Route via Duitsland

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

Beste wintersportliefhebbers,

Komende zaterdag voor het eerst richting Montafon. Via Google maps krijg ik drie mogelijke routes die wat betreft de tijd redelijk gelijk zijn. Welke route adviseren jullie? Vertrek vanuit Noord-Holland is omstreeks 04:30 uur.

Via A61 / via A3 / via A3 & A7?

Bedankt voor de hulp!!!

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 07 apr 2021 17:41

Ik zou zo veel mogelijk de A7 nemen! Deze is relatief rustig in vergelijking met andere autobahnen.
Wij rijden hem altijd vanaf Kassel richting Oostenrijk en heb zelden gehad dat we file hadden (dit was wel buiten de vakantieperiode). Veel plezier in Montafon!!

de route Koblenz/Karlsruhe/stuttgart/ulm/lindau bregenz lijkt me het beste voor naar het montafon gebergte te rijden.
have fun

Denk wel aan winterbanden he!

Komop Schumi!

Aanstaande zaterdag?
Mooi op tijd om je zorgen te gaan maken over de route! ;)

De vraag is eigenlijk waar je de grens over gaat/wil?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ff gekeken op meps
Je zou via Venlo kunnen gaan (Nederlandse snelwegen zijn toch wel superieur)
Dan de a61 tot voorbij Heidelberg
Dan de A6 op richting heilbrunn, tot je op de A7 komt richting bregenz.
Zo ontwijk je Stuttgart en karlsruhe, daar kan het wel eens druk zijn.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Wij hebben afgelopen jaar gekozen voor de route via Zwitserland. via de A3 - A5 - A6 - A81 en dan bij Konstanz de grens naar Zwitserland over. Stukje binnendoor langs de Bodensee en dan bij Oberriet de grens over naar Oostenrijk. Voordeel is dat je zo ook Ulm kunt omzeilen en niet door de Pfandertunnel bij Bregenz hoeft. Nadeel is een vignet voor Zwitserland maar daar kun je dan wel weer goedkoop tanken. Onderweg geen enkele file gehad op de drukste zaterdag van het seizoen.

Ik lees net op wegenwiki dat de pfändertunnel sinds afgelopen zomer geen vertraging meer oplevert door aanleg en opening van een tweede tunnelbuis.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik ga dit topic ff volgen aangezien wij de voorjaarsvakantie gaan.

Wij gaan in februari vanuit Brunssum. Dus ik dit ook volgen. Iig alvast bedankt voor iedereen die al heeft gereageerd!

Wij gaan al jaren minimaal 2x per jaar naar Mittersill, Oostenrijk. Wij hebben al alle mogelijke routes door Duitsland gehad. Afgelopen september, heenroute, A61 helemaal zuidwaarts afrijden, dan via A6 richting Neurenberg, bij Heilbronn de A81 richting Stuttgart, A8 naar München, via de A93 bij Kufstein de grens over.
Terugweg bijna hetzelfde alleen niet via de A81 terug maar de A8 tot aan Karlsruhe en dan via de A5, was rampzalig toen.

Nogmaals er zijn heel veel mogelijkheden, vaak rijden wij ook vanaf de A61 helemaal tot aan Neuerenberg via de A6, daarna de A9 naar Munchen… Ook via de A3 zijn wij al eens gereden.

Veel mogelijkheden dus!!!

Greets Roel

@roel1975

Roel, respect voor je enthousiasme maar de topic starter wil naar Montafon in Vorarlberg! Via München lijkt me dan niet zo handig…:)

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Beste wintersportliefhebbers,

Komende zaterdag voor het eerst richting Montafon. Via Google maps krijg ik drie mogelijke routes die wat betreft de tijd redelijk gelijk zijn. Welke route adviseren jullie? Vertrek vanuit Noord-Holland is omstreeks 04:30 uur.

Via A61 / via A3 / via A3 & A7?

Bedankt voor de hulp!!!

Gast254 op 9 jan. 2014 18:14

Veel plezier!

Afgelopen december gereden. Zeer simpel:

Vanaf Enschede:

A31
A3
A67
A5
A8
Bij Ulm naar beneden
A7
A96 (Bij Memmingen)
A14 (Oostenrijk)
Schruns

Prima te doen.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

noord-holland - arnhem - oberhausen - koln - frankfurt - wurzburg - ulm - memmigen bregenz De snelste route. Door de pfander tunnel moet je sowieso, via fussen is om. De pfander tunnel is verbouwd en beschikt nu over twee tunnels en dus nagenoeg file vrij. Dit is de beste route. Via Kassel is echt complete onzin helemaal als je buiten vakantieperiodes rijdt.

Vanuit NH is Kassel ook een tikje uit de richting.
Je ontkomt er niet aan om over Amsterdam te rijden, en vanaf daar zijn er legio mogelijkheden.
Helemaal als je zo vroeg vertrekt lijkt Venlo de beste grensovergang, deze is nu helemaal snelweg en dus niet meer via allerlei binnenwegen.
En dat afzakken, links of rechtsreinisch, dat maakt eigenlijk niet uit.
De weg van Stuttgart naar ulm vind ik persoonlijk bijzonder k*t met al die flitskasten en 110km/u, daarom het advies om over heilbron te rijden.
En vanaf memmingen is er eigenlijk maar 1 weg, naar bregenz und so weiter…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

"noord-holland - arnhem - oberhausen - koln - frankfurt - wurzburg - ulm - memmigen bregenz De snelste ;quot;
Deze route hebben wij ook een aantal keer gedaan vanuit Noord-Holland. Prima te doen in tussen Wurzburg en Ulm lekker rustig. Vanaf Ulm kans op wat drukte maar daar ontkom je eigenlijk niet aan. Pfandertunnel levert inderdaad geen probleem meer op sinds de 2e tunnel af is.

Naast dat Kassel een eind om is zijn er ook nog een aantal (vervelende) wegwerkzaamheden op de A7. Op het moment sterk af te raden. Ook tussen Würzburg en Ulm wordt sinds het najaar ‘flink’ aan de weg gewerkt, dus wat dat betreft zou ik eerder naar alternatieven via Stuttgart kijken.

De Pfändertunnel gaat zoals gezegd niet meer voor problemen zorgen…

Naast dat Kassel een eind om is zijn er ook nog een aantal (vervelende) wegwerkzaamheden op de A7. Op het moment sterk af te raden. Ook tussen Würzburg en Ulm wordt sinds het najaar ‘flink’ aan de weg gewerkt, dus wat dat betreft zou ik eerder naar alternatieven via Stuttgart kijken.

De Pfändertunnel gaat zoals gezegd niet meer voor problemen zorgen…

Frans op 10 jan. 2014 15:45

Bedankt voor deze waardevolle info! :-)

@Peter30 Ik wil alleen maar aangeven dat er vele mogelijkheden zijn in Duitsland.

Greets Roel.

Ja, morgen vertrekken en ja, natuurlijk zitten de winterbanden erop (nu de winter nog).

Ontzettend bedankt voor de reacties. Stuttgart - Ulm is een traject waar de werkzaamheden nooit af lijken te komen. Alleen als de A3 - A7 (wat iets meer km’s rijden is) ook nu wegwerkzaamheden kent, maakt dit de keuze niet makkelijker. Misschien toch maar gewoon de vertrouwde A3 doen.

Ik zal laten weten wat onze ervaring was.

wij worden over de A61 gestuurd. Iemand bekend met die weg qua werkzaamheden enzo?

wij worden over de A61 gestuurd. Iemand bekend met die weg qua werkzaamheden enzo?

Dennis12 op 10 jan. 2014 21:35

Ja, leuk! En niet alleen de rit natuurlijk. ;-)

Ja, morgen vertrekken en ja, natuurlijk zitten de winterbanden erop (nu de winter nog).

Ontzettend bedankt voor de reacties. Stuttgart - Ulm is een traject waar de werkzaamheden nooit af lijken te komen. Alleen als de A3 - A7 (wat iets meer km’s rijden is) ook nu wegwerkzaamheden kent, maakt dit de keuze niet makkelijker. Misschien toch maar gewoon de vertrouwde A3 doen.

Ik zal laten weten wat onze ervaring was.

Gast254 op 10 jan. 2014 19:26

Ja leuk. En niet alleen de rit natuurlijk. ;-)

Naast dat Kassel een eind om is zijn er ook nog een aantal (vervelende) wegwerkzaamheden op de A7. Op het moment sterk af te raden. Ook tussen Würzburg en Ulm wordt sinds het najaar ‘flink’ aan de weg gewerkt, dus wat dat betreft zou ik eerder naar alternatieven via Stuttgart kijken.

De Pfändertunnel gaat zoals gezegd niet meer voor problemen zorgen…

Frans op 10 jan. 2014 15:45

hier heb ik voor volgende week ook heel veel aan. het plan was om vanuit het oosten van het land over Kassel te rijden, maar beter niet doen dus?

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Naast dat Kassel een eind om is zijn er ook nog een aantal (vervelende) wegwerkzaamheden op de A7. Op het moment sterk af te raden. Ook tussen Würzburg en Ulm wordt sinds het najaar ‘flink’ aan de weg gewerkt, dus wat dat betreft zou ik eerder naar alternatieven via Stuttgart kijken.

De Pfändertunnel gaat zoals gezegd niet meer voor problemen zorgen…

Frans op 10 jan. 2014 15:45

hier heb ik voor volgende week ook heel veel aan. het plan was om vanuit het oosten van het land over Kassel te rijden, maar beter niet doen dus?

Ferdinand op 10 jan. 2014 22:34

Afgelopen december hebben wij ook de route gereden vanaf Enschede (afgelopen 3 jaar rijden wij 2x per jaar deze route). Vanaf Kassel zijn we op 2 plekken wegwerkzaamheden tegen gekomen, zonder files etc. Kassel is inderdaad iets om rijden, maar dit betaald zich terug in tijd, daar het rustig op dit traject is. Bij Würzburg en Ulm hebben we ook geen vertraging gehad en zijn we ook geen vervelende wegwerkzaamheden tegen gekomen. Raadpleeg voor de zekerheid anders nog wat Duitse bronnen. Het zijn tips, maar uiteindelijk moet je zelf een keuze maken.

Voor de actuele info in Duitsland en Oostenrijk:
http://www.verkehrsinfo.at/verkehrsuebersicht
http://www.verkehrsinfo.de

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Vanaf Kassel zijn we op 2 plekken wegwerkzaamheden tegen gekomen, zonder files etc.

Kien op 11 jan. 2014 11:36

Dat moeten er inmiddels een paar meer zijn. Bij Cuxhagen wordt het wegdek vernieuwd, bij Würzburg een dalviaduct, bij Kitzingen eveneens een compleet nieuw dalviaduct en bij Aalen wordt de oostelijke tunnelbuis gerenoveerd. Bovendien vinden er overdag op werkdagen ook nog tijdelijke afzettingen plaats, waarbij dan één rijstrook nog beschikbaar is. In de weekenden zal je daar geen last van hebben.

Voorts ligt het er natuurlijk aan op welke dag en op welk tijdstip je gaat reizen. Rond vakantieperiodes wordt het vooral ten zuiden van het knooppunt met de A3 bij Würzburg een stuk drukker. Daarnaast kan het op de A7 bij de zeer beruchte "Kasseler Berge" een hel worden als de vrachtwagens bij gladheid niet meer over de heuvels komen en stranden in de wegwerkzaamheden bij Cuxhagen.

Desalniettemin is vanuit noord-oost Nederland de route via Kassel niet zo raar als vanuit Noord-Holland. Het veruit slechtste alternatief naar het zuiden blijft altijd nog de Sauerlandlinie (A45). Beste routes op moment zijn de standaard A3 en A61, maar die kunnen wel eens druk worden. Echter ontstaan in Duitsland door drukte vrij zelden lange files, m.u.v. München. Wegwerkzaamheden of ongelukken zijn meestal de echte boosdoeners.

Wij rijden aankomende vrijdagavond naar Kassel, en vertrekken dan zaterdagochtend vanuit daar richting de Zugspits arena.
Kan ik zaterdagochtend nog problemen verwachten op de a7 t/m de Oostenrijkse grens?
Ik vertrek vanuit Hoogeveen, dus via Kassel is voor ons normaal gesproken de beste route.

@Rogierhgv: Als je op zaterdagochtend op tijd in Kassel vertrekt verwacht ik tot Füssen geen problemen. Hoe het verder vanaf de grenstunnel over de Fernpaß gaat weet ik niet. Daar durf ik zeker op een zaterdag m’n hand niet voor in het vuur te steken.

Persoonlijk zou ik eerder op vrijdagmiddag/avond opletten. Dan kan het tot rond 20:00 uur rondom Dortmund behoorlijk druk zijn met diverse files. Een alternatief vanaf Hoogeveen zou de route via Osnabrück-Bielefeld-Paderborn (A30-A33) kunnen zijn, maar ook op de B68 langs Halle zal het niet rustig zijn.

Ik ben vorige week nog via bielefeld richting sauerland gereden op zaterdagavond, vond het persoonlijk niet zo fijn. Terugweg via munster gedaan en ging aanmerkelijk vlotter.
Ik vertrek vrijdagavond pas rond 19.00 uur, dus met een beetje geluk na de spits bij dortmund.
In ieder geval bedankt voor de info.

Plaats een reactie