Kantenslijpen snowboard / 88 of 90 graden?

Hoi,

Met een kantenslijper van Dakine wil ik mijn kanten een beetje gaan bijslijpen. Nu kan ik kiezen voor een hoek van 88 of een hoek van 90 graden. Welke kan ik het beste kiezen en waarom?

89??

Mijn eerste gedachte was inderdaad ook 89 graden, maar ik heb alleen ski’s.

Een korte zoektocht op google vertelt dat snowboard met 90 graden kanten van de fabriek komen. Ik zou dan dus voor 90 kiezen. 88 kan ook, maar dan moet je meer materiaal wegvijlen voor je kant scherper wordt omdat je eerst die 2 graden extra moet wegvijlen.

Dan ga je er wel van uit dat met eventueel eerder onderhoud de kanten ook op 90 graden zijn gevijld. Eventueel kun je de shop waar je het laatst je kanten hebt laten slijpen vragen op welke hoek zij het doen, dan weet je zeker welke je moet kiezen.

Het ligt er heel erg aan wat je doet als boarder, freeride, freestyle, pisteknallen… En welk board je hebt want lang niet alle boards worden met dezelfde hoek afgeleverd.

Click. Click. Peace

De eerste keer naar 88 graden levert niet zoveel schade op. Wil je daarna terug naar 90 dan gaat er een extra stukje staalkanten af.

Wat is het effect/verschil tussen 88 en 90 graden tijdens het boarden?
En waarom zou je uberhaubt het aantal graden aanpassen van je board? je koopt toch een board dat bij je stijl past en aan de eisen die je aan je board stelt? dan zal het aantal graden toch al vanaf fabriek precies de juiste voor jou en je board?
Misschien maak ik hier een denk fout, laat het me dan graag weten

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Het aantal graden bepaald de agressiviteit waarmee gereden kan worden. Vanaf het omkanten heb je sneller grip en die grip is ook nog eens heftiger.

Ik ski zelf met een offpiste ski ook op de piste. Dan laat ik hem op 88 graden slijpen om iets van de traagheid in de kantenwissel te compenseren en ook sterker te kunnen sturen en remmen. Off piste heb ik daar geen last van. Zo maak ik van brede latten universele ski’s. Ik stel me voor dat je dat ook zo met een board kunt doen.

Je kunt ook een halve of hele graad hangend slijpen. De hoek wordt dan wat minder extreem en je kantenwissel sneller.

Je koopt een board of skies wat zo dicht mogelijk bij jouw wensen zit. Je kunt namelijk niet elke board tot in het einde der dagen uittesten en het perfecte board of ski bestaat niet.
Doormiddel van je kanten onder een ander hoek slijpen kun je je board of skies naar jouw wensen aanpassen.

Een hoek van 90 graden is voor normaal gebruik voldoende en de meeste skies en boards zijn ook 90 graden geslepen.
Wil je meer grip dan kun je een scherpere hoek slijpen. (bijv. 88 graden)
Het nadeel hiervan is dat het wel iets sneller bot word dus je moet het wel bijhouden.

Ook kun je de onderkant van je staalkant slijpen. Dit heet "hangend" slijpen.
Meestal doe je dit met een halve graad.
Als je dit gedaan hebt zonder de zijkant te slijpen dan is je kantenhoek dus 90,5 graden.
Mede daarom wil je je zijkanten slijpen op 89 of 88 graden zodat je op 88,5 of 89,5 graden uit komt. (onder de 90 graden is een scherpe hoek, boven de 90 graden is een stompe hoek en dit wil je echt niet)
Het voordeel van dit hangend slijpen is dat je board of skies niet meer zo happig zijn. Je kunt nu bijv. je board op een padje kaarsrecht rechtdoor laten lopen zonder dat ie ineens een kant op schiet omdat de staalkant grip krijgt.

Doormiddel van "goed"slijpen kun je een goede ski of board nog veel beter maken door aan jouw wensen aan te passen.

Übung macht den meister!!!

Is dit ook per board verschillend? Heb het idee dat mijn lib tech t.rice pro met 88 uit de fabriek komt. Kan het helaas nergens terugvinden.

Zou op de site ergens moeten staan als dat zo is.
Al lijkt het mij niet handig om te doen omdat bij de eerste de beste waxbeurt je board keurig op 90 graden word geslepen.
De gemiddelde winkel waar massaal boards en skies gewaxt worden gaan echt niet per stuk kijken in welke hoek de kanten geslepen zijn.

Übung macht den meister!!!

Dank voor alle reacties. Ik ga gewoon op 90 graden slijpen en zie het wel.

Misschien een stomme vraag (heb nooit zelf geslepen) maar kun je voor het slijpen van base- en side-edge dezelfde tool gebruiken?

Zo’n tool gebruik je voor de zijkanten te slijpen

null

En deze gebruik je voor de onderkant te slijpen.

null

Dit zijn enkel een paar voorbeelden, er zullen vast nog meerdere modellen zijn.

Übung macht den meister!!!

Voor de zekerheid nog even contact gehad met Lib Tech over mijn T.Rice Pro

"The edges come out of the factory at a sharp 90 degrees"

Plaats een reactie