Verbinding Winterberg-Neuastenberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Uit betrouwbare bron:
De komende jaren wordt - als de financien het toelaten; ergo, er goede winters zijn- de verbinding Winterberg - Neuastenberg via de Kappe en de Hexenplatz gerealiseerd met 2 stoeltjesliften vanuit de zuidkant van de Kappe en nog een onbekende lift vanuit Neuastenberg.
Met ca. 40 liften en 60 pistes een fraai aanbod dicht bij huis…

Voor komend jaar staat een nieuwe 6-zitter op het programma bij de Slalomhang, die wordt doorgetrokken tot de bergtop. Het vervelende terugklunen is dan verleden tijd.

Bericht Harry (Winterberg), met weer een hieuw gastnummer!

Voor komend jaar staat een nieuwe 6-zitter op het programma bij de Slalomhang, die wordt doorgetrokken tot de bergtop.

Gast184 op 29 jan. 2013 20:56

Uit een nog betrouwbaardere bron kan ik vertellen dat er nog geen enkele lift voor aankomend jaar besteld is. En die bron is wel van de liftfabrikanten zelf. Bovendien heeft het personeel van de Kappe persoonlijk meegedeeld dat er waarschijnlijk een Combibaan komt (cabine+zetels gemixt) i.v.m. het bikepark. De Kappe maakt tegenwoordig ook forse omzet tijdens de zomermaanden en daarvoor zijn cabines meer geschikt (zie Willingen).

Hoe dan ook moeten eerst de financiën geregeld worden. Het verloop en de duur van deze winter zal mede verantwoordelijk zijn. De discussie rondom een verbinding naar Neuastenberg is al een paar jaar aan de gang. Dat zal dan ook eerst nog wel even duren.

Verder zijn dan ook nog andere vernieuwingen gepland, bijvoorbeeld de vernieuwing van de Poppenberg (nr 4+5) en Büre-Herrloh (nr 6).

@Frans

Wanneer zal die sleper bij piste 9 vervangen worden? Het is al een tijdje geleden dat ik daar was (toen was de Quick Jet net nieuw) maar toen leek hij (net als bij de 1) z’n beste tijd gehad te hebben

@Gast710: Daarvoor werd in 2011 de Büre-Bremberg Xpress gebouwd. Die loopt vanaf de plek waar vroeger de sleepliften Große en Kleine Büre tezamen kwamen, tot op de Bremberg. Die beide sleepliften (nr. 7 en 8) zijn afgebroken. Sleeplift Bremberg (nr. 9) heeft men laten staan voor extra capaciteit tijdens de weekenden.

@frans… let maar op komend jaar…
Combi zou kunnen, maar ik heb alleen over een 6-zitter gehoord (ging even puur over de wintersport, kan zijn dat er in de zomer gondels aan hangen)
gr. Harry

Zodra er definitieve plannen, bouwtekeningen en/of bestellingen voorhanden zijn ben ik pas overtuigd. Het gaat nog steeds om geruchten. Dat er bij de Kappe wat gaat gebeuren is een ding dat zeker is, maar wanneer en wat precies valt nog onder het hoofdstuk speculaties. Ik wacht geduldig af. :)

Met een combibaan bedoel ik overigens een letterlijk gemixte kabelbaan (CGD). Er volgen dan 2-3x zetels en dan 1 gondel enz. Het is denk ik te duur om een complete garage met ‘wagenpark’ aan te schaffen voor gondels én zetels, zodat ze dit tussen zomer en winter kunnen afwisselen. Maar goed, niks is tegenwoordig onmogelijk in Winterberg.

Uit betrouwbare bron:
De komende jaren wordt - als de financien het toelaten; ergo, er goede winters zijn- de verbinding Winterberg - Neuastenberg via de Kappe en de Hexenplatz gerealiseerd met 2 stoeltjesliften vanuit de zuidkant van de Kappe en nog een onbekende lift vanuit Neuastenberg.

Gast184 op 29 jan. 2013 20:56

Ik heb nog maar eens in mijn bekenden kring nagevraagd, maar aan dit idee zitten veel haken en ogen. Ten eerste is het gehele gebied ten zuiden van de Kappe een beschermd natuurgebied. Notabene het dal waar de nieuwe Schneewittchenbahn niet naartoe gebouwd mocht worden! Ten tweede is de Hellenplatz (Hexenplatz bestaat niet) ooit al eens voorzien voor een eventuele verbinding naar de Kahler Asten, die dan direct Neuastenberg, Altastenberg, Sahnehang én Winterberg met elkaar kan verbinden. Echter tegen een gondelbaan naar de top van de Kahler Asten is ook nog veel verzet, maar het loopt in ieder geval niet door een beschermd natuurgebied.

Met andere woorden: Ik ben zeer benieuwd wie die ‘betrouwbare bron’ is. En dan kunnen het nog leuke wilde plannen zijn, maar daarmee kan nog niet ineens een natuurgebied zomaar geschrapt worden.

Bovendien zou ook eerst de loopband en sleeplift aan de Käppchenhang vernieuwd moeten worden, aangezien deze oplossing veel te weinig mensen kan transporteren voor een eventuele verbinding naar Neuastenberg en de combibaan aan de Slalomhang.

Ik denk Frans dat dat het meest logische is .
Eerst de sleper en de lopende band en de 2 zitter vervangen en dan dromen van een verbinding .
Het zou wel geweldig zijn als dat allemaal door gaat maar dan zijn wel wel al 2 a 3 jaar verder denk ik.

Gr Roel

Ik denk Frans dat dat het meest logische is .
Eerst de sleper en de lopende band en de 2 zitter vervangen en dan dromen van een verbinding .
Het zou wel geweldig zijn als dat allemaal door gaat maar dan zijn wel wel al 2 a 3 jaar verder denk ik.

Gr Roel

Voor de geinteresseerde om eens in het sauerland te kijken waar men liften kan bouwen en waar niet:

http://www.geodienste.bfn.de/schutzgebiete/#?centerX=3467071…

Hellenplatz, het is… Prio 1 is het vervangen van de Kappe-stoeltjeslift, die doorgetrokken wordt naar de top. Ik verwacht die al volgend seizoen. De andere plannen zijn voor langere termijn, maar al wel serieus. Liften over de top van de Kahler Asten zijn onwaarschijnlijk. Een Naturschutzgebiet hoeft pistebouw niet uit te sluiten, compensatie is mogelijk

gr. Harry (Winterberg)

@Harry: Toch geef je helaas nog steeds niet aan wie jou bron nu is. Daar ben ik namelijk erg benieuwd naar en kan de discussie sterk en serieus bevorderen.

Het thema om de Kahler Asten per kabelbaan te ontsluiten is overigens nog steeds actueel, of althans zeker niet afgedankt! Moeilijk is de discussie zeker, maar daar is meer mogelijk als door het ‘verboden’ dal tussen Kappe en Hellenplatz. Anders hadden ze afgelopen jaar het dalstation van de Schneewittchenbahn ook nog wel wat lager kunnen bouwen!

Overigens kan de lift aan de Slalomhang wel vervangen worden, dan nog zitten ze met de Käppchenhang in de maag. Een lopende band en ankerlift heeft natuurlijk veel te weinig capaciteit om een combilift bij de Slalomhang te kunnen rechtvaardigen.

Desalniettemin weet ik al ruim een jaar dat er gesprekken plaatsvinden voor een combilift. De huidige lift is nu ook hopeloos overbelast.

dag Harry en Frans,

Aangezien jullie een beetje dicht bij het vuur zitten qau informatie over winterberg, wilde ik jullie vragen of er nog nieuws was over de eventuele nieuwe liften die ze willen gaan bouwen dit jaar. Neem aan dat het skiseizoen nu toch wel redelijk tot goed is geweest.

alvast bedankt roel

In Neuastenberg wordt zeer waarschijnlijk aan de Osthang een 4-CLF gebouwd. Kort gezegd: Een normale vierpersoons zetellift met vaste kabelklemmen van de Doppelmayr-Garaventa Gruppe. De lift zal de twee huidige sleepliften die parallel met elkaar verlopen gaan vervangen. Het kan echter zo zijn dat men een sleeplift laat staan die op spitstijden kan worden ingezet.

Deze plannen zijn officieel bevestigd: http://www.postwiese.de/deutsch/projekt-osthang-sesselbahn/…

Wat er precies in Winterberg gaat gebeuren is nog niet officieel bekend. De kans zit er dik in dat de zetellift aan de Kappe wordt vervangen voor een Combi-lift (CGD). Gondels en zetels gemengd. Daarnaast zou aan de Käppchenhang de lopende band en de aansluitende sleeplift nog vervangen kunnen worden, maar dat kan ook pas één of twee jaar later plaatsvinden.

Voorts zal ook eens de zetellift van Möppi’s Hütte naar de Poppenberg nog eens worden vervangen voor een zetellift met meer transportcapaciteit. Vermoedelijk een 8-CLD. Een achtpersoons zetellift met koppelbare kabelklemmen.

We moeten al deze vernieuwingen niet ‘normaal’ gaan vinden, want dat zijn ze eigenlijk niet. Op deze manier van elk jaar veel investeren veroorzaakt ook hoge verwachtingen bij de bezoekers. Desalniettemin heeft Winterberg het nu wel zo langzamerhand voor elkaar gekregen, dat Willingen daadwerkelijk iets rustiger is geworden na al die uitbreidingen. Dat neemt echter niet weg dat ook Willingen behoorlijk druk kan zijn in de weekenden en de vakantieperioden. En eerlijk gezegd is ook Neuastenberg niet echt meer de ‘geheimtip’ van het Sauerland.

Bedankt Frans,

We zullen het allemaal gaan zien of er wat gebeurt.

Ik ben er dit weekend voor een eerste keer geweest en het is me zo bevallen dat ik de komende jaren zeker nog terugga. Met hun investeringen lijkt men het Europa-Park van de Duitse skigebieden te worden. Eigenlijk vind ik het best vreemd dat men de zetellift Poppenberg zou vervangen. Ik heb er nooit langer gestaan dan 5 minuten. Voor een 4-zitter haalt die best een mooie capaciteit. Dan zou ik toch eerder andere projecten voorrang geven.

@Frans,
De Slalomhang krijgt een koppelbare 6-persoons stoeltjeslift, waaraan in de zomer aan de achterkant beugels worden gehangen. Dan kunnen er steeds 3 fiets op de achterkant van de stoeltjes mee omhoog, terwijl jij in de volgende stoel zit. Om die reden krijgt het ook een verlengd dal- en bergstation. Dit is nagenoeg zeker. Het exacte tracé hangt af van de medewerking van het Bobhaus, maar ik schat in dat het bergstation vlak achter het huidige bergstation van de sleper komt.

Harry (Winterberg)

Ik ben er dit weekend voor een eerste keer geweest en het is me zo bevallen dat ik de komende jaren zeker nog terugga. Met hun investeringen lijkt men het Europa-Park van de Duitse skigebieden te worden.

Gast207 op 25 feb. 2013 12:55

Het is dat ik sterk bekend ben in de pretpark wereld om die vergelijking te linken, maar denk niet dat dat zo voor de rest van het forum hier geldt ;) Kortom; elk jaar weer een flinke smak geld uitgeven om te blijven groeien.

Ben in ieder geval benieuwd naar de toekomst van Winterberg, vooralsnog hou ik me even aan de kennis van Frans vast.

@gast207
De Poppenberg Stoeltjeslift heeft toch wel fikse wachttijden en is eigenlijk de enige lift waar je de capaciteit nog een stukje kunt vergroten. Lift 6 is een echte bottleneck, maar gezien de aard van de bijbehorende piste kan je daar weinig capaciteit toevoegen. Geldt ook voor lift 10.

Eventueel zou er nog gedacht kunnen worden aan een 4-zitter vanaf het dalstation van lift 1 naar de top van de Herrloh, waarbij daar de 2 babyliften vervangen worden door lopende banden tot halverwege de huidige lift… dat is echter pure speculatie en is nergens in plannen terug te vinden.

De Slalomhang krijgt een koppelbare 6-persoons stoeltjeslift, waaraan in de zomer aan de achterkant beugels worden gehangen. Dan kunnen er steeds 3 fiets op de achterkant van de stoeltjes mee omhoog, terwijl jij in de volgende stoel zit. Om die reden krijgt het ook een verlengd dal- en bergstation. Dit is nagenoeg zeker.

Gast184 op 25 feb. 2013 14:48

Hmm… Ik zal daarover eens nadere informatie bij m’n vrienden van Doppelmayr gaan inwinnen. Die weten de precieze stand van zaken, aangezien het bedrijf ook lopend bij de planning betrokken is. Sowieso vind ik persoonlijk zo’n uitbreiding behoorlijk overdone, wanneer er niets gebeurd met de Käppchenhang. Daar moet hoe dan ook wat gaan veranderen, anders staat men straks met z’n allen te wachten bij de transportband en de sleeplift.

Lift 6 is een echte bottleneck, maar gezien de aard van de bijbehorende piste kan je daar weinig capaciteit toevoegen. Geldt ook voor lift 10.

Gast184 op 25 feb. 2013 14:55

De Brembergkopf (Lift 10) kan nog de capaciteit aanzienlijk verhogen door meer zetels aan te schaffen. De “zetelafstand” is daar ook veel te groot. Het zou die lift goed doen om uit te breiden naar maximale capaciteit en een transportband in te zetten. De vraag is of zo’n dergelijke oplossing ook goed is voor de beginners die dan meer moeten “stressen” om in de zetellift te komen, alhoewel dat nu bij Rauher Bush ook al het geval is.

Zo ik heb mezelf kort even laten inlichten over de stand van zaken: De zespersoons zetellift waar Harry het over heeft gehad staat als een alternatief gepland om kosten te besparen. Er is echter nog niks definitief vastgelegd en er zijn meerdere varrianten gepland. Nadere details mag ik helaas nog niet doorgeven, dat is Doppelmayr geheim. In ieder geval zijn de plannen om wat aan de huidige Slalomhanglift wat te doen erg serieus!

– doe je maar op het schoolplein –

We kunnen wel gaan dollen maar ik vind dit soort informatie van Frans bijzonder interessant.
Dus vooral doorgaan Frans.

Je kan dan wel dollen maar ik vind het wel interessant wat Frans ons voorlegt, en lees het met veel plezier dus hou ons aub op de hoogte Frans

Dat is twee keer dus

vooral doorgaan!

null

Ja! Frans ga zo door met ons hier op de hoogte houden! Bedankt! Nu hoef ik niet al dat Duits te gaan ontcijferen op het alpinforum;)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Frans Verwacht je zelf dat er volgend seizoen iets gebeurt met de stoeltjeslift op de Kappe of kan dat ook nog een seizoen later gebeuren? En stel dat ze het voor komend seizoen gaan doen, wat gebeurt er dan met de band en sleeplift; zijn daar al gedachtes over bekend?

Hoi Frans,

Die 6-zitter is nagenoeg zeker, maar het kan zijn dat het komend seizoen nog niet lukt, maar in ieder geval wel binnen 2 jaar. Deze lift is ook voor het Bikepark noodzakelijk en dat heeft prioriteit. Uiteraard worden ook de transportband + sleper op niet al te lange termijn vervangen. De transportband komt dan links op de Käppchenhang te liggen. 1 kant van de lift voor sleeërs en de andere kant voor de skischool en beginners… dat is echter nog toekomstmuziek.

Harry (Winterberg)

Toevallig nog iets anders nieuws voor komend seizoen?

Plaats een reactie