snelheidsboete in Oostenrijk

Natuurlijk heb ik dat bewust gedaan maar zoals al eerder aangegeven, het gaat daar van 130 naar 100, dan terug naar 130 en noem maar op. Als het dan ook nog eens 's morgens is en je alleen op de baan aan het rijden bent, dus geen gevaar voor andere, duw ik wel eens harder op het gas.

hansvdz op 8 feb 2016 13:20

Net na Innsbruck op de A13 heb je een tunnel met daarna een 180 graden bocht. Weet je nog hoe hard je die tunnel in reed? Vlak voor deze tunnel staat aan de rechterzijde een flitspaal. De max is daar nog 100km/u.

De app Car Sam van Blitzer.de gaf deze netjes aan. Dit jaar zag ik voor het eerst ook flits kasten op de weg van Ortisei naar Selva. Ook deze opgemerkt dankzij de Car Sam app. Een aanrader. Kostenloze app dus goedkoper dan een bekeuring.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Je kan je ook afvragen of de afwijking niet “accepteren” nu daadwerkelijk je zoveel oplevert… dan rij je misschien 15km/h harder gemiddeld (en dat is dan een heel hoge schatting) wat dus neerkomt op nog geen uur bij een rit van 1500 kilometer. Tsja, of je nu 14 of 15 uur in de auto zit; is dat uurtje dan écht de grote deal-breaker?

Paulvw op 8 feb 2016 23:16

Bij 100 km/u ben ik 15 uur onderweg.

Bij 115 km/u ben ik 13 uur onderweg.

Het scheelt dus 2 uur. Vind ik nogal een verschil hoor.

Ik snap overigens niet wat het belang is van wat de snelheidsmeter exact aangeeft. De maximumsnelheid staat los van wat jouw meter aangeeft. Dus je mag prima 130 km/u rijden op de autosnelweg in Nederland, ook als jouw meter op dat moment 150 km/u aangeeft. Toch lijkt het erop dat er wat mensen zijn die menen dat de snelheidsmeter slaafs gevolgd dient te worden. Prima als je dat zelf doet, maar om anderen te verwijten dat ze rekening houden met een eventuele afwijking snap ik totaal niet. Maar goed, misschien slaapt er iemand in Zuid-Frankrijk heel slecht van, dus daar moet je ook wel een beetje rekening mee houden wellicht… ;)

Natuurlijk heb ik dat bewust gedaan maar zoals al eerder aangegeven, het gaat daar van 130 naar 100, dan terug naar 130 en noem maar op. Als het dan ook nog eens 's morgens is en je alleen op de baan aan het rijden bent, dus geen gevaar voor andere, duw ik wel eens harder op het gas. Maar om het misdadig te noemen, dat vind ik alles behalve. Een ongeval veroorzaken en dan vluchtmisdrijf plegen, dat is misdadig.

hansvdz op 8 feb 2016 13:20

Algemeen … iedereen maakt fouten en veel mensen kiezen ervoor dingen te doen die niet altijd volgens de regels van de wet/kunst zijn. Big deal … jouw gedrag, jouw verantwoordelijkheid. Zorg er gewoon voor dat je alleen zelf in problemen komt als het eens mis gaat.

Het tweede deel van je eerste zin is echter gewoon een zwak excuus ‘noem maar op’. Ja, de maximumsnelheid verandert daar regelmatig, waar niet? Wat je alvast niet kan doen is het laten uitschijnen alsof het willekeur is (noem maar op). De redenen zijn toch duidelijk voor een ervaren bestuurder: (1) gemengd verkeer op stevige hellingen (snelheidsverschillen beperken, bergop in functie van traag klimmende vrachtwagens, bergaf in functie van remcapaciteit), (2) beperkte bochtstralen (bochtsnelheid beperken), (3) rijstrookvermindering (snelheid bij weefbeweging beperken) en (4) alpine pasweg (kijk uit je doppen).

Kàn je er sneller rijden (zeker met wat parcourskennis, rustig verkeer, goede weersomstandigheden)? Ja … makkelijk. Moet dat … mèèh…

Inderdaad wat @DSvier zegt, ik begrijp het woordje “accepteren” van wat de snelheidsmeter als afwijking heeft niet. Wat heeft dit te maken heeft met hoe hard je wilt rijden? Het is je eigen verantwoordelijkheid of je je houdt aan de maximumsnelheid of niet (en daarbij de consequenties van een boete wil accepteren).

Ik houd persoonlijk rekening met de afwijking van de snelheidsmeter van mijn auto (ca. 5 km positief bij 120 km/u op de teller volgens GPS snelheidsmeting) als ik de max. snelheid keurig wil volgen.

En rekening houdend met ca. 3% correctie (is dit nog zo?) op de gemeten waarde bij snelheidscontroles in NL en het feit dat men een drempel waarde kiest van rond 7 km boven op de max. voordat men gaat flitsen, betekent dit dat waar ik 100 km/u mag rijden ik dus op de teller veilig 110 km/u kan rijden zonder geflitst te worden.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

En rekening houdend met ca. 3% correctie (is dit nog zo?) op de gemeten waarde bij snelheidscontroles in NL en het feit dat men een drempel waarde kiest van rond 7 km boven op de max. voordat men gaat flitsen, betekent dit dat waar ik 100 km/u mag rijden ik dus op de teller veilig 110 km/u kan rijden zonder geflitst te worden.

Chonn op 9 feb 2016 09:24

3% tot 100kmh, daarboven 4%
Flitsen pas bij +7 geijkt (jurisprudentie)
Rekening houdend met het feit dat je klok gemiddeld 4-5 te veel aangeeft, kun je dus ‘veilig’ 110 rijden waar je 100 mag. Alleen zoek je dan wel de grens op.

Rob

3% tot 100kmh, daarboven 4%

Nee, 3 km/u en boven de 100 km/u 3%.

Flitsen pas bij +7 geijkt (jurisprudentie)

Nee, vanaf 7 km/u te hard gemeten. En dat is geen jurisprudentie, maar gewoon beleid (de “aanwijzing snelheidsoverschrijdingen”).

Bij 130 km/u wegen is dat zelfs vanaf 6 km/u te hard gemeten. Dus al vanaf 1 km/u te hard gereden kun je op die wegen een boete krijgen.

Rekening houdend met het feit dat je klok gemiddeld 4-5 te veel aangeeft, kun je dus ‘veilig’ 110 rijden waar je 100 mag. Alleen zoek je dan wel de grens op.

RCGrootveld op 9 feb 2016 10:22

Nee. Met de Tesla ga je dan voor de bijl. 110 km/u op de meter is dan 110 km/u. Ik loop dan het risico op een boete voor 10 km/u te hard gereden. Dat kost 61 euro plus 9 euro administratiekosten (die in de werkelijkheid minder dan 2 euro bedragen, maar toch in enkele jaren van 6, naar 7, naar nu 9 euro zijn gegaan en wederom een extra melkkoe blijkt te zijn en feitelijk een vorm van gelegaliseerde oplichting).

Jouw advies volgen kan mij dus 70 euro kosten. Beter van niet.

Naarmate de snelheid toeneemt, neemt de afwijking ook toe… dus daar waar bijvoorbeeld 110 op de klok 100 in werkelijkheid is, is dat bij 170 op de klok 150 in werkelijkheid.

Paulvw op 8 feb 2016 23:16

Dat is niet helemaal waar, met moderne wagens zal je zelfs eerder het omgekeerde merken.

De Europese reglementering stelt dat de snelheid op de klok nooit minder mag zijn dan de reële snelheid, en niet meer mag zijn dan 110% van de reële snelheid + 4km/h (of 6km/h voor “massaproductie”). Die 10% is de maximale foutenmarge waarmee je moet rekening houden omdat de omtrek van de banden variëert (door slijtage, druk, temperatuur, belading van de wagen, snelheid, …), die 6 km/h is dus de echte “ruimte” die autofabrikanten hebben om hun snelheidsmeters mee te kalibreren.

Bovendien zit een recente wagen zo tjokvol sensoren (zonder voldoende precieze snelheidsmeting zou ESP bijvoorbeeld niet kunnen werken) dat in het overgrote deel van de tijd de afwijking tussen gemeten en reële snelheid een pak kleiner is dan de maximale fout (bijna te verwaarlozen zelfs), en als er een fout is er eerder een te hoge dan een te lage snelheid wordt gemeten.

Als je dat allemaal samen neemt is de maximale afwijking in realiteit een pak beperkter dan de reglementering. In praktijk wordt een deel van de absolute marge (die fameuze 6km/h) in functie van de snelheid progressief bijgeteld, plus een kleine extra marge om een afwijking naar beneden te kunnen opvangen. Rond de 100 km/h reëel zal bij veel moderne wagens de klok rond de 103 zweven, bij 150 km/h rond de 155.

Als je teller 170 aangeeft terwijl je 150 rijdt, heb je een defect of rijd je rond met een afwijkende bandenmaat.

Snelheidsmeting op GPS kan een goede referentie zijn als het een goede implementatie is (dat is helaas niet bij alle navigatietoestellen het geval), en als je je bewust bent van de beperkingen van de meting (hoge accuraatheid bij stabiele snelheid in rechte lijn, problemen met accuraatheid bij variabele snelheden en bochten).

(disclaimer: data-acquisitie in voertuigen maakt deel uit van mijn beroepsachtergrond, dus daar kan ik wel een boompje over opzetten als het moet ;-))

Even (deels) terug naar het onderwerp van het topic: ik ben (denk ik) geflitst in Zwitserland (gelukkig met een marginale snelheidsovertreding op de snelweg van nog geen 10 km/h te hard) maar dat was al eind december. Nog steeds niets gehoord/gezien. Weet iemand hoe lang het kan duren voor je bericht krijgt? En hoe hoog de boete is?

"De Europese reglementering stelt dat de snelheid op de klok nooit minder mag zijn dan de reële snelheid, en niet meer mag zijn dan 110% van de reële snelheid + 4km/h (of 6km/h voor “massaproductie”). "

Bij mijn Sloda Octavia toont de snelheidsmeter op de kop +5% bij alle snelheden (gemeten met zomerbanden).
Op basis hiervan rijd ik dus 104 (100), 126 (120) en 136 (130) op de snelheidsmeter met cruise control. Ook langs de flitskasten in bv Frankrijk en zonder dat typische vertragen dat vele mede weggebruikers op deze punten doen.
Nog nooit geflits!

Even (deels) terug naar het onderwerp van het topic: ik ben (denk ik) geflitst in Zwitserland (gelukkig met een marginale snelheidsovertreding op de snelweg van nog geen 10 km/h te hard) maar dat was al eind december. Nog steeds niets gehoord/gezien. Weet iemand hoe lang het kan duren voor je bericht krijgt? En hoe hoog de boete is?

joepert op 4 mrt 2016 12:02

Bij Zwitserland verwacht je het haast de volgende dag al in de brievenbus… :p

Wellicht heb je geluk?

Plaats een reactie