Eind februari naar Zermatt - aanraders ?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zermatt

We gaan binnenkort met een paar gevorderde tot vergevorderde skiërs (kilometervreters) 4 dagen naar Zermatt, en zitten om de hoek van de Zermatt-Furi lift – die wordt dus onze uitvalsbasis.

Het is voor ons de eerste keer dat we naar daar gaan, dus zijn alle tips welkom over do’s en don’ts in Zermatt. Hoe zit het met de liften 's morgens, moeten we met iets rekening houden als we de grens over willen. Met welk weer trekken we best naar welk deelgebied. Waar lekker en betaalbaar eten op de piste…

Alle tips over Zermatt (en Breuil-Cervinia) zijn zeer welkom :-).

Ik ben vorig jaar in Cervinia geweest, maar ben toen alleen aan de Italiaanse kant geweest. De belangrijkste tip is volgens mij op tijd weer terug zijn, maar volgens mij is dat ook weer niet zo lastig. Vanaf plan Maison (centrale stuk van Cervinia) ben je er met 2 gondels of 3 stoeltjesliften. Vanuit Valtournenche 2 stoeltjesliften, 1 sleeplift (enige lift met rijen) en de grote gondel. Kost iets meer tijd dus.

Het Italiaanse gedeelte is, zoals een Engelsman die ik tijdens het ontbijt even sprak, intermediate-paradijs. Dat klopt ook echt. Het blauw is vrij simpel en het rood was voor ons goed te doen (gemiddelde skiërs). De afdalingen zijn erg lang, maar dat is aan de Zermatt kant volgens mij ook wel. De algehele tendens is dat Zermatt wat drukker, wat duurder maar ook uitdagender is.

Als jullie dus echt goed skien, veel km willen maken dan is de uitbreiding voor 1 dagje wel leuk, maar denk ik dat je met max 2 dagen het Italiaanse stuk wel gezien hebt.

Volgens mij heb je in Zermatt wat stukken onder de boomgrens, terwijl dat in Italie praktisch niets is. Bij wind en sneeuw zou ik aan de Zwitserse zijde blijven.

De aanrader is natuurlijk de Ventina afdaling, vanaf 3800m naar 1500m in Valtournenche, ca 22 km rode piste met een heel kort stoeltjesliftje.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Door de weerstomstandigheden zijn we uiteindelijk vooral aan de Zwitserse kant van het gebied gebleven.
Daar vind je snelle, comfortabele liften en mooi geprepareerde pistes.

De pistes die tussen de bomen liggen zijn dikwijls paden met vlakke stukken, hoger gelegen is het net iets steiler en breder. Je kan in alle “deelgebieden” tot 3000 meter hoog gaan, waardoor je altijd goeie sneeuw kan vinden, al is het in het begin toch wat aanpassen aan de hoogte – vooral dan aan de Matterhorn gletsjer, waar je op 3.800 meter hoogte na de lift door een tunneltje van 100 meter moet stappen om op de sneeuw te geraken :-P.

We hebben uiteindelijk het meest in het gebied aan de Trockener Steg en Schwarzsee geskied, waar je enkele hele mooie pistes kan vinden, zeker als er een vers laagje poeder op de pistes ligt.

Bij het eten zijn we de volgende hutten gepasseerd:

Berghaus Grünsee
Walliser specialiteiten, bediening nogal kortaf. Lekker maar niet bijzonder.

Restaurant StafelAlp
Mooi “klassevol” restaurant, prachtig zonneterras met zicht op de Matterhorn. Vriendelijke bediening, snel en heel lekker. Zeker een aanrader voor mensen die graag met een glaasje bubbels een wat langere pauze nemen.

Rigufio Teodulo
Italiaanse berghut bovenop de Theodulpas met een uitgebreide pastakaart. Lekker, vriendelijk en (ondanks de hoogte van 3.300 meter) half zo duur als al de Zwitserse tussenstops die wij gedaan hebben :-p.

Gandegghütte
Authentieke berghut op 3.000 meter aan een kam boven de Trockener Steg. Weer lekker eten en snelle bediening. Ligt aan een pad met enkele stukjes bergop waarvoor een aanloopje geen overbodige luxe is. Wij zijn geweest op een dag met een halve meter verse poeder op de piste, waardoor we naar boven hebben moeten ploeteren. Zelfs dan is het daar volle bak, ook een aanrader. Je kan er niet met (krediet)kaart betalen, dus zorg ervoor dat je voldoende Zwitsers geld op zak hebt. Euro’s nemen ze ook aan, maar wel aan een 1 op 1 wisselkoers ;-).

null

Het is een prachtig (maar duur) gebied waar voor ieder wel wat wils te vinden is. Misschien iets minder geschikt voor snowboarders omdat er toch best veel vlakke stukjes te vinden zijn.
Als je boekt, zit je waarschijnlijk het beste in de buurt van het Matterhorn Glacier Express dalstation. Van daaruit kan je makkelijk en snel het grootste deel van het gebied bereiken, en zit je ook best rustig.

Plaats een reactie