Rondje Zürs-Lech-Warth/Schröcken-Lech-Zürs op 1 dag

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zürs

Zijn er mensen die skigebieden van Lech/Zürs en Warth/Schröcken goed kennen en tips kunnen geven voor een rondje Zürs - Lech - Warth/Schröcken - Lech - Zürs, de Weisse Ring XL zeg maar ;)
We gaan in april richting Ischgl en willen op de heenrit (op zaterdag 5 april) een tussenstop aan de Arlberg maken. We zullen dus met de auto aankomen op de parking in Zürs en zijn van plan om zo vroeg mogelijk aan de liften te staan (komen van hotel in Bregenz). We zijn met een groepje kilometervreters (80-100km op een dag moet zeker lukken)
Ik had om te beginnen gedacht om eerste een klein rondje Zürs te doen via volgende route:

Up: Trittkopk Pendelbahn
Down: Piste 7
Up: Ubunshang 2er
Down: Piste 3
Up: Seekopf 4er & Muggengrat 6er
Down: Piste 10 door het Zürser Täli
Up: Zürzersee 4er & Madloch 2er

Van hieruit liggen de opties een beetje open: ofwel de skiroute 33 naar Zug en dan de Zugerberg 2er en Steinmähder 8er naar boven om van daar af te zakken naar de Auenfeldjet, ofwel via skiroute 56 naar Lech en dan via de Schlegelkopf omhoog richting Auenfeldjet en zo richting Warth/Schröcken.
's Middags terugkeren liefst via Rüfikopf, Schüttboden en Trittalp, wat wil zeggen dat we toch tegen 16u-16u15 aan de Rüfikopf in Lech moeten staan.

Vandaar volgende vragen:

  • via route 33 (Zug) of route 56 naar Lech doorsteken? (gaan we niet te veel tijd verliezen aan die 2-persoonsliften)
  • tips qua pistes in Lech zelf?
  • is het de moeite om naar Warth/Schröcken door te steken?
  • zo ja, wat zou (rekening houdend met ons tijdschema) daar een leuk rondje zijn?

Ik weet, een hele boterham, maar laat die tips maar komen! ;)

Als je in Zürs begint, zou ik eerst de Weisse Runde doen. Dat wil zeggen vanaf de (gratis) parkeerplaats eerst de Ubungshang, dan oversteken en met de Seekopf en de Muggengrat omhoog. De afdaling naar Zug (33) is zeer de moeite waard. Je moet heel even ‘klunen’, maar daarna is het gewoon lekker naar beneden glijden. De lift in Zug is weliswaar tweepersoons, maar het tochtje boven de dennenbomen is prachtig, zeker als het net gesneeuwd heeft, en het duurt niet zo heel lang.
In het gebied van Lech kun je alle kanten op, dus ik zou het daar van het tijdstip van aankomst af laten hangen of je eerst nog wat afdalingen maakt, of meteen doorsteekt naar Warth. Ik heb overigens geen ervaring met het gebied van Warth, maar er is een nieuw kaartje van de “Ring” en daar staat ook een route in het gebied van Warth op. Het kaartje kun je bij de lift meenemen.
Als je terug bent in Zürs, is het best handig om de Zürser Täli-afdaling het laatste te maken, want dan kom je vrij dicht bij de parkeerplaats uit.
Tot slot: eet in Oberlech (vanwege het gemak: aan de piste) of in Warth. In Lech zelf betaal je absoluut de hoofdprijs. Het restaurant boven aan de Rüfikopf is ook leuk. Het is ietsje duurder dan vergelijkbare restaurants in het Arlberggebied, maar het uitzicht is schitterend en de aardappelsoep en Apfelstrudel leggen een goede bodem voor de rest van de dag.
Veel plezier!

Mijn advies (ervaren Arlberg en Lechganger, was er twee weken geleden, en tikje teleurgesteld over Warth…):

Skip Warth helemaal. Het is er niet heel bijzonder qua afdalingen, en nogal omslachtig qua liften, zeker ook de Auenfeldjet, die je bovendien twee keer moet nemen (er is geen pisteverbinding)

Ga voor de complete Lech-Zurs ervaring. Niet voor niets zo geliefd, en Warth steekt er echt bleekjes bij af.
Zurs (onbekend maakt onbemind, althans in NL) is heel bijzonder qua landschap, sneeuwkwaliteit en oneindig aanbod aan mooie pistes.
De 10, de 11 (dit jaar herondekt, prachtig tussen hoge bergwanden). Alle pistes van de Seekopf (14-18). Trittkopf: heerlijk en prachtig
Koffiebreak bij unieke Flexenhausl , aan eind van piste 10, aan de Flexenpass.

Doorsteek naar Lech: ga niet naar Zug, maar neem het stukje lopen door het prachtige Lech op de koop toe (cadeautje). De route direct naar Lech is bovendien de authentieke Weisse Ring.
Lunchen bij Koninklijke Gasthof Post. Jawel, duur; maar mooier zit je niet, en lekkerder eet je niet. Je kunt ook alleen een kop koffie nemen (huisgemaakte bonbon incl.)
Goedkoper alternatief vlakbij: het enige Hus8.

Overweeg ook een extra ritje met de Rufikopfbahn voor de schitterende Langerzug route terug naar Lech. Check vooraf in dal of ie geprepareerd en open is. Zo ja dan heb je de steilste piste van Oostenrijk te pakken (die toch goed te doen is)

Overweeg ook te parkeren in Lech, Schlosskopfbahn en dan direct naar Rufikopf via 34. Niets zo mooi als het ochtendzonnetje vanaf de Rufikopf over het gehele Arlbergmassief (Arlberg beats Ischgl bigtime ;-) )
Bijkomend voordeel: namiddag in Lech/Oberlech: langste zon (vijf uur, half zes.)
Aperol Spritz op terras Restaurant Montana in Oberlech, vandaar geen lift meer nodig om in Lech te komen.
Kun je nog ff shoppen in het unieke warenhuis van Strolz…;-)

Warth: skippen!!
(Wij deden het na twee keer ook. We slapen al jaren in Lech. Het rondje Zurs is veel mooier, ook na 20 keer)

Meer tips op verzoek :-)

Leuke tips, vooral de Langer Zug afdaling had ik zelf nog niet aan gedacht!

Dan heb ik alvast 3 must-do afdalingen aangestipt: Zürser Täli, Langer Zug en Madloch

't Zal natuurlijk wel afhankelijk zijn van sneeuw- en weersomstandigheden…

@Flexen: Kritisch voor Warth-Schröcken? ;) Pas daar mee op, want ik plaatste eens een negatieve review op de site en ik kreeg tal van boze reacties ;)

@Mathijs:
Zonder arrogantie: tov. van Lech-Z. is Warth idd. wat bleekjes.
Naar mijn mening moet er ook wat gebeuren met de liften, vooral vanuit Warth terug richting Salober, dat is nu erg omslachtig met drie liften.
En de Auenfeldjet is ook maar een compromislift, zo zonder piste. :-(
Rond Korbersee/Falkenkopf heb ik nog niet gezien

@Flexen: Het is er niet gezellig door die nederzettingen en vreetschuren op de passen. De pistes zijn eentonig en lijken op elkaar. Weinig echt uitdagende ‘pistes’. De liften zijn over het algemeen modern, maar bijvoorbeeld op Korbersee is het echt slecht. Ik vond het er (zelfs met pasen) nog vrij druk voor een relatief klein skigebied. Zonder zon, is het zicht op de pistes slecht, beschutting met bomen heb je enkel bij de Korbersee, waar drie vlakke pistes liggen. Die rode piste is makkelijker als groen. Goed dat je dat gemeden hebt. De enige reden waarom is daar nog eens zou komen is de verbinding met Lech, dat ziet me er wel een goed skigebied uit.

@Mathijs: toch sla je nog steeds een beetje door in je kritiek;
Oude liften zijn mits de capaciteit voldoende is prima, en de drukte met pasen is juist logisch in Warth, als bekend sneeuwzeker gebied met veel noordhellingen, omgeven door lagere skigebieden.
Qua bomen: tja, is wellicht nadelig bij slecht weer. Maar gebrek aan bomen is een typisch kenmerk van het gehele -en zeer geliefde- Arlberg. Het grote voordeel van gebrek aan bomen: ideaal voor off-piste mogelijkheden!

@Flexen: Versta me niet verkeerd, liftensysteem is modern en er zijn geen capaciteitsproblemen, maar als je je uitroept tot skigebied met het modernste liftensysteem ter wereld, terwijl je nog wel een slome vierpersoonslift vind en zeker het drama aan de Korbersee, dan ben ik kritisch.

Drukte met pasen vind ik niet erg logisch. Waarom ski ik in Damüls quasi alleen rond, terwijl het erg druk is in Warth?

Pistetips voor Warth:
-piste 6 Gamssprung, lekkere racebaan is 't.
-piste 1/2 onder Salober, ook lekker
-Pistes onder de Wartherhorn express zijn ook allemaal lekker
-piste 21/20 (dalafdaling Warth)
-skiroute 1, bij vers gevallen sneeuw is deze heel lekker :)
-26a overgaand in 27 na een stukje blauw

Ben het wel met jullie eens hoor, in Lech is het allemaal net wat beter geregeld.
Bij de Körbersee zijn allemaal op en neer pistes ja, maar de omgeving is er wel mooi.
Enige storende lift vind ik de Hochalpbahn, die gaat erg langzaam…
Maar ik vind Warth alsnog een lekker skigebied!
Zeker in vergelijking met Harrachov & Splinderluv Mlyn, waar ik voordat ik naar Warth ging ben geweest

Gang is alles

Plaats een reactie