Tips huttentocht dolomieten

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Wij zijn van plan een huttentocht te gaan doen in de Super Dolomieten. Wie heeft er tips wbt hutten, mooie afdalingen of plaatsen? We starten in Ortisei. Op het lijstje staan reeds, Marmolada met afdaling door kloof, Lagazoi, passo Pordoi, plan de crep (avond skiën, tips voor hut?) en Tofane. Alvast hartelijk dank!

afdaling van de col raiser moet je zeker doen, is 11 km lang van seceda naar ortisei.
Ik ken jullie niveau uiteraard niet maar de val Mezdi (mittagstall) is ook leuk.
Maar dit is eigenlijk een ongeprepareerde route voor zeer gevorderde skiërs dwars door het Sella Masief.
Richting La Villa en daarna richting Sante Croce is ook zeker de moeite, zeer mooie uitzichten en pistes.

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

Dank je Stefski, zal ff googlen op val medzi, klinkt goed!

Hallo!

Kent iemand de verlichte piste bij Plan del Crep? En zo ja, is het de moeite waard?
Of heeft iemand een tip van een andere verlichte piste in dit gebied, het liefst met daarboven ook een hut waar we kunnen overnachten?

En heeft iemand ervaring met zelfstandig een huttentocht doen? De route hebben we redelijk op papier, evenals een aantal hutten waar we willen slapen. We gaan in het laagseizoen, dus hopelijk overal plek. Nu willen we niet alles vastleggen en reserveren, ivm het weer of dat we de vrijheid hebben ergens langer te blijven.
Kun je gewoon op de dag zelf komen ‘aanwaaien’ bij een rifugio? Uiteraard moet er natuurlijk plek zijn, als dat het geval is, kun je dan zonder reservering slapen en aanschuiven bij het diner? Of is dit niet gebruikelijk?

Heeft iemand nog een tip voor een niet te missen hut om te overnachten? Rif. passo Fedaia, Frederola, Lagazuoi en Cinque torri staan al op het lijstje.

Alvast bedankt!

Ze hebben liever dat je van tevoren aan geeft wanneer en met hoeveel je komt. De meeste rifugio’s hebben kamers voor meerdere personen, voor hun dan handiger om te weten wat er komt ivm de planning.

Dienten Die Alte schule

wij hebben vorig jaar 4 dagen een huttentocht gedaan en precies de hutten gedaan die jij noemt. Fedaia, Frederola en Lagazuoi. Fedaia en Frederola zijn allebei super.

ik zeg het fout. Fedaia is iets minder, Lagazuoi is super!!

Halverwege afdaling vanaf Lagazuoi eten bij Scotoni, absolute aanrader. Google maar even.

Zie

Allen bedankt voor de tips! Ik heb de hutten opgezocht en die zien er top uit!
@Elly3; handig om te weten! Ik denk dat we in de ochtend even een belletje doen dan naar de volgende hut om te checken of het oke is. We zijn maar met z’n 3’en en het is laagseizoen. Daarbij starten we op een donderdag, de meeste huttentochten starten pas op zaterdag dus we zitten niet in elkaars ‘vaarwater’ ;-). Hopelijk komt het zo goed!

Ik heb afgelopen jaar een dergelijke tocht ! Hoe heten die in wo1 kapotgeschoten toppen ook alweer? Bij de koop met blauwe ijswatervallen uit jamesbond.

Opgezocht,lagazuoi,gaaf om te slapen,kunt er goed eten. Afdaling aan achterzijde komt uit bij !

@Salju Bij Federola kun je vragen of je in de avond misschien even mee mag rijden op de pistebully, die gaan daar aan de lier, voor de deur. Weet niet of je dat interessant vind? groot stuk techniek.
Het uitzicht vanuit de huttenkamers is op de Marmolada, een prachtige zonsopgang, lekker ontbijt en als eerste de piste af naar Arabba, of Canazei :) Als je aan de achterzijde van Lagazuoi naar beneden skiet kom je idd langs de bevroren watervallen, beneden wordt je teruggesleept naar de Sella Ronda dmv een arrenslee met paarden, met zijn allen aan een lang touw.
Boven op het grote terras heb je een prachtig uitzicht met 's avonds de zonsondergang, kijk je vandaaruit naar links achter, zijn de opnames van Clifhanger geweest.
Heel veel plezier het is ontzettend leuk om dit te doen. :)

Dienten Die Alte schule

@Elly3; goede tip van de pistebully! Lijkt me heel gaaf! Kijken of het lukt. De andere dingen die je beschrijft hebben we vorig jaar georganiseerd gedaan. Dit jaar zelfstandig en het was idd zo mooi dat we weer naar die plekken gaan. Dit jaar gaan hebben we 10 dagen (9 overnachtingen), we kunnen dus wat verder en nieuwe plekken ontdekken. Ben je toevallig bekend met Plan del Crep? Of Kronplatz? Dat is nog onbekend voor ons. En we zoeken verlichte pistes met het liefst bovenaan een rifugio. Heb je tips?
In ieder geval al bedankt voor bovenstaande!

Ken wel Plan del Grabba, maar niet Crep? Weet niet of de Dantercepies ook verlicht is? anders kun je ook overnachten boven op Grödenjoch in Hotel Frara.
Als je van Colfosco naar la villa gaat en van daar een zijspoor naar Predaces, heb je boven een leuke hut, weet even niet meer hoe die heet, heb die thuis in mijn foto album zitten, maar zit nu in Oostenrijk.

Dienten Die Alte schule

Super bedankt voor alle reacties, als er nog meer tips zijn graag!

Wij zijn op zoek naar informatie over Lagazuoi. We hebben gehoord dat je met paarden/slee of iets dergelijks kan skieen en worden (terug) gesleept?!!
Wie o wie kan ons zijn/haar ervaringen met ons delen, alle tips zijn zeer welkom!
We logeren in een hotel in Colfosco.

@gast177

http://www.altabadia.org/en/winter_holiday_dolomites/dolomit…

je wordt idd het laatste stuk door een paard met wagen getrokken omdat het vlak is. Dus stel je er niet veel van voor (wel leuke ervaring) en ERG MOOIE TOCHTt! p.s. boarders moesten in de kar :-(

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Gast177 zie de reactie van Elly3 hierboven daar staat het precies. Is leuk om te doen! Eerst een mooie afdaling en dan wordt je door paarden weer teruggeleept naar de pistes. Je moet nog wel een stukje lopen.
Kosten arreslee 2 euro pp. 3jaar geleden.

Voor reisverslagen zie YouTube!
Bijv.:

@Arjann, lopen? Je bedoeld dat stukje omhoog klunen bij die skihut? Mijn ski’s gaan niet uit hoor. Vorig jaar was het ook nog steeds 2,-.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

@Unit106 Wij hadden toen niet zo veel sneeuw en moesten een stukje (400 meter ong) bij het pension /skihut lopen / klunen.

@Unit106 Wij hadden toen niet zo veel sneeuw en moesten een stukje (400 meter ong) bij het pension /skihut lopen / klunen.

Arjann op 2 jan. 2014 13:36

Dat kan, maar je schrijft dat je altijd een stukje moet lopen en dat is dus niet waar. Ik ga altijd in januari en de gehele route is dan gewoon besneeuwd. Het laatste stukje van de afdaling is vrij vlak en loopt uiteindelijk om hoog. Dit stuk kan je schaatsend en vis graat lopend nemen. Daarna nog een vrij vlak pad naar de locatie waar de boeren staan te wachten, dit kan je grotendeels gewoon glijdend afleggen.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

@Unit106 Wij hadden toen niet zo veel sneeuw en moesten een stukje (400 meter ong) bij het pension /skihut lopen / klunen.

Arjann op 2 jan. 2014 13:36

Dat kan, maar je schrijft dat je altijd een stukje moet lopen en dat is dus niet waar. Ik ga altijd in januari en de gehele route is dan gewoon besneeuwd. Het laatste stukje van de afdaling is vrij vlak en loopt uiteindelijk om hoog. Dit stuk kan je schaatsend en vis graat lopend nemen. Daarna nog een vrij vlak pad naar de locatie waar de boeren staan te wachten, dit kan je grotendeels gewoon glijdend afleggen.

Unit106 op 2 jan. 2014 15:32

helemaal waar!de Ik heb het over het laatste stukje, nadat de door de paarden bent afgezet. Dan moet je in maart, als er niet zo veel sneeuw is,meer een stukje lopen / klunen om weer op de piste te komen

@unit106: Ik zat je filmpje te bekijken…maar jullie zijn niet eens gestopt bij de Scotoni hut!! De allerbeste hut in het hele gebied volgens mij…super lekker vlees en fantastische pasta’s!! Volgende keer wel stoppen en eten daar hoor…is echt een aanrader!!

Mooi filmpje…en idd, voortaan even stoppen bij Scotoni-:)

bedankt voor de tips. Ik ga ook dit doen met een organisatie, snowemotions (heeft iemand ervaring mee?) en kom een vol dag eerder aan, en dacht toch effe naar een van de beste plekken voor een nacht voordat de ski huttentocht met de groep begint.

Is er een waar je zegt, een nacht was niet genoeg?

@unit106: Ik zat je filmpje te bekijken…maar jullie zijn niet eens gestopt bij de Scotoni hut!! De allerbeste hut in het hele gebied volgens mij…super lekker vlees en fantastische pasta’s!! Volgende keer wel stoppen en eten daar hoor…is echt een aanrader!!

Wouter op 24 jan. 2014 17:25

Is niet mijn filmpje hoor, gewoon random op YouTube gevonden :-D

Maarre … als je bezig bent met de Grande Guerra tour dan wil je hier echt niet lunchen. Kreeg vorig jaar te horen dat ik 45min moest wachten i.v.m. drukte. Dat kan je niet gebruiken als je 100km moet afleggen op een dag. Deze hut is dus interessant als je geen haast hebt!

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Als fan van de Dolemieten spreekt de huttentocht ons erg aan. Maar op snow emotions zag ik de route welke geskied wordt ,maar deze zijn uit onze uitval basis Ortisei al goed te doen. wij zouden bv naar andere gebieden willen trekken door de Dolemieten,Zijn hier huttentochten van bekend?

er was een groep op dolomotia of dolomia, doen ze 3-4 dagen tochten, en ook huttentocht.

Ik moest veel zoeken om wat organisaties te vinden, is ook een op sunweb. Voor onze, is het onze bezoek in de Dolomite, dus ik vind het allemal best zo… het mij erom, hoog in de bergen te zitten. Ik had z’on huis afgelopen feb in Megeve, en ik vond het heerlijk! Ook, ben ik waar de sneeuw goed ligt, en heb ski in/out gelijk - dus alles bij elkaar was een mooi beslissing voor mij.

…maar jullie zijn niet eens gestopt bij de Scotoni hut!! De allerbeste hut in het hele gebied volgens mij…super lekker vlees en fantastische pasta’s!! Volgende keer wel stoppen en eten daar hoor…is echt een aanrader!!

Wouter op 24 jan. 2014 17:25

Vanmiddag om 12.30 gestopt bij deze hut, kreeg binnen te horen dat wij alleen al 30 min moesten wachten voor een tafel. Buiten zitten was geen optie want de sneeuw kwam uit de lucht vallen. Het eten mag dan nog zo geweldig zijn maar ik ga niet 30 min in een gangpad staan om te wachten op een tafel. Groeten vanuit de Dolomieten

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Plaats een reactie