Skilessen nodig?

Ik vraag mij af in hoeverre skilessen een commerciële insteek zijn.
Als wij in Nederland gaan skateboarden, of een andere sport beoefenen, zoals schaatsen doen wij dat met vallen en opstaan, en gaande weg wordt onze techniek beter, en gaan allerlei acts proberen, zonder enige les te hebben gevolgd.
Zodra wij naar de wintersport gaan, achten wij het vanzelfsprekend ieder jaar weer opnieuw te gaan lessen, want wij willen absoluut onze techniek verbeteren, want die ene keer per jaar, die 6 dagen willen wij het beste uit ons naar boven halen.
Natuurlijk ik steek hier een beetje de gek mee, maar vraag mij wel af: overdrijven wij hier niet een beetje?

Mijn vrouw en ik hebben nooit les gehad ik board en zei skiet maar dit jaar wegens angst dat ze had en dat ze merkte dat ze toch in techniek tekort shoot heeft ze 1 keer les genomen en dat was goed gelopen hij heeft haar goed geholpen en de techniek is iets beter geworden en haar angst was vrijwel weg dus ik denk dat je zeker wel wat aan lessen hebt zeker in het begin want je kunt later merken dat je toch iets tekort kan komen

Heb er ook zo jaren over gedacht ,tot dat iemand sprak die altijd van tevoren een aantal lessen op een rollerbaan deed en mij adviseerde om dat ook te doen .
En Hij had helemaal gelijk ,de fouten die je maakt worden op een rollerbaan meteen afgestraft en is ook een hele goede oefening , voor je conditie zodat je klaar bent voor de sneeuw.

@kyara

Er is denk ik wel een wezenlijk verschil tussen bijvoorbeeld thuis elk weekend met je vrienden op de skate-baan je tricks te oefenen of 1x per jaar met je gezin op een dure wintersport-vakantie gaan.

Als we in Nederland bergen en ski-pistes zouden hebben, zouden we denk ik ook veel minder les volgen omdat we dan met weekend-uitstapjes vaker op de piste zouden staan

Schaatsen leren wij inderdaad met vallen en opstaan. Maar kent iedereen de techniek van schaatsen? Dan heb ik het over schaatsen op noren. Ik heb 15 jaar schaats techniek les gegeven. Je doet er ongeveer 5 a 6 jaar over om de techniek goed onder de knie te krijgen. Dan moet je ook nog eens minimaal 2 x in de week gaan trainen. Ik vind het een goede zaak om techniek aan te leren door les te nemen om zo minder blessures en andere nare ongelukken te krijgen, zowel voor jezelf als voor een ander. Het gaat echt niet vanzelf.

s.boersma

Beste Kyara,
Neem eens 1 uurtje privéles in de sneeuw… er zal een skiwereld voor je open gaan. Paar tips, 3x zekerder, fijner en veel minder vermoeiend van de bergen af!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Na een ski-ongelukje afgelopen januari met als gevolg een gescheurde kruisband ga ik zeker in januari privéles nemen in de sneeuw. Al is het maar om weer een beetje lef te krijgen want ik denk dat ik dat helemaal kwijt ben.

een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Leuk deze reactie’s,
Ook fijn dat er niet hatelijk gereageerd wordt.

Het ging mij er niet om ,om de lessen maar niet te nemen, en helemaal over te slaan, maar het verbaasde mij dat er mensen zijn die ieder jaar opnieuw skilessen nemen.
Zwemmen moet je ook eerst leren om niet te verdrinken, maar ik hoef echt niet iedere zomervakantie zwemles te nemen om mijn techniek te verbeteren. mijn techniek zal daarin ook niet geweldig zijn, maar ik heb plezier.
Het gaat tenslotte om het plezier van de zomer/winter vakantie, en als ik, zoals de laatste 5 jaar met gemak van de piste’s afdaalt, en ook best wel eens een zwarte, heb ik het prima naar mijn zin.
En ja, de allereerste wintersport heb ik les gehad, en ook de 2e vakantie, waarna ik al skiënd mijn techniek verbeterde.
Natuurlijk is iedereen vrij om zijn of haar vakantietijd op zijn of haar eigen manier in te vullen.

Denk dat er maar een kleine groep is die jaar in jaar uit op les gaat tijdens de wintersport.
Tegenwoordig met de carveski’s kun je na een weekje les al aardig uit de voeten.
Wil je echter beter en comfortabeler skiën dan zul je vaker les moeten nemen.

Het is volgens mij nog steeds vrijblijvend of je wel of geen les neemt.
Zelf vind ik het leuk om mijn techniek te verbeteren en sta dus bijna het hele jaar op de indoorbaan.
Heb ook meermalen deelgenomen aan een trainingsweek in oostenrijk.

Vind je het prima om jaren op een blauwe piste te sukkelen, prima.
Wil je meer, neem dan eens een extra les.

Übung macht den meister!!!

@Kyara , ik moet zeggen dat ik het een hele goede vraag vind gezien de inslag waarmee je het “probleem” aankaart.

Ook ik ben van mening dat lessen nodig zijn om iig de basics te leren van snowboarden of skiën, maar er zijn zoveel manieren om daarna door te leren dat ook ik me afvraag als het nodig is om zoveel van je vakantie tijd te spenderen aan lessen en daardoor misschien wel te weinig tijd overhoudt voor het zelfstandig skiën of boarden. natuurlijk niet iedereen maar ik ken er genoeg die jaar in jaar uit alleen maar lessen en maar blijven doorzagen over hoe belangrijk dat is en dat als iemand het niet doet diegene niet goed bezig is enzovoorts, maar al deze mensen hebben lang niet zoveel plezier op hun vakantie als bv iemand die zich de sport anders eigen heeft gemaakt dan enkel op zijn of haar vakantie
Als je bv perfect wilt leren skiën of boarden ga elke week indoor op een rollerbaan, is een goede oefening en dan hoef je niet meer op vakantie en kan je elke minuut doen wat je zelf wilt doen plezier maken genieten.
Als je trucs wilt leren ga dan indoor in een funpark oefenen of op zo’n opgeblazen matras.
als je wilt leren boarden, ga lekker elke week skateboarden het is misschien niet 1 op 1 te vergelijken maar het komt heel dicht bij, of neem een workshop mountain boarden komt zelfs nog dichter bij.
Als je wilt leren skiën, tegenwoordig heb je van die gave ski’s op wieltjes eentje voor en eentje achter, ga daar tochten mee maken, dan zijn de ski lessen niet alleen nuttig in de winter maar ook het hele jaar,
Of koop gewoon een paar goedkope inline skates ga in de ski houding staan en maak met je lichaam dezelfde bewegingen als je zou doen op een paar ski’s je komt vooruit hebt een goede training voor je spieren, en als je het met meerdere doet is het heel leuk.
Er zijn tig manieren om te leren skiën en snowboarden ik noem er hier een paar, ik denk dan ook dat de “stellige verplichting” waarmee sommigen niet iedereen stellen dat je altijd maar moet lessen al is het maar iedere vakantie 1of 2 uurtjes wel overdreven is en makkelijk op te vangen is door andere manieren buiten je verdiende vakantie om

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik ben als tiener vaak op ‘skikamp’ geweest, dus altijd verplichte lessen bij de meegereisde Belgische skimonitoren. Op het eind van de week moest je een testje doen waarna je ingeschaald werd in een bepaald niveau. Op het eind van het 4e jaar zat ik 1 niveautje lager dan op het einde van m’n 2e jaar. Nochthans had ik wel het gevoel dat het me steeds beter afging op de pistes. Na een pauze van een 10-tal jaren gingen we drie jaar terug eindelijk met het gezin voor de 1e keer skiën. Vrouw en kinderen naar de les want allen nog geen enkele ervaring. Ik trok er op m’n eentje op uit. En guess what: door ganse dagen de éne piste na de andere piste af te komen en er echt lange dagen van te maken zonder veel pauzes (die je in de les altijd hebt, vervelend!) is m’n niveau er heel snel echt op verbeterd.

M’n vrouw ging aan het eind van die 1e week al voorzichtig de rode piste af en skiet sindsdien met mij mee. De kinderen hebben 3 vakanties lessen gekregen, maar skiën de laatste 2 vakanties ook gewoon met ons mee. Dat vinden zij en wij veel leuker. Ze zijn nu 7 en 10 jaar oud en skiën met gemak parallel de rode pistes af. Af en toe nemen we met het ganse gezin eens een zwarte. Doen we rustigaan, maar komen we probleemloos af.

Ook de kinderen hebben de indruk dat ze dankzij het skiën in gezinsverband heel wat meer vooruitgang boeken doordat ze veel meer skiën. Op jonge leeftijd leren ze enkel door de leraar na te doen want de Duitse/Franse taal zijn ze niet machtig. Maar af en toe ski je als ouder eens achter de klas aan en dan zie je dat ze heel weinig oogcontact hebben met de skileraar en gewoon in het rijtje naar beneden skiën. Dat doen ze nu in gezinsverband ook. Met dat verschil dat je als ouder hen van heel kort opvolgt en hen constant kan verbeteren waar nodig. Een expert ben ik uiteraard niet en uiteraard skiën de leraren beter dan mezelf. Maar ik verwacht van de kinderen of m’n vrouw ook niet dat het excellente skiërs zullen worden met een super perfecte techniek waar alle details tot in d epuntjes verzorgd zijn. Je wil je gewoon amuseren op skivakantie en daarbij hoort dat je rustig en onder controle de berg afkomt. Aangezien dat bij hen vorig seizoen al lukte (ze waren toen 6 en 9 jaar) zijn wij heel tevreden en zien we echt niet in waarom we ze nog op les zouden laten gaan. De vergelijking met fietsen, lopen, zwemmen, schaatsen hier in de lage landen werd hogerop al gemaakt en ik vind me daar 100% in terug.

Voor de volledigheid voeg ik er wel aan toe dat we de kleine broer (die nog maar net 1 jaar oud is) bij z’n eerste 2 of 3 skivakanties binnen enkele jaren ook naar de les zullen laten gaan. Voor het prille begin vind ik het wel noodzakelijk dat ze eerst even naar de les gaan bij een leraar die weet hoe hij moet omspringen met onhandige klunsjes die de 1e keer meer in de sneeuw liggen dan op de latten staan. :-)

Altijd 3 dagen les nemen Tip altijd aan het einde van de week dan zijn de groepen het kleinst!
ook na 20 jaar is het nog leerzaam! En daarvoor zo veel mogelijk uren op de skies maken!
Als je ergens 10000 uur in stopt wordt je steeds beter dat is met de studie zo maar ook met schaatsen, autorijden etc.

Ik lees heel veel meningen en erg weinig feiten in dit topic.

Zo erg dat er langzaam een idee ontstaat dat door veel te skieen je techniek beter wordt.

Je techniek wordt alleen beter door instructies van een pedagogisch onderlegd iemand op het gebied van skieen. En het oefenen met deze instructie in de praktijk.

Ik zeg niks over het hebben van plezier. Dat is een emotie die voor een ieder anders is.

Ik lees heel veel meningen en erg weinig feiten in dit topic.

Zo erg dat er langzaam een idee ontstaat dat door veel te skieen je techniek beter wordt.

Je techniek wordt alleen beter door instructies van een pedagogisch onderlegd iemand op het gebied van skieen. En het oefenen met deze instructie in de praktijk.

Ik zeg niks over het hebben van plezier. Dat is een emotie die voor een ieder anders is.

SPAM op 7 okt 2014 20:16

Ondanks dat je voor 80% gelijk hebt is het nog steeds geen onomstotelijk feit dat alleen van lessen je techniek beter wordt. Dit betekent echter niet dat je jezelf alles aan moet leren, het is meer de stof opdoen bij iemand die weet waar die over praat (een goede skileraar) en het toepassen van de geleerde stof kun je heel goed zelf doen. Mits je op gezette tijden de opgedane ervaring gaat toetsen bij een ander, je kunt immers zelf nooit goed zien wat je doet.

De algehele mening die hier vaak op Wintersporters tentoon wordt gesteld vind ik dan ook niet altijd opgaan. Dan bedoel ik het ‘elk jaar weer lessen’ mantra dat vaak wordt opgedrongen. Er bestaat geen vast stramien voor iedereen.

Waar de crux zit is in het actief beter willen worden in het skiën, met enige interval je status laten toetsen en kritisch kunnen en willen zijn op je eigen kunnen. Daar gaat het m.i. vaker mis dan het gebrek aan les, men wordt te snel overmoedig en dat zie regelmatig terug op de piste.

Dus; net zo belangrijk als met enige interval een keer een lesje doen is kritisch op jezelf en je kunnen blijven.

Ik lees heel veel meningen en erg weinig feiten in dit topic.

Zo erg dat er langzaam een idee ontstaat dat door veel te skieen je techniek beter wordt.

SPAM op 7 okt 2014 20:16

De topic starter vraagt hier ook niet om feiten, ze brengt eerder een cultuurkwestie aan de orde. Door velen wordt beweerd dat je elke vakantie weer opnieuw moet lessen. Dit is dus geen feit maar omdat velen dit mantra verspreiden is het haast een feit geworden dat je elke vakantie moet lessen. Het feit lijkt te worden gesteund omdat zo velen dit ook daadwerkelijk elke vakantie doen, en het doen overkomen alsof het ook echt zo moet/hoort. Hierdoor lijkt dit “feit” dus ook daadwerkelijk een feit, wat het dus niet is. De reacties moeten ook in dit licht gezien worden niet direct als feiten maar om het algemeen aanvaarde “feit” terug te brengen naar wat het is een mening gedeeld door velen maar daardoor nog niet waar.

En ja door veel te skiën wordt je techniek beter, door enkel de theorie te bestuderen en heel veel lessen nemen wordt je geen goede skiër je weet er alleen veel van en je kan anderen vertellen hoe het moet maar daar stopt het bij, je gaat het pas echt leren als je veelvuldig in de praktijk brengt. Zie het als autorijden tijdens het bestuderen van de theorie en je lessen leer je basis beginselen van het autorijden, met als bewijs dat je dat onder de knie hebt je rijbewijs. Maar je leert pas echt auto rijden wanneer je veel zelf achter het stuur zit en je echt zelfstandig de keuzes moet maken ipv het meekijkend oog van je rijinstructeur of anderen. Zo is het ook met skiën pas als je het toe gaat passen op de piste heb je er wat aan en ga je de geleerde technieken echt beheersen

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@birdheart
Ik ski al een aantal jaren… veel jaren, en elk seizoen neem ik les. Bij elke boeking van privéleraar stel ik een duidelijk doel en geloof me dat het werkt. Je wordt trouwens technisch niet noodzakelijk beter door meer te skiën, integendeel je kan jezelf op die manier een foute houding aanleren, stagneren in vooruitgang… noem maar op.
Zelfs even helemaal teruggaan naar de absolute basis kan echt geen kwaad. Hierdoor verklein je risico op blessures. Vorig seizoen wou ik werken aan zeer korte bochten op zwarte smalle pistes en ik kan je vertellen dat ik aan die les waarschijnlijk nog jaren plezier zal hebben. Ik ben wel geen fan van groepslessen, hierdoor geef ik wel wat uit natuurlijk.

Het juiste antwoordt is : Je moet doen waar je je goed bij voelt!

Mijn persoonlijke mening is : Hoe meer lessen je neemt des te beter wordt je techniek, hoe beter je techniek hoe leuker skiën wordt!
Beste manier volgens mij om lessen te nemen (eens je een beetje uit de voeten kan) enkele uren prive les nemen en de rest van de dagen op jezelf zoveel mogelijk skiën en proberen toe te passen wat je net geleerd hebt, na enkele dagen terug even les…

De één zal goede progressie kunnen maken door zichzelf het skiën/snowboarden aan te leren. Dit kan door het kijken van filmpjes, het luisteren naar ervaren vrienden, kijken naar anderen, jezelf filmen, maar vooral erg kritisch zijn.
De ander zal elk jaar weer een paar lessen moeten nemen omdat zélfs gedurende de middag ná de les er alweer langzaam wat foutjes in beginnen te sluipen. Meestal door angst of eigenwijsheid, soms door een compleet gebrek aan motoriek :P.

Zelfs voor de grootste natuurtalenten onder ons is het af en toe aan te raden iemand die er écht verstand van heeft naar je te laten kijken. Soms kan binnen één les een aantal foutjes worden gecorrigeerd, zodat je daar de opvolgende dagen mee kunt oefenen en van kan genieten.

Volgens velen is les nemen op een indoorrolbaan dé manier om je techniek snel te verbeteren. het echte sneeuwgevoel mist een beetje, maar de leraar staat vlak bij je en je kunt een lange tijd de zelfde afdaling doen. Voor je techniek kan dit véél effectiever zijn dan lessen in een grote gezellige groep tijdens de vakantie.

Wij gaan binnenkort onze techniek bij laten slijpen op een indoorrollerbaan. We denken, als ervaren snowboarders, alsnog genoeg te kunnen leren om zeker een les of vijf te vullen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

@hanss dat is nu wat ik een beetje bedoel gelijk weer die mantra van, ik ben het levende bewijs dat veel lessen helpt. Dus het is een feit reactie.
De eerste zinnen van @bruna en van @sneeuwbaard zijn een veel betere omschrijving van hoe het in het echt is, alleen word dit door velen niet als feit gezien en sommigen voelen zich door deze reactie een beetje tegen het zere been geschopt omdat het afwijkt van die eeuwige mantra maar een feit is nu eenmaal een ieder is anders.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik ben van mening dat je in het begin zeker les moet nemen, zij het in in NL zijn het in de bergen.

Terecht wordt opgemerkt dat skateboarden, schaatsen etc. met vallen en opstaan zelf aangeleerd (kunnen) worden. Zo heb ik ook ooit leren schaatsen en skaten (skateboarden heb ik me niet aan gewaagd).

Maar ik zie toch wel een groot verschil tussen deze sporten en skien: Het ontbreken van de verticale component.
Een val bij de eerste sporten levert (uitzonderingen daar gelaten) hooguit een paar blauwe plekken resp. schrammen op, je komt echter vrij snel tot “stilstand”.
Bij het skiën zal de verticale component en de relatief gladde ondergrond deze remmende werking drastisch beinvloeden (= verminderen) en dus zal je snelheid bij een val in de eerste instantie eerder toenemen.

Ik zie teveel mensen die de elementaire rem- en bochtentechniek duidelijk niet beheersen en zich daardoor duidelijk niet onder controle hebben en als ongeleide projectielen naar beneden gaan.
Dat ze daarbij zelf risico lopen is tot daar aan toe, ze brengen daarmee echter ook anderen in gevaar.

Ik ken diverse ervaren skiërs die door dit soort kamikaze piloten in de vernieling zijn geskied…

Rob

De vergelijking met zwemles werd al gemaakt.
Om veilig te zwemmen moet je wel een beetje weten hoe de techniek in elkaar steekt.
Om veilig te skien is bochten draaien en remmen van belang.
Tot zover het belang van les…

Vanaf dat niveau is de vraag: hoe goed wil je worden?
Technisch beter leren skiën betekent lessen (uitgezonderd dat enkele natuurtalent).
Maar als je tevreden bent met je niveau en plezier hebt is les geen absolute noodzaak (tenzij anderen veel last hebben van jouw gebrek aan niveau :D)

Zelf heb ik deze ervaring:
In mijn jeugd veel gelest, maar later lekker zelf aan gaan klooien. Voor mijn gevoel prima en ik had veel plezier. Totdat ik in mijn studententijd ging slalommen. Op de eerste training een stukje voorgeskied en de treffende reactie van de trainer was: “Goed, waar zullen we eens beginnen…”
Ondanks dat ik veel plezier met skiën had, was mijn techniek voor slalommen redelijk ondermaats. Sindsdien veel bijgeleerd waar ik ook buiten het slalommen veel aan had en nog steeds heb. Ik ben kritischer geworden op mijn techniek.
Als ik niet was gaan slalommen had ik nog steeds plezier gehad, maar mijn referentiekader was dan anders geweest…

Conclusie: les in het begin noodzakelijk, daarna afhankelijk van je wensen en wil om technisch beter te worden.
Ben je een relaxte vakantiecruiser dan is les misschien niet nodig, heb je meer drive en ambities dan is les een aanrader.

Lessen , lessen en nog eens lessen.
Investeer in jezelf door zoveel mogelijk te lessen, het leuke van deze lessen is, alles wat je leert verleer je niet meer en neem je hele leven lang met je mee. Dus wie praat er nog over dat het duur is ?

niet roetsjen maar skieen

Je hoeft overigens als (gevorderde, vaardige) skiër/boarder niet elke dag hele dagen les te nemen natuurlijk. De afgelopen jaren heb ik steeds ongeveer 3 weken in de sneeuw gezeten en elk seizoen in de eerste week/trip een ochtendje privéles genomen. Je pikt er altijd wat van op en je bent weer bewust van dingen die je af- of aan moet leren.

Vorig jaar ook een week elke ochtend les gehad, maar dat ging specifiek over off-piste skiën, (toen) weer een nieuw terrein voor mij.

@Ron4
Misschien kun je een commercial voor NTI of LOI gaan inspreken (Gaap)
Ik bedoel, geld deze tip voor alles in je leven, of alleen op de latten en waarom? @GiGi bedankt dat ik met jou goedkeuring toch nog enkele dagen mag spijbelen :-)

@Ron4
Misschien kun je een commercial voor NTI of LOI gaan inspreken (Gaap)
Ik bedoel, geld deze tip voor alles in je leven, of alleen op de latten en waarom?
@GiGi bedankt dat ik met jou goedkeuring toch nog enkele dagen mag spijbelen :-)

MiyukiJan op 8 okt 2014 19:32

Ik bedoelde hier mee te zeggen dat alles wat je leert met skiles je dit nooit meer vergeet al ga je 10 jaar niet meer skieen. Waar je met de dagelijkse dingen en ervaringen die je meemaakt je er een hoopt vergeet , is dit met de dingen wat men leert in de skiles niet het geval, op de een of andere manier slaan we dit voor altijd in onze hersenpan op . Het eerste bericht van mij moet je met enig sarcasme lezen en les nemen moet je alleen doen als je het leuk lijkt maar een ding is zeker je wordt er niet stommer van.

niet roetsjen maar skieen

Okey, antwoord is dus: doordat je totaal oncontroleerbaar gefascineerd bent geraakt door de sneeuwsport, besluit je deze lessen te nemen. Klinkt als een goed argument, maar tegelijk ook weer niet. Je was waarschijnlijk al heel erg enthousiast, toen besloot je nog meer lessen te nemen. Vervolgens was je daar ook weer erg enthousiast over. Mensen die minder enthousiast zijn (of meer enthousiast apres ski gangmakers) nemen geen extra lessen en daar hoor je vervolgens ook geen enthousiaste verhalen over.

Voor een correct experiment moeten mensen die zo enthousiast zijn over skieën dat ze extra lessen willen nemen in 2 groepen worden gesplitst: 1 groep neemt les en een andere niet. Ditzelfde voor de groep die (nog) niet zo enthousiast is. Aan het eind wordt hun enthousiasme en hun levenskwaliteit getoetst. Ik zou serieus benieuwd zijn naar de resultaten.

Okey, antwoord is dus: doordat je totaal oncontroleerbaar gefascineerd bent geraakt door de sneeuwsport, besluit je deze lessen te nemen. Klinkt als een goed argument, maar tegelijk ook weer niet. Je was waarschijnlijk al heel erg enthousiast, toen besloot je nog meer lessen te nemen. Vervolgens was je daar ook weer erg enthousiast over. Mensen die minder enthousiast zijn (of meer enthousiast apres ski gangmakers) nemen geen extra lessen en daar hoor je vervolgens ook geen enthousiaste verhalen over.

Voor een correct experiment moeten mensen die zo enthousiast zijn over skieën dat ze extra lessen willen nemen in 2 groepen worden gesplitst: 1 groep neemt les en een andere niet. Ditzelfde voor de groep die (nog) niet zo enthousiast is. Aan het eind wordt hun enthousiasme en hun levenskwaliteit getoetst. Ik zou serieus benieuwd zijn naar de resultaten.

MiyukiJan op 8 okt 2014 20:16

ik zeg altijd zo : skieen is hetzelfde als autorijden. je moet de basis goed geleerd krijgen en de rest wordt alleen maar beter door het te doen. persoonlijk vind ik het zonde om skiles in de vakantie te volgen. dan zou ik eerder in nederland skilessen volgen en dan op de vakantie optimaal genieten van de pistes uitzichten en mensen met wie je gaat of leert kennen.

Goede insteek Maurice! Zo verwoord ik het ook altijd aan de gasten. Voor echt technisch skiën is er meer nodig dan wat Youtube filmpjes of kijken naar anderen die het al goed kunnen. Een skileraar legt je uit hoe je de bochten beter doorkomt met meer druk via je grote teen en je kleine teen in je skischoen. Of hoe je je skistokken echt moet gebruiken.

Skiën. What else.

Maar die basis (houding) is bij de meeste skiërs al verkeerd. Dus leer eerst die goede houding in skilessen in Nederland/België.

May the ski force be with you !!

Daarom kan je het beste naar een rollerbaan gaan bij jou in de buurt ,
Ik ga naar Skifit in Eindhoven.
http://www.skienpartycentrum.nl

Plaats een reactie