Files Voorjaar/Carnaval/Krokusvakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Vigo di Fassa

We gaan dit jaar voor het eerst met een vakantieperiode met wintersport (vanwege de kinderen) en we hebben gekozen voor Vigo di Fassa.
Nu vragen we ons af hoe het met de files gesteld is?
Ik dacht zelf aan de route Stuttgart - Ulm - Innsbruck.
Weet iemand vanaf hoe laat er waar ongeveer files staan? Waar moeten we rekening mee houden? Wat zou de beste vertrektijd zijn? (helaas kunnen we op de vrijdag niet voor 21.00 uur vertrekken).

Vast hartelijk dank voor je reactie!

Wij hebben geen ervaring met de route Stuttgart Ulm. Ga je dan over een pas? Wij gaan altijd via Munchen en Rosenheim gemiddeld 3 x per jaar. Bevalt ons het beste. Als je 's nachts rijdt heb je meestal geen files. Maar je kunt altijd pech hebben natuurlijk.

Geen tunnel in iedergeval.
Via Munchen ga ik liever niet omdat ik overal lees dat er in dat weekend erg veel file staat.
Ik denk dat snachts rijden ook het beste is maar hoe laat moet ik ongeveer gaan rijden om de files te vermijden?

Vraag is inderdaad hoe je van Ulm bij Innsbruck komt:

  1. via grensovergang Fussen
  2. via Munchen/Kufstein (qua kilometers is dit om)

qua tijdstip:

  • Of zorgen dat je zaterdag rond 06:00-06:30 in Oostenrijk bent (voor de file)
  • of zaterdagavond rond 18:00 (achter de file)

Via fussen inderdaad.
Dus bij die grensovergang moet ik dan rond 6:30 zijn?

gerwin, vakantie wanneer 18/2 of 25/2?
route en drukte! kies niet voor een vaste route,kies voor een richting, dus b.v. füssen/fernpas/innsbruck/brenner.
afh. van de verk.info kan dit dus b.v. zijn A61/A8/A7 vaak werd dit voor ons A61/A6/A7 omdat karlsruhe/ stuttgart vaak roblemen had.
opm. A7 würzburg/ulm is vaak de beste keuze.
opm. neem de fernpas nooit als er veel/matig sneeuw voorspelling is. zoals afgelopen weekend (kettingen)
als je zat. tussen 7 en 9 vertrek schat ik de reis tijd op 14 uur. bij de reistijd van martin hebben wij er 10 uur over gedaan.

Bedankt voor de reacties:

We zijn van plan om vrijdagavond 17 feb. rond 24:00 uur te vertrekken. Zitten we daarmee dan goed qua files?
Bedankt voor de snelwegtips. Ik ga het straks even bekijken hie of wat.

Richting grensovergang Füssen-Reutte pakken wij altijd de volgende route:
Venlo grensovergang - A61 - A6 ri Heilbronn - A7 ri Ulm - doorrijden en grens Füssen/Reutte.
Idem als eem optie van Jaap. Dit ervaren wij al jaren als de beste route maarrr… ook afhankelijk van het tijdstip dat je door de grenstunnel Reutte wilt. Daar kan het erg ophouden en via de B179 kom je voor de Fernpas ook bij de Lermoos-tunnel. Ook daar vaak drukte en afsluiting. En dan nog de Fernpas. Ik zou zorgen dat je voor 09.00 uur bij de grenstunnel bent.
Via München is idd meer snelweg, maar ook daar drukte met de Krokus.
Andere optie misschien: A61 - A6 - A7 - bij Memmingen de A96 en dan in Oostenrijk de A14 ri Innsbruck. Nadeel hiervan is de Pfander Tunnel.
Drukte vermijden bij München kun je lezen in andere forum-berichten. Ook hier geldt: voor 09.00 uur of eerder langs München rijden.
Goede reis alvast en hou ook de verkeersinfo op de radio tijdens de reisdag in de gaten: SWR3, Bayern 3, OE3. Deze zenders geven nasst de leuke muziek ook actuele fileinformatie. Ik zorg altijd voor goede en gedetaileerde wegenkaarten naast de navigatie om zelf een alternatieve route te kunnen bepalen. Dus ook met secundaire wegen. Dat is geen miskoop. Ga niet alleen op weg met een navigatie en de standaard ANWB vakantiekaarten.

Piste riderrrrr

Bedankt voor de reacties:

We zijn van plan om vrijdagavond 17 feb. rond 24:00 uur te vertrekken. Zitten we daarmee dan goed qua files?
Bedankt voor de snelwegtips. Ik ga het straks even bekijken hie of wat.

Gerwin op 10 jan. 2012 14:26

Dan lijk je op tijd bij de grenstunnel aan te komen. München zal krap worden. Moet je nog veel km’s in Nederland rijden?

Piste riderrrrr

We starten in Arnhem. Als het sneeuwt gaan we via Munchen, jouw route ga ik vanavond eens op de kaart bekijken.
Super bedankt voor de info.
Als je nog andere tips hebt…we gaan nml met 2 jonge kids en sta dan niet graag lang in de file, dan vertrek ik liever nog eerder!

Wij gaan al jaren in schoolvakanties.
We zien dan op zaterdagochtend 7.00 Munchen bij die afslag Salzburg, … het dan al helemaal vol staan.
Wij rijden altijd ongeveer 7.00 uur door de stad (ja we hebben ook een Umwelt-sticker). Door Munchen gaat heel snel. Mensen in de stad liggen allemaal nog te slapen.

Wij gaan al jaren in schoolvakanties.
We zien dan op zaterdagochtend 7.00 Munchen bij die afslag Salzburg, … het dan al helemaal vol staan.
Wij rijden altijd ongeveer 7.00 uur door de stad (ja we hebben ook een Umwelt-sticker). Door Munchen gaat heel snel. Mensen in de stad liggen allemaal nog te slapen.

Wintergast op 10 jan. 2012 15:16

Umwelt-sticker aanschaffen is inderdaad handig. Heb ik ook al jaren. Kost iets van EUR 12,50. Idd gewoon even regelen via dekra.nl

Piste riderrrrr

We starten in Arnhem. Als het sneeuwt gaan we via Munchen, jouw route ga ik vanavond eens op de kaart bekijken.
Super bedankt voor de info.
Als je nog andere tips hebt…we gaan nml met 2 jonge kids en sta dan niet graag lang in de file, dan vertrek ik liever nog eerder!

Gerwin op 10 jan. 2012 14:58

Persoonlijk had ik niet naar zo’n verre bestemming gegaan. Wij gaan al jaren naar Biberwier-Oostenrijk. Kindvriendelijk gebied en vlak over de grens, nog voor de Fernpas.
Persoonlijk hou ik er niet van om midden in de nacht te rijden, maar om 24.00 uur rijden vanuit Arnhem lijkt mij op tijd. Wij moeten nl. altijd nog 2 uur in Nederland rijden. Ik zou met of zonder sneeuw via München gaan omdat je vermoedelijk rond 08.00 uur voorbij Munchen kunt rijden. Dat moet gaan lukken en dan heb je gewoon alles snelweg richting de Brenner.
Ik zou dan wel de A6 blijven volgen en pas bij Nürnberg de A9 naar beneden/München nemen. De A96 tussen Memmingen en Munchen is op veel plekken (40 km totaal) versmald ivm werkzaamheden is dan 80km per uur.

Piste riderrrrr

Wij gaan al jaren in schoolvakanties.
We zien dan op zaterdagochtend 7.00 Munchen bij die afslag Salzburg, … het dan al helemaal vol staan.
Wij rijden altijd ongeveer 7.00 uur door de stad (ja we hebben ook een Umwelt-sticker). Door Munchen gaat heel snel. Mensen in de stad liggen allemaal nog te slapen.

Wintergast op 10 jan. 2012 15:16

Hebben we ook een keer gedaan, wel stoplichten!

Piste riderrrrr

Hmm. Die sticker is inderdaad een goed idee als we via Munchen gaan.
Ik heb alleen zelf sterk het idee dat het juist bij en naar Munchen zo druk is. Of klopt die gedachte niet?
Waar zit de grenstunnel Reutte eigenlijk?

Hmm. Die sticker is inderdaad een goed idee als we via Munchen gaan.
Ik heb alleen zelf sterk het idee dat het juist bij en naar Munchen zo druk is. Of klopt die gedachte niet?
Waar zit de grenstunnel Reutte eigenlijk?

Gerwin op 10 jan. 2012 19:11

Grenstunnel is bij de grensovergang A7 van Duitsland naar Oostenrijk en vice versa. Eigenlijk bij Füssen, 15km voor of na Reutte.
Het is idd bij München druk maar niet altijd. Ligt aan het tijdstip en de vakanties die er nog zijn. Op 17-2 hebben de regio’s midden en zuid tegelijk vakantie. In Duitsland hebben vanaf deze dag ook Beieren, Saarland en Sachsen vakantie. Dus druk zal het zeker worden.

Wij gaan dit jaar naar Frankrijk (bij de Zwitserse grens) in week 8 (vanaf 17 febr.). Onze kids moeten vrijdag nog gewoon naar school. We vertrekken vanuit Noord-Brabant vanaf ong. 15.00 uur. Heeft iemand een idee of het dan in Luxemburg en Frankrijk ( Metz/Nancy) erg druk is op de weg? Iemand ervaring?

“…”
Grenstunnel is bij de grensovergang A7 van Duitsland naar Oostenrijk en vice versa. Eigenlijk bij Füssen, 15km voor of na Reutte.
Het is idd bij München druk maar niet altijd. Ligt aan het tijdstip en de vakanties die er nog zijn. Op 17-2 hebben de regio’s midden en zuid tegelijk vakantie. In Duitsland hebben vanaf deze dag ook Beieren, Saarland en Sachsen vakantie. Dus druk zal het zeker worden.

op 10 jan. 2012 19:33

Ok, maar wat zouden jullie nu doen als je in mijn schoenen zou staan?
17 februari kan ik vanaf een uur of 22:00 vertrekken.
Ik ga naar Vigo di Fassa…

Is dit misschien een goede optie:

Arnhem
Dortmund
Kassel
Wurzburg
Ulm
Kempten
Fussen
Innsbruck
Brenner

Als je om 24.00uur kan vertrekken en via de Fernpas wil dan zou ik:
Arnhem
A3 volgen
Dan de A5
A6 ri Heilbronn
Bij keuz Feuchtwangen A7 ri Ulm en Füssen
Daarna Innsbruck en Brenner

Würzburg mijden we altijd. Vaak files en werkzaamheden.

Ok, Frankfurt is dan dus geen probleem qua drukte?
Ik las hier en daar dat het daar druk kan zijn dus dacht ik via Wurzburg te gaan.

En via Heilbronn dus om Stuttgart te vermijden?

Overigens wil ik niet perce via de Fernpas. Het lijkt me dat die route sneller en rustiger is rond 7:00 / 8:00 uur. Of heb ik dit verkeerd?

Frankfurt kom je niet echt langs hoor. Op de A3 ga je vlakbij Frankfurt via de A67 naar de A5 (richting Darmstadt).
Fernpass is idd prima te doen als er geen sneeuw valt of ligt. Dan is het prima te doen.
Gewoon goed de verkeersberichten in de gaten houden.

Kom je er zo uit met de routeaanwijzingen?

Ah, ik zie het nu!

Karlsruhe - Stuttgart - Ulm (a8) kunnen we dus het beste vermijden?

Ah, ik zie het nu!

Karlsruhe - Stuttgart - Ulm (a8) kunnen we dus het beste vermijden?

Gerwin op 12 jan. 2012 22:00

Klopt! Via Heilbronn A6 en dan naar beneden richting Ulm A7.
Reden: Stuttgart vaak druk en op deze weg regelmatig werkzaamheden.

Piste riderrrrr

Zal erg van de week afhangen. Week van 18/2 wordt zeer druk, is namelijk vakantie in veel Duitse deelstaten waaronder ook Bayern. En ook in Belgie en dus 2 delen Nederland.
Als de snelweg volstaat, kan je vaak heel goed binnendoor (Duitsland max 100km/uur) dus dan kanje vaak ook nog wel opschieten.

Bij Muchen vaak al om 07:00 druk.

even over de werkzaamheden op de routes.
met kerst en 7 jan nog daar gereden.
vlak voor wurzburg nog wegversmalling. tussen afschaffenburg en wurzburg is de weg klaar, en snel te rijden. tussen wurzburg en neurenberg nog 2 baans en erg druk (fille) wurzburg ulm prima. maar bij memmingen zijn ze met een brug bezig en ondanks dat het niet druk was een puinhoop (fille)memmingen/reute prima alles nu klaar,alleen de 2 tunnels zijn een probleem.

Nog even een opmerking over de te luisteren radiostations…
Voor Bayern werd Bayern 3 geadviseerd…ik rij zo’n 10x p/jaar naar Oostenrijk en luister (voor de verkeersinfo in Bayern) altijd naar Antenne 3.
Reden? Zij geven naast het aantal km’s ook aan wat het tijdverlies is en of het zinvol is om de Umleitung te volgen.

Door geheel Duitsland zijn overigens alternatieve routes langs de snelwegen aangegeven. Als je de afslag neemt, staat altijd op de gele borden een "U" aangegeven. Dat is de meest voor de hand liggende Umleitung.

@Edwin Goede tip!

Als je om 24.00uur kan vertrekken en via de Fernpas wil dan zou ik:
Arnhem
A3 volgen
Dan de A5
A6 ri Heilbronn
Bij keuz Feuchtwangen A7 ri Ulm en Füssen
Daarna Innsbruck en Brenner

Würzburg mijden we altijd. Vaak files en werkzaamheden.

Patrick op 10 jan. 2012 21:34

Thanks voor alle tips.
We gaan om 24:00 uur vetrekken en bovenstaande route proberen als er geen sneeuw valt. Anders gaan we alsnog via Munchen.

Goede keuze Gerwin. Alvast goede reis en fijne vakantie. Laat je tot weten hoe de route is bevallen?

Thanks en als we terug zijn zsl ik het even laten weten!

Overigens gaan we hierheen omdat we samen met wat andere goede skieers gaan. Dit is een groot gebied en daarnaast zijn de kosten van huur, les en appartementen relatief laag.
Anders had ik mezelf weggecijferd en waren we naar een klein oostenrijks gebied gegaan of eventueel tsjechie.

Plaats een reactie