Vanuit Willingen naar Winterberg?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen - Ettelsberg

Hoi,

Ik ben van plan 2e week februari naar sauerland af te reizen. Ik ben van 15 jaar geleden bekend met winterberg. Beste condities, meeste pistes etc.
Toch trekt Willingen mij. Lekker rustig, mooi uitzicht, lange afdalingen. Ik zal toch rustig aan doen.

Echter een zorg: De sneeuwzekerheid. Mijn idee was dat ik altijd met de auto/bus naar Winterberg zou kunnen gaan indien de sneeuw in willingen echt belabberd is.
Klopt dat? Op google maps lijkt het nogal een omweg van +/- 30km te zijn. Ik ben met de auto, dus op zich geen probleem.

Groet,

Vaal

Naar mijn ervaring een half uur rijden bij goede condities. Afhankelijk van de route ofwel kleinere wegen ofwel meer Bundesstrassen.
Of Willingen “rustig” gaat zijn zal afhangen in welke landen er dan vakantie is en in het weekend zal het toch druk zijn als er sneeuw ligt.
Maar de pistes zijn langer en inderdaad zijn de uitzichten meer “Alpijns”. Persoonlijk zou ik toch beide gebieden bezoeken en eventueel ook even Neu en/of Altastenberg. (Vanaf 3 dagen is de skipas in die gebieden ook geldig) En avondski in het Sauerland vind ik persoonlijk ook top en zeker eens de moeite waard!

Mvg
Jelle

Zoals Jelle al aangaf kan het ook in Willingen in de weekenden erg druk zijn. Februari is sowieso een drukke periode in het Sauerland wanneer de condities goed zijn. Mocht er veel natuursneeuw liggen dan zijn er een hoop interessante gebiedjes om eens een dag heen te gaan:

https://www.wintersport.nl/forum/topic/437387

Born to Ride

Thanks. Mijn plan is een midweek (zondag aankomen, vrijdag weer weg en dan 1 dag skien, 1 dag rust).
Het zou mooi zijn als er een skibus rijdt dan hoef ik zelf niet te klooien met auto, skies, parkeren, etc.

Ik heb geen idee of er een (ski)bus rijdt tussen Willingen en Winterberg, misschien een lijnbus? Het zijn wel twee verschillende deelstaten, dus vermoedelijk dan met 1 of meerdere overstappen en lange rit?
Dit best eens navragen bij de toeristische dienst of misschien heeft iemand op het forum hier ervaring mee?

Thanks. Mijn plan is een midweek (zondag aankomen, vrijdag weer weg en dan 1 dag skien, 1 dag rust).
Het zou mooi zijn als er een skibus rijdt dan hoef ik zelf niet te klooien met auto, skies, parkeren, etc.

Vaal op 29 dec 2018 09:21

Winterberg - Willingen is ongeveer 40 minuten met de auto als de weersomstandigheden goed zijn en het verkeer meezit. Groot voordeel is dat je bijna letterlijk tegen de piste(s) aan kan parkeren en volgens mij weegt dat sterk op tegen ‘geklooi’ met openbaar vervoer. Bovendien ben je er doordeweeks dus ik denk dat het nogal mee zal vallen met het ‘autogeklooi’, tenzij er een dump geweest is.
Als je ergens geboekt hebt, krijg je meestal de “Sauerland kaart” waarmee je gratis met de bus zou moeten kunnen (nooit zelf gedaan, maar is mij verteld).
In dit forum staan genoeg onderwerpen met veel zinnige tips over beide gebieden, maar neem ook vooral ter harte wat Matthias123 zegt: als er (behoorlijk wat) natuursneeuw ligt, zijn er vele interessante kleine gebieden in de omgeving waar je je (ook) kunt vermaken. Maar ik zou zeker een dagje Willingen pakken, al is het alleen maar om de Kohlerhagen piste met zijn nieuwe lift te teisteren. Een leukere afdaling is er in het Sauerland nauwelijks te vinden.

*bericht bewerkt door rppol op 29 dec 2018 11:38

Plaats een reactie