Route naar Sölden

Het laatste bericht dat ik hierover kon terugvinden was alweer uit 2012, dus vandaar toch mijn vraag hier even opnieuw.

Vrijdagnacht vertrekken wij voor de eerste keer naar Sölden. We hebben vanavond naar de te rijden route gekeken en mijn man (en de routeplanners) wil graag via Füssen rijden. Nu meen ik mij te herinneren dat die weg beredruk is, mede door alle afslagen naar de bekendere plaatsjes: Ehrwald, Lermoos en nog zo’n aantal.

Ik dacht dat het misschien handiger was om bij Memmingen niet richting Kempten te gaan, maar richting Lindau en dan via Bregenz en Bludenz naar Sölden te rijden.

Tegenargument van mijn man is dat dit 70 km omrijden is, terwijl ik liever wat omrijd dan het laatste stuk in een slakkengangetje te gaan.

Hier misschien wat mensen met ervaringen op deze route ???

Via Fussen kan het inderdaad best druk zijn, echter is dit natuurlijk helemaal afhankelijk van de dag en tijdstip dat je er voorbij wilt rijden.
Hou er rekening mee dat 70 km omrijden door de bergen je meer dan een uur kost. Dus het moet wel erg traag gaan, wil je het met 70 km omrijden goed kunnen maken.

Op een zaterdag Füssen passeren is echt geen aanrader. Vorig jaar 4u. stil gestaan!
Betere route zonder file is in Memmingen richting Mindelheim nemen vervolgens Landberg am Lech en daar naar zuiden rijden zodat je via Garmisch Oostenrijk binnen komt.
Geef mij maar doorrijden ipv stil te staan in een file en de tijd zien wegtikken dat je op de latten kon staan.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Als je de fernpas voor 7 uur passeert kan je gewoon door rijden

Ik ben er één keer geweest via de fernpass en geen problemen gehad, ik was wel vroeg en om 9uur in solden. Toen ik Op de terugweg was heeft mijn collega 6 uur stilgestaan terwijl wij rond 830 vertrokken en niet hebben stilgestaan. (wel een lang stuk langzaam rijdend verkeerd gehad door sneeuwval).

🏂

We vertrekken 's nachts rond 02.00-02.30 uur dus voor 07.00 uur bij de Fernpas zijn, gaat niet lukken.

@Ischgeil…dat is dus een klein stukje verder rijden en daarna naar beneden als ik het goed begrijp ?

Dacht dat ik dé sluiproute had gevonden via Bregenz ;-) maar denk dat we de verkeersberichten maar even aankijken en dan (bijna) ter plekke een beslissing nemen.

@Jacquelien inderdaad een beetje verder richting Munchen.
Zoals eerder aangegeven moet je dus voor 7 u. voorbij Fernpas zijn, zeker komende zaterdag.
Hou er ook rekening mee bij de terugreis. Heel België heeft krokusvakantie en vele delen van Duitsland en in Frankrijk hebben ze ook allemaal vakantie.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Quote: 'Ik dacht dat het misschien handiger was om bij Memmingen niet richting Kempten te gaan, maar richting Lindau en dan via Bregenz en Bludenz naar Sölden te rijden."

En dan vervolgens voor de Pfandertunnel en evt Arlbergtunnel/pas in de file te staan als je pech hebt…Het zal om het even zijn denk ik…Ik zou gewoon eerder vertrekken, of voor lief nemen dat je in de file staat.
Je kan natuurlijk ook gezellig een dorp/stad gaan bezoeken op de heenreis in duitsland en laat op de middag/in de avond de pas over…

Oh yak…wist niet dat er zoveel andere landen nu ook pas vakantie hadden. Dacht dat alleen Zeeland op de piste zou staan (aangezien Limburg en Brabant aan het carnavallen zijn ;-) ) en het dus overal lekker rustig zou zijn.

Dan zet ik mijn verstand gewoon op nul en aansluiten in de rij.

Leuke tip Gast252, maar wil wel graag overdag aankomen omdat het de eerste keer in Sölden is en we daar de weg totaal niet kennen.

Route via Lindau/Bregenz is uitstekend alternatief; is gewoon een doorgaande route die absoluut niet als bergweg bestempeld kan worden. Grotendeels snelweg, een deel kan als prov. weg bestempeld worden. Is absoluut geen "dorpjes door" route.
Maar problemen kun je overal verwachten

Rob

Wij gaan altijd over de fernpass naar het pitztal(is een dal voor solden),onze ervaring is dat het zeer druk kan zijn na 6:00 s’morgens.
Nu zijn we op vrijdag gaan rijden,met een tussen overnachting na de fernpass,bevalt prima.

Terug(afgelopen zaterdag) zijn we om 9:00 uur vertrokken,en dat was behoorlijk druk,en niet alleen op de pass maar ook op de duitse autobahn ruim 13 uur gereden naar Veere(zeeland) heen 10 uur.

Peter

peet3972

@RCGrootveld…ik dacht dat ik dat hier inderdaad een keer gelezen had, dat via Bregenz best een goede route is. Het valt dus mee met de “bergweggetjes” ? Dan houd ik 'm zeker in gedachten. De Fernpass is gedoemd te mislukken na 07.00 uur begrijp ik.
@peet3972 Da’s zeker een lange ruk geweest dan. Hoe laat rijden jullie weg dan op die vrijdag ? Wij kunnen op vrijdag pas na 15.00 uur gaan rijden en wil je dan zo ver zijn dat je de grootste drukte zaterdag vermijdt, moet je toch wel doorrijden tot uurtje of 01.00 uur 's nachts. Dan zit je weer met een hotel waar je rond dat tijdstip nog in kunt checken.
Mijn man rijdt ook liever 's nachts, dus het wordt gewoon om 02.00 uur wegrijden vrijdag.

Route via Lindau/Bregenz is 66km langer en kost je volgens Google maps 30min extra onder normale omstandigheden. En hoewel voor sommigen hier elke seconde reistijd er 2 te veel lijken te zijn, lig ik daar geen seconde wakker van.

Inzake die bergweggetjes kun je niet eens van "meevallen" praten, want je hebt op dat traject geen bergweggetjes. Het is een en al autobahn resp. prov weg door het dal; dit itt de route via de Fussen.
De enige bergweg die je op die route tegen komt, is de Arlberg pas … als je er overheen wilt.
Je kunt er echter ook via een pijp van ca 13km onderdoor

Verder is Lindau voor ons vaak een pleisterplaats voor eten en/of overnachten

Rob

Beste Jacquelien,

zoals aangeven hier op het forum moet je idd voor 7uur bij de fernpass zijn.
de route via bregenz is via de autosnel weg, die 70km om is dus vooral over de snelweg, let wel even op als je die route pakt dat je dan een vignet koopt!! (te koop bij bijna alle tank stations).
echter kan het op die route ook erg druk zijn bij o.a. de arlberg tunnel. Luister goed naar de duitse radio(swr3) deze vertellen vaak ook over de situatie net over de grens in oostenrijk.
Verder veel plezier in Solden.

Groet

We zijn om 6:30 vertrokken,en om 16:30 waren we in Wenns(pitztal).

peet3972

Je moet om 06.00 aan de fernpass beginnen. Ik ben zaterdag teruggekomen, en we zijn om 05.45 de fernpass ‘ingereden’. Het was wel erg druk, maar goed te doen. Al zou ik er niet later aan beginnen. Totaal hebben wij er 9 uur over gedaan (incl. circa 1 uur pauze). Het liep erg lekker.

Route : Solden - Fernpass - A7 via Kempten - Bij Wurzburg de A3 op - A 57 Koln - via Nijmegen Nederland weer in. Het was heerlijk rustig. op de 7 en 57. De 3 is altijd wel wat drukker.

Kijk anders voor je de fernpass in duikt even op de webcams die er hangen ivm de situatie op dat moment. (sneeuw / file) .

Succes!

Hier de link :

hij doet het niet : tirol.gv.at/verkehr/strassenbau-und-strassenerhaltung/webcam…

even www. ervoor tikken.

@Jacquelien:
Er zijn naast Zeeland nog andere skiende grootmachten in Europa.
En Ehrwald en Lermoos zijn ‘wereldberoemd’ in Zeeland e.o., maar kleine spelers op de Oostenrijkse skimarkt.
De Bregenz-Arlberg route is toegang tot ‘iets’ grotere jongens als bijv. St.Anton, Lech en Ischgl…

Route via Lindau/Bregenz is 66km langer en kost je volgens Google maps 30min extra onder normale omstandigheden. En hoewel voor sommigen hier elke seconde reistijd er 2 te veel lijken te zijn, lig ik daar geen seconde wakker van.

Inzake die bergweggetjes kun je niet eens van "meevallen" praten, want je hebt op dat traject geen bergweggetjes. Het is een en al autobahn resp. prov weg door het dal; dit itt de route via de Fussen.
De enige bergweg die je op die route tegen komt, is de Arlberg pas … als je er overheen wilt.
Je kunt er echter ook via een pijp van ca 13km onderdoor

Verder is Lindau voor ons vaak een pleisterplaats voor eten en/of overnachten

RCGrootveld op 25 feb. 2014 14:58

Dit vinden wij ook, liever wat rondrijden zonder stil te staan dan over die drukke fernpass te tuffen…
En wordt het echt te druk in de buurt van Bregenz/Lindau, genoeg alternatieven om een kleine omweg te maken of even te rusten…
De Arlbergtunnel kost maar 8 € dacht ik dus dit niet veel geld als je de pas wil omzeilen.
Bij goed weer is de Arlbergpass wel de moeite waard en veel mooier dan de fernpass, al is dit wellicht persoonlijk…
Je passeert op deze route veel skigebieden/dorpjes: Sonnenkopf in Klösterle, Stuben Am Arlberg, St. Christoph Am Arlberg, Sankt-Anton Am Arlberg,…altijd leuk om te zien!

Route via Lindau/Bregenz is 66km langer en kost je volgens Google maps 30min extra onder normale omstandigheden. En hoewel voor sommigen hier elke seconde reistijd er 2 te veel lijken te zijn, lig ik daar geen seconde wakker van.

Inzake die bergweggetjes kun je niet eens van "meevallen" praten, want je hebt op dat traject geen bergweggetjes. Het is een en al autobahn resp. prov weg door het dal; dit itt de route via de Fussen.
De enige bergweg die je op die route tegen komt, is de Arlberg pas … als je er overheen wilt.
Je kunt er echter ook via een pijp van ca 13km onderdoor

Verder is Lindau voor ons vaak een pleisterplaats voor eten en/of overnachten

RCGrootveld op 25 feb. 2014 14:58

Dit vinden wij ook, liever wat rondrijden zonder stil te staan dan over die drukke fernpass te tuffen…
En wordt het echt te druk in de buurt van Bregenz/Lindau, genoeg alternatieven om een kleine omweg te maken of even te rusten…
De Arlbergtunnel kost maar 8 € dacht ik dus dit niet veel geld als je de pas wil omzeilen.
Bij goed weer is de Arlbergpass wel de moeite waard en op deze bergroute passeer je veel skigebieden/dorpjes: Sonnenkopf in Klösterle, Stuben Am Arlberg, St. Christoph Am Arlberg, Sankt-Anton Am Arlberg,…altijd leuk om te zien!
Bij minder goed weer gewoon door de tunnel rijden…

Ken005 op 26 feb. 2014 12:40

Dit is misschien ook wel handig onderweg:

http://www.asfinag.at/webcams

De enige bergweg die je op die route tegen komt, is de Arlberg pas … als je er overheen wilt.
Je kunt er echter ook via een pijp van ca 13km onderdoor

RCGrootveld op 25 feb. 2014 14:58

"Was Gott durch den Berg getrennt hat, soll der Mensch nicht durch ein Loch verbinden." ;)

En wordt het echt te druk in de buurt van Bregenz/Lindau, genoeg alternatieven om een kleine omweg te maken of even te rusten…

Ken005 op 26 feb. 2014 12:40

Sinds de Pfändertunnel twee tunnelbuizen heeft (2x2 rijstroken) is daar de drukte als sneeuw voor de zon verdwenen. Hoogstends staat het kort bij Bludenz vast bij de overgang van snelweg naar autoweg.

Bregenz Arlbergschnellstrasse rijden wij altijd als we naar solden gaan.

Dit vinden wij ook, liever wat rondrijden zonder stil te staan dan over die drukke fernpass te tuffen… En wordt het echt te druk in de buurt van Bregenz/Lindau, genoeg alternatieven om een kleine omweg te maken of even te rusten… De Arlbergtunnel kost maar 8 € dacht ik dus dit niet veel geld als je de pas wil omzeilen. Bij goed weer is de Arlbergpass wel de moeite waard en veel mooier dan de fernpass, al is dit wellicht persoonlijk… Je passeert op deze route veel skigebieden/dorpjes: Sonnenkopf in Klösterle, Stuben Am Arlberg, St. Christoph Am Arlberg, Sankt-Anton Am Arlberg,…altijd leuk om te zien!

Ken005 op 26 feb. 2014 12:40

Ik kan me hier volledig op aansluiten! Eind volgende maand nog een paar dagen naar Davos.
Goede kans dat we op de terugreis lunchen aan de haven van Lindau

Rob

Sinds de Pfändertunnel twee tunnelbuizen heeft (2x2 rijstroken) is daar de drukte als sneeuw voor de zon verdwenen. Hoogstends staat het kort bij Bludenz vast bij de overgang van snelweg naar autoweg.

Frans op 26 feb. 2014 12:55

Klopt, en inderdaad Bludenz gaf even wat vertraging vorige maand.

Rob

@bellier ga je nu alle topics volspammen?

Fijn topic dit. Ik vertrek volgende week (dus als de vakanties overal voorbij zijn) richting Obergurgl. Ik twijfel ook of ik nou via Bregenz ga, of toch de fernpass. Vorig jaar hebben we niet harder dan stapvoets over de fernpass gereden (richting Berwang toen, dus geen alternatieven) en zie dat niet zo zitten dit jaar. Maar zoals ik het hier lees, is via Bregenz toch beter.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij zijn afgelopen oud op nieuw via Fernpass gereden, prima te doen… Zaterdagochtend om 07.00 kwamen we aan en hebben geen enkel probleem gehad… De terugweg vertrokken we op vrijdagmiddag 15.45 vanuit Sölden en ook toen geen problemen gehad!

Weet iemand wat ik zou kunnen verwachten bij de Fernpass aanstaande vrijdag (!) , uurtje of 14:00-15:00.
Zou je onder normale omstandigheden dan een beetje normaal door kunnen rijden?

Ik moet namelijk nog even naar Innsbruck. Vraag me af: Fernpass, of is dan toch Bregenz nog een goed alternatief.

Ton,
geen punt a.s vrijdag rond die tijd, mits er geen ongeval is gebeurd,maar dt spreekt voorzich.

Plaats een reactie