Nieuwe ontwikkelingen Winterberg 20/21

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Ik vroeg me af of er voor het winterseizoen 20/21 nog nieuwe ontwikkelingen op de rol staan in Winterberg?

*bericht bewerkt door moderator (Rene) op 06 aug 2020 09:28: Jaartal aan titel toegevoegd.

Volgens mij niet. Het Sauerland heeft een heel slecht winterseizoen gehad met warm weer en veel te weinig sneeuw. En nu de onzekerheid ivm corona. Hooguit willen ze nog wel wat investeren in besneeuwingscapaciteit.

de aanpak van de oefenweide Herrloh, achter Der Rbabander is ivm de onzekerheid van de ontwikkelingen een jaar uitgesteld.
Dan vervangen 2 lopende banden (1 tot halverwege op het vlakste stuk en 1 tot bovenaan) de huidige middelste babylift.
Verder komen er dan daar 2 sneeuwkanonnen en een Snowfactory bij.
komend seizoen een kleine, maar bealngrijke verbetering onderaan de rechter piste (van onderaf gezien) bij Möppi (Poppenberg), die is aanzienlijk verbreed en daarmee veel veiliger.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Op de Kappe is een snowfactory geïnstalleerd om ook daar de sneeuwzekerheid te verbeteren

Born to Ride

Wanneer gaan ze Winterberg overkappen? 😁

Wanneer gaan ze Winterberg overkappen? 😁

RoteHersentote op 03 aug 2020 09:07

Dan is de fun er ook af. :) Het is juist leuk in de buitenlucht

*bericht bewerkt door Joy85 op 03 aug 2020 09:08

Volgens mij niet. Het Sauerland heeft een heel slecht winterseizoen gehad met warm weer en veel te weinig sneeuw. En nu de onzekerheid ivm corona. Hooguit willen ze nog wel wat investeren in besneeuwingscapaciteit.

Yippee op 04 aug 2020 12:32

Dat is ook mijn idee. De nieuwe 11 (vervanger van de bremberg sleper) heeft wellicht 10 dagen gedraaid afgelopen seizoen. Daarnaast denk ik dat ze de komende winter(s) aankijken wat de temperaturen en Covid19 doen en dat de uitbreiding naar de andere gebieden op een heel laag pitje staan.

Een dilemma; Alt- en Neuastenberg verder economisch laten krimpen of groot geld uitgeven aan een nog grotere gok met verbindingsliften bouwen, terwijl het skiën op deze hoogtes steeds meer onzeker wordt.
Ik zou dat geld dan eerst steken in betere liften en sneeuwgarantie in deze afzonderlijke skigebieden en dan als afsluiting de eventuele verbinding.

Op de Kappe is een snowfactory geïnstalleerd om ook daar de sneeuwzekerheid te verbeteren

Matthias123 op 06 aug 2020 09:23

Een snowfactory en sneeuwzekerheid… Wat er uit die dingen komt heeft niets met sneeuw te maken… Is meer hetzelfde als wat er bij McDonalds in de cola gemikt wordt… ijs… :)

Op de Kappe is een snowfactory geïnstalleerd om ook daar de sneeuwzekerheid te verbeteren

Matthias123 op 06 aug 2020 09:23

Een snowfactory en sneeuwzekerheid… Wat er uit die dingen komt heeft niets met sneeuw te maken… Is meer hetzelfde als wat er bij McDonalds in de cola gemikt wordt… ijs… :)

JeroenS op 06 aug 2020 10:30

Dat hangt er ook sterk vanaf welk soort snowmaker er geplaatst word. De snowmakers op de poppenberg werken idd met vrij grof scherfijs. De snowmaker die vorig jaar op de sahnehang is geplaatst heeft een hele fijne structuur en lijkt redelijk op sneeuw. Daar word water op een bevroren ronddraaiende schijf gespoten wat er weer af word geschraapt als het bevroren is. Het product daarvan lijkt sterk op wat er van je autoruit komt wanneer je die aan het krabben bent na nachtvorst.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 06 aug 2020 10:35

Born to Ride

Een dilemma; Alt- en Neuastenberg verder economisch laten krimpen of groot geld uitgeven aan een nog grotere gok met verbindingsliften bouwen, terwijl het skiën op deze hoogtes steeds meer onzeker wordt.
Ik zou dat geld dan eerst steken in betere liften en sneeuwgarantie in deze afzonderlijke skigebieden en dan als afsluiting de eventuele verbinding.

Frank66 op 06 aug 2020 15:37

Ik heb nooit begrepen waarom er niet veel sterker wordt ingezet op spreiding naar die 2 gebieden toe. Het gebied van Winterberg zelf bezwijkt af en toe zowat onder de skiërs, terwijl Alt- en Neuastenberg leuke gebiedjes hebben die eigenlijk ook nog wel meer bezoekers kunnen gebruiken.
Ik zou zeggen: Maak reclame voor deze kleinere gebieden, zet deze gebieden ook op de pistekaart van Winterberg, zorg (zeker op drukke dagen) voor een pendelbus tussen Altastenberg-Neuastenberg en Bremberg. Ik denk dat daar alle drie de gebieden beter van zouden worden.

Een dilemma; Alt- en Neuastenberg verder economisch laten krimpen of groot geld uitgeven aan een nog grotere gok met verbindingsliften bouwen, terwijl het skiën op deze hoogtes steeds meer onzeker wordt.
Ik zou dat geld dan eerst steken in betere liften en sneeuwgarantie in deze afzonderlijke skigebieden en dan als afsluiting de eventuele verbinding.

Frank66 op 06 aug 2020 19:38

Één slechte winter en alle voorgaande 5 minstens 100 dagen skimogelijkheden is niet het twijfelachtig hoor. Af en toe zit er een serie slechte winters tussen.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Het is ook wel hoe je het brengt natuurlijk. Skimogelijkheden, ja. Maar de meeste bezoekers komen niet voor een lichtbruine Poppenberg.

Het is ook wel hoe je het brengt natuurlijk. Skimogelijkheden, ja. Maar de meeste bezoekers komen niet voor een lichtbruine Poppenberg.

Mike123 op 09 aug 2020 11:23

Afgelopen jaren, muv dit jaar had de volledige hoofdas tot ver in maart gewoon een dik pak sneeuw liggen, dat waren zeker geen halfbruine pistes.

Born to Ride

Het echte interessante is of en hoe de afname in skidagen zou zijn als er helemaal geen kunstsneeuw geproduceerd zou worden. Dan heb je pas een echte vergelijking met vroeger lijkt me.
Als er minder echte sneeuw valt dan wel de gemiddelde temperatuur stijgt maar je dit gewoon vervangt door kunstsneeuw dan is er op het oog dus niets aan de hand en kun je dus 100 dagen skien aanbieden.

Tuurlijk wordt de kunstsneeuw gebruikt om het seizoen te verlengen en de piste condities consistenter te maken het hele seizoen maar ik gok toch dat het aantal skidagen zonder kunstsneeuw echt een stuk minder zou zijn dan zeg 25 jaar geleden zonder kunstsneeuw.

Het echte interessante is of en hoe de afname in skidagen zou zijn als er helemaal geen kunstsneeuw geproduceerd zou worden. Dan heb je pas een echte vergelijking met vroeger lijkt me.
Als er minder echte sneeuw valt dan wel de gemiddelde temperatuur stijgt maar je dit gewoon vervangt door kunstsneeuw dan is er op het oog dus niets aan de hand en kun je dus 100 dagen skien aanbieden.

Tuurlijk wordt de kunstsneeuw gebruikt om het seizoen te verlengen en de piste condities consistenter te maken het hele seizoen maar ik gok toch dat het aantal skidagen zonder kunstsneeuw echt een stuk minder zou zijn dan zeg 25 jaar geleden zonder kunstsneeuw.

JeroenS op 10 aug 2020 13:31

Het is lastig vergelijken, maar voor de tijd van de sneeuwkanonnen had winterberg gemiddeld maar 25 skidagen per seizoen.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 10 aug 2020 13:33

Born to Ride

Gezien de temperatuurstijging kunnen die 25 dagen weer de realiteit worden, en dan met sneeuwkanonnen.

Een dilemma; Alt- en Neuastenberg verder economisch laten krimpen of groot geld uitgeven aan een nog grotere gok met verbindingsliften bouwen, terwijl het skiën op deze hoogtes steeds meer onzeker wordt.
Ik zou dat geld dan eerst steken in betere liften en sneeuwgarantie in deze afzonderlijke skigebieden en dan als afsluiting de eventuele verbinding.

Frank66 op 06 aug 2020 15:37

Ik heb nooit begrepen waarom er niet veel sterker wordt ingezet op spreiding naar die 2 gebieden toe. Het gebied van Winterberg zelf bezwijkt af en toe zowat onder de skiërs, terwijl Alt- en Neuastenberg leuke gebiedjes hebben die eigenlijk ook nog wel meer bezoekers kunnen gebruiken.
Ik zou zeggen: Maak reclame voor deze kleinere gebieden, zet deze gebieden ook op de pistekaart van Winterberg, zorg (zeker op drukke dagen) voor een pendelbus tussen Altastenberg-Neuastenberg en Bremberg. Ik denk dat daar alle drie de gebieden beter van zouden worden.

Yippee op 18 aug 2020 08:40

Omdat de meeste simpelweg daar niet willen skien, anders hoef je er geen reclame voor te maken. De meeste mensen willen lekker van de ene in de andere stoeltjeslift stappen en dat hebben deze gebieden niet en gaan ze denk ik ook niet krijgen.

Het enige dat ze kunnen doen zijn afgeschreven liften van winterberg goedkoop kopen. maar dan moet winterberg wel liften gaan vervangen en dat zie ik ze ook niet zo snel doen gezien de meeste liften relatief nieuw zijn.

Gezien de temperatuurstijging kunnen die 25 dagen weer de realiteit worden, en dan met sneeuwkanonnen.

Frank66 op 18 aug 2020 09:13

Met uitzondering van de laatste 2 jaren waarin er vooral een gebrek was aan noordwestelijke en oostelijke stroming, wat normaal koude en/of sneeuw brengt is er de afgelopen 30 jaar geen afname geweest in Winterberg wat betreft het aantal dagen van een gesloten sneeuwdek.

De afgelopen 2 jaar zaten we gewoon vast aan die extreme koudebel in het noordpool gebied waar warme lucht omheen draaide en wat in het Sauerland en ook de Alpen voor relatief warme lucht zorgde. Maar dat is een weerfenomeen, niet te verwarren met klimaat. En je moet gewoon niet rond de kerst in het Sauerland willen skien, dan heb je de klassieke kerst dooi, welke daar meer dan 7 op de 10 winters de kop op steekt.

Born to Ride

Gezien de temperatuurstijging kunnen die 25 dagen weer de realiteit worden, en dan met sneeuwkanonnen.

Frank66 op 18 aug 2020 09:13

Met uitzondering van de laatste 2 jaren waarin er vooral een gebrek was aan noordwestelijke en oostelijke stroming, wat normaal koude en/of sneeuw brengt is er de afgelopen 30 jaar geen afname geweest in Winterberg wat betreft het aantal dagen van een gesloten sneeuwdek.

De afgelopen 2 jaar zaten we gewoon vast aan die extreme koudebel in het noordpool gebied waar warme lucht omheen draaide en wat in het Sauerland en ook de Alpen voor relatief warme lucht zorgde. Maar dat is een weerfenomeen, niet te verwarren met klimaat. En je moet gewoon niet rond de kerst in het Sauerland willen skien, dan heb je de klassieke kerst dooi, welke daar meer dan 7 op de 10 winters de kop op steekt.

Matthias123 op 18 aug 2020 09:35

Het aantal sneeuwdekdagen is de laatste 30 jaar duidelijk afgenomen. Tegelijk is het aantal dagen met een sneeuwdek van tenminste 20cm juist licht gestégen, mede door enkele sneeuwarme winters begin jaren 90. Over langere termijn zijn beide trends dalend. Ik zal komende seizoen een artikel schrijven met een aantal opvallende inzichten voor het Sauerland.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 18 aug 2020 10:10

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Gezien de temperatuurstijging kunnen die 25 dagen weer de realiteit worden, en dan met sneeuwkanonnen.

Frank66 op 18 aug 2020 09:13

Met uitzondering van de laatste 2 jaren waarin er vooral een gebrek was aan noordwestelijke en oostelijke stroming, wat normaal koude en/of sneeuw brengt is er de afgelopen 30 jaar geen afname geweest in Winterberg wat betreft het aantal dagen van een gesloten sneeuwdek.

De afgelopen 2 jaar zaten we gewoon vast aan die extreme koudebel in het noordpool gebied waar warme lucht omheen draaide en wat in het Sauerland en ook de Alpen voor relatief warme lucht zorgde. Maar dat is een weerfenomeen, niet te verwarren met klimaat. En je moet gewoon niet rond de kerst in het Sauerland willen skien, dan heb je de klassieke kerst dooi, welke daar meer dan 7 op de 10 winters de kop op steekt.

Matthias123 op 18 aug 2020 09:35

Het aantal sneeuwdekdagen is de laatste 30 jaar duidelijk afgenomen. Tegelijk is het aantal dagen met een sneeuwdek van tenminste 20cm juist licht gestégen, mede door enkele sneeuwarme winters begin jaren 90. Over langere termijn zijn beide trends dalend. Ik zal komende seizoen een artikel schrijven met een aantal opvallende inzichten voor het Sauerland.

Roel op 18 aug 2020 19:39

30 jaar is te kort om te kijken. De jaren 70 en 80 van deze vorige eeuw waren opvallend sneeuwrijk, eind jaren 80, begin 90 dramatisch sneeuwarm (net als dit jaar)
In deze link een mooi historisch overzicht:https://www.wintersport-arena.de/fileadmin/2019.2020/Wissen/…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

30 Jaar tekort om te kijken?? Voor de moderne en komende wintersport de enigste belangrijke jaren mijn inziens. Wat hebben wij hierin aan een 500 jaars overzicht.
De structurele versnelde temperatuurstijging begon ook juist in de jaren 70.

Ik ben momenteel op vakantie in bödefeld. Het is erg triest om te zien dat hier van de 7 hotels nog 1tje is over gebleven. Het is hier fantastisch om te wandelen, maar er is hier geen kat… In Winterberg en Willingen daarentegen alles volle bak… De hellingen hier bieden veel meer potentieel dan Winterberg. Bödefeld-hunau heeft een fantastische hang tussen 600 en 800m hoogte. Daar kan Winterberg alleen maar van dromen. Ik zou durven investeren als ik de middelen had… je ziet dus duidelijk dat investeren in de zomer even belangrijk is dan in de winter. Het Sauerland is echt prachtig. We zijn hier 2 weken en het is hier een paradijs, we amuseren ons top, het is alleen een dood paradijs… Jammer vind ik. En om terug te komen op die 25 dagen gemiddeld op natuursneeuw, met de huidige massa trek je daar zo al 10 dagen vanaf. Zelfs op grote hoogte kan natuursneeuw zo’n massa niet aan… Lang leve Feuer Frei! :)

*bericht bewerkt door Joy85 op 21 aug 2020 20:38

Ik ben momenteel op vakantie in bödefeld. Het is erg triest om te zien dat hier van de 7 hotels nog 1tje is over gebleven. Het is hier fantastisch om te wandelen, maar er is hier geen kat… In Winterberg en Willingen daarentegen alles volle bak… De hellingen hier bieden veel meer potentieel dan Winterberg. Bödefeld-hunau heeft een fantastische hang tussen 600 en 800m hoogte. Daar kan Winterberg alleen maar van dromen. Ik zou durven investeren als ik de middelen had… je ziet dus duidelijk dat investeren in de zomer even belangrijk is dan in de winter. Het Sauerland is echt prachtig. We zijn hier 2 weken en het is hier een paradijs, we amuseren ons top, het is alleen een dood paradijs… Jammer vind ik. En om terug te komen op die 25 dagen gemiddeld op natuursneeuw, met de huidige massa trek je daar zo al 10 dagen vanaf. Zelfs op grote hoogte kan natuursneeuw zo’n massa niet aan… Lang leve Feuer Frei! :)

Joy85 op 22 aug 2020 14:46

Ach ja… Winterberg in de jaren 80 was wel humor. Ëén grote zandbak met hobbels en links en rechts op de piste nog anderhalve meter sneeuw + het sleepliftspoor… en maar draaien die liften. ook toen al was zelfs 60 cm sneeuw op de steile pistes te weinig voor de massa mensen, waar 8 cm op de oefenweide volstond. Wat dat betreft is het tegenwoordig een stuk beter met de kunstsneeuw basis.

Vanaf volgend weekend sneeuwen de Alpengletschers weer lekker in… .en als de sneeuwgrens dan gestaag zakt, dan kunnen we in Winterberg eind november / begin december ook weer op de 640-750 meter hoog gelegen Poppenberggletscher terecht :-)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

30 Jaar tekort om te kijken?? Voor de moderne en komende wintersport de enigste belangrijke jaren mijn inziens. Wat hebben wij hierin aan een 500 jaars overzicht.
De structurele versnelde temperatuurstijging begon ook juist in de jaren 70.

Frank66 op 22 aug 2020 14:50

30 jaar is inderdaad te kort om te kijken. Juist toen kwamen we uit een periode waarin gevreesd werd voor een nieuwe ijstijd, door de afkoeling die toen al decennia gaande was, ondanks snelle CO2-toename. Ook de komende decennia kan het afkoelen, niemand die het weet, het IPCC inmiddels officieel ook niet meer…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Oké. En wat zou dit dan volgens jou moeten zeggen over de komende infrastructurele ontwikkelingen in Ski Winterberg.

30 Jaar tekort om te kijken?? Voor de moderne en komende wintersport de enigste belangrijke jaren mijn inziens. Wat hebben wij hierin aan een 500 jaars overzicht.
De structurele versnelde temperatuurstijging begon ook juist in de jaren 70.

Frank66 op 22 aug 2020 14:50

30 jaar is inderdaad te kort om te kijken. Juist toen kwamen we uit een periode waarin gevreesd werd voor een nieuwe ijstijd, door de afkoeling die toen al decennia gaande was, ondanks snelle CO2-toename. Ook de komende decennia kan het afkoelen, niemand die het weet, het IPCC inmiddels officieel ook niet meer…

Harry(Winterberg) op 23 aug 2020 11:20

Welke afkoeling? In Nederland was de gemiddelde jaartemperatuur:
van 1901 tot 1930 : 9,04 graden
van 1931 tot 1960 : 9,35 graden
van 1961 tot 1990 : 9,37 graden
van 1991 tot 2019 : 10,5 graden

Die ontwikkeling zal voor het Sauerland toch niet heel erg anders geweest zijn?

Ook Harry Winterberg heeft hier al meermaals aangegeven tot het kamp van de klimaatontkenners te horen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 aug 2020 12:22

Ook Harry Winterberg heeft hier al meermaals aangegeven tot het kamp van de klimaatontkenners te horen.

DrPhil op 23 aug 2020 12:52

ga aub in een ander topic trollen.

Ik constateer alleen een feit. Als ik het me goed herinner, is Harry Winterberg zelfs van mening dat de aarde helemaal niet opwarmt (althans dat dat niet bewezen is). Mocht ik me daarin vergissen, dan hoor ik het graag van Harry.

Ik constateer alleen een feit. Als ik het me goed herinner, is Harry Winterberg zelfs van mening dat de aarde helemaal niet opwarmt (althans dat dat niet bewezen is). Mocht ik me daarin vergissen, dan hoor ik het graag van Harry.

DrPhil op 25 aug 2020 12:19

Daar vergis je je in. :-)

De Aarde warmt al sinds eind 18e eeuw op, maar tussendoor koelt het ook wel eens decennia wat af…

Wat betreft de sneeuwval in het Sauerland : ook dat wisselt sterk met soms enkele heel goede en heel slechts winters in een serie

2 Andere dingen daarbij : in Nederland heeft het KNMI de gemeten temperaturen van voor 1950 fors naar beneden “gecorrigeerd”, hierover is veel discussie en daarnaast heeft een spectaculair schonere lucht (=minder aërosolen waaraan watermoleculen zich kunnen hechten) gezorgd voor veel minder mist en daarmee minder motsneeuw en industriesneeuw en fors hogere temperaturen. Komt dus inderdaad gedeeltelijk door de mens, in positieve zin

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 25 aug 2020 12:30

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie