Ervaring met gipsvlucht vanuit Oostenrijk

Mijn man heeft vandaag zijn onderbeen op 3 plaatsen gebroken. Is afgevoerd met de heli en aan het einde van de dag geopereerd (pen in zijn been gezet)
Wie heeft er ervaring met gipsvlucht? Hoe lang duurt het voordat je na een operatie vervoerd mag worden? Gaat de gipsvlucht maar op bepaalde dagen?
We hebben morgen een gesprek met de arts in het ziekenhuis, maar was toch even benieuwd naar ervaringen.

*bericht bewerkt door Yo-han op 20 feb 2014 23:12

Mijn zus kreeg een acute blindedarm ontsteking terwijl we op Bali op vakantie waren. Na de operatie zeiden ze dat er na een operatie 8 dagen niet gevlogen mag worden. Zelf denk ik dat dit met drukverschillen in combinatie met open wonden te maken heeft.

Gewoon even googlen en dan zou je meer info moeten kunnen vinden. Dan weet je zeker of die 8 dagen overal geldt.

Veel sterkte voor je man. Laten we met z’n allen hopen dat hij volgend jaar weer fit op de latten kan staan!

- Tim

Wil je per se met 't vliegtuig? Mijn vader is vorige week met 'n ligtaxi van St. Johann in Tirol naar Nederland gekomen zodra hij van de arts daar weg mocht. Geregeld door de reisverzekering/ANWB. Ze hadden de keuze, vliegtuig of ligtaxi, en achteraf hadden ze geen spijt van de keuze voor de taxi. Er kon bijvoorbeeld nog een persoon mee, geen idee hoe dat bij de gipsvlucht zou zijn gegaan, die vlucht zou in ieder geval pas een dag later vertrokken zijn en ze wilden graag naar huis zodra het kon.

Misschien hebben jullie ook keus uit meerdere opties? Sterkte in elk geval!

Regelen met je reisverzekering, die zijn normaal gesproken prima in staat dit soort dingen te begeleiden en zij zijn de partij die het moeten betalen. Niet zelf tussendoor gaan lopen klooien dus.

Inderdaad je reisverzekering regelt alles perfect. Ik mocht de dag na de operatie vliegen,

Balen zeg sterkte ermee,
Volgens mij 2 keer per week de air ambulance woensdag en vrijdag, mijn dochter brak (paar jaar terug)op maandag haar been en mocht pas vrijdag het z-huis uit! en naar huis vliegen.

overigens allemaal zeer goed geregeld door de verzekeraar!

grt M

Als alle vitale functies goed zijn kun je best al snel vervoerd worden. In NL is er een organisatie die transport vluchten terug regelt van over de hele wereld. Ook de gipsvluchten in Europa, als er niet veel aanbod is vlieg je soms nog wel eens via een ander land om patiënten op te halen. Vanuit Oostenrijk is het meestal Innsbruck. Ze vliegen niet alle dagen, hangt af van hoeveel patiënten er aangeboden worden. Succes met herstel. Alles wordt geregeld via de ziektekosten/ reisverzekering.

Dienten Die Alte schule

Of, wanneer en hoe je gerepatrieerd wordt meestal geregeld door je verzekering en in overleg met de arts ter plekke.
Soms ga je over de weg, soms door de lucht. Bij voldoende vraag wordt er een aparte machine gecharterd, maar ik heb het ook meegemaakt dat mensen met de ambu naar Munchen gingen en vandaar gewoon met een KLM lijnvlucht.

Belangrijkste tip:
Laat het je verzekering regelen, die zien en hebben veel meer mogelijkheden.

Verzekering regelt op dit moment alles.
Van het ziekenhuis mag hij nu al vervoerd worden en dan 4 of 5 dagen in NL in een ziekenhuis. Helaas kan dat niet volgens verzekering omdat je dan zit met quarantaine voor MRSA bacterie. De opname in NL is daar te kort voor.
Hij blijft dus nu in Oostenrijk tot volgende week woensdag/donderdag.

@Eliza kun je zelf daar ook nog blijven? Kun je het niet regelen dat hij naar huis mag en dat de thuiszorg elke dag langs komt? Weet niet waar jullie wonen, de ziekenhuizen zijn er niet happig op als er iemand komt met MRSA isolatie maar het kan wel hoor, wij hebben ook zo nu en dan een kind wat in het buitenland in het ziekenhuis heeft gelegen en meestal zijn ze MRSA vrij. Het is alleen voor een verpleegafd heel veel werk en elk personeelslid wat bij zo’n patient komt moet ook getest en mocht het positief zijn kunnen ze niet meer werken.

Dienten Die Alte schule

@Elly3, ik kan hier gelukkig zelf nog blijven, heb een pensionnetje naast het ziekenhuis geboekt voor een week. De kinderen zijn/gaan met vrienden en familie naar huis. Naast het ziekenhuis gaat de cabine omhoog, waarschijnlijk ga ik daar dan volgende week nog even van de zon genieten. We maken er het beste maar van.
Mijn man is eigenlijk niet ernstig gewond genoeg om over te laten komen. Als hij uit de isolatie zou komen kan hij eigenlijk gelijk naar huis.

succes met herstel.

extra kosten voor overnachting kun je ook declareren bij je reisverzekering. Zoals al gezegd. is afhankelijk van conditie van patient en hoeveel patienten er zijn voor gipsvlucht, anders een NL ambulance uit NL of taxi uit oostenrijk die deze ritten doen.

Wanneer je in een volledig dichte gips licht, dan mag je niet gelijk de lucht in, dit omdat je been dan nog meer opzet en de kans op knellen is (had ik iig toen ik een keer met het vliegtuig moest)

let's get this party started!!

Eliza haar man is voor ok geweest en heeft geen circulair gips, dan heeft je been de ruimte.
En als dat wel zo is zit het gips gewoon te strak of hebben ze je been te snel helemaal gegipst ipv een spalk voor de eerste dagen. Je been wordt nl niet dikker door het vliegen maar door de breuk of wond die is ontstaan. @Eliza, hebben jullie daar je eigen auto nog? of waren jullie met ander vervoer.
Als je een comfortabele auto hebt kan je man ook op de achterbank en kun je een chauffeur van de ANWB krijgen die jullie terug kan rijden.

Dienten Die Alte schule

Beste lezers, Patiënten Vervoer Nederland voor repatriëring, ambulancevervoer & ambulancevluchten bij ziekte of ongeval in het buitenland. Wij regelen alles! Communicatie met het ziekenhuis in het buitenland en opname in Nederland. kijk op http://www.patientenvervoer.nl of bel 24/7 naar +31-543-760002

pvn_ambu op 28 dec 2014 21:00

Als je extreme kosten wil vermijden zou ik eerst contact opnemen met de verzekeraar.

Leuk reclame, nog te weinig slachtoffers gevallen deze winter of te weinig opdrachten gekregen ;) ? Ookal is het declarabel is het gewoon verstandiger om de verzekeraar eerst te contacteren. Je zult maar net in het geval zitten dat de verzekering je vlucht of taxirit niet dekt, dan kun je een aardige rekening verwachten.

Daarbij als je het via de verzekeraar doet heb je maar met één partij van doen, lijkt me mijns inziens makkelijker dan weer een extra partij erbij.

PS. Sorry SPAM, drukte per ongeluk op verkeerde knopje, wilde je een thumbs-up geven.

Bestemming 2015: Grau Roig, Andorra - Gebied Grandvalira

Spam?!

❄️

Welliswaar misschien niet helemaal hetzelfde. Maar ik heb mijn voet gebroken met longboarden en heb nu loopgips. Over 4 weken heb ik een vakantie naar Portugal per vliegtuig. De gipsmeester wil geen schriftelijke medische verklaring uitgeven, maar geeft mondeling aan dat ze geen problemen verwacht. Gelukkig staat Transavia het ook toe om zonder medische verklaring mee te vliegen.

Mijn vraag is nu vooral aan mensen die ooit met dicht (loop)gips hebben gevlogen: Hoe voelt dit, zette je been echt heel erg op of viel het wel mee?

Nogmaals, de gipsmeester verwacht geen problemen maar mag het vanuit het ziekenhuis niet schriftelijk op papier zetten.

Welliswaar misschien niet helemaal hetzelfde. Maar ik heb mijn voet gebroken met longboarden en heb nu loopgips. Over 4 weken heb ik een vakantie naar Portugal per vliegtuig. De gipsmeester wil geen schriftelijke medische verklaring uitgeven, maar geeft mondeling aan dat ze geen problemen verwacht. Gelukkig staat Transavia het ook toe om zonder medische verklaring mee te vliegen.

Mijn vraag is nu vooral aan mensen die ooit met dicht (loop)gips hebben gevlogen: Hoe voelt dit, zette je been echt heel erg op of viel het wel mee?

Nogmaals, de gipsmeester verwacht geen problemen maar mag het vanuit het ziekenhuis niet schriftelijk op papier zetten.

JWWietsma op 4 aug 2016 12:32

Sterkte Wilco! Wat balen dit…

@JWWietsma,

Denk niet dat het vliegen problemen geeft, je hebt nl al 4 wk gips en is de stuwing vanwege vocht of bloeduitstorting best al minder.
Het kan zijn door dat je been naar beneden hangt je voet of onderbeen wat dikker wordt maar dit zal je ws niet merken, probeer desnoods als het vliegtuig niet vol is een plekje te krijgen waar je je been omhoog kan leggen.

Dienten Die Alte schule

Het is uiteindelijk allemaal prima gegaan. Kreeg gratis een plek met wat meer ruimte, dat was wel fijn. Maar terugweg normale plek gehad en ook dat ging prima, ik zou bijna willen zeggen dat in een snikhete zomer een vliegtuig zelfs fijn is voor je gebroken voet (lekker koel en droog).

Voor dit topic nogmaals gerecycled word sluiten hem zodat het het als naslag werk gebruikt kan worden.

MAND!

Plaats een reactie