Nieuwe Tufternkumme lift (2 stuks)
Dit onderwerp gaat over de bestemming ZermattHet ontwerp van de nieuwe lift in de Tufternkumme is bekend gemaakt.
Het wordt een lift in 2 secties met bijna 1000 hoogtemeters ;)
Meer plaatjes en info vind je hier
https://www.matterhornparadise.ch/de/Unternehmen/Investition…
Hij lijkt niet veel toe te voegen. Waarom herbouwen ze hem?
Edit: Aan de andere kant is het wel een “reservelift” voor Blauherd. Hoe vaak is de grote gondel dicht? Of heeft die veel wachttijden vanwege drukte?
Volgens mij inderdaad niet echt veel toegevoegde waarde. Vond dat stuk juist lekker natuurlijk en rustig aanvoelen, maar zo’n grote lift naast de al bestaande pendelbaan lijkt me een beetje overkill.
Hij lijkt niet veel toe te voegen. Waarom herbouwen ze hem?
DrPhil op 24 mrt 2019 18:37
Omdat de bestaande Tufternkumme lift door een lawine vernietigd is.
linkje naar een artikel hierover (in het Duits)
https://www.skiinfo.nl/skinieuws/a/630906/lawine-zerst%C3%B6…
Het is dus eigenlijk gewoon een nieuwe lift. Begrijp ik het nog niet goed. Tenzij de grote gondel veel wachttijden heeft. (Kan ik niet beoordelen.)
Een van de pijlers van de grote gondel was pas toch ernstig verzakt, of zoiets?
Het is dus eigenlijk gewoon een nieuwe lift. Begrijp ik het nog niet goed. Tenzij de grote gondel veel wachttijden heeft. (Kan ik niet beoordelen.)
DrPhil op 25 mrt 2019 21:26
Een van de pijlers van de grote gondel was pas toch ernstig verzakt, of zoiets?
Dit heeft niet te maken met wachttijden.
De lift staat in een apart dal. Hieronder nog een keer dat ik in mijn eerdere posting had ingevoegd. Oud is paarse lijn. Nieuw is rode lijn.
Verzakken. Dat klopt; de Rothorn lift had problemen met permafrost die opdooit.
Dat is iets wat de de komende jaren -VEEL- meer gaan zien, als gevolg van de klimaat verandering. De ondergrond was altijd lekker stevig doordat het water in de grond permanent bevroren was (= permafrost). Doordat de gemiddelde temperatuur steeds sneller omhoog gaat, dooit dat nu op.
En heb je niet meer lekker hard opgevroren blubber, maar ontdooide blubber.
Wat ze gedaan hebben met vervanging van die Tufterkumme lift vind ik eigenlijk wel erg slim.
Het was een prachtige helling. Zowel qua piste als qua landschap. Een piste door een kom, in een apart dal, waarvandaan je de rest van de liften niet ziet. Vergelijkbaar met de "Combe Charbonniere" in Alpe d'Huez. De nieuwe liften - erg slim gepositioneerd. Een enorm stuk verder naar beneden, en het onderste station nog steeds lekker hoog, ruim boven de 2000. Dus zeer sneeuwzeker en koud genoeg om goed kunstsneeuw te kunnen maken.
Het verbaast me wel dat het relatief gemakkelijk gelukt is om een heel nieuw stuk skigebied te ontsluiten, zonder dat de groenen op hun achterste benen gaan staan. Ik had eerder verwacht dat er jarenlange protesten, touwtrekken zouden komen. En ook zeker dat er "toevallig" een zeer zeldzaam plantje of diertje gevonden zou worden.
Thx, maar je kon toch al makkelijk in dat dal komen via de grote gondel? Twee liften en je stond weer op de top, bedoel ik. Oké, het kan nu met één lift en vermoedelijk sneller.
Juist daarom is het toch jammer dat dat verlaten dal waar je nu doorheen skiet vanaf de top van de Rothorn ontsloten wordt door zo'n cabinebaan? Of ben ik nu gek? Ik ben het dus met Phil eens.
Het is dus eigenlijk gewoon een nieuwe lift. Begrijp ik het nog niet goed. Tenzij de grote gondel veel wachttijden heeft. (Kan ik niet beoordelen.)
Een van de pijlers van de grote gondel was pas toch ernstig verzakt, of zoiets?
DrPhil op 25 mrt 2019 21:26Dit heeft niet te maken met wachttijden. De lift staat in een apart dal.
Hieronder nog een keer dat ik in mijn eerdere posting had ingevoegd. Oud is paarse lijn. Nieuw is rode lijn.Verzakken. Dat klopt; de Rothorn lift had problemen met permafrost die opdooit.
Dat is iets wat de de komende jaren -VEEL- meer gaan zien, als gevolg van de klimaat verandering. De ondergrond was altijd lekker stevig doordat het water in de grond permanent bevroren was (= permafrost). Doordat de gemiddelde temperatuur steeds sneller omhoog gaat, dooit dat nu op.
En heb je niet meer lekker hard opgevroren blubber, maar ontdooide blubber.Wat ze gedaan hebben met vervanging van die Tufterkumme lift vind ik eigenlijk wel erg slim.
Het was een prachtige helling. Zowel qua piste als qua landschap. Een piste door een kom, in een apart dal, waarvandaan je de rest van de liften niet ziet. Vergelijkbaar met de "Combe Charbonniere" in Alpe d'Huez. De nieuwe liften - erg slim gepositioneerd. Een enorm stuk verder naar beneden, en het onderste station nog steeds lekker hoog, ruim boven de 2000. Dus zeer sneeuwzeker en koud genoeg om goed kunstsneeuw te kunnen maken.Het verbaast me wel dat het relatief gemakkelijk gelukt is om een heel nieuw stuk skigebied te ontsluiten, zonder dat de groenen op hun achterste benen gaan staan. Ik had eerder verwacht dat er jarenlange protesten, touwtrekken zouden komen. En ook zeker dat er "toevallig" een zeer zeldzaam plantje of diertje gevonden zou worden.
Onnem op 26 mrt 2019 09:28
Juist daarom is het toch jammer dat dat verlaten dal waar je nu doorheen skiet vanaf de top van de Rothorn ontsloten wordt door zo'n cabinebaan? Of ben ik nu gek? Ik ben het dus met Phil eens.
Quick op 26 mrt 2019 09:32
Heel jammer inderdaad! Dit was een van de mooiste pistes juist omdat je er geen liften / gebouwen zag. In de rest van het skigebied is dit helemaal niet te vinden. De noordkant van de Matterhorn geeft nog een beetje hetzelfde gevoel, maar daar staat die grote blauwe lift.
Het is zeker jammer dat de lift door een onbebouwd dal gaat, maar toch begrijp ik deze keuze wel:
- Zo is er een dubbele ontsluiting van de rothorn. Toen vorig seizoen de gondel 1/2 maanden dicht was waren er een paar van de mooiste pistes in zermatt niet bereikbaar. Dat risico zullen ze niet willen nemen.
- De nieuwe lift ontlast de rothorn gondel en de stoeltjeslift patrullarve. Zeker in het hoogseizoen geen overbodige luxe. En gezien het aantal pistes dat start van de rothorn is een beetje meer capaciteit geen probleem.
- De 3 pistes die de oude stoeltjeslift tufternkumme ontsloot zijn altijd van vroeg tot laat in het seizoen geopend. Dit in tegenstelling tot de piste in tufternkumme zelf. Door de nieuwe lift met middelstation zal dit weer geval zijn.
Het verbaast me wel dat het relatief gemakkelijk gelukt is om een heel nieuw stuk skigebied te ontsluiten, zonder dat de groenen op hun achterste benen gaan staan. Ik had eerder verwacht dat er jarenlange protesten, touwtrekken zouden komen. En ook zeker dat er "toevallig" een zeer zeldzaam plantje of diertje gevonden zou worden.
Onnem op 26 mrt 2019 09:28
Dit komt volgens mij omdat ze zo’n 15 jaar geleden een masterplan hebben opgesteld waar vervolgens gemeentelijk zoneplanning is op aangepast.
Voor de liefhebbers.
Local Theo Henzen werkt voor Zermatt en post vaak op Alpinforum, niet alleen van Zermatt maar ook andere gebieden in Wallis en omstreken. Weet zeer goed waarover hij het heeft, inclusief politiek gekonkel rond vergunningen etc.
Theo heeft net een enorme bak foto’s gemaakt van de bouw van de Tufternkumme lift.
Ze staan in een openbaar toegankelijke Google drive map, inclusief een PDF met samenvatting van de stand van zaken:https://drive.google.com/drive/folders/1vGIDOPmVO2d89GbNyBdH…