Wij geven het op...................

Ja helaas, wij houden het skiën voor gezien.

Niet dat we het niet meer leuk vinden, maar de kosten rijzen de pan uit van een wintersport. En we willen ook nog graag op zomervakantie gaan. Beiden lukt ons gewoon niet meer.

We gingen nog niet eens naar een groot skigebied, en we hadden echt geen duur en groot appartement. We hebben eigen materiaal, dus ook geen kosten voor de huur. Maar alles bij elkaar geteld zijn we toch altijd minimaal 1600.00 euro kwijt (voor 3 personen, waaronder 1 kind). En nu zijn de skipassen/huur appartement weer duurder geworden…

We hebben besloten als we willen gaan skieen om niet meer naar de alpenlanden te gaan, maar gewoon een paar daagjes winterberg.

Zijn wij nou de enigste die dit doen? Ik kan het mij bijna niet voorstellen.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Het is inderdaad niet zo makkelijk geworden …

Een aantal dingen ga je wss niet kunnen veranderen. Bijvoorbeeld de periode (kind, dus vakantieperiode), bvb in de kerstvakantie. En het kind verander je natuurlijk ook niet ;-).

Een aantal dingen misschien wel? Bijvoorbeeld:

  • de locatie waar je woont tov het skigebied (is 5-10 km rijden mogelijk?)
  • eten op de piste (zelfvoorziening of restaurant)
  • grootte vh skigebied
  • gebruik van combinatiepassen

Een uitgewerkt voorbeeldje:

  • skigebied hochzeiger. 191€ skipas per volwassene (6 dagen). Kind tot 9 jaar gratis. – 382€.
  • appartment in arzl (76-100€): 7dagen = 700€ (makkelijkheidshalve de duurste optie gerekend)
  • 1 week eten (3 personen, 15€/persoon.dag zelfvoorziening gerekend met mss één of twee restaurantbezoeken): 315€
  • vervoerskosten (tank heen, daar, tank terug): 240€
    – 1637€

Het enige dat’k dan zie is evt nog verder ve skigebied afrijden, dan kan je woningen voor 50-70€ vinden (spaar je een 200-tal euro mee).
EDIT: hmm, in Arzl heb’k er een paar voor 70€ gevonden. Moet je dus niet verder rijden, en spaar je weer toch 200-tal euro mee.

Ik heb absoluut geen ervaring met groepsreizen of zo … misschien dat daar nog een mogelijkheid ligt?

Je zou ook kunnen overwegen naar Frankrijk te gaan. Ook in de vakantieperiodes zijn er wel aanbiedingen te vinden in goeie appartementjes. Tsjechië heb ik geen ervaring mee maar weet wel dat het goedkoper is dan de Alpen. Je kan ook feldberg overwegen te bezoeken (zwarte woud) het is een stuk goedkoper en je bent er beter af dan wibterberg. Het is weliswaar 750-800km rijden maar je hebt een stuk groter gebied.

Zelf koken in plaats van uit eten, broodje mee de berg op in plaats van uitgebreid lunchen. En ja anders toch de zomervakantie een beetje aanpassen of af en toe een keer overslaan.

Ik ben van mening dat 1600€ een hoop geld is maar weer wel zeker dat er goedkopere alternatieven te vinden zijn. Het lijkt me wel vervelend dat je door oplopende kosten moet bezuinigen op het mooiste wat er in mijn ogen is, daarom zou ik altijd mijn zomervakantie laten schieten voor de wintersport.

🏂

Ik geloof dat het altijd een kwestie is van prioriteiten stellen. Ik ga elk jaar voor zo’n 150 a 250 euro (buiten de vakantieperiodes, dus vaak in Januari of in Maart) op vakantie. Bij de grotere touroperaters (sunweb, husk, bizztravel etc.) heb je goede complete aanbiedingen. Voor het zojuist genoemde bedrag kan je dus goed een busreis, appartement en skipas boeken. Als je ergens bereid bent op in te leveren (busreis, minder luxe appartement, beperking tot vnl. Franse gebeiden (skipas inclusief), luxe diners en lunches), kan je wel heerlijk een week skiën voor een kleine investering; prioriteiten stellen.

(https://www.wintersport.nl/skigebieden/superdevoluy/forum/to…)

''Powder to the people''

Dan vind ik 1600 € nog redelijk meevallen. Als je de prijzen van de skiorganisaties binnen ziet komen, dan moet je minimaal rekening houden met 750 € per persoon voor een weekje met pasen (met krokus ben je nog meer kwijt). Ik ben jaren meegeweest als skimonitor bij zulke organisaties als ik dan terugdenk aan hele families die meegingen stel ik me soms vragen hoe ze dit toch allemaal betalen. Ik verdien absoluut redelijk mijn kost maar 2000 tot 3000 € om een weekje te skiën vind ik extreem veel geld. Word tijd dat we terug de bouwvallige appartementen in Frankrijk opzoeken om zo mijn zonen toch warm te maken voor een veel te fijne sport!
Al een geluk dat het vrouwtje mij nog een tripje in laag seizoen toestaat, dan is het inderdaad nog ietwat betaalbaar, maar eens je gevonden bent aan de schoolvakanties stijgen de prijzen echt wel gigantisch.

better to be off piste, then to be pisted off

Ik geloof dat het altijd een kwestie is van prioriteiten stellen.

Tja, maar vroeg of laat zit je dus als gezin te zoeken en dan zijn er een aantal zaken die niet meer te veranderen zijn … (1) met z’n allen (ouders + kind(eren)), (2) in een schoolvakantie.

Het zou interessant zijn moest iemand eens een uitgewerkt voorbeeld gegeven voor een Frans gebiedje met gelijkaardige voorwaarden:

  • 40km, 6-dagen skipas voor 2 volwassenen + kind
  • appartement 5 à 10km verwijderd v skigebied (neem aan dat dat goedkoper zal zijn, ook in Frankrijk)
  • hoofdseizoen (kerst)

Ik neem aan dat de prijs voor eten (zelfvoorziening) en transport (2 à 3 bakken) toch min of meer hetzelfde zijn in FR of OO.

null

Ik heb ook gekeken in Valfréjus (45 km piste, even ver van Utrecht): skipassen daar zijn 141/113 voor 6 dagen, maar appartementjes weer niet zo goedkoop. Onderaan de streep zelfde bedrag.

Kan volgens mij prima voor minder:

Ik ben zelf ook afhankelijk van de schoolvakanties en als je niet de hoofdprijs wilt betalen dan is het zoeken naar betaalbare accommodatie en skipassen. Deze moeten dan ook nog weer voldoen aan de eisen die je zelf aan het skigebied en dorp stelt. Je kunt dan vaker terecht in de wat onbekendere gebieden waar het prijsniveau lager ligt. Ik heb nog wel een paar tips voor Oostenrijk en Frankrijk. In Oostenrijk is het Klostertal (Vorarlberg) nog heel betaalbaar. Je kunt daar ook in het hoogseizoen nog appartementen vinden voor € 500 - € 700,-. Zelf vorig jaar in Wald am Arlberg (km van de gondel) gezeten voor ruim € 700,-, via een aanvraag via de volgende site krijg je snel reactie terug voor welke prijs de accommodatie te huren is. Zie:

http://www.dalaas-wald.at/gesamt.htm

Je zit dan vlakbij het skigebied Sonnenkopf (circa 40 km piste) wat een aantal leuke pistes voor beginners en gevorderden heeft. Met kinderen kun je je hier makkelijk een week vermaken en anders nog een dag gratis naar het Arlberg gebied. Er zaten toen ook andere Nederlandse kinderen in de skiklas en de wachtrijen voor de lift en drukte op de piste viel reuze mee. De skipas kost daar € 164,- voor volwassenen en € 97,- voor kinderen (onder de 8 jaar gratis). Dat maakt dan incl eten en vervoer totaal iets van € 1400 - 1600

Een tip voor Frankrijk (niet zelf geweest overigens) is het skigebied Thollon les Memises, ligt prachtig bij het meer van Geneve en dus ook relatief dichtbij. Skipas voor volwassenen kost hier € 113,-. Voor familie met 2 kinderen slechts € 394,-.
Skigebied heeft 50 km piste, aangezien ik er niet geweest ben kan ik de verdeling en kwaliteit van pisten en liften niet beoordelen. Ze hebben de laatste jaren wel flink geïnvesteerd in nieuwe liften. Een voorbeeld van een appartement bij de gondel in de week van Oud en Nieuw voor € 538,-:
Kom je dus incl eten en vervoer totaal rond de € 1400,- uit.

http://www.booking.com/hotel/fr/2-pia-ces-4-personnes-thollo…

Heel veel goede raad en tips gezien, maar skiën is en blijft gewoon duur. Het is een luxe die ik me ook jaren niet heb kunnen en/of willen veroorloven. Nu ga ik weer elk jaar skiën, maar omdat ik in het onderwijs werk en dus afhankelijk ben van schoolvakanties, betaal ik altijd de hoofdprijs. Soms baal ik daar wel van, vooral als ik hier op het forum zie dat mensen twee of drie keer per seizoen gaan skiën. Dat wil ik ook wel! Als ik geen geld zou hebben om elk jaar te gaan, zou ik proberen te sparen om ten minste eens in de drie jaar te gaan (en dan misschien de zomervakantie laten schieten). Overigens: Winterberg is ook hartstikke leuk, wat allerlei ‘cracks’ ook mogen zeggen. Ik ski nu veertig jaar en wat mij betreft is elke afdaling de moeite waard.

Skivakanties zijn inderdaad duur en het betert er niet op met de jaren. Maar mits wat goed zoeken en dingen afwegen ten opzichte van elkaar moet het zeker mogelijk zijn om voor met z’n drietjes iets goedkoper te vinden.

Wij mikken met z’n 5en ook op €1600-1700 euro, verblijf + skipas. Kosten voor de af te leggen weg is dan wel niet inbegrepen natuurlijk. Wat betreft de maaltijden: thuis moet je ook eten. Van die kost kan je niet van af. Picknicken bv is veel goedkoper dan dagelijks te gaan uit eten op de piste. Indien mogelijk kan je zelfs terug keren naar het appartement en zelf koken.

Goedkopere woningen zijn zeldzaam, maar mits enig speurwerk zijn deze zeker te vinden, zélfs aan de piste. Informeer eventueel in het dorpje zelf aan lokale bewoners die verhuren, dit komt vaak goedkoper uit.

Wintersport is duur, maar met een beetje inspanning en enkele toegevingen is het zeker nog mogelijk om onze favoriete sport te beoefenen. :)

Ik heb mijn reis voor de krokusvakantie geboekt via een Duitse touroperator. Daar is het geen algemene vakantie op dat moment maar slechts in 3 regio’s. Voor dezelfde reis, zelfde hotel, zelfde periode was dat €300 goedkoper ongeveer.
Mooie besparing niet?

Via Sunweb of Bizz kost appartement+skipas zelfs in het hoogseizoen (kerst) voor gebieden als Valfrejus (60 km pistes) rond de 260 euro per persoon. En dan heb je een appartement aan de piste! Tel daar nog de kosten voor eten (zelf koken en luch meenemen) en reis bij op en je bent zo’n 1500 euro kwijt.

Ik denk dat winterberg niet heel veel goedkoper is Frankrijk ofzo!
Vooral niet in de vakantie periodes!

Verder kun je nog gaan kijken in tsjechie! Hier is het echt spotgoedkoop!
Wij waren er afgelopen jaar 8 dagen alleen inclusief voor nog geen 650 euro!

Sorry moest nog even inloggen!
Bovengenoemde was ik;)!

Ik teken ervoor om met zijn drieën voor €1600,- een week op wintersport te gaan! Ik ben normaal gesproken meer dan €2000,- kwijt voor 3 man. Maar mee eens, het blijft een kostbare hobby.

Ik als freerider ga vaak 2 of 3 dagen veryvery last-minute op pad en ben dan tussen de €300,- en €400,- kwijt. Hangt wel een beetje van het gebied af waarde terecht komt.

When life gets too complicated.... SKI

null

GiGi op 11 aug. 2014 14:03

Niemand koopt toch rechtstreeks een skipas in gebieden als Superdévoluy? Voor die prijs heb je er bij Sunweb of Bizztravel al je appartement bij… Toegegeven, vakantieperiodes zijn wat moeilijker, maar dan nog kan je bv. in de paasvakantie gaan. Last-minute boeken, want er is dan toch geen kat op de piste, en je kan zoeken waar er nog voldoende sneeuw ligt.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

null

GiGi op 11 aug. 2014 14:03

Niemand koopt toch rechtstreeks een skipas in gebieden als Superdévoluy? Voor die prijs heb je er bij Sunweb of Bizztravel al je appartement bij… Toegegeven, vakantieperiodes zijn wat moeilijker, maar dan nog kan je bv. in de paasvakantie gaan. Last-minute boeken, want er is dan toch geen kat op de piste, en je kan zoeken waar er nog voldoende sneeuw ligt.

Lieven op 11 aug. 2014 20:01

Dan moet’k toch beter zoeken …
Via bizztravel naar les sybelles of superdévoluy, verblijf kerstweek, 3 personen, eigen vervoer, appartement zelf voorzien, skipas etc … Dan krijg ik een aanbod momenteel van ongeveer 1100€ voor verblijf en skipas. Zonder eten, zonder benzine, zonder tol. dus … In dezelfde periode als die GiGi aangaf, nope … zelfs duurder als wat hij aangaf.

Een studio wel, maar een appartement waarbij niemand in de woonkamer hoeft te slapen kost met 3 personen al snel wat meer.

Hier een voorbeeld 2-kmr cabine, incl skipas en busreis: 417 pp. Maal 3 is ook al ruim 1200 euro. Zit nog geen eten in à 300 euro. Komt weer op 1500 euro alles bij elkaar.

http://winter.bizztravel.nl/accommodaties/frankrijk/valfreju…

Hallo allemaal,

Dank je wel voor jullie meedenken.

Geloof mij wij hebben ook al alles geprobeerd, om goedkoper uit te komen (vaak is het nog duurder). Maar elke keer komen we rond hetzelfde bedrag uit. En dan is de tol en de skiles nog niet eens meegeteld (rest wel).

Wij zijn helaas gebonden aan de krokusvakantie. De kerstvakantie is niet mogelijk ivm ons werk. De duurste periode dus.

Winterberg is echt stukken goedkoper, dan komen wij voor 500.00 euro uit voor een midweek incl skipas. Vandaar onze keuze dus. Bij geen sneeuw kun je er in elk geval mooi wandelen, wat wij ook graag doen.

De zomervakantie laten wij nooit voorbij gaan. Dit is onze belangrijkste vakantie. Skiën doen we heel graag, maar van de zon houden we toch ietsje meer (sorry).

We gaan dus in 2015 winterberg uitproberen, en hopen dat er wat sneeuw valt. We zien wel hoe het ons bevalt.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Persoonlijk vind ik 1600 ook niet veel voor 3 personen, maar waarom gaan jullie niet om het jaar?
Smeer je de kosten in ieder geval uit over 2 jaar…

Gewoon alles zelf organiseren, scheelt een heel stuk in het budget, als je ziet dat in bijna elk skigebied zowel de skipas als de hotels of kamers met ontbijt dezelfde prijs is in het hoogseizoen en dat hoogseizoen loopt meestal vanaf eind januari tot eind maart, dan merk je dat de reisorganisaties in de vakantieperiodes ZELF enorm veel poen pakken, daar de prijzen een week voor de schoolvakantie of in de schoolvakanties in de skigebieden ZELF dezelfe prijs is.

Tja ik offer 10x liever mijn zomervakantie op dan de wintersport… …
goed zoeken en je kan best goedkoop uitkomen:
in brixen ben ik met kerst 2jr geleden 850e voor 2p incl halfpension kwijt geweest
in Solden met carnaval 700 e voor appartement waar max 3p konden verblijven.
beiden aan de piste.

Het is toch zonde dat hier in Nederland de Paasvakantie is afgeschaft. In de hoger gelegen gebieden in Frankrijk is daar rond die tijd nog goed te skiën, ben er regelmatig in de week (of nog later) geweest. Die week is toch al iets minder duur dan de Krokusweek.

Het is toch zonde dat hier in Nederland de Paasvakantie is afgeschaft.

Gast699 op 11 aug. 2014 21:25

Aha, sorry, dat wist ik niet. Als je dan gebonden bent aan schoolvakanties is het inderdaad al wat moeilijker…

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Tsja, ik kan het me wel voorstellen. Ik ski pas een paar jaar, er was vroeger bij ons echt geen budget voor. Maar als ik zie wat je nu al kwijt bent…pffft.
Appartementje + skipas kosten je zo 600 euro voor een week. Dan je vervoer er nog bij, wat hapjes eten op de piste en een paar keer après-skiën en je bent makkelijk 1.000 euro kwijt. En voor die 1.000 euro zit je dan niet eens in een topappartement aan de piste, maar moet je nog gewoon elke dag met de skibus.

Gelukkig kan ik het nu nog betalen en maak ik daar gebruik van, maar ik snap best dat mensen afhaken. Het is in verhouding een dure vakantie. Een heerlijke vakantie, maar ook duur. En inderdaad, als je wil is er het nodige te besparen door een stuk buiten het dorp te gaan zitten en je eten mee te nemen. Maar daar ben ik dan weer te ‘luxe’ voor ingesteld: het is een vakantie, daar werk ik het hele jaar hard voor en dan wil ik het wel goed hebben en niet constant moeten beknibbelen.

Tsjechië heb ik geen ervaring mee maar weet wel dat het goedkoper is dan de Alpen.

Martin9 op 11 aug. 2014 13:03

Als je Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Zwitserland en Duitsland gewent ben moet je niet naar Tsjechië gaan. Ik ben een keer naar Harrachov geweest en als is alles vergelijk met Oostenrijk, ga ik nooit terug naar Tsjechië.

Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Zoeken, zoeken en nog eens zoeken! Ik heb gister een 3 persoons appartement AAN de piste geboekt in saalbach hinterglemm voor €504 voor een week. Komt er nog 600 euro (in totaal) aan ski pas bij en kan je dus voor €1100 skiën in een groot en gezellig gebied.

Nou zijn we allemaal tussen de 18 en 19 jaar en hebben dus ook niet veel te besteden, eten nemen we daarom ook mee vanaf huis zodat we daar inprinciepe niks hoeven te kopen. En eten moet je thuis ook dus die kosten reken ik eigenlijk niet mee.

@Brianvdz, o dat is niet duur welke appartementen eigenlijk??

@Brianvdz, o dat is niet duur welke appartementen eigenlijk??

Plaats een reactie