route Val Thorens

13 december gaan we dan eindelijk naar Val Thorens.
Voorgaande jaren zijn we iedere x via Zwitserland gereden.
Wat zouden jullie doen?
Als ik via google maps kijk zie ik via Frankrijk erg veel weg werkzaamheden.

Via Dld niet dan? De 61 ligt sowieso open, al jaren en nog jaren waarschijnlijk.

Ik verwacht dat veel van die werkzaamheden in december al zijn afgelopen. De herfst is de rustigste periode op Franse wegen en wordt er overal hard gewerkt…

Click. Click. Peace

tenzij het jarenplannen zijn, zullen de meeste ‘kleine’ werkzaamheden voor de winter invalt bij voorkeur wel afgerond zijn waarschijnlijk.

We wonen in noord brabant en hebben zelf altijd het idee dat het via duitsland altijd gewoon opschiet.
Niet dat we nu plank gas rijden… onze fiesta vind 140 prima maar niet veel harder.
Normaal overnachten we ook maar dit keer willen we zaterdag rond een uur of 4 uur vertrekken zodat we er einde middag zijn.

Ik ben in Maart dit jaar naar Val Cenis gereden via Frankrijk en dat ging prima, alleen het eerste stuk in Frankrijk rijdt vreselijk irritant (vind ik). Duitsland is ook prima te doen meestal maar je hoeft daar niet heen om werkzaamheden te ontlopen.

Ben vaak naar VT en L3V geweest. Eéns en nooit meer via Duitsland gereden (wij woonden toen aan de A12 ten oosten van Arnhem).
Vanuit Oost-Brabant rijden wij altijd via Metz/Dijon/Bourg-en-Bresse/oostelijk van Lyon/Chambery. Mijn ervaringen met de Duitse Autobahn zijn de laatste jaren niet bepaald gunstig.
Wij vertrekken tegenwoordig (buiten de schoolvakanties) om een uur of vier in de ochtend en halen gemakkelijk 100km/u gemiddeld, inclusief stops, en zijn dus eigenlijk nooit na 14.00 uur in VT. Overigens hebben wij om de een of andere reden wel altijd geluk met het weer :).

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Zwitserland in de bergen vind ik een risico met weer en file vorming wat erbij komt.
Als je nou naar Espace Killy gaat zou ik nog zeggen dat het kan maar L3V ligt meer links en nodigt mij toch echt wel meer uit om via Frankrijk te gaan rijden.
Wij rijden altijd via Annecy binnen omdat het minder kans op file bied in mijn ervaring.
Frank7 heeft hier een overzichtelijke topic over gemaakt en dat is deze.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/33902
Al moet ik zeggen dat ik niet exact een van de routes rijd zoals hij die berekend heeft, ik ga altijd over Luxemburg dat is rustiger rijden dus [b] Optie 1 maar dan via Luxemburg

Als je via Annecy gaat, is Zwitserland juist een goede optie. Mijn conclusie was dat het vwb tijd, afstand en geld bijzonder weinig uitmaakt. Ben nu via Frankrijk gegaan, komende trip gaat waarschijnlijk via Zwitserland.

Ik zou via Zwitserland gaan. Duitsland is niet ideaal met de werkzaamheden, maar in ruil daarvoor krijg je bij de Franse route het stuk België voor je kiezen waar je ook niet blij wordt van het asfalt.

Daarnaast betaal je in Frankrijk heen en terug een bak tol, dat is met de Zwitserlandroute iets minder (en met dat vignet kun je eventueel nog een keer wintersporten of van de zomer nog rijden).

@Userd zowel navi als routenet als maps geven aan dat het bijna 2 uur langer duurt dat vind ik nogal plus de kans in Zwitserland op file is ook aanwezig terwijl je op de tolweg (wij) altijd door kunnen knallen tot aan annecy en dan recht naar benden dat scheelt helemaal niets met Lyon behalve dat alles daar samen komt en in annecy niet zo erg.
Vind ± 10 uur al lang genoeg zonder belemmering laat staan ± 12 uur :)

Vanuit mijn woonplaats naar Annecy maakt het volgens maps op dit moment (verkeer incl dus) 27min verschil. Ik had daar een hotel geboekt zodat we rustig heen konden rijden, daar lekker konden eten en drinken en de volgende dag fris en fruitig nog een kleine 2 uur reistijd te gaan hadden. Terug wel in keer gereden overigens en dat was ook prima, ong 9uur over gedaan.

Ik kies ook om via Zwitserland te rijden. Maar veel kans op sneeuw daar? Je rijdt daar toch door relatief “vlak” landschap, juist wat uitlopers van het Jura gebergte…
Weet er trouwens iemand iets meer over benzine prijzen in Zwitserland? Ik kan er redelijk weinig van vinden op internet of het goedkoper is dan Frankrijk en eventuele richtprijzen. Ik heb altijd een diesel gehad en deed hem vol in Luxemburg en kon ik één keer doorrijden en terug rit tanken in Frankrijk want Zwitserland was op diesel een pak duurder.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Heel simpel, woon je in het westen => via België en Frankrijk, woon je in het oosten => via Duitsland en Zwitserland.

Nee hoor, Frankrijk is de snelste optie meestal maar het maakt bijzonder weinig uit uiteindelijk, zoals hierboven al aangegeven.

Het ligt er heel erg aan waar je moet zijn en waar je vandaan komt.

Naar mijn bestemming is het verschil Duitsland - Frankrijk 7 minuten in het voordeel van Frankrijk. Maar daar is de hogere snelheid in Duitsland niet in meegenomen ;)
Naar Valtho is het 45 min in Frans voordeel. Dat scheelt wel. Maar als je 's nachts of 's ochtends heel vroeg rijdt en dus echt kan doorrijden, heb je dat ook wel dichtgereden aan het eind van de rit. Overdag kun je niets goed maken.

En wanneer je rijdt en wat er onderweg gaande is en… Onder de streep maakt het bar weinig uit en komt het vooral op persoonlijk voorkeur aan.

Vraag het na 22 november nog eens wij gaan voor de >100 e keer naar L3V. Afgelopen zomer weinig of geen wegwerkzaamheden op onze route:
Luik/Antwerpen - Arlon - Luxemburg (bij file via Longwey) - Metz - Nancy - Dijon - A39 - Chambery (of: afslag Ambérieux–>Chambery via de D1504, is korter en goedkoper, maar duurt even lang) - Albertville - Moutiers
1)België:
slecht wegdek, weinig verkeer
2)Luxemburg:
goedkoop tanken, bij file liever over Longwy rijden.
3)Frankrijk:
boven Nancy druk en max. snelheid 110
onder Nancy relatief rustig, DUUR - PEAGE, max. snelheid 130 behalve in stedelijke gebieden.

Via Duitsland - Zwitserland:

  1. Duitsland:
    Rechts-Rheinische is nog te doen omdat deze 3 baans is, de Links-Rheinische is nog steeds gedeeltelijk 2 baans, veel snelheidsbeperkingen en erg druk
  2. Zwitserland:
    vaak erg druk zeker rond Bazel, Bern, Genève en Lausanne
    veel snelheidsbeperkingen (iedere tunnel max. 100)
    begin oktober nog veel wegwerkzaamheden,
    vignet nodig
bon ski

Ik kies ook om via Zwitserland te rijden. Maar veel kans op sneeuw daar? Je rijdt daar toch door relatief “vlak” landschap, juist wat uitlopers van het Jura gebergte…
Weet er trouwens iemand iets meer over benzine prijzen in Zwitserland? Ik kan er redelijk weinig van vinden op internet of het goedkoper is dan Frankrijk en eventuele richtprijzen. Ik heb altijd een diesel gehad en deed hem vol in Luxemburg en kon ik één keer doorrijden en terug rit tanken in Frankrijk want Zwitserland was op diesel een pak duurder.

Arno11 op 23 okt 2014 23:50

Zwitersland scheelt heel erg veel. Ongeveer 30% goedkoper dan Nederland. Afgelopen zomer ook heerlijk goedkoop getankt. Ik tank altijd Super Plus en dit was omgerekend 1.38 euro tegenover 1.80 hier.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Wij rijden als we met de auto gaan naar L3V of Paradiski altijd over Duitsland en Zwitserland. Het duurt dan wel 1,5 uur langer, maar het scheelt niet veel in extra kilometers (verschil 16 kilometer vanaf Utrecht), mist je langs het meer van Annecy gaat. Wij vertrekken dan vrijdagavond en rijden zaterdagochtend de berg op. Ga je overdag door zwitserland rijden dan sta je in de polonaise en niet in de polonaise van de apresski :P ook loopt in elk geval in de vakantie periode overdag op de zaterdag vast tussen Alberville en Moutiers.

Het voordeel van over Duitsland en Zwitserland is dat je lekker kan doorrijden en niet heel veel tol hebt (vignet Zwitserland aanschaffen op marktplaats en je hebt alleen maar 1 peage bij Annecy).

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Wij rijden op vrijdag nacht,in het hoog seizoen aankomende februari (21-02) En willen over Zwitserland, weet iemand ook of er dan file vorming is of is dat voornamelijk overdag?

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Breda, Antwerpen, Brussel, Charleroi, N5 tot aan Rethel (ja binnendoor dus), Reims, Troyes, Dyon, macon, Bourg-en-Bresse, Ambérieux-en-Bugey, Belley (Maccen), Chambéry…

don't eat the yellow snow

Wij rijden op vrijdag nacht,in het hoog seizoen aankomende februari (21-02) En willen over Zwitserland, weet iemand ook of er dan file vorming is of is dat voornamelijk overdag?

Dree op 23 dec 2014 16:23

Bij de grensovergang van Basel wel even opletten. Kan een enorme file staan met vrachtwagens. Veel automobilisten gaan daar ook instaan. Gewoon er om heen en vlak voor de grensovergang voorsorteren. Heb je nog geen vignet? Soms ideaal om juist te kopen op de grens, gezien je via een aparte grensovergang kunt, waar je nog kunt stoppen om een Vignet te kopen. Die is vaak lekker rustig.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

We hebben inmiddels een vignet.
Het weer is toch niet te voorspellen, laten we hopen dat het dan niet sneeuwt. Bedankt voor de tips.

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Wij trekken volgende week (30/1 - 7/2) (voor de eerste maal) richting Val Thorens vanuit Antwerpen.
Dus de route Luxemburg - Frankrijk ligt al zo goed als vast.
Maar gezien de weesvoorspellingen vraag ik mij af wat de alternatieven zijn voor het laatste stuk, met name na Dijon.
Ze voorspellen momenteel en mega dump voor donderdag - vrijdag - zaterdag, dus wil een beetje voorbereid vertrekken.
Ik hoor graag jullie ervaringen met onderstaande routes.

  1. Dijon - Lyon - Chambery - Moutiers (kant van Macon zoals bijna iedereen die via FR rijdt)
  2. Dijon - Lyon - Chambery - Moutiers (kant Bourg-en-Bresse)
  3. Dijon - Geneve - Annecy - Albertville - Chambery - Moutiers
  4. Dijon - Geneve - Annecy - Albertville - binnendoor via lac d’annecy - Moutiers

Vertrekmoment kunnen we laten variëren tussen vrijdagmiddag en …

Uiteraard is route 1 de meest voor de hand liggende optie, maar met de barslechte voorspellingen (regen in het dal en meters sneeuw op de berg) kunnen wel eens tot files leiden.
Waar is er dus meer / minder kans op files, welke route is misschien absoluut te mijden? …

Wanneer rijd ik het beste om het verkeer omhoog te mijden? (vanaf Moutiers)

*Edit: met kilometers / kosten hoeft er niet echt rekening gehouden te worden, ik richt mij vooral op het beperken van de rijtijd

Ik vertrek ook die vrijdag en ben benieuwd naar de reacties hierop. Even meelezen hier dus. Vooralsnog ga ik voor optie 1.

Als je dan toch via Lyon wilt gaan is de reden die je bij punt 1 noemt (de meerderheid gaat via Macon) nu exact de reden waarom wij nooit via de Macon-kant rijden, maar altijd voor de veel rustigere Bourg-en-Bresse route kiezen. Als je dan toch via Lyon wilt gaan, zou ik in ieder geval niet voor 1 gaan.

Het beste is om voor 7.00u op za.ochtend bij Moutiers omhoog te rijden zodat je niet tussen de vele bussen komt te zitten, maar ook dat is geen garantie dat het goed gaat zoals je wellicht op de wisseldag Kerst-Nwjaar hebt kunnen zien.

@Paskal Inderdaad, de meest logische te vermijden route had ik als eerste gezet ;-)

De colonne bussen wil ik zeker mijden, er gaat toch weer een heel deel (Belgische) studenten (dus bussen) richting Val Tho die week. Vooraleer de sneeuwval aangekondigd werd zouden we na de bussen omhoog rijden (zaterdag namiddag), tegen 15u in Moutiers naar boven dus.

Nu, met de nieuwe voorspellingen, wil ik vooral toestanden zoals tijdens de kerst/nieuw wisseldag vermijden.

Btw, is het ooit al gebeurd dat de weg naar Les Menuires / Val Thorens afgesloten was wegens hevige sneeuwval?

Sinds er een paravalanche tussen Menuires en Valtho is, gaat deze weg nog maar zeer zelden dicht. Wij hebben het vorig jaar in november nog meegemaakt.

bon ski

@skifan en in januari 2012 ook een dag wegens overvloedige sneeuwval meldt google mij. In dat jaar heb ik zelf 2 dagen vastgezeten in Ischgl.

Maar toch liever niet weg kunnen dan niet naar boven kunnen…

Was dit misschien de reden:

null

bon ski

Plaats een reactie