Omzet en winstcijfers Zermat 2018.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zermatt

Ik kwam toevallig de jaarcijfers van Zermatt over 2018 tegen.
“Trotz eines schwierigen Winters wurden die letztjährigen Rekordzahlen leicht übertroffen. Der Umsatz beträgt im Geschäftsjahr 2017/18 CHF 69.6 Mio., das EBITDA CHF 34.6 Mio. (49.7 % vom Umsatz) und der betriebliche Cashflow CHF 30.7 Mio. (44.1 % vom Umsatz).”

Het jaarverslag staat hier:
https://www.matterhornparadise.ch/PDF%20Deutsch/Unternehmen/…. De winst en verliesrekening staat op blz. 29.
Afschrijving CHF 29,3 mln. Nettowinst CHF 1,9mln.

Het eerste deel van de tekst luidt:
Trotz eines schwierigen Winters wurden die letztjährigen Rekordzahlen leicht übertroffen. Der Umsatz beträgt im Geschäftsjahr 2017/18 CHF 69.6 Mio., das EBITDA CHF 34.6 Mio. (49.7 % vom Umsatz) und der betriebliche Cashflow CHF 30.7 Mio. (44.1 % vom Umsatz).

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 nov 2018 10:26

Op blz. 34 staan de aanschafkosten van alle liften.

Dat zijn wel erg mooie cijfers. Je kan stellen dat de reële marge tegen 50% aanleunt. Er zijn niet veel bedrijven in de dienstensector die dat kunnen zeggen. Dit verklaart ook waarom die gebieden blijven investeren; niet alleen de skiër maar ook de boekhouder vraagt erom :-)

Maar als je skipasprijzen daar ook ziet…

In ieder geval een mooie nieuwe 3s bahn met Swarovski kristallen :)

Het zijn mooie cijfers, maar er is wel een aantal kanttekeningen bij te plaatsen. Zo zal de afschrijving dit jaar flink stijgen door de nieuwe 3S baan (boekwaarde CHF 31,7 mln, afschrijving 2017-2018 nog nul). Verder hebben ze een flinke schuld: CHF 115 mln. Ze betalen (nu) maar weinig rente (CHF 2,5 mln). En nagenoeg alles (95% van het balanstotaal) zit vast in liften.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 nov 2018 12:34

EBITDA zegt hier niet zo veel, de netto marge is op dit moment net 2%. Rente hoeft maar weinig te stijgen of een onvoorziene kostenpost en ze zitten in de rode cijfers. Ik vermoed wel dat dit redelijk standaard is voor de meeste gebieden.

Ook wel leuk:
“Die drei Stützen der neuen 3S Anlage wurden im Geschäfts- jahr 2017/2018 fertig aufgestellt. Der Transport des gan- zen Stützenmaterials erfolgte erst zum Zwischenplatz auf Laghi Cime Bianche, dann mit der Materialseilbahn nach Testa Grigia und von dort aus weiter mit Pistenfahrzeugen mit speziell angefertigten Schlitten zu den Montageplätzen. Für die Montage der 40 Meter hohen Stütze 3 wurde auf 3’775 m ü. M. ein zusätzlicher 52 Meter hoher Oberdreher– Kran mit 50 Meter Ausleger aufgestellt.”

En ze zijn serieus bezig met een verbinding van Plateau Rosa naar Klein Matterhorn!
“ Investitionstätigkeit im Geschäftsjahr 2017/2018 war durch folgende weiteren Projekte geprägt.
• Vorbereitungsarbeiten für die 3S Anlage Testa Grigia – Klein Matterhorn”

“Seit Frühjahr 2018 läuft das Plangenehmigungsverfahren für die Verbindung Testa Grigia – Klein Matterhorn. Gegen die- ses Projekt wurde eine Einsprache von der Stiftung Land- schaftsschutz Schweiz eingereicht. Ob diese Einsprache eine Verzögerung betreffend Realisierung zur Folge hat, ist noch nicht abschätzbar.”

Op de balans staat al een bedrag van CHF 4,7 mln aan geactiveerde kosten.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 nov 2018 12:54

Dubbel

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 nov 2018 12:54

Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar skifilmpjes op http://boekhouders.be 😋.

Waar slaat dat op, @morzel? Los van de cijfers heb ik ook info gepost over de bouw van de 3S en een nieuwe verbinding van de Italiaanse kant naar Klein Matterhorn. Kennelijk niet gelezen?

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 nov 2018 13:46

@DrPhil: Bij reviews over skigebieden en liftinfrastructuur verwacht ik niet meteen een discussie over profit and loss of de situatie van activa en passiva van de uitbaters.

Misschien ligt het aan mijn beperkte intelligentie, maar dan zie ik persoonlijk liever wat plaatjes en fimpjes ;-).

Kom op niet ruziën…

Click. Click. Peace

@DrPhil: Bij reviews over skigebieden en liftinfrastructuur verwacht ik niet meteen een discussie over profit and loss of de situatie van activa en passiva van de uitbaters.

Morzel op 4 nov 2018 14:55

Vervelend voor je dat de inhoud van dit topic niet aan jouw verwachtingen voldeed. De topic-titel had je wel kunnen voorbereiden op die teleurstelling.

Ik vind het wel interessant om te lezen. Bij berichten over nieuwe liften en wat die kosten, vroeg ik me wel eens af hoe ze dat ooit terug zouden gaan verdienen. Dit geeft daar wel wat duidelijkheid over.

*bericht bewerkt door sterko op 04 nov 2018 15:20

Annoying skiers since 2003

Ob diese Einsprache eine Verzögerung betreffend Realisierung zur Folge hat, ist noch nicht abschätzbar.”

DrPhil op 4 nov 2018 12:53

Dat is grappig, vanuit Italië zijn ze iets stelliger in dat die verbinding er komt. Volgens deze bron beginnen ze in volgend jaar: https://www.dovesciare.it/news/2018-05-16/cervinia-presto-un…

Voor de winter is de toegevoegde waarde vrij klein, maar als je al die Aziaten in de zomer ziet die vanuit Zermatt omhoog gaan is daar denk ik wel veel potentieel voor een grote groei in het zomertoerisme.

Voor de winter is de toegevoegde waarde vrij klein, maar als je al die Aziaten in de zomer ziet die vanuit Zermatt omhoog gaan is daar denk ik wel veel potentieel voor een grote groei in het zomertoerisme.

ThomJ op 4 nov 2018 15:44

In het jaarverslag schrijven ze daar ook over, en refereren ze idd aan de Aziatische bezoekers.
4,7 mln aanloopkosten voor een lift die er niet gaat komen, lijkt me erg veel. Dus dat zal idd wel doorgaan. Het zomerskigebied wordt dan ook vanuit Cervinia bereikbaar.
Toch zou ik een lift van Trockener Steg richting Italië logischer vinden. Die stond vroeger ook als project gepland, en zelfs al op diverse kaarten ingetekend (met een vervolg naar Klein Matterhorn). Uiteindelijk is dat de 3S geworden naar Klein Matterhorn.
Iemand enig idee of een dergelijke lift nog in de planning staat? Of komt die er definitief niet?

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 nov 2018 15:58

Vervelend voor je dat de inhoud van dit topic niet aan jouw verwachtingen voldeed. De topic-titel had je wel kunnen voorbereiden op die teleurstelling.

sterko op 4 nov 2018 15:18

Ik verwacht minstens blijvende emotionele schade als gevolg van post-traumatisch stress syndroom 🤕😜.

Als je economische haalbaarheid van skigebieden een interessant topic vindt, kan je op https://www.mdpi.com/2071-1050/10/9/3012/pdf een recente studie vinden die een blik werpt op de situatie in Oostenrijk, Frankrijk en Italië, en die een mooi vertrekpunt biedt naar bijkomende literatuur.

(@Rogier: En nu ga ik braaf andere draadjes lezen 😉)

*bericht bewerkt door Morzel op 04 nov 2018 16:00

Op skiresort.info staan geen andere projecten aan de Italiaanse zijde. Ik weet dat er gedacht werd aan een verbinding met Monterosa, maar of dat nog eens concreet gaat worden zullen we zien. Het zomerskigebied is nu vanuit Cervinia ook al bereikbaar, maar een extra lift naar de top is wel wat luxer dan al die sleepliften.

Op deze oude kaart staat nog wat ingetekend:

null

Die zou de flexibiliteit van de verbinding in ieder geval een stuk verbeteren. Nu gaat de verbinding zelfs halverwege de dag wel eens opeens dicht.

Ja, dat is de verbinding die in het jaarverslag staat: van Testa Grigia (=Plateau Rosa) naar Klein Matterhorn, die er dus mogelijk op korte termijn gaat komen.
Wat bedoel je dat je ook nu al vanuit Cervinia in het zomerskigebied kunt komen, @thomJ? Bij mijn weten zijn de pistes van Plateau Rosa naar Trockener Steg is de zomer dicht. Die zijn pas weer open gegaan (ergens in oktober, als ook Furgsattel opent).

@DrPhil, vanaf Testa Grigia kun je een kort stukje skiën naar de parallelle sleepliften op de gletscher (x4 en x5). Die zijn in de zomer altijd open. Daarna kun je daarboven nog een lift (x6) nemen, die je dan boven de piccolo cervino lift brengt.

In mijn vorige bericht bedoelde ik trouwens als laatste die korte “lift” lift en stukje piste vanaf Furgsattel.

Ja, je hebt gelijk, ik vergiste me, dat stukje lukt inderdaad wel.
Ik had het roze bij Furgsattel wel gezien, maar geen aandacht aan gegeven. Zouden ze overwegen om een doorsteek te maken naar de Italiaanse kant? Dat zou interessant zijn. Ik heb het nog niet eerder als project gezien.

Jaarverslag:
Folgende Projekte bleiben in der mittel– und langfristigen Investitionsplanung:
• Bau FIS–Piste
• Ersatz der SB Kumme
• Ersatz der Pendelbahn Zermatt – Furi
• Optimierung der Erschliessung des Freeride–Gebietes Rote Nase/Stockhorn
• Ersatz des Theodulexpress durch eine Sesselbahn von Furgg in den oberen Garten
• Sesselbahn Breitboden – Rosenritz
• Ausbau Gipfelinfrastruktur Klein Matterhorn

Daar staat dus niks bij.

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 nov 2018 18:46

Even gegoogled. Er schijnen plannen te zijn geweest voor een lift in de rots bij Furgsattel. Maar voor zover ik kan vinden, zijn die niet actueel.

Nog een paar mooie plaatjes van de bouw van de 3S:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/40411d7865cc729d229d60a6...
https://cdn.wintersport.nl/forum/22/fc72e4d4dd9625c8090a31e7...

Plaats een reactie