dit leuke, authentieke bergdorp met karakteristieke huizen deelt een skigebied met het Zwitserse Zermatt en het Italiaanse Breuil-Cervinia. Het gebied onderscheidt zich door de hoogte, het zomerskigebied, lange afdalingen en natuurlijk de Matterhorn.

In dit topic zal ik mijn ervaringen gedurende deze eerste kennismaking met dit skigebied delen.

Reis
Vertrokken om 01.00 uur via de A61, A5, Bern, Montreux, Grote St Bernardtunnel. Waren om 11.30 uur in Valtournenche. De enige noemenswaardige vertraging was bij Montreux, waar het om onverklaarbare redenen stokte. Zo druk was het namelijk niet. Voor mensen die twijfelen over de A61 of A3 zou ik voorlopig de 61 nemen, veel minder baustelles, rustig en weinig tempowisselingen. Er staat wel twee flitsers.

Dag 1 - Valtournenche
Na ons verkleed te hebben, besloten wij zaterdag om 12.00 uur alvast rustig in te skiën. Hebben een middagpas voor Valtournenche gehaald en hebben op ons gemak alle pistes in dit gedeelte verkend. Dit gedeelte is lekker overzichtelijk en biedt voornamelijk makkelijke pistes. De zwarte in dit gedeelte is niet open, maar ook die is volgens mij niet heel uitdagend. De zon scheen uitbundig en de pistes waren lekker zacht. Totaal niet hinderlijk, hoewel de dalafdaling met deze temperaturen zijn langste tijd wel gehad heeft. Zeker het onderste gedeelte zal waarschijnlijk niet lang meer open zijn. De dalafdaling naar Valtournenche is wel erg mooi, dus zeker een aanrader.

Wij hebben geluncht bij Willy Bar. Niet echt een aansprekende naam, en het viel me ook een beetje tegen. Niet slecht, maar in Italië verwacht je meer. Ik ben inmiddels ook verwend met het vergelijkingsmateriaal in andere gebieden. Ik had wel opties opgezocht, maar na een nachtje doorhalen toch maar voor de eerste de beste optie gegaan. Slecht was het ook weer niet, en erg goedkoop. Maar er zijn betere tenten, vlakbij zelfs!

Nog even wat algemene informatie over Valtournenche. Een leuk, authentiek dorp (geen hoogbouw of beton zoals in delen van Breuil-Cervinia wel te vinden is). Wel redelijk uitgestrekt, dus een auto is wel handig. Parkeren bij de lift is bovendien gratis. Ski’s hebben wij gehuurd bij Pellisier Sport. Tot nu toe bevallen de Heads prima en ook het personeel maakt een kundige, vriendelijke indruk. Er zit een kleine supermarkt (Crai) in het dorp. Smalle gangen en volgestopt, maar in onze ervaring hebben ze er vrijwel alles. Het belangrijkste is natuurlijk de lekkere versafdeling voor vleeswaren en kaas, dus meteen maar flink wat overheerlijke Bresaola en Prosciutto Crudo meegenomen. Een paar Nebbiolo’s mochten ook niet ontbreken. Lekker!

Hieronder nog een paar fotootjes van onze eerste middag in dit zonnige, Italiaanse skigebied:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/04be8fe4934c275e8d73e833...
Zicht vanaf onze accommodatie

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/ad55db0653745eab8493a0aa...
Uitzicht boven Salette richting het dal en de Aostavallei

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 11:45

Mr. Slow

Dag 2 - De rest van de Italiaanse zijde
Na een welverdiende en heerlijk lange nachtrust parkeerden wij vandaag iets later dan gepland om 09.00 bij de gondels in Valtournenche. Het was al vrij druk op de parkeerplaats, wat verraadde dat deze zondag een stralende dag zou worden met veel locals in het skigebied. Eerst maar eens de omvangrijke rij in voor de skipasverkoop. Dat hadden we beter gisteren na ons middagje inkomen kunnen doen, maargoed.

De link naar Zermatt was dicht en morgen waarschijnlijk ook, dus hebben wij besloten om een zesdaagse pas voor de Italiaanse kant te nemen. Wij nemen dan waarschijnlijk twee dagen de uitbreiding naar Zermatt, waardoor het geheel een schamele euro duurder uitvalt. Bovendien kunnen we nu eventueel ook nog een dagje naar Pila gaan, wat niet bij de internationale pas inbegrepen zit. Ik ben daar al een keer geweest, maar wil het gebied graag eens aan de rest laten zien (aanrader!). Uiteindelijk is de hele Zwitserse kant vandaag trouwens dichtgebleven, dus de mensen in Zermatt hadden mooi pech. De grote cabine naar Plateau Rosa draaide wel, en daar stond inderdaad een flinke bries.

Wij begonnen dus in Valtournenche en zijn vanaf de Colle Superiore Cime Bianche meteen richting Cieloalto geskied. Een mooie, lekker lange afdaling die nergens echt moeilijk wordt. Een voorbode voor wat ons te wachten stond, zou later blijken. Bij Cieloalto één keer omhoog gegaan met de oude tweezitter. Hier lopen twee zwarte pistes die halverwege overgaan in een rode. Mooie rustige hoek van het gebied, maar ook deze zwarte pistes zijn niet moeilijk en zouden net zo goed als rood gemarkeerd kunnen worden.

Daarna (via een relatief zware wandeling door het lenteachtige Breuil-Cervinia, we hadden een afslag gemist) de oversteek gemaakt naar het gedeelte van Cretaz en Pancheron. Hier zijn lekkere afdalingen die lager flink zacht waren, maar wederom allemaal vrij eenvoudig. Bij Pancheron boven ben je enorm dichtbij de Matterhorn. Toch wel een indrukwekkende en magische berg, hoewel de Italiaanse kant minder bekend en wellicht ook wat minder fotogeniek is dan de Zwitserse Toblerone-zijde. ;)

Koffie gedronken bij Pitstop vlakbij het beginpunt van Pancheron. Prima, wel self-service en de bediening achter de bar maakte een luie en weinig vriendelijke indruk. Ook vond ik de drankjes voor Italiaanse begrippen niet goedkoop, maar de schade bedroeg maar 9 euro. We wilden eigenlijk lunchen bij Le Bricole, maar uiteindelijk zijn we bij Baita Cretaz neergestreken. Dat kwam nu eenmaal zo uit. Van vorige verslagen wist ik dat je daar goed kunt eten. Ik begrijp dat er inmiddels een nieuwe eigenaar in zit, maar het eten is nog steeds erg goed. De cannelloni wat minder, maar de ravioli met vulling van haas en een saus van boter, salie en parmezaan was top. Net als de risotto met raclettekaas, peer en genepi trouwens!

Daarna via Pancheron richting Plan Maison getogen en vanaf daar met twee opeenvolgende stoeltjesliften naar boven tot aan Ristorante Bontadini. De laatste stoeltjeslift naar de Theodulpas draaide niet vanwege de wind. Vervolgens via wederom zeer vlakke pistes via Plan Maison naar Plateau Rosa, het hoogste punt aan de Italiaanse kant. Machtig uitzicht hier zeg, ook al kwam er inmiddels wat bewolking opzetten. Zowel richting de Aostavallei (ik kon Pila en de Gran Paradiso zien liggen) alsook richting de Zinalrothorn en andere fraaie vierduizenders op Zwitsers grondgebied. In de verte zag ik Trockener Steg, een bestemming voor later in de week.

Vanaf Plateau Rosa via het bovenste deel van pista Ventina, die haar naam eer aandeed, met een extra lus via de stoeltjeslift Lago Goillet weer terug richting Valtournenche. Daar nog wat extra pistes gedaan en toen was het rond 16.30 toch echt tijd voor de dalafdaling. Helaas was het wat mistig dus een deel van de dalafdaling zag men geen hand voor ogen. De sneeuw was erg slushy en her en der werd gewaarschuwd voor gevaarlijke plekjes die weinig of slechte sneeuw bevatten. Desondanks een leuke afsluiter van onze eerste volledige, zeer geslaagde dag in dit skigebied.

Na anderhalve dag heb ik een goede indruk van de Italiaanse kant van dit indrukwekkende skigebied gekregen. Een paar algemene opmerkingen:

  • Niet echt druk, maar ook niet uitgestorven. Er zijn wat verdwaalde Nederlanders, Scandinaviërs, Engelsen en wat ander volk, maar voornamelijk Italianen. Waarschijnlijk veel dagjesmensen. Ik verwacht dat het morgen, maandag, dan ook een stuk rustiger is.
  • Meer dan voldoende leuke, lekkere eettentjes. Zoals altijd loont het ook hier vooraf uit te zoeken wat de hutten zijn die echt de moeite waard zijn, maar echt slecht is het denk ik nergens.
  • Veel Italiaanse bezoekers en veel mensen die niet goed kunnen skiën. Dat is niet specifiek alleen in dit gebied, maar vind het toch opvallend. Veel mensen zonder helm ook.
  • Ondanks de warme temperaturen en dat dit deel van het gebied vol in de zon ligt, blijven de pistes door de hoogte erg goed. Ook weinig buckels of ijzig, zeker in vergelijking met andere gebieden.
  • Weinig pistes tussen de bomen. Kan een nadeel zijn als je niet zulk mooi weer hebt als wij deze week.
  • Erg windgevoelig. Je kunt hier zomaar een week verblijven zonder gebruik te kunnen maken van de verbinding met Zermatt. Zo lag ook vandaag de verbinding eruit.
  • Pistepreparatie kan wat mij betreft wel wat beter. Misschien ligt het aan de temperaturen, maar er zitten regelmatig onvoorziene rare richels en andere oneffenheden in de pistes. Zelfs op grote hoogte is dit het geval. Opletten dus, zeker op snelheid.
  • Niet moeilijk. Het Italiaanse deel van het gebied is ronduit makkelijk. Je hoeft nergens echt te prikken, maar steile zwarte pistes hebben ze hier niet. Soms wel vaart houden.

Hieronder nog een kleine sfeerimpressie van vandaag:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/c87c7062548219e70acdc8dc...
Boven Lago Goillet

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/fc7f161eba08858f645204d8...
Zicht op het skigebied van Breuil-Cervinia

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/1f86a25ac703b2a7bfd82f90...
Monte Cervino (Matterhorn) vanaf Pancheron

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/3fe35dfca57ffa96c89bc2ab...
Uitzicht richting het zuiden vanaf Plateau Rosa

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/65d100106bdf526354a1eada...
Boven Valtournenche

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/9f73a61b24f89a78d46ae75e...
Idem

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/ef31f01035387d157202fa39...
De Kleine Matterhorn

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/4bb3f54ec863e618b6b3d2a2...
Terug richting Valtournenche via Colle Inferiore Cime Bianche

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/222ef96743e5d552704ce0e9...
Blik richting Zermatt vanaf Plateau Rosa

*bericht bewerkt door Quick op 17 mrt 2019 22:19

Mr. Slow

Leuk verslag, @Quick!
Als je nog naar Pila gaat deze week: weet dat de rode 1 gesloten is. Ik ben er maar drie dagen en vermaak me ook prima zonder die afdaling (want wat is dit toch een leuk gebied)! Zonder kunstsneeuw lukt het met deze temperaturen en de weinige neerslag deze winter niet om die afdaling open te houden en ook helemaal rechts op de kaart zijn enkele pistes dicht. Onderaan de blauwe 14 is er door de zon intussen een mooie waterbak ontstaan - @Arjen kan tevreden zijn. Iets meer naar boven ligt alles er overigens tiptop bij.
Veel plezier nog de rest van de week! Voor ons zit het er na morgen helaas weer op.

Leuk dat je het met ons deelt, brengt warme herinneringen bij me boven :) Veel van wat je zegt is herkenbaar, ookal heb ik ook veel mensen gezien die wél redelijk tot goed konden skiën (veelal vanuit Breuil).

Ik hoop voor je dat het met de wind meevalt de komende dagen. De combi Zermatt en Cervinia is echt top. Met slecht weer kan het alleen boven op de gletscher echt heel guur zijn. Zermatt heeft echt een heel ander karakter en diverse pistes, dus zeker de moeite waard dat ook goed te verkennen.

Ik vind deze blog helemaal niet leuk om te lezen. Krijgt steeds meer het gevoel dat ik toch eens die kant op moet gaan omdat ik iets moois mis zolang ik daar nog niet geweest ben.
Maar ja, deze winter is alweer bijna voorbij. Moet ik het toch maar jaloers meelezen en kijken naar de foto’s ;-)

Peter Pos

Hebben we zoveel tips uitgewisseld en ben ik helemaal vergeten te zeggen dat je niet op zondagochtend bij mooi weer je skipas moet kopen, maar dat je dat zaterdag even had moeten regelen ;). Dat is de enige plek waar ik ooit echt in de rij heb gestaan daar…

Leuk om mee te lezen, hopelijk vandaag of morgen naar Zermatt en wellicht een keer Pila. Veel plezier nog!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk uitgebreid verslag! :)

Bla, bla, bla.

Veel plezier daar !!!
Dit jaar overgeslagen maar volgend jaar weer aanwezig in BC

May the ski force be with you !!

Mooi verslag Quick(ie) 😉

Born to run. B.S.

Leuk @Quick om weer eens een reisverslag te lezen. Pak zelf graag af en toe een dag Zermatt mee, qua landschap kunnen er maar bar weinig skigebieden in de buurt komen.

Dat stuk A9 bij Montreux is ervoor bekend dat het graag vastloopt. Als je pech hebt op de zondagmiddag/avond sta je er ruim een uur. Op de zaterdagen is er gelukkig relatief weinig aan de hand, maar langzaam rijdend verkeer heb je er helaas tamelijk snel.

Zermatt was overigens zondag wel open, maar alleen de lager gelegen pistes. In Cervinia wordt echter overal rood aangegeven als de verbinding helemaal niet wil.

Leuk om te lezen, goede herinneringen (januari 2018)
Zeker nog eens proberen te lunchen bij La Bricole, zo heerlijk daar!

❄️

Dag 3 - Valtournenche i.v.m. harde wind
Hoewel het gisteravond snel dichttrok en er sneeuw voorspeld was, was het vandaag de hele dag compleet zonnig. Ook een stuk frisser, wat wel lekker was. Helaas stond er de hele dag een flinke wind op de toppen, waardoor we aanvankelijk niet verder konden komen dan de Colle Inferiore Cime Bianche.

Na een aantal verschillende afdalingen en lussen boven Salette ging rond 10.30 uur de sleeplift richting Breuil-Cervinia open. Helaas wederom een snijdend harde, koude wind, waardoor deze liftrit niet bepaald prettig was. Bovenin konden wij helaas niet verder richting Breuil, want daar was alles boven Plan Maison dicht. Gelukkig werden we beloond met de rode piste naast de sleeplift terug richting Valtournenche, die er erg goed bij lag.

Koffie gedronken omstreeks 11.15 uur bij Lo Baracon Dou Tene, rechts van de stoeltjeslift Becce d’Aran. Mooi uitzicht hier en lekker in het zonnetje uit de wind. Vervolgens nog wat afdalingen gedaan en we besloten door de beperkte opties in combinatie met de harde, kaalgeblazen pistes om de dalafdaling naar Valtournenche te pakken en wat vroeger te lunchen. De dalafdaling begon langzaamaan wat zachter te worden, wat een leuke afwisseling was na alle betonharde pistes boven. Rond 12.20 streken wij neer voor de lunch op het sfeervolle terras van Foyer des Guides. Dit restaurant kan ik aanbevelen! Een authentieke hut met een moderne uitstraling, fijne verschillende zitplaatsen en goede bediening. Niet goedkoop en de portie huisgemaakte ravioli was niet bepaald groot, maar wel erg goed.

Daarna zijn we weer omhoog gegaan met de gondelbaan en hebben we nog een paar afdalingen gedaan, maar door de koude wind, geringe afwisselingsmogelijkheden en betonharde pistes zijn we om 15.00 uur al aan de dalafdaling begonnen. Deze was inmiddels nog wat zachter geworden, maar ik vond hem heerlijk! Een fijne afsluiter.

Vanavond zijn we gaan eten bij Brasserie du Cervin. Een klein restaurant maar op en top Italiaans. Heerlijke gerechten met veel truffel en een best uitgebreide, scherp geprijsde wijnkaart. De bediening was chaotisch, maar erg vriendelijk. Uiteindelijk de koffie en grappe van het huis gekregen omdat ze een flesje wijn vergeten waren bij ons hoofdgerecht. Aanrader!

Al met al weer een mooie dag. De zonnebrand is hier niet aan te slepen! Als het goed is, gaat vanaf morgen de wind luwen, waardoor we de komende dagen weer wat verder het gebied in kunnen trekken. Dan waarschijnlijk ook nog één a twee dagen naar het Zwitserse gedeelte. Maar morgen gaan we eerst een dagje naar Pila!

Foto’s heb ik vandaag niet veel gemaakt vanwege de wind en de weinige nieuwe indrukken, maar hieronder toch eentje om een indruk te krijgen:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/ad3145299ab1401a421ad0cb...
Uitzicht vanaf ons koffietentje bij Becce d’Aran

*bericht bewerkt door Quick op 18 mrt 2019 22:39

Mr. Slow

‘S middags gingen alle links open, zag ik.
Hier kun je in één oogopslag zien wat er open is:
https://www.matterhornparadise.ch/en/Experience/Zermatt-ski-…
Jammer van de spijkerharde pistes.

Foyer des Guides Is een echte aanrader. Zijn ook een aantal avonden open. Wel reserveren bij Walter. Hij vindt het ook leuk om een rondleiding te geven in zijn kleine wijnkelder.

May the ski force be with you !!

Ristorante Bontadini Is ook een aanrader aan de kant van Breuil. Effe door het zelf-service restaurant naar achtere lopen en met de spindel trap omlaag naar het restaurant.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/0ae2fcf76de1d0bb189828ab...

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/3f5da8413894abda6d23bc9d...

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 19 mrt 2019 09:28

May the ski force be with you !!

Ristorante Bontadini Is ook een aanrader aan de kant van Breuil. Effe door het zelf-service restaurant naar achtere lopen en met de spindel trap omlaag naar het restaurant.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/0ae2fcf76de1d0bb189828ab...

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/3f5da8413894abda6d23bc9d...

CJAHulskamp op 19 mrt 2019 09:26

idd aanrader. Maar geen Weizen bestellen van de tap. Een halve liter was € 8!

Dag 4 - Pila overtuigt wederom
Vandaag staan we extra vroeg op en rijden om 08.10 uur weg om te gaan skiën in Pila boven de stad Aosta. Na een vrij vlotte rit parkeren we om 09.00 uur naast de gondel. De parkeerplaats was goed gevuld, maar ook grotendeels door niet-skiërs.

Ik ben een paar jaar geleden een dagje vanuit Monte Rosa naar Pila geweest. Toen sneeuwde het enorm en ik was na die dag al heel enthousiast over dit skigebied. Ditmaal waren er meer pistes open dan toen, was het strakblauw en lag er weliswaar geen twintig centimeter poeder op de pistes, maar waren de pistes in zeer goede conditie. Op wat verdwaalde toeristen, een paar locals en een grote groep Engelse racekids en hun familie na was het erg rustig.

We zijn begonnen aan de linkerkant van het gebied (op de pistekaart) en zijn gedurende de dag steeds een stukje naar rechts opgeschoven. Eerst lekker warmgedraaid op de rode 2 en 3, wat een genot. Daarna zijn we naar boven gegaan bij Couis 1 en via de in zeer goede conditie verkerende, maar niet echt moeilijke zwarte 8 zijn we weer helemaal naar beneden afgedaald en hebben daar nog een paar pistes gepakt.

Omstreeks 11.15 uur hebben we koffie gedronken bij Rifugio Hermitage middenin het gebied. Hier was het enorm druk met de eerder genoemde Engelse racekids en bovendien nogal chaotisch. Wel een goede prijs-kwaliteitverhouding want voor twee heerlijke café americano en een cappuccino betaalden wij maar liefst EUR 3,30.

Door de drukte bij de koffie hadden we wel wat tijd verloren en aangezien we vandaag vroeg hadden ontbeten, besloten we ook vroeg te gaan lunchen. Via een uitstapje naar boven bij Couis 1 en de zwarte 27 kwamen wij bij Ristorante Société, welke een beetje verscholen ligt. Een modern restaurant met vrij verfijnd eten. Het zat bomvol en dat is terecht. Ik heb de bediening nog nergens in mijn leven zo hard zien rennen! Erg lekker eten.

Na de lunch zijn we vrijwel direct richting Couis 2 gegaan en hebben daar de rest van de middag gesleten. Er lopen mooie rode en zwarte pistes naar beneden die halverwege in verschillende varianten splitsen. Zo kun je lekker afwisselen. Helaas is de lift omhoog niet snel, maar daar krijg je heerlijke pistes voor terug. Ook vind je hier de enige echt steile zwarte piste van het gebied: de zwarte 11. Daar dan ook maar mee afgesloten en via de rode 13 terug naar beneden geskied. Eenmaal beneden konden we het toch niet laten nog één keer met de stoeltjeslift Chamolé omhoog te gaan en de rode 3 nog eens te nemen. Omstreeks 15.45 uur zaten we (veel te vroeg) weer in de gondel naar beneden. We moesten immers nog een stukje terugrijden.

Wat mij betreft onderscheidt Pila zich van andere gebieden doordat het vrijwel geen slechte pistes heeft. Alle pistes zijn afwisselend steil en vlak, bochtig, redelijk breed en slingeren zowel boven als onder de boomgrens. Daarbij blijven de condities lang goed door de hoogteligging in combinatie met oriëntatie op het noorden en is het nog lekker authentiek en doordeweeks heerlijk rustig, zoals ook vandaag. Ook heeft Pila minder last van de wind dan andere gebieden hier in de buurt. Alleen piste 9 vanaf Couis 1 vind ik niks. Dat is een rood, smal pad dat naar beneden slingert voor de minder gevorderde wintersporters die boven van het uitzicht willen genieten. En de liften Couis 1 en 2 zijn helaas vrij traag. Maar de pistes zijn een droom! En het uitzicht is fantastisch, zowel op de Mont Blanc, Matterhorn en Monte Rosa, als aan de andere kant naar het kleine skigebiedje van Cogne en de Gran Paradiso. Voor de rest van het gezelschap was dit de eerste keer Pila, maar ook zij vonden het er geweldig!

Morgen gaan we het Zwitserse deel boven Zermatt verkennen. Hieronder nog een paar foto’s van vandaag:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/e1cc1ef533a16b2fc6beb8df...
Uitzicht op Couis 1 en 2 vanaf onze lunchplek

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/ff83bf5d1e2da68060daa327...
Uitzicht op de Aostavallei en daarachter onder meer de Matterhorn en het lagere deel van het skigebied van Pila

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/da5c5bde9ecb20195a314152...
Uitzicht richting de Mont Blanc vanaf het beginpunt van piste 27

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/88927edbdc96b8412a777eb4...
Het was mooi weer boven het Nationaal Park Gran Paradiso

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/61cb9b88cf989509f1747a90...
Heerlijke pistes in dit gebied

*bericht bewerkt door Quick op 19 mrt 2019 22:19

Mr. Slow

Je kunt idd goed eten in Ristorante Société. Vooral de rode 1 en 2 zijn mijn toppers. Volgend jaar maar ook weer eens naar Pila. Weer te lang geleden.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/efab719eb073269ecc93dbb5...

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 20 mrt 2019 06:22

May the ski force be with you !!

Ristorante société is inderdaad echt super. Ik baalde in de sluitingsweek dat ze toen al dicht waren. Alleen dat gekke pad wat je vanaf Couis 1 moet nemen om er te komen is wat vervelend, maar dat heb ik er zeker voor over. Die trage liften zijn inderdaad jammer, maar omdat ze lang zijn zijn ze toch weer wat efficiënter dan vaak in en uitstappen in korte liften.

*bericht bewerkt door ThomJ op 20 mrt 2019 07:50

Dat pad is inderdaad weinig aan, maar verder herkenbaar verslag! Meegelezen @Lein ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Jazeker @Roy, wij stappen nu de auto in naar Pila, na al die lyrische verhalen moeten wij er ook een keer aan geloven😉

Dank Quick voor je enthousiaste verslag, dat trok ons over de streep. Vandaag ook een fantastische dag gehad in Pila, wat een geweldig, schattig gebiedje met heerlijke pistes (veel beter dan in Cervinia momenteel!) is dat. Ook je lunchtip was een goede😁

Je kan 2x hè? En het is ook niet zo dat je niet al van anderen gehoord dat het zo leuk was ;),

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hahaha, sorry Roy, mijn dank aan jou is ook oneindig groot😜

Als het aan mij ligt gaan we morgen weer inderdaad😁

Ik ben vorige week 4 dagen in pila geweest. Een heerlijk gebiedje, al was 4 dagen wat veel. Maar ik was er met het vliegtuig/ov waardoor skiën in een ander gebied onpraktisch was. Ik vond het wel jammer dat de rechter lift dicht was.
1 dag was door de wind couis 1 & 2 dicht door de wind, dan wordt het gebied wel echt heel klein.

Dag 5 - Adembenemend Zermatt
Vandaag was een heerlijke, lange skidag. Wederom sonne pur. We zijn voor het eerst de grens met Zwitserland overgestoken en hebben de hele dag boven Zermatt geskied.

We begonnen om iets voor 09.00 uur in Valtournenche en stonden om 10.00 uur op Plateau Rosa. Vanaf daar zijn we in één ruk afgedaald tot aan Furi via achtereenvolgens de rode 72, 66, 64, een klein stukje lift van Furgg naar Schwarzsee en tot slot de hele lange 52. Overigens is het aan te raden tussendoor de stoeltjeslift naar Hirli omhoog te nemen, want vlak na het begin van deze stoeltjeslift loopt de 52 een lang stuk flink omhoog, waardoor je een heel eind moet lopen. Dit kun je vermijden door de 51 te nemen.

Vanaf Furi namen we de lift omhoog naar de Riffelberg en om 11.15 uur zaten wij daar aan de koffie. Toch even wennen aan de moderne, steriele en ietwat onpersoonlijke self-service en de prijzen waren (natuurlijk) ook fors hoger dan aan de Italiaanse zijde.

Na de koffie zijn we via Gifthittli naar Gant geskied en hebben daar de nieuwe stoeltjeslift naar Blauherd genomen. Vanuit daar de pendelbaan naar de Rothorn genomen en toen zijn we om 12.00 uur stipt begonnen aan de afdaling buitenom naar Patrullarve via pistes 13, 15 en 9. Wat een heerlijke afdaling door niemandsland!

Daarna weer omhoog naar de Rothorn om af te dalen richting de lift naar Hohtälli. Halverwege aan de linkerkant zit restaurant Fluhalp. Hier hebben wij vandaag geluncht. Het was wederom even wennen aan de Zwitserse prijzen, maar we hebben hier heel lekker gegeten met prachtig uitzicht. De bediening is snel en alle gerechten zijn goed bevallen. Ook wel eens fijn om een middagje niet Italiaans te eten. Vooral de salade met kip was enorm en heel lekker. Op de een of andere manier maken Zwitsers altijd de lekkerste dressing en salades.

Na de lunch (het was inmiddels rond 14.00 uur) met wederom een grote pendelbaan - er zijn er nogal veel boven Zermatt - naar Hohtälli. Fantastisch uitzicht hier op de gletsjers die van de Monte Rosa afstromen. Na hiervan genoten te hebben en de nodige foto’s te hebben gemaakt, zijn we aan de lange afdaling terug naar Furi via Riffelberg begonnen. Sowieso telt dit gebied erg veel lange afdalingen trouwens.

Omstreeks 14.50 zaten we bij Furi in de Matterhorn Express terug naar Trockener Steg. Eenmaal daar aangekomen iets na drieën besloten we nog één extra afdaling te nemen onder de Furggsattel lift. Een hele lekkere piste (rode 72) waar het gas lekker open kon door de goede sneeuwkwaliteit, de rust en de hellingshoek.

Daarna hebben we de nieuwe, comfortabele 3S gondel genomen naar de Kleine Matterhorn en hier door de ijle lucht rustig richting de laatste grote afdaling gelopen: een afdaling door twee landen met maar liefst 2300 hoogtemeters, zij het met een heel kort stoeltjesliftje in het midden om de Colle Inferiore Cime Bianche te bedwingen. Uiteindelijk waren we om 16.45 uur weer bij de auto op de parkeerplaats in Valtournenche met een heleboel kilometers in de benen en een voldaan gevoel. Het was echt een heerlijke, lange dag!

Een paar opmerkingen over het Zwitserse gedeelte:

  • De pistes zijn hier over het algemeen wat moeilijker dan aan de Italiaanse kant, maar nog steeds goed te doen. Echt steile pistes zijn we ook hier niet tegengekomen. De pistes vonden wij persoonlijk mooier en afwisselender dan aan de Italiaanse kant. Wel zijn hier relatief veel smalle pistes en paden, maar wellicht hebben we pech gehad met het kiezen van de pistes.
  • Het landschap aan deze kant is echt indrukwekkend, nog indrukwekkender dan aan de Italiaanse kant. Gletsjers overal waar je kijkt, de Matterhorn lijkt hier net wat imposanter dan aan de Italiaanse zijde en daarbij zijn er nog veel andere vierduizenders die het panorama sieren, zoals de Zinalrothorn, Monte Rosa, Breithorn, Weisshorn en Dom.
  • Het liftsysteem is zeer modern en zit goed in elkaar. Ondanks de grote afstanden ben je vrij snel van de ene naar de andere kant van het gebied. Wel veel pendelbanen, maar dat is gezien het ruige, hoogalpiene landschap niet zo verwonderlijk.

Misschien dat we vrijdag nog een dagje de grens oversteken, want vandaag is dat erg goed bevallen en we hebben nog (lang) niet alles gezien, hoewel we wel in alle hoeken van het gebied van Zermatt zijn geweest. De Obere National staat bijvoorbeeld nog op de lijst, net als de trein naar Gornergrat.

Tot slot zijn de pizza’s en aspergerisotto bij Biblos in Valtournenche zeer in de smaak gevallen, net als de Barbera d’Asti overigens. Morgen blijven we weer in Italië. Hieronder nog een selectie foto’s van vandaag:

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/f441b9d467b2ddcc6c434448...
Piste 15 vanaf de Rothorn

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/e7a982f96e9f5a9e36d4a919...
Overzicht van het skigebied van Zermatt

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/4a9b3458e9a0f129276d3f81...
We zijn in Zwitserland

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/9a0f40cdd137542d2ab77f52...
Piste vanaf Rothorn richting Gant

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/4c357d93750a429b094a3bd4...
Gifthittli met leuke, niet al te moeilijke pistes

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/290c7f689ca9d5f6519c977f...
Zicht richting Italië vanaf de Kleine Matterhorn op onder meer de Mont Blanc

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/6d418a08dcd1e3292a602db7...
Weer terug boven Valtournenche aan het einde van de middag met lege pistes

Mr. Slow

Dag 6 - La dolce vita in Breuil-Cervinia
Vandaag besloten we het eens anders aan te pakken door ‘s ochtends meteen naar Breuil-Cervinia te rijden, waar wij om klokslag 09.00 uur bij de gondeltjes naar Plan Maison stonden. De zon scheen ook vandaag uitbundig.

We zijn via Pancheron en de drie achtereenvolgende stoeltjesliften meteen richting de Theodulpas gegaan. Vanaf hier kun je richting Zwitserland, maar wij bleven vandaag in Italië. Dus hebben we hier een aantal keer de verschillende mooie, rode pistes gepakt. Daarna zijn we om 10.30 uur doorgeskied naar restaurant Pitstop om koffie te drinken. Naast goede koffie hebben ze ook heerlijke stukjes taart, zo weet ik inmiddels!

Na de koffie hebben wij de tijd tot de lunch gesleten rondom de liften Pancheron en Cretaz. Bij elke afdaling werden de pistes wat zachter door de felle zon en temperaturen boven het vriespunt. De zwarte pistes 62 en 5bis heb ik vandaag voor het eerst geskied. Ze lagen er erg goed bij en zijn beiden fraai vind ik. Uitdagend genoeg, zeker in vergelijking met de rest van de pistes.

Na onder deze twee liften zo’n beetje alle mogelijke combinaties gedaan te hebben, wilden wij om 12.15 uur graag gaan lunchen bij La Bricole. We hadden onze ski’s nog niet uitgeklikt of er werd ons helaas te kennen gegeven dat er geen plek was omdat alle tafeltjes van dit kleine restaurant al gereserveerd waren. Balen! Toen zijn we maar naar het nabijgelegen Baita Cretaz gegaan, waar we eerder deze week ook al geluncht hadden. We hadden geluk, want hoewel alle overgebleven tafels buiten gereserveerd waren, konden we terecht bij een tafel die pas om 13.30 uur gereserveerd was. We hebben wederom genoten van de overheerlijke Italiaanse gerechten, die nog eens schappelijk geprijsd zijn ook. Ik heb oprecht nog nooit een betere spaghetti carbonara gegeten, en ik kom toch al heel wat jaartjes in Italië.

Na de lunch hebben wij alles links van Plan Maison letterlijk links laten liggen en zijn we eerst naar Plateau Rosa gegaan. Vanaf daar zijn we afgedaald tot Lago Goillet, hebben de verouderde stoeltjeslift omhoog genomen naar Colle Superiore Cime Bianche en zijn daarna helemaal afgedaald naar Breuil-Cervinia. Vanaf daar zijn we omhoog gegaan tot aan Laghi Cime Bianche en zijn toen via wederom de lift Lago Goillet terug richting het gedeelte boven Valtournenche gegaan. Daar hebben we nog één extra afdaling gedaan (de pistes hier lagen er nog verrassend goed bij) en toen was het tijd voor de dalafdaling. Deze was helemaal zacht, maar goed te doen en inmiddels kennen we deze afdaling op ons duimpje. Uiteindelijk waren we om 16.20 uur beneden na wederom een heerlijke dag.

Voor morgen wordt het waarschijnlijk min of meer hetzelfde recept als vandaag: we blijven in Italië. Nog maar een poging wagen bij La Bricole, dit keer mét reservering. We hebben ook Zermatt, Pila en Monte Rosa overwogen, maar hebben uiteindelijk hiervoor gekozen. Vandaag ook geen foto’s; ik zal er morgen weer een paar schieten. A domani!

Mr. Slow

Ga je niet naar Gornergrat? Dan mis je echt wat. Ook een erg mooie rode afdaling vanaf daar. Uberhaupt liggen alle afdaling op Gornergrat erg prettig.
Verder kun je op de heenweg de zwarte 62 naar Furi pakken (als hij open is). Dan hoef je 51 en (nog erger) de 52 ook niet te nemen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 mrt 2019 22:48

Dag 7 - Time to say goodbye
De laatste dag alweer. En hij is voorbij gevlogen. Wederom erg zonnig en we zijn in Italië gebleven. Begonnen om 8.50 uur onderaan de gondel van Valtournenche en hebben meteen de doorsteek gemaakt naar Plateau Rosa, waar we iets voor 10.00 uur aankwamen. Daar relatief vroeg de Ventina gepakt helemaal richting het dal en deze lag er een stuk beter bij dan later op de dag. Ook een laatste keer genoten van het weidse uitzicht. Halverwege zijn we gestopt bij Igloo voor een korte koffiestop. Aanrader. Een kleine berghut met leuke jaren ‘90 hitjes en vriendelijke bediening in plaats van self-service.

Daarna zijn we verder afgedaald en hebben de rest van de ochtend tot aan de lunch verschillende pistes genomen rondom de liften Cretaz en Pancheron. Veel pistes, waaronder de rode 9bis, de zwarte 24bis en de zwarte 62 waren helaas niet geprepareerd. Door het ontdooien en weer opvriezen vannacht waren deze pistes keihard en daarom niet bepaald een pretje. Mijn benen trillen nog na van het skiën over deze opgevroren, betonharde oneffenheden.

We hadden door gisteren geleerd dat reserveren bij bepaalde restaurants loont, dus hebben we vanmorgen gereserveerd bij La Bricole voor de lunch en bij La Maison du Coq Rouge voor het diner. Om 12.00 stipt waren wij volgens afspraak bij La Bricole, net boven Breuil-Cervinia. Een klein restaurant annex steakhouse met maar een stuk of tien tafels buiten waar gasten kunnen eten. Een erg uitgebreide kaart met typisch Italiaanse gerechten, maar ook veel vleesgerechten, tartiflette, rösti en andere gerechten uit de omringende Alpenlanden. Geen goedkope tent, maar het eten was zeer lekker en ook de entourage en aankleding zijn goed op orde.

Na heerlijk in onze polo’s en T-shirts van de lunch genoten te hebben, zijn we omstreeks 13.15 weer op de ski’s gestapt en via Cretaz en Pancheron richting Theodulpas gegaan. Vanaf daar een heerlijk lange, niet al te lastige afdaling gemaakt via rode en blauwe pistes terug naar Plan Maison. Vanaf daar de gondels in naar Laghi Cime Bianche en via Lago Goillet terug naar het gedeelte boven Valtournenche. Om 15.00 uur stonden we weer bovenaan Colle Inferiore Cime Bianche en hebben daar nog een paar mooie, verschillende afdalingen gemaakt. Om 16.10 uur begonnen aan de laatste dalafdaling van deze vakantie en hoewel hij erg slushy was door de hogere temperaturen dan de afgelopen dagen, blijft het een fijne afdaling. Hij krijgt het wel zwaar te verduren.

Tot slot hebben we vanavond gegeten bij La Maison du Coq Rouge. Heerlijk eten. Niet goedkoop, maar een hele mooie wijnkaart en goede, bijzondere, lokale gerechten. (Wederom) een aanrader, zoals al zo veel restaurants in deze contreien.

Morgenochtend vroeg rijden wij weer naar huis. Wij hebben hier een hele fijne vakantie gehad en komen vast nog eens terug. Wel vonden we de afwisseling in pistes beperkter dan wij vanuit andere gebieden gewend zijn. Het is veel open, boven de boomgrens en niet al te moeilijk. Op den duur gaat dat wat vervelen. Het is daarom ons inziens aan te raden ook een paar dagen uitstapjes te maken naar Zermatt of een ander gebied in de Aostavallei, zoals bijvoorbeeld Pila. De uitzichten, de grote hoeveelheid lange afdalingen en het eten daarentegen zijn hier onovertroffen en de Matterhorn blijft een mythische berg.

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/81728a312d4483286a277f5b...
Vanmorgen boven Valtournenche

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/77f258eb4e65f7cfa704eb23...
De lunchtip van vandaag

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/165be1867432c8c2dac6713b...
La Bricole, een authentiek hut

*bericht bewerkt door Quick op 22 mrt 2019 22:44

Mr. Slow

Plaats een reactie