Wat is jouw niveau?

@shane, dank je wel, maar dat gevoel heb ik juist wel dat zodra ik de bocht inga, ik de druk overbreng op mijn buitenski.

Maar in ieder geval bedankt voor je tip!

Tja, daarom schreef ik er ook 100% bij. Vooral in de bochten dicht bij de camera zie je te veel druk op de binnenski, zou je dat niet doen (op je binnenski staan) zou je namelijk naar binnen vallen… En zonder die druk op de buitenski krijg je te weinig zijwaartse versnelling om je zelf boven de buitenski te balanceren. De heupkniek bijvoorbeeld is een middel om de kracht die je genereert te counteren en stabiel op je voet te staan. Het bredere spoor en wat a-frame, zijn er nu omdat je binnenbeen je overeind moet houden.
Dat is overigens allemaal niet gek. Stabiel boven de buitenski gebalanceerd staan is op elk niveau zo’n beetje de heilige graal van het skien. Dat blijft atijd de uitdaging, op elk niveau.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@clein moedig dat je n filmpje plaatst en vraagt om feedback. Ik herken een paar van mijn fouten in jouw skistijl: tollen met bovenlichaam, a-frame en breed staan. @shane zegt goeie dingen. Wat ik doe is veel filmpjes kijken (a-frame in youtube), proberen na te doen en jezelf veel laten filmen + lessen nemen. En vooral niet denken dat je er al bent. Knik met de heupen is inderdaad zo belangrijk! Succes!

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

@shane en @marlenamop super bedankt voor jullie feedback. Dit helpt mij echt.

Ben eind 2015 voor het eerst wezen skiën en heb sindsdien elk jaar ongeveer een week geskied.
Ik merk toch dat tijdens zo’n week skiën, ik heel erg bezig ben met mijn techniek willen verbeteren. Probeer dan ook vaak les te nemen en als mijn financiën het toelaat priveles te nemen, want daar leer ik echt van.

Youtube filmpjes kijk tav skitechniek kijk ik idd ook. Nu ook maar ff filmpjes opzoeken met A frame😃

Nu weet ik wat A frame is😃. Thanks guys!

[https://youtu.be/2meM_g2BY-8(https://youtu.be/2meM_g2BY-8[mention="130427 “https://youtu.be/2meM_g2BY-8[mention=“130427”)”]
@Clein:
Filmpje met oefeningen om meer op de buitenski te staan.
Ik doe die zo goed als elke keer in de hal, voor mij met name de bocht naar links waar ik nog wel eens te vroeg ben en dus te veel op de binnenski uitkom. Je wordt dan niet afgestraft omdat het niet steil genoeg is, maar je voelt het wel direct.

A frame voorkomen door op heupbreedte te staan en ook het binnenbeen, of eigenlijk de voet actief naar de kleine teen kant te kantelen. Buitenski been volgt met kantelen naar grote teen kant.

https://youtu.be/Bh7KF49GzOc
Dus ook niet te snel naar binnen willen gaan.

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 13 okt 2019 07:36

Leuke oefening @sjaak27 die kende ik nog niet, toegevoegd aan playlist voor volgende Landgraaf :)

Liever technisch mooi van blauw dan krampachtig van rood :-D

@sjaak erg bedankt voor je uitleg en filmpjes om het toe te lichten.
Ga ik eens de oefeningen doen wanneer ik in zoetermeer ben.

Hier trouwens nog een filmpje, beeld is wat minder helder.

*bericht bewerkt door Clein op 13 okt 2019 10:54

http://videos.ussa.org/coetv/category/videos/technical…

Ook veel te vinden aan oefeningen gespecificeerd naar waarvoor ze dienen.

null

Eerst terug naar de basis, als die goed is komt de rest ook.
Shane zegt het juist, wat ik verder zie is dat je de binnen ski niet naar achteren trekt voor de wissel.

.

@Geenen: Met het bovenlichaam leunen naar de buitenkant is niet veel beter dan het voorbeeld van hoe het niet moet in het filmpje 🤨.

Op die manier wordt de bocht nog steeds ingezet door het bovenlichaam en ga je vierkant in tegen het concept van de alpiene basishouding en parallelle assen. De druk op de buitenski opbouwen gebeurt in deze fase van het leerproces door het zwaartepunt te verplaatsen d.m.v. je bekken, nooit door met de schouders te leunen.

Persoonlijk ben ik geen fan van deze oefening.

*bericht bewerkt door Morzel op 13 okt 2019 17:14

Leunen is al het probleem, je moet niet leunen op de “buitenkant” je moet de andere , bij jou de binnenkant omhoogbrengen. Dat is een enorm verschil.

.

De krachten in een bocht wil je zoveel mogelijk door je buitenski op de sneeuw overbrengen, omdat dat de meest stabiele en efficiënte configuratie is.

De oefening in het filmpje heeft als doel het verschil te laten voelen (gewicht op binnenski/buitenski) door artificieel je zwaartepunt te verplaatsen als je met je schouders naar binnen of naar buiten leunt. Als je deze oefening aan beginners geeft, associëren nogal wat mensen daardoor aktief naar buiten leunen met de schouders met "goed" skiën, terwijl dat helemaal niet zo is. Vandaar dat ik het een twijfelachtige oefening vind.

Het binnenbeen korter maken waar je het over hebt is een techniek die als doel heeft je zwaartepunt zo snel mogelijk naar de andere kant van je ski's te verplaatsen en tegelijkertijd je ski's te laten omkanten. Daarna moet je wel zorgen dat je die druk op de buitenski krijgt. De poster van het filmpje maakt zijn binnenbeen aktief korter door het naar voren te duwen, maar omdat hij dit niet opvolgt met een heupknik komen de krachten nog teveel op zijn binnenski terecht. Binnenbeen ontlasten gaat dat probleem niet oplossen, want dat doet hij al… De Superman-oefening, of stokken slepen (zoals in een ander filmpje in deze draad) zijn nuttige oefeningen.

Als je ploegbochten zoals in het leunfilmpje zou skiën wordt het zelfs helemaal omgekeerd: je gaat inzetten door je knie aan de nieuwe buitenski aktief naar voren brengen. Hierdoor zet je druk op de voorkant van de ski, en maak je je buitenbeen korter waardoor je bekken (en je zwaartepunt) naar de buitenski beweegt. Je binnenbeen (die daarvoor het buitenbeen en dus meer geplooid was) doet de omgekeerde beweging. Ondertussen blijft je bovenlichaam mooi stabiel. Geen leunen of kantelen, maar aktief sturen vanuit je benen op een stabiele basis: dat is de boodschap die je er van in het begin moet inpeperen. 😎

*bericht bewerkt door Morzel op 13 okt 2019 21:53

https://youtu.be/wWSrig2bfCo
https://youtu.be/fIdRFuBkB0A
Dit zou idealiter het bewegingspatroon moeten zijn.

Over het filmpje van @Geenen
Toch zie je in veel kinderlandjes het stuurtje voorbij komen…
Ook het ‘leunen’ zie je als oefening, maar vaker met de handen op de buitenknie, omhoog na de bocht naar de nieuwe buitenski en weer door de bocht (maar vorig jaar een anwärter het precies andersom zien doen, handen op de binnenknie…🤔).
Het leunen kun je wel gebruiken om het effect te laten voelen, maar je moet er geen praktijk van maken. Verder wel eens met @Morzel, ook dat de getoonde oefening al gauw kan leiden tot sturen met bovenlichaam en dat is juist wat je niet wilt.

@Clein
Begonnen in 2015 staat er op je profiel. Ik vind dat je het voor je ervaring echt waanzinnig doet. Misschien moet je eens overwegen je Anwarter (lerarenopleiding) te halen, dat is een leuke leerschool.

Ik denk dat jouw techniek juist gebaat zou zijn bij oefeningen waarbij je het bovenlichaam naar buiten probeert te bewegen. Ook zal je moeten leren hoe je de benen en enkels moet gebruiken. Die doen nu eigenlijk zo goed als niks.

Over het filmpje van @Geenen
Toch zie je in veel kinderlandjes het stuurtje voorbij komen…
Ook het ‘leunen’ zie je als oefening, maar vaker met de handen op de buitenknie, omhoog na de bocht naar de nieuwe buitenski en weer door de bocht (maar vorig jaar een anwärter het precies andersom zien doen, handen op de binnenknie…🤔).
Het leunen kun je wel gebruiken om het effect te laten voelen, maar je moet er geen praktijk van maken. Verder wel eens met @Morzel, ook dat de getoonde oefening al gauw kan leiden tot sturen met bovenlichaam en dat is juist wat je niet wilt.

Hessel op 14 okt 2019 08:17

klopt wat je zegt en aan iedere houding of beweging zit een leerproces waarbij het overdrijven van een bepaalde houding of beweging een goed hulpmiddel is om te voelen wat je moet doen het overdreven moet natuurlijk geen gewoonte worden. Er is nog wel een klein verschil tussen leunen van de ene zijde of juist strekken van de andere zijde, bij deze laatste heb je meer balans, ga maar op een (bv links) been staan je zal je andere (rechts) schouder omhoog brengen niet je linker omlaag.

.

@morzel, dank je wel voor je uitleg! Erg leerzaam dit👍🏽.

Heb je toevallig een filmpje waar het accent op de heupknik ligt? Het is voor mij nog een beetje onduidelijk wat ermee bedoeld wordt.

@skitechniek, dank je wel voor je compliment😊. Tav antwarter opleiding: Ik ben nu op dit moment bezig met een andere opleiding, maar misschien wellicht iets voor in de toekomst. Want sinds ik ben begonnen met skiën, is dit toch wel echt een passie van mij❤️.

*bericht bewerkt door Clein op 15 okt 2019 00:06

@Clein:

https://youtu.be/IQVOiolDJPs

Dat is de Superman-oefening die ik eerder vernoemde, met de heupknik die bij jou ontbreekt. Zonder stokken.

Na de kantenwissel zet je je hand aan de buitenkant van de bocht in je heup, hand aan de binnenkant wijst vooruit op schouderhoogte (zoals Superman 😉). Naarmate de bocht vordert duw je met je buitenhand progressief je heup meer naar binnen terwijl je binnenhand blijft hoog houden. In het filmpje zie je hoe tijdens de bocht de de ski’s geleidelijk een grotere kantenhoek maken met de sneeuw, terwijl het bovenlichaam mooi recht blijft.

Bij de hoogbeweging voor de kantenwissel, wissel je je handen van plaats.

Belangrijk is dat je eerst de kant wisselt (vanuit je voeten en benen), en pas daarna je heup naar binnen brengt. Durf dus te wachten tot je in de vallijn skiet voor je je heup naar binnen duwt.

Die oefening gaat het beste op een flauwe, brede blauwe piste zoals in jouw filmpje.

@morzel, echt super bedankt voor je heldere uitleg! Waardeer dit enorm!😊😃

@sjaak27, dank voor de filmpjes. Duidelijk uitgelegd👍🏽
@skitechniek, wat betreft je benen en enkels gebruiken, snap ik wat je bedoelt, nu ik de 2 filmpjes van sjaak27 heb bekeken.

*bericht bewerkt door Clein op 15 okt 2019 01:48

Belangrijk stukje wat Morzel naar mijn mening vergeet bij zijn uitleg is dat die heupknik mogelijk wordt door het korter maken/richting de borst trekken van het binnenbeen.

*bericht bewerkt door Shane op 15 okt 2019 08:18

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zal het spits maar eens afbijten, een dikke niveau 10

"Het gezicht van een engel, het lichaam van een adonis, de fysieke kwaliteiten van Treklift zijn eenvoudig te benoemen, maar zijn kwaliteiten als skiër? Woorden schieten te kort om perfectie te beschrijven" - Skimagazine, April 2012

"Deze nog niet door de scéne ontdekte ster geeft een nieuwe betekenis aan de term; Ski-Expert" - White Freeski Magazine, Januari 2013

tja… wat kan ik er zelf nog aan toevoegen :)

Treklift op 8 sep 2013 13:09

8,5. schat ik mezelf in

🤔

When life gets too complicated.... SKI

We zouden het topic moeten hernoemen naar:

“Wat is jouw niveau *”

(* vanaf 7 willen we een filmpje zien voor we het geloven 😛)

Rogier heeft in Anton magazine (mbt ski-verhuur) opdeling gemaakt in 5 niveaus:
http://antonmagazine.be/chapter/481

Hoe overlappen deze 5 met de 10 niveaus die hier worden gehanteerd?

Ik herken mezelf met name ongeveer in de beschrijving van niveau 2/5 (licht gevorderd).

Plaats een reactie