Omstandigheden

Wij gaan dit jaar voor t eerst op skivakantie + met de auto. Waar moeten we rekening mee houden?

Sneeuw onderweg…
Misschien toch best iets concreter de vraag stellen.

Met elkaar.:D

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Het enige waar je ernstig rekening mee moet houden is dat wintersport nog verslavender is dan cocaïne.
Voor de rest laat het over je heen komen en geniet met volle teugen.
Er kan van alles gebeuren of niet,dus voor af zeggen hou hier of daar rekening mee is erg moeilijk en te divers om op te noemen.
Simple enjoy it…

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

Hoe hard kan je rijden met sneeuwkettingen? Bevriezen de sloten van de auto? Zijn alle wegen begaanbaar ivm ijs etc.? Moet de olie worden vervangen ivm temperatuur ?

  • Stippel je route uit.
  • Check of je tol moet betalen op deze route.
  • vignetten kun je in NL al kopen of ter plekke aan de grens.
  • Zorg voor winterbanden en sneeuwkettingen
  • Doe ruitenvloeistof tot minimaal -20 (kouder is beter) in je reservoir.
  • zorg voor goede antivries in je koelvloeistof.
  • leg wat waxinelichtjes en aanstekers in je dasboardkastje. Mocht je vast komen te zitten in de sneeuw houden deze je auto warm.
  • Controleer de dagen voor je reis het weer op je route en bekijk aan de hand daarvan of je misschien wat eerder of juist later van huis moet.

En zo zijn er vast nog veel meer tips.

Don`t eat yellow snow

Mijn tip, zwengel google eens aan en zoek dat soort dingen zelf eens op.

Jouw vraag bestaat uit twee delen.
Algemeen deel: “waarmee rekening houden op skivakantie”.
Specifiek deel: “waarmee rekening houden als je met de auto op skivakantie gaat”.

Algemeen deel:

  • skivakanties gaan in de regel naar bestemmingen waar het koud is. Neem dus voldoende warme kleren mee.
  • Sneeuw is niet alleen koud maar ook nat. Zorg er dus voor dat je buitenste kledinglaag tegen water kan.
  • op sommige bestemmingen is het gezellig. Het helpt dan als je houdt van een biertje op z’n tijd.
  • ter plaatse is er grofweg keuze uit twee activiteiten: skiën (op twee plankjes) of boarden (op één plankje). Plaatselijke inboorlingen leggen het verschil graag uit. Ook verhuren ze beide planksoorten. Daarnaast zijn er inboorlingen die uitleg geven over het gebruik, tegen geringe vergoeding. Dit vindt meestal plaats in een zogeheten ‘skischule’ of ‘ecole de ski’, afhankelijk van het land.
  • hoewel het koud is, schijnt ook de zon wel eens. Net als aan de costa in de zomer, voorkomt zonnebrandcreme dat je je vakantie door moet brengen als een vers gegrild kippetje.

De meer specifieke vraag:

  • houdt onderweg rekening met files. Voldoende chips en choco en mp3’s voorkomen dat je in geval van een file hongerklop krijgt of ernstige verveling.
  • in sommige landen zijn winterbandjes verplicht. Dat zijn rubberen sloffen onder je karretje die meer grip hebben.
  • ook sneeuwkettingen zijn soms nodig. Niet voor om je nek tijdens de apres ski, maar voor om eerder genoemde winterbandjes. De kettingen zorgen ervoor dat je toch nog boven op de berg komt als de sneeuw (wit goedje) met bakken uit de lucht komt. Het verdient aanbeveling om de kettingen in het voorkomende geval tijdig om te leggen. Zoek hiervoor een parkeerplek met voldoende ruimte. Het niet tijdig omleggen kan leiden tot filevorming achter jou en onaardige opmerkingen van plaatselijke coureurs.
  • voldoende ruitewisservloeistof met antivries. Dit garandeert een blijvend spectaculair uitzicht op machtige bergpanorama’s onderweg.

Tot zover een beknopte handleiding voor de skivakantie met auto.

Veel plezier

Allemaal bedankt voor t advies :)

check de volgende link m.b.t. het vervoer met de auto en dan ook vooral de reacties :D

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/3083/Op-weg-Checkl…

@Hessel,

top uitleg :-) :-)

Vergeet ook niet de hesjes, tegenwoordig verplicht: http://www.hema.nl/winkel/hobby-en-vrije-tijd/vakantie-en-on…
-Een jerrycan met brandstof voor je auto, de tankstations liggen soms verder uit elkaar dan je denkt.
-Slotontdooier in je jas/broek, maar niet in de auto.
-Handschoenen, vuiniszak, deken, (natte) doekjes om je vuile handen te reinigen, een zaklantaarn die werkt, of beter een schijnwerper, voor als je met min 20 midden in de nacht, als het sneeuwt de sneeuwkettingen moet omleggen op een verlaten/onverlicht bergpad
-extra ruitensproeivloeistof (tot min 20) en autolampjes meenemen, en natuurlijk je auto vooraf controleren en alles tip top maken.

Ondanks dat ze niet overal per wet verplicht zijn, ben je het aan jezelf, je passagiers en je medeweggebruikers verplicht een goed set winterbanden onder de auto te monteren. Deze zijn overigens ook gewoon te huur (net als sneeuwkettingen)

Als je zelf niet heel technisch bent, laat dan de auto nog even nalopen door een garage voordat je aan de lange reis begint. Bijvoorbeeld vertrekken met een matige accu (niet altijd zelf te merken) uit Nederland/België is garantie op een dode accu in een wintersportgebied.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Ook handig, als je pech krijgt en je moet gesleept worden zorg ervoor dat je de sleepkabel en sleepoog! Hetgeen wat je tegenwoordig bij de auto,s ergens voor in de bumper moet draaien voor het grijpen ligt en niet onder al je koffers en tassen ligt.
Wellicht lid worden van de anwb met daarbij de buitenland service. Je kan dan ook gratis wegenkaarten krijgen die je nodig mocht zijn als je dom dom er mee stopt, dit lijkt mij zowiezo verstandig! Ikzelf heb altijd een hoofdlamp voor op je hoofd;-) in de auto dan heb je je handen vrij als je wat moet in het donker. 1 of 2 (paarde) dekens is ook wel lekker.

Succes met de vakantie!

Waaromheeftnederlandgeenbergen:-)

Alle adviezen zijn wellicht terecht. Maar een startende wintersporter die dit allemaal leest slaat vast de
schrik om het hart. Het lijkt wel of we naar Siberië moeten. Ben nu 10 jaar naar diverse plaatsen in de
Alpen gereden, waaronder Trois Vallees en les Deux Alpes. Altijd zonder problemen en zonder sneeuwkettingen
boven gekomen. Als er al problemen zijn worden die veelal met hulp van anderen opgelost. Natuurlijk moet
Je voorbereid zijn, maar extreme omstandigheden daar weten ze op de meeste plaatsen in de Alpen supersnel
raad mee. Ik heb ook mensen sneeuwkettingen zien aandoen bij de eerste de beste parkeerplek onder aan de
berg, terwijl daar nauwelijks sneeuw lag. Die kettingen gaan dan gegarandeerd om zeep. Een les die ik wel ooit
heb gehad was dat je nooit met sneeuw op dak naar beneden moet rijden. Even remmen en de hele sneeuwlaag schoof op de voorruit en de ruitenwissers overleefden het ternauwernood. Sneeuwvrij maken is dus en must.

Hen48

@Hulst, jij bent er zo een die halverwege die toch wel iets meer besneeuwde helling en op uiteraard een onmogelijke plaats pas sneeuwkettingen om doet?

Nee, ik doe absoluut niet stoer. Heb wel 4-wielaandrijving. Ik wijs er alleen op dat sneeuwkettingen niet bestand
zijn tegen het (min of meer) rijden op asfalt. Uit ervaring (7 maal les Menuires) weet ik dat de wegen daar supersnel worden schoongemaakt. Heb geen ervaring met Oostenrijk. Het gaat er mij enkel om mensen niet
onnodig bang te maken om naar de wintersport gebieden te rijden. Hulp is er bovendien altijd vlakbij.
Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je niet in het donker naar boven moet rijden. Jezelf voorbereiden
lijkt me meer dan vanzelfsprekend.

Hen48

@Hulst,
Uit ervaring (iets meer dan 7 maal) weet ik dat het supersnel schoonmaken niet zo goed gaat als het plankgas sneeuwt en dat je kettingen wel degelijk nodig kan hebben. En nee, niet alleen in het donker en ja, ook met 4wd/AWD, alleen iets minder snel.

Ik ben meer dan 10 keer naar Val Thorens geweest (meestal eind januari). Ik schat dat bij de helft van deze vakantie de sneeuwkettingen op de heen- of terugweg omgelegd moesten worden. Soms zijn er politie-controles waar je niet zonder kettingen langs mag rijden.

Het is handig om thuis bij mooi weer even het omleggen van de kettingen te oefenen. Met een ijzige wind met harde sneeuw op een koude besneeuwde grond is het net even minder comfortabel en wil je snel weer in je warme auto zitten.

Kijk, dat zijn nu nuttige toevoegingen. Val Thorens ligt natuurlijk met zijn ruim 2300m. hoogte wel extreem hoog
en vorig jaar waren er op het gedeelte Les Menuires naar Val Thorens gedeelten die er slecht bijlagen. Deels vrij
van sneeuw en deels ijzig. Ik vraag me af of de sneeuwkettingen dan de min of meer sneeuwvrije gedeelten overleven. Je kunt dat moeilijk oefenen. Hoe het ook zij, wat mij betreft geen verschil van mening.

Hen48

ja hoor, dat overleven ze mits je gewoon rustig optrekt, normaal rijdt en dat geen tientallen kms doet natuurlijk.

Plaats een reactie