Sturen met sleetje (rodelen)

Ik was benieuwd hoe je nou eigenlijk naar beneden rodelt in de winter (heb het nog nooit gedaan) en toen zag ik op YT dat ze op hetzelfde sleetje gaan als waar ik vroeger mee ging sleeën op de winterse dagen in Nederland. Alleen ik ging altijd recht vooruit met zo’n ding.
Dus mijn vraag is: hoe stuur je in godsnaam op zo’n ding??
Mind is blown.

null

Gang is alles

Door uw voeten in de sneeuw te duwen. Je gaat de kant op van de voet die je in de sneeuw duwt…in theorie

Als je op een rodel gaat zo’n Oostenrijks sleetje, daar zit speling aan de voorkant en een touw aan, hier kun je ook meesturen door aan linker of rechterkant te trekken, remmen door voorkant van je slee omhoog te trekken.
Viel spass

Dienten Die Alte schule

als het goed is heb je een soort snowboots aan, en tijdens het sleeën doe je je voeten vooruit en hakt ze tegelijk in de sneeuw om te remmen, en links om naar links te sturen en rechts om naar rechts te sturen. alleen niet te zwaar met je hak erin anders lig je op z’n kant! met je handen kun je het touwtje vast houden om te blijven zitten

Certified ski-boy, glijbewijs

Als je op een rodel gaat zo’n Oostenrijks sleetje, daar zit speling aan de voorkant en een touw aan, hier kun je ook meesturen door aan linker of rechterkant te trekken, remmen door voorkant van je slee omhoog te trekken.
Viel spass

Elly3 op 21 dec. 2013 16:01

Hmm oke dan zal ik het touwtje goed proberen te gebruiken :d

Door uw voeten in de sneeuw te duwen. Je gaat de kant op van de voet die je in de sneeuw duwt…in theorie

.robin op 21 dec. 2013 15:54

Laten we dan maar het touwtje gebruiken :P

als het goed is heb je een soort snowboots aan, en tijdens het sleeën doe je je voeten vooruit en hakt ze tegelijk in de sneeuw om te remmen, en links om naar links te sturen en rechts om naar rechts te sturen. alleen niet te zwaar met je hak erin anders lig je op z’n kant! met je handen kun je het touwtje vast houden om te blijven zitten

Jorian op 21 dec. 2013 16:51

Had jij dan niet zo’n touwtje op de slee?

Gang is alles

Sinds ik rodel heeft het touwtje bij mij niks uitgehaald qua sturen of remmen. Het touwtje is handig zodat je je slee niet kwijt bent als je eraf valt, of om je aan vast te houden.

@.robin
In de praktijk krijg je dan alleen maar een bek vol sneeuw :p

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Eerst boven aan de berg je eigen volzuipen. Dan pak je de slee met beide handen stevig vast. Ren zo hard je kunt. En dan op je buik op de slee gaan liggen. De zwaartekracht doet de rest.

Übung macht den meister!!!

Dat touw zorgt er enkel voor om je vast te houden, sturen doe je echt wel met je voeten. En als je het eens door hebt, wat snel gaat, dan lig je niet in de sneeuw.
En op je buik kan ik alleen maar afraden wegens levensgevaarlijk. Je kan niet sturen, laat staan stoppen. En rodelbanen hebben nu eenmaal bochten. Als je toch wat minder windwilt vangen, ga dan op je rug liggen met de benen naar voor zodat remmen en sturen mogelijk blijft.

Eerst boven aan de berg je eigen volzuipen. Dan pak je de slee met beide handen stevig vast. Ren zo hard je kunt. En dan op je buik op de slee gaan liggen. De zwaartekracht doet de rest.

RFKANGOO op 22 dec. 2013 10:07

laten we dat maar gaan doen dan

Sinds ik rodel heeft het touwtje bij mij niks uitgehaald qua sturen of remmen. Het touwtje is handig zodat je je slee niet kwijt bent als je eraf valt, of om je aan vast te houden.

MarsMuziek op 22 dec. 2013 09:05

Hoe stuur jij dan :P? ook met je voeten?

Gang is alles

Inderdaad met mijn voeten, en soms corrigeer ik ook met mijn handen. Hierbij kun je wat preciezer corrigeren. Let wel op zo slijten je handschoen 3 keer zo hard.

Ik zou met je skischoenen aan gaan rodelen, die hebben een goeie hak die je in de sneeuw kunt zetten voor sturen :) gaat makkelijker dan snowboots met een zachte/ronde hak.

Never eat the yellow snow

De ultieme tip: zet een skibril op! je wilt niet weten hoeveel sneeuw etc je in je gezicht krijgt door het remmen en sturen.
En wat doe je dan met nacht- of avondrodelen als het donker is? Neem zo’n vuurwerkbril mee :-)

Gewoon op de slee gaan zitten, zover mogelijk achterover leunen, benen languit naar voren de lucht in. Het touw is gewoon om vast te houden en vooral ook om je slee vast te houden als je eraf valt. Ik heb verschillende keren solo sleetjes naar beneden zien komen en dat is echt levensgevaarlijk.

Sturen doe je met je gewicht, (je zult sneller beneden zijn dan iedereen hier boven aangezien zij remmend door de bocht gaan). Alleen scherpe bochten hoef je met de voeten bij te remmen/sturen.
Als je zoals hierboven beschreven op de slee gaat zitten en je gaat met je bovenlichaam naar rechts dan gaat de slee linksaf en je zult zien dat je op die manier vrij scherpe bochten kan nemen zonder met je voeten in de sneeuw te hoeven happen.
Lichaam rechts, slee linksaf en lichaam links, slee rechtsaf. Het voelt wat tegennatuurlijk maar dit is de manier ! :)

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Bij een scherpe bocht kan het handig zijn om je voet wat meer achter je in de sneeuw te trappen, dit kan echter ook leiden tot een 180 graden bocht.

Uit ervaring is de belangrijkste tip nog wel dat je je handen af en toe achter je op de slee zet. Als er dan een flinke hobbel aankomt, kan je je zelf een beetje omhoog duwen. Zo voorkom je een volledig blauwe kont.

leuk zo al die tips
lijkt me wel gezellig om met zijn allen eens te gaan rodelen hahahaha
zou heel wat afgelachen worden

Ik zou met je skischoenen aan gaan rodelen, die hebben een goeie hak die je in de sneeuw kunt zetten voor sturen :) gaat makkelijker dan snowboots met een zachte/ronde hak.

Dianthe op 22 dec. 2013 14:55

Die heb ik niet :(

De ultieme tip: zet een skibril op! je wilt niet weten hoeveel sneeuw etc je in je gezicht krijgt door het remmen en sturen.
En wat doe je dan met nacht- of avondrodelen als het donker is? Neem zo’n vuurwerkbril mee :-)

Hans. op 22 dec. 2013 15:50

Bedankt voor de tips :)

Gewoon op de slee gaan zitten, zover mogelijk achterover leunen, benen languit naar voren de lucht in. Het touw is gewoon om vast te houden en vooral ook om je slee vast te houden als je eraf valt. Ik heb verschillende keren solo sleetjes naar beneden zien komen en dat is echt levensgevaarlijk.

Sturen doe je met je gewicht, (je zult sneller beneden zijn dan iedereen hier boven aangezien zij remmend door de bocht gaan). Alleen scherpe bochten hoef je met de voeten bij te remmen/sturen.
Als je zoals hierboven beschreven op de slee gaat zitten en je gaat met je bovenlichaam naar rechts dan gaat de slee linksaf en je zult zien dat je op die manier vrij scherpe bochten kan nemen zonder met je voeten in de sneeuw te hoeven happen.
Lichaam rechts, slee linksaf en lichaam links, slee rechtsaf. Het voelt wat tegennatuurlijk maar dit is de manier ! :)

Bobdeboarder op 22 dec. 2013 17:01

Ik wil wel het snelst gaan natuurlijk haha :D

Bij een scherpe bocht kan het handig zijn om je voet wat meer achter je in de sneeuw te trappen, dit kan echter ook leiden tot een 180 graden bocht.

Uit ervaring is de belangrijkste tip nog wel dat je je handen af en toe achter je op de slee zet. Als er dan een flinke hobbel aankomt, kan je je zelf een beetje omhoog duwen. Zo voorkom je een volledig blauwe kont.

Maarten12 op 22 dec. 2013 18:05

Gewoon in de sneeuw je handen proberen te zetten?

leuk zo al die tips
lijkt me wel gezellig om met zijn allen eens te gaan rodelen hahahaha
zou heel wat afgelachen worden

maurice4 op 22 dec. 2013 18:49

Rodeluitje 2014 in 1 van deze plaatsen :P? http://www.austria.info/nl/winter-in-oostenrijk/rodelen-in-o…

Gang is alles

Haha rodeltocht icm huttentocht leuk idee

Uiteindelijk heb ik met m’n voeten gestuurd en m’n handen op de slee gehouden.
Ging best goed!
Als je je rechtervoet in de sneeuw ging ging je naar rechts en met je lijnkervoet in de sneeuw naar links :D
Was erg leuk!

Gang is alles

Nooit met je skischoenen aan gaan rodelen! Dat puntje wat vooraan zit, kan in de sneeuw blijven haken, je been blijft dan achter, terwijl de slee doorgaat. Kun je flinke ongelukken mee krijgen!

Als je je rechtervoet in de sneeuw ging ging je naar rechts en met je lijnkervoet in de sneeuw naar links :D
Was erg leuk!

Jesper op 23 feb. 2014 16:27

Aan je beschrijving te zien zat je in ieder geval goed om op de slee :D

Nooit met je skischoenen aan gaan rodelen! Dat puntje wat vooraan zit, kan in de sneeuw blijven haken, je been blijft dan achter, terwijl de slee doorgaat. Kun je flinke ongelukken mee krijgen!

petra4 op 24 feb. 2014 11:07

Daarbij / daarom is het in veel skigebieden ook verboden om met skischoenen te rodelen… De softboots van het snowboarden daarentegen werken perfect!

Nooit met je skischoenen aan gaan rodelen! Dat puntje wat vooraan zit, kan in de sneeuw blijven haken, je been blijft dan achter, terwijl de slee doorgaat. Kun je flinke ongelukken mee krijgen!

petra4 op 24 feb. 2014 11:07

Gelukkig heb ik nooit skischoenen aan :D
Ik wist niet of ik m’n normale schoenen nou moest aandoen of m’n snowboardschoenen… uiteindelijk maar gekozen voor m’n normale schoenen. Had wel pittig koude voeten :P

[quote]
Als je je rechtervoet in de sneeuw ging ging je naar rechts en met je lijnkervoet in de sneeuw naar links :D
Was erg leuk!

Jesper op 23 feb. 2014 16:27

Aan je beschrijving te zien zat je in ieder geval goed om op de slee :D

Denk t wel :P

Gang is alles

Het aller belangrijkste om te weten voordat je gaat rodelen is waarop je rodelt. Een slee of een rodel dit bepaald hoe je stuurt.

Een slee is star en laat zich alleen sturen door je voet in de sneeuw te plaatsen of een hand voor op de slee en een hand achter op de slee om op die manier de slee onder je te sturen.

Een rodel is flexibel en stuur je door gewichtsverplaatsing. Linker been tegen de linker hoorn drukken,en rechterbeen intrekken om naar rechts te gaan en vice versa.

Remmen doe je door beide voeten plat in de sneeuw te zetten en nooit met je hakken.

Plaats een reactie