Route via Duitsland

Dit onderwerp gaat over de bestemming Silvretta Montafon

@Rogierhgv: OK, dan is de drukte rond Dortmund wel voorbij. De route via de B54 en A1 is dan inderdaad veel aangenamer. ;)

Overigens heb je naar het Sauerland dan wel een hele omweg genomen via Bielefeld. Je bent dan voor Winterberg & Co. nl. al veel te oostelijk.

Niet voor Willingen, dan neem ik tijd wel die route.

Ik vertrek op 21/2 naar Strass im Zillertal, maps geeft aan via Aken A4 naar Koln A3 naar Wurzburg-Nurnburg dan A9 richting Munchen dan A8 richting Kufstein. Ik ben van plan rond 7 hr te vertrekken, en denk rond 14/15 hr op de ring te Munchen te zijn, wat kan ik zoal verwachten vb Munchen, is het daar rond die tijd reeds druk.

Vint je ein spellings vout mag je tie hauten ;-)

Om die tijd zullen de meeste files wel opgelost zijn. maar ja waar je ook rijdt, als men besluit om botsautootje te spelen dan heb je gewoon pech. Ook als het weer omslaat en je in slecht weer beland.

We gaan 1 februari rond 05.00 uur rijden naar Silbertal. Mijn Sygic geeft dezelfde route aan als de routebeschrijving van google maps. Van Brunssum naar Silbertal:
A4 Aachen
A61 Hockenheim
A5+A6 Karlsruhe
A8 Stuttgart
A7 Memmingen
A96 Bregenz
A14 Bludenz
188 Schruns

Heb al begrepen dat de tunnel bij Bregenz uitgebreid is. Weet iemand of er ergens anders op de route voor problemen kan zorgen?

Alvast bedankt!

@Dennis

Zoals Frank72 al aangeeft zul je normaliter buiten onvoorziene omstandigheden als aanrijdingen of slechte weersomstandigheden geen bijzonder oponthoud tegen komen. Wellicht richting Aichelberg (tussen Stuttgart en Ulm) iets drukker op zaterdag. Tijdens schoolvakanties in Nederland en deelstaten Duitsland uiteraard stuk drukker.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Dennis

Zoals Frank72 al aangeeft zul je normaliter buiten onvoorziene omstandigheden als aanrijdingen of slechte weersomstandigheden geen bijzonder oponthoud tegen komen. Wellicht richting Aichelberg (tussen Stuttgart en Ulm) iets drukker op zaterdag. Tijdens schoolvakanties in Nederland en deelstaten Duitsland uiteraard stuk drukker.

Peter30 op 12 jan. 2014 19:02

Thanks!

Veel vertraging in Duitsland komt door "Bauarbeiten". Op de volgende site kun je een overzicht zien van de huidige "Baustellen" en lengtes daarvan:

http://www.bast.de/cln_033/DE/Baustelleninformation/baustell…

Als ik daar op kijk, valt volgens mij de wegwerkzaamheden op de A7 vanaf Kassel nogal mee.

@bertusm: Je kan natuurlijk niet alle wegwerkzaamheden met elkaar vergelijken. Die op de A7 zijn redelijk ingrijpend, daar dalviaducten en tunnels gerenoveerd en/of nieuw gebouwd worden. 4-5 stuks daarvan zijn toch echt hinderlijk als het druk is.

Interessant topic dit… zit met precies dezelfde vraag :)

Vertrekken zaterdagochtend vroeg naar Brandnertal, ongeveer 7,5 uur karren. Kom uit Gelderland vandaan, pak normaal altijd de A3, maar de A61 klinkt ook goed. Weer eens een andere route naar beneden. Nadeel is dan de max 130.

Kunnen we er eens een rekensom aan wagen?

Stel van de 7,5 uur kun je via de A3 maximaal 5 uur rijden zonder snelheidsbeperking, laten we zeggen 160 op de teller. Op de A61 kunnen we max 130. Scheelt 20% in snelheid. Dat betekent dat als we via de A3 gaan, dan theoretisch in 20% minder tijd zou kunnen als via de A61. 20% van 5 uur is precies 1 uur sneller. Dan lijkt het toch wel aantrekkelijk om maar gewoon de A3 te pakken.

Iemand enig oordeel over de te verwachten drukte as zaterdag in duitsland?

Interessant topic dit… zit met precies dezelfde vraag :)

Vertrekken zaterdagochtend vroeg naar Brandnertal, ongeveer 7,5 uur karren. Kom uit Gelderland vandaan, pak normaal altijd de A3, maar de A61 klinkt ook goed. Weer eens een andere route naar beneden. Nadeel is dan de max 130.

Kunnen we er eens een rekensom aan wagen?

Stel van de 7,5 uur kun je via de A3 maximaal 5 uur rijden zonder snelheidsbeperking, laten we zeggen 160 op de teller. Op de A61 kunnen we max 130. Scheelt 20% in snelheid. Dat betekent dat als we via de A3 gaan, dan theoretisch in 20% minder tijd zou kunnen als via de A61. 20% van 5 uur is precies 1 uur sneller. Dan lijkt het toch wel aantrekkelijk om maar gewoon de A3 te pakken.

Iemand enig oordeel over de te verwachten drukte as zaterdag in duitsland?

EvtK op 14 jan. 2014 13:21

3 dingen:

  • Hou er rekening mee dat je nu 160 op de teller rekent, terwijl in de praktijk bij een beperking van 130 je doorgaans 135 á 140 op de teller gaat rijden. Maakt het verschil kleiner.
  • 5 uur lang 160 op de cruise control is mij nog nooit gelukt, helemaal niet op de A3. 5 uur lang 130 op de cruise control is veel makkelijker, helemaal als iedereen ongeveer dezelfde snelheid rijdt.
  • En het extra brandstofverbruik zorgt ervoor dat je eerder moet gaan tanken, misschien wel 1 pitstop extra. Kost ook een 10 á 15 minuten.
fijne site hè, dat wintersport.nl?

@EvtK: Een niet onbelangrijk detail tussen de A3 en de A61 is dat de A3 2x3 rijstroken heeft en de A61 slechts 2x2. Dat maakt de A3 een stuk comfortabler. Op de A61 zal je beslist niet de hele tijd 130 km/u kunnen vasthouden. Aan de andere kant hou je met de A61 wel het Ruhrgebied en Köln compleet mis en dus minder risico op fileleed.

@Frans: hoe groot denk je dat de kans op dat fileleed is voor dit weekend?
@Ferdinand: je hebt wel gelijk dat dit een hele positieve inschatting is. Daarnaast hebben we het nog niet over comfort gehad… zitten stressen om continue op de 160 de blijven is uiteraard ook niet de bedoeling.

@EvtK

A61 max 130??

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Via A61, A81Singen, Konstanz, door Zwitserland langs de Bodenzee, richting Bregenz, bij Oberriet er af. Feldkirch. Bludenz, Schruns. Wij rijden deze route al vele jaren drie keer per jaar. Minste files in schoolvakanties.

@EvtK: Voor aankomend weekend heeft de ADAC voor de hoofdcorridors aangekondigd dat het drukker kán worden. Persoonlijk denk ik dat het rond het Ruhrgebied en Köln 's morgens nog wel tamelijk rustig is. Er zijn in Nederland nog geen schoolvakanties en NRW heeft überhaupt geen wintervakantie. Wat dat betreft zou ik het wagen om de A3 te nemen.
@xxxrosaaa: De variant via Singen, Konstanz en Zwitserland heeft inmiddels geen zin meer, aangezien de Pfändertunnel op 2x2 capaciteit is uitgebouwd. Daar zullen geen files meer ontstaan.

@Frans ja ik denk inderdaad dat ik voor de A3 ga en dan pak ik vanaf Heidelberg A6-A7 naar Ulm. Ik zag op de link van @bertusm dan ik op deze manier de meeste baustelle ontwijk. Sowieso naar mijn idee wordt er meer aan de weg gewerkt op traject A61 momenteel dan A3 tot heidelberg.

thanks for alle input hier!

enn… woohaaa wat een massel… dik pak sneeuw in Brandnertal… van groen… naar wit!

Ja, zag dat er nu 106 cm sneeuw ligt in montafon! Jeeeeeeej!

Afgelopen kerstvakantie was Utrecht > Venlo > A61 > Stuttgart >Ulm > Bregenz > Schruns goed te doen. Alleen een kleine omleiding wegens een file, maar dat kan overal gebeuren

Wij rijden altijd via Arnhem, Oberhausen, Mainz, ludwigshaven, Karlsruhe, Stuttgart, Ulm, Memmingen en verder via Bregenz. Bevalt ons prima. Afgelopen kerstvakantie zijn we op vrijdag gaan rijden, komende krokus op zaterdag. Drukte wel sterk afhankelijk tijd van vertrek. Of heel vroeg, of na de drukte.

Inmiddels in Brandnertal, ik dacht ik zal nog ff terugkoppelen: goede en vlotte reis gehad. Weinig werkzaamheden.

Route: oberhausen, Frankfurt, dan a61-a6, bij hockenheim richting Heidelberg, feuchtwangen A7 naar ulm en dan bij memingen richting lundau.

Vond de omweg via Heidelberg wel aardig, maar veel 2baans en 120. Stuk na ulm behoorlijk druk, beter niet stoppen bij eerste grotere rustplaats… Was nu al heksenketel

Het is de volgende route geworden (vanuit Noord-Holland):
A9 > A2 > A12 > A3 bij Würzburg A7 en bij Bregenz grensover. Vertrektijd was 05:30 en om 14:45 in St Gallenkirch.
Terug via A7 naar Kassel en daar dwarsover naar Oberhausen en wederom bij Arnhem weer de grens over. Vertrek uit Oostenrijk om 06:12 en aankomst woonplaats in Noord-Holland om 16:40.
Zowel heenweg als terugweg getankt in Duitsland en Oostenrijk. Oostenrijk wederom lekker goedkoop ivm Nederland.
Wegwerkzaamheden op de A7 vallen erg mee en doordat het een rustige weg is, geen files. Ik denk dat de vertraging (kans) Stutgart > Ulm groter is.

Pistes in Montafon waren overigens top. Veel zon en sneeuwval gehad. Dorp was groen bij aankomst en na twee dagen (gelukkig) wit!

@gast107: bedankt voor de info. We zullen over twee weken zien hoe het bij Stuttgart en Ulm zal zijn.

De afgelopen 2 jaar in het Sella massief (Canazei en Selva) geskied, buiten het hoogseizoen. Op vrijdag 17.00 vertrokken, tot Pforzheim gereden (via A61 - A6 - A5 - A8) en op zaterdag door via A8 - A7 - Fernpaß. Vorig jaar kwamen we rond 10 uur bij de grenstunnel en toen was het al behoorlijk druk. Beide keren zijn we terug overigens via München gereden en hebben we de A61 gemeden; dit alles vanwege bijzonder slecht weer (veel sneeuw en wind).

Dit jaar (lees: komend weekeinde!) gaan we naar Ischgl. Ook nu vertrekken we op vrijdag, ook nu overnachten we in Pforzheim en ook nu via A61 - A6 - A5 - A8. De volgende dag gaan we via Bregenz; we hebben de Fernpaß op zaterdag nou wel gezien met die drukte.

Ik heb niet een uitgesproken voorkeur voor de A3 of A61, maar als je op vrijdag om 17.00 uur uit de omgeving Utrecht vertrekt wil je gewoon niet over de A3, terwijl de A61 op dat tijdstip altijd filevrij bleek.

Ten slotte: als je 160 rijdt waar dat kan en mag, dan nog win je hooguit een half uur op het stuk naar Bregenz en dan moet het midden in de nacht zijn en goed weer. Daar komt bij dat 160 rijden een hoop meer concentratie vereist dan wanneer je 140 rijdt. Daarom rijd ik bijna nooit harder dan 140; vaak zelfs minder als dat meer rust geeft. Ik ben altijd “tevreden” als ik op zo’n lang stuk een gemiddelde haal van 100 km/u (inclusief rusten). Voorbeeld: ik moet 1000 km rijden, ik vertrek om 8 uur en ik ben er om 18 uur. Dan is mijn dag goed, dan kom ik redelijk uitgerust aan en dan val ik niet meteen om als ik mijn eerste biertje neem.

Nou maar hopen dat die sneeuwvoorspellingen uitkomen!

Onze snelheid naar Montafon bedroeg max. 130 km/u. Cruise control inschakelen en gaan met die banaan. Harder rijden vinden wij niet relaxt en bovendien verbruik je meer benzine. Zowel op heenweg als terugweg 1x getankt (dus 2x in totaal) in Duitsland (€ 1,56) en 1x getankt (dus 2x in totaal) in Oostenrijk (€ 1,44).

Tsja, je moet natuurlijk ook altijd geluk hebben met de weersomstandigheden en de periode waarin je op vakantie kan/mag. Januari is natuurlijk in veel gevallen rustiger dan de maanden februari/maart.

Voor een ieder die nog gaat, veel plezier en geniet er van!!!

Wij rijden altijd via; Venlo - Koblenz - Ludwigshafen - Karlsruhe -Stuttgart -Ulm -Bregenz zo naar Gaschurn. In de krokusvakantie zal het wel druk zijn maar daar stellen we ons altijd op in.Even wachten hoe de weersomstandigheden zullen zijn maar we zijn van plan om zo rond 03.00 te vertrekken. Ben alleen benieuwd of het bij de pfandertunnel echt een grote verbetering is? Nog 2weekjes wachten en dan gaan we weer los!!!

Silvretta Montafon Liefhebber

@patje: de pfandertunnel is gewoon 2x 2strooks doorknallen, dus leidt niet tot vertraging. Ik zou je overigens adviseren om vanaf de A61 door te rijden op de A6 en dan de A7 naar beneden naar Ulm. Momenteel veel werkzaamheden en vertraging op het stuk tussen Stuttgart en Ulm.

Bedankt EvtK, zal mezelf eens verdiepen in de route,en heel fijn die 2baansweg bij de tunnel! We hebben weleens 3uur stilgestaan daar!

Silvretta Montafon Liefhebber

Gisteren terug gekomen van een week Zugspitz Arena, was werkelijk fantastisch.

De heenweg gereden via a31/a30/a33 Bielefeld en toen via Paderbron de a44 op en bij Kassel overnacht.
Volgende ochtend om 8.30 de a7 op naar Füssen, de gehele route geen files en geen vertraging gehad door werkzaamheden, totaal 7,5 uur gereden vanaf Hoogeveen.

De terugweg exact dezelfde route genomen, gistermorgen om 10 uur vertrokken vanuit Bichlbach, alleen bij Memmingen korte vertraging, voor de rest alleen maar goed door kunnen rijden.

De a7 is dus zeer goed te doen op het moment.

Plaats een reactie