Niks eten is oprotten hier!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zell am See

Weliswaar in het Duits, maar bij de http://www.zellamsee-kaprun.com/en/service/infrastructure/sc… was het zo ver.

Ik had enkel drank genomen en onze zoon was een (eigen)croissant aan het eten. Kregen van de vriendelijke man daar te horen dat we "jetz abhauen".

Hoe reageer je daar nu op, hebben ze daar het recht toe? Kan begrijpen in de zaak, maar in dit geval kan je daar ook enkel toekomen voor het uitzicht. Ben je gebonden consumpties te nuttigen??

Dat recht hebben ze, en ik vind het begrijpelijk. Als ze het een beetje toestaan is het eind zoek en blijven ze in discussie.

Daar gaat de Oostenrijkse gastvrijheid :) maar begrijpelijk voor de ondernemer.
Maar als jij al idd. een drankje heb besteld daar moet ie ook niet zo moeilijk doen dat je zoon iets kleins nuttig. Beetje 50/50.
En in frankrijk is het nog erger(soms).

Ze moeten in de Alpen in 4 maanden de omzet maken. als mensen alleen voor het uitzicht komen of (deels)picknicken dan schaad dat de omzet. ik snap het wel. Er worden ook steeds vaken picknick banken in de ski gebieden neergezet die speciaal voor dat doel zijn. altthans in Frankrijk zie je ze de afgelopen jaren steeds vaker.

De manier waarop is idd onvriendelijk maar je weet niet of je bv al de 20ste bent die dag die dit doet waardoor er irritatie optreed.

Ik ga volledig met de restauranthouder mee. Ik maak het elk jaar mee bij onze plaatselijke skihut. Voornamelijk onze eigen Nederlandse vakantiegangers en elk jaar dezelfde families. Tussen de middag een paar drankjes bestellen … daar komt de zak met broodjes. Ze houden een hele lange tafel bezet en maar hopen dat Otto niets ziet. Het is een restaurant waar je gaat eten, dus eten van de menukaart. Picknicken doe je in de vrije natuur en niet op een terras van een hardwerkende ondernemer. Schaam je!
Inderdaad… Het gebeurt ook in Biberwier.

Piste riderrrrr

Echte Hollanders, om je kapot te schamen.

je gaat hier in nederland toch ook niet met een eigen meegenomen broodje in een restaurant zitten.
De eigenaar had het wel iets anders kunnen brengen.
Wat ik zelf vervelend vindt is, wanneer je op het terras zit, en wat gedronken hebt, dat ze steeds komen vragen. Kan Ich Inen noch erwas bringen, om de 10 minuten.
Ik weet ze moeten het ook hebben van die maanden omzet, maar het is irritant.

Ligt een beetje aan het moment van de dag. Tijdens piekuren (lunch) kan ik me zijn reactie wel voorstellen, hij heeft liever klanten die meer geld in het laatje brengen. Wat zou jij als ondernemer doen en denken op zo’n moment?

Als het niet druk is en er plek genoeg is vind ik dat het best kan. De uitbater maakt omzet en andere gasten draaien niet om omdat er toch genoeg plaats is. Als topicstarter verder was geskied had de uitbater niks verkocht.

Echte Hollanders, om je kapot te schamen.

JeffJoep op 10 feb. 2013 14:06

Nee hoor niet alleen NL, ik heb ook Duitsers gezien die hun meegebrachte picknickmand en dranken op tafel uitstalden
Troep lieten ze liggen.

Neem je drankje op het terras en eet je broodje oid. op in de lift. Iedereen blij.

Übung macht den meister!!!

1* Ben geen NL of Duitser maar Belg ;-)
2* Was om 10.30u.
3* 1 croissant gaat niemand voelen in de portefeuille als je weet dat we voor 25€ drank op tafel hadden staan.

Het kan idd dat de man geirriteerd was, maar op deze manier verlies je klanten. De volledige 2 banken naast ons hebben de menukaart terug gegeven en zijn vertrokken. De 5 volgende dagen zijn we een station naar beneden gegaan en hebben daar per menu getafeld, omdat ik de man z’n gezicht niet meer wou zien. Ik vind zeker dat je niet met een hele picknickmand moet komen, maar een kind dat iets klein aan het eten is…

@872
Dat een kind niet een broodje mag eten, dat is wel moeilijk doen door de uitbater.
Misschien kon hij niet tegen de kruimels, want croissantjes kunnen toch een kruimeltroep maken

Zou in die tent ook geen cent meer uitgeven

Ik vind het niet kunnen.
Je koopt tenslotte wel degelijk iets in zijn zaak.
Moest je niets kopen akkoord, maar dat is hier niet het geval.
Zeker omdat het hier over een kind gaat vind ik dit afschuwelijk, mij zou je er ook nooit meer zien!
En ik zou alleen maar slechte reclame hebben voor de heer in kwestie.
Als je met 6 volwassene je eigen picknick bovenhaalt, tot daar aan toe…maar 1 kind… kom op waar ben je dan met bezig

Reactie is misschien overdreven maar doe het gewoon niet. En voor een groot bedrag drank bestellen is geen vrijbrief.

Piste riderrrrr

@Marie-Louise
Daar balen wij dus ook van; Kan Ich Inen noch erwas bringen, om de 10 minuten.
Je neemt een uitgebreide lunch met de nodige drank en dan nog om de 5 min. komen zeuren of het niet genoeg is, terwijl de halve tent/hut leeg staat, want wij eten/drinken na de grootste middagdrukte.

Voor de rest is het wel te begrijpen van de uitbater, voor je het weet zit je tent vol met broodje kaas etende hollanders.

omdat wij altijd met een grote groep zijn( volgende week met 25 pers) vinden we het gezellig met de hele groep samen iets te eten of te drinken. Zit ik op het terras en de rest is nog aan het skien, neem ik een kop koffie, er wacht op de rest, om samen wat te bestellen. Maar steeds komt ze vragen of ik nog wat bestellen wil, terwijl ik aan aangeven heb dat ik op de groep wacht ,zodat we allen wat kunnen bestellen. Ik dacht zo, dat we genoeg verteerden met de hele groep, in die week. Ook als je nog geen stoel onder je kont hebt, staan ze al bij je, met de vraag

ben jij dat op die avatar Patrick? :)

Tja, ik vind eerlijk dat die man wel gelijk heeft. Buiten het feit hoe hij het brengt.

Kijk natuurlijk verliest hij niks met dat ene broodje, maar dat is niet het enige broodje waarmee het gebeurd. Was vanaf twee broodjes zijn reaktie dan wel goed geweest? Of drie of vier?

Als onze kids een broodje willen hebben geef ik het ze of buiten het restaurant of ik bestel daar een broodje. Uiteindelijk kan je het ook zien dat jij ook niks verliesd met het bestellen van een broodje.

In Frankrijk hebben ze in sommige bergrestaurants enn "Salle hors sac", waar je je zelf meegebrachte spullen kunt nuttigen.

ben jij dat op die avatar Patrick? :)

Gast659 op 10 feb. 2013 17:04

Haha… Was dat maar waar! Dacht je mij te herkennen?

Piste riderrrrr

Het gelezen te hebben, vind ik eigenlijk dat de man, die als Oostenrijker zeer gastvrij hoort te zijn, je had moeten laten zitten. Ligt er wel aan hoe oud je zoon is. "Jetz abhauen’’ vind ik geen woorden en die man had daar afstand van moeten nemen. Ik vind echter wel dat als mensen enkel hun eigen eten nuttigen dat je ze dan mag verzoeken weg te gaan. In dit geval in daar geen sprake van(als je zoon onder de 10 jaar is al thans) en vind ik het geen goede vertoning van de eigenaar.

Edit: Zeker voor een apres-ski tent kan dit niet. Ik stel voor dat je een klacht indient.

Waar ik mijn eigen volk vaak verdedig op dit forum, vind ik nu dat ze compleet verkeerd zitten.

Vorig jaar zagen we in Oostenrijk pamfletten in restaurants, dat meegebracht eten/sap etc niet genuttigd mochten worden.

Maar ik heb toen wel eens stiekem een meegebracht keelsnoepje in mijn mond gesmokkeld
:p

Regels zijn heel duidelijk, maar wat zijn nu de grenzen
Als men het niet te gek maakt, hier schappelijk mee omgaan

Ik snap het wel!!
Maar, wij doen onze zoon ook geen plezier met frietjes of spaghetti oid elke middag. Die heeft ook het liefst een broodje. Vaak kopen we wel een lekker warm kopje soep. Maar zn broodje met pasta oid vind hij toch het lekkerste. En dan denk ik ach… ls ik hem er plezier mee doe.

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe mensen het bedenken om eigen consumpties op en terras van een restaurant te nuttigen, ook al bestel je daar een drankje bij. Volledig terecht dat je daarop gewezen wordt…

Het gelezen te hebben, vind ik eigenlijk dat de man, die als Oostenrijker zeer gastvrij hoort te zijn, je had moeten laten zitten. Ligt er wel aan hoe oud je zoon is. "Jetz abhauen’’ vind ik geen woorden en die man had daar afstand van moeten nemen. Ik vind echter wel dat als mensen enkel hun eigen eten nuttigen dat je ze dan mag verzoeken weg te gaan. In dit geval in daar geen sprake van(als je zoon onder de 10 jaar is al thans) en vind ik het geen goede vertoning van de eigenaar.

Edit: Zeker voor een apres-ski tent kan dit niet. Ik stel voor dat je een klacht indient.

Waar ik mijn eigen volk vaak verdedig op dit forum, vind ik nu dat ze compleet verkeerd zitten.

SerfausFissLadis op 10 feb. 2013 19:13

Niet elk mens is perfect en niet alle NL’s misdragen zich
Misschien had deze man al enkele rotklanten gehad, is geen excuus, maar we hebben allemaal onze dag wel eens niet.
Kan mij nog een zeer onvriendelijk onbeschofte campingeigenaar herinneren in Oostenrijk, ook een uitzondering. Over het algemeen zijn Oostenrijkers altijd hele aardige beleefde burgers.
Wie goed doet, goed ontmoet

Er zijn ook mensen die vanwege allergie, hun eten mee moeten nemen. Lijkt mij het meest lastige om dat elke keer maar weer uit te leggen, als de rest van de groep wel gewoon iets kan bestellen

Het gelezen te hebben, vind ik eigenlijk dat de man, die als Oostenrijker zeer gastvrij hoort te zijn, je had moeten laten zitten. Ligt er wel aan hoe oud je zoon is. "Jetz abhauen’’ vind ik geen woorden en die man had daar afstand van moeten nemen. Ik vind echter wel dat als mensen enkel hun eigen eten nuttigen dat je ze dan mag verzoeken weg te gaan. In dit geval in daar geen sprake van(als je zoon onder de 10 jaar is al thans) en vind ik het geen goede vertoning van de eigenaar.

Edit: Zeker voor een apres-ski tent kan dit niet. Ik stel voor dat je een klacht indient.

Waar ik mijn eigen volk vaak verdedig op dit forum, vind ik nu dat ze compleet verkeerd zitten.

SerfausFissLadis op 10 feb. 2013 19:13

Niet elk mens is perfect en niet alle NL’s misdragen zich
Misschien had deze man al enkele rotklanten gehad, is geen excuus, maar we hebben allemaal onze dag wel eens niet.
Kan mij nog een zeer onvriendelijk onbeschofte campingeigenaar herinneren in Oostenrijk, ook een uitzondering. Over het algemeen zijn Oostenrijkers altijd hele aardige beleefde burgers.
Wie goed doet, goed ontmoet

Er zijn ook mensen die vanwege allergie, hun eten mee moeten nemen. Lijkt mij het meest lastige om dat elke keer maar weer uit te leggen, als de rest van de groep wel gewoon iets kan bestellen

Gast332 op 10 feb. 2013 19:52

Ja, maar het gaat niet om de uitzonderingen he. Die houden we altijd. Dank je voor het compliment dat Oostenrijkers beleefd zijn, dat waarder ik. Ik heb 2 jaar terug aan een aantal Nederlanders moeten uitleggen dat het niet gerespecteerd wordt als je a-a flesjes op de grond gooit. Toen een Oostenrijk er iets van zei, deden ze of ze achterlijk waren en er niks van begrepen. Ik vertaalde het wel even(de eigenaar van het Pension was een jeugdvriend van mij) en heb ze toen op hun gedrag aangesproken. 1 van hen begon toen de eigenaar van het Pension uit te schelden. Ik wilde hem eigenlijk aanhouden, maar ik realiseerde mij dat ik inspecteur van Politie in Nederland ben, dat ik dat dan niet gelijk in Oostenrijk ben;). Ik heb zelf wel 13 jaar in Ried im Oberinntal, bij Fiss, bij de politie gewerkt. Ik had nog een oud-college in mijn telefoonlijst staan en heb hem angerufen. Vervolgens is de jongen aangehouden en afgevoerd naar het politiebureau in Ried. Een boete gekregen hebbende mocht hij weer huiswaarts keren. Die leert het wel af!

P.S. Wat vindt je van mijn Nederlands, dat ik naar mijn weten wel redelijk geleerd heb?:)

P.S. Wat vindt je van mijn Nederlands, dat ik naar mijn weten wel redelijk geleerd heb?:)

SerfausFissLadis op 10 feb. 2013 20:01

Eerlijk??? Nou niet verwaand worden!
Maar je doet het super. Daar kunnen sommige VWO-leerlingen jaloers op zijn ;-)
Ik zit in het onderwijs.
Maar als ik een leerling moet aanspreken op ongewenst gedrag (bijvoorbeeld troep op de grond gooien) in de gang, dan bereik ik het meeste als ik hem eventjes uit het groepje vrienden haal en dan beleefd aanspreek. Dan hoeft hij niet stoer te doen tegenover zijn vrienden, geen grote mond op te zetten etc.
Hahaha, dan zijn het meestal hele bedeesde deugnieten

Oei als ik dat vertel, dan ben ik waarschijnlijk heel gemakkelijk te herleiden, vooral dit in combinatie met bestemming en vertrek, dat ik hier en daar heb gedropt.
Misschien later eens, als ik terug ben van vakantie. Ik wil inbrekers niet wijzer maken

Altijd eerst vragen + enkel als je daar ook wat drinkt, da’s toch elementaire beleefdheid.

Sommige terras-uitbaters vinden het niet erg zolang het niet te druk is, omdat ze toch het meeste omzet uit drank halen. Andere willen het niet, en dan moet je dat respecteren.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

De wijze van communiceren vind ik "not done".

Maar denken dat je het recht hebt om te picknicken in een restaurant omdat je een drankje hebt besteld vind ik ook onjuist.

De meneer van het restaurant had vriendelijker kunnen zijn, maar de hoeveelste zelf-eten-meenemer was je al die dag, die week, dit seizoen? Deze bar is de hele zomer gesloten en moet dus een jaaromzet draaien in een aantal wintermaanden. Ik kan me heel goed voorstellen dat deze meneer is ontploft: een deel van de wintersporters denkt helaas dat op vakantie alles mag, en dat is nu eenmaal niet zo.

Plaats een reactie